英国 内閣府 アンバー・ブック:中央政府における危機管理 Ver.3(2025.04.28)
こんにちは、丸山満彦です。
英国政府の危機管理の指針である、Amber Bookが12振りに改訂されていますね...政府の危機管理体制の進展を踏まえて、構成と内容を大幅に変更したとのことです...
これはあくまでも英国の政治体制を踏まえたもので、イングランドにおける中央政府、地域政府、地方政府間の関係や、英国中央政府とスコットランド、ウェールズ、北アイルランドの地方分権政府との関係を踏まえた、役割と責任についての話でもあるので、状況が異なる日本にそのまま持ってくることはできないでしょうが、考え方など参考になる部分はあるとは思います。
・2025.04.28 Guidance The Amber Book - Managing Crisis in Central Government
エグゼクティブサマリー...
・[PDF] [HTML] The Little Amber Book: Executive Summary
本文
・[PDF] [HTML] The Amber Book: Managing crisis in central government
附属書
・[PDF] [HTML] The Amber Book: Appendices
Resilience Cycle
TRAFFORD Moedl
Tracking: The prior identification of emerging trends, risks and issues | 追跡:新たなトレンド、リスク、問題の事前特定 |
Risk reduction: Intervention ahead of crisis to prevent or mitigate | リスクの軽減:危機を未然に防ぎ、緩和する。 |
Activation: Timely and organised acceleration of effort to achieve a response tempo | 活性化:対応テンポを達成するために、タイムリーかつ組織的に取り組みを加速させる。 |
Framing: The establishment of strategic objectives, crisis pathways and delivery models | フレーミング:戦略目標、危機の道筋、提供モデルの確立 |
Facts: Data driven situational awareness and insight | 事実:データによる状況認識と洞察 |
Operations: Maintenance of effective decision-making, resourcing and information flows | 運用:効果的な意思決定、リソースの確保、情報の流れの保守 |
Response: The identification and implementation of policy and operational recovery routes | 対応:政策および業務上の復旧ルートの特定と実施 |
Development: The transition back to BAU, or bespoke structures, and learning lessons | 開発:BAU、または特注の構造への移行、および教訓の学習 |
中央政府と地方政府間の分担関係
Chapter 2: The UK’s emergency management system | 第2章 英国の緊急事態管理システム | Chapter 2 defines the underpinning principles and models of response which govern crisis response in the UK. | 第2章では、英国の危機対応を統治する基本原則と対応モデルを定義している。 |
Chapter 3: Governance playbook | 第3章 ガバナンス・プレイブック | Chapter 3 sets out the primary governance structures within the Amber Book to co-ordinate the response to both acute and enduring crises, and support wider civil contingency activities. | 第3章では、急迫した危機と永続的な危機の両方への対応を調整し、より広範な有事活動を支援するため の、アンバー・ブックにおける主要なガバナンス構造を示している。 |
Chapter 4: Roles and responsibilities | 第4章 役割と責任 | Chapter 4 sets out the core roles and responsibilities of an organisation’s ministers and officials within the central government response. | 第4章は、中央政府の対応における組織の閣僚や役人の中核的な役割と責任を定めている。 |
Chapter 5: Pre-crisis | 第5章 危機前 | Chapter 5 details the phase prior to a crisis arising and central government’s activities for maintaining oversight of its risk profile, and the steps taken to prepare for, prevent and mitigate crises. | 第5章では、危機が発生する前の段階と、中央政府のリスクプロファイルの監視を維持するための活動、および危機の準備、予防、緩和のためにとられた措置について詳述する。 |
Chapter 6: During the acute crisis | 第6章 危機発生時 | Chapter 6 outlines government’s arrangements and structures when responding to an acute crisis. | 第6章では、急迫した危機に対応する際の政府の体制と仕組みについて概説している。 |
Chapter 7: Post-acute crisis | 第7章 危機発生後 | Chapter 7 outlines how UK government transitions from the response to an acute crisis to business-as-usual, enduring response, and/or recovery structures to oversee the next phase of crisis management. | 第7章では、英国政府がどのように急性危機への対応から、通常の業務、永続的な対応、そして/または危機管理の次の段階を監督するための復旧体制へと移行していくのかについて概説している。 |
Chapter 8: Organisational resilience | 第8章 組織のレジリエンス | Chapter 8 details arrangements for maintaining the organisational resilience of COBR crisis management arrangements so that it is able to deliver as intended through uncertainty and disruption. | 第8章は、COBR危機管理体制が不確実性や混乱を通じて意図したとおりの成果を上げられるよう、その組織的レジリエンスを維持するための取り決めについて詳述する。 |
2004年 民間緊急事態法
・U.K. Legislation.gov - Civil Contingencies Act 2004
教訓管理(Lessons Management)...
・2024.09.30 Lessons Management Best Practice Guidance
共同ドクトリン:相互運用性の枠組み
・2024.04 Joint Doctrine: the interoperability framework 2024
危機管理コミュニケーション:運用モデル
・2023 Crisis Communications: Operating Model
● まるちゃんの情報セキュリティ気まぐれ日記
・2025.05.12 英国 レジリエンスアカデミー 演習ベストプラクティス・ガイダンスと教訓管理ベストプラクティス・ガイダンス (2024.09.30)
« 欧州議会 シンクタンク AIと著作権 汎用AIのトレーニング (2025.04.23) | Main | 経済産業省 「サイバーセキュリティ人材の育成促進に向けた検討会最終取りまとめ」(2025.05.14) »
Comments