« 中国 顔認識技術利用に関する安全管理弁法 (2025.03.21) | Main | 欧州委員会 B2Bデータ共有とクラウドコンピューティング契約に関する専門家グループの最終報告書 (2025.04.03) »

2025.04.04

欧州委員会 欧州域内安全保障戦略 (ProtectEU) (2025.04.01)

こんにちは、丸山満彦です。

欧州委員会が、EU諸国を支援し、市民の安全を保証するための欧州域内安全保障戦略である「ProtectEUを発表していますね...

ポイントは、安全保障とハイブリッドな脅威(テロ、組織犯罪、サイバー犯罪、重要インフラへの攻撃等)に対抗するために、より強固な法的枠組み、より良い情報共有、より緊密な協力ができるようにするということでしょうかね...

 

この戦略は、「EU準備連合戦略」、「欧州防衛白書」を、補完するもので、今後発行予定の「民主主義の盾」とともに安全、安心で強靭なEUのための包括的な枠組みを形成するもの、ということのようですね...

この戦略のインプットは、EU深刻・組織犯罪脅威アセスメント(EU-SOCTA)ですね...

 

ファクトシートを見るとまとまっていてわかりやすいです...

20250404-52843

 

 

European Commission

・2025.04.01 Commission presents a European internal security strategy

 

Commission presents a European internal security strategy 欧州委員会、欧州域内の安全保障戦略を発表
The Commission has presented ProtectEU, a new European internal security strategy to support EU countries in guaranteeing security for its citizens. It sets out a workplan with a stronger legal framework, better information sharing and closer cooperation.  欧州委員会は、欧州域内の安全保障戦略「ProtectEU」を発表した。これは、EU加盟国が自国民の安全を保証することを支援するための新たな戦略である。この戦略では、より強固な法的枠組み、より効果的な情報共有、緊密な協力関係を構築するための作業計画が定められている。
To address increasing security and hybrid threats like terrorism, organised crime, cybercrime, and attacks on critical infrastructure, Europe needs to review its approach to internal security. The strategy aims to adopt a whole-of-society approach that includes citizens, businesses, researchers, and civil society who can contribute to better safety for all.  テロ、組織犯罪、サイバー犯罪、重要インフラへの攻撃など、増加するセキュリティ上の脅威や複合的な脅威に対処するため、欧州は域内の安全保障に対するアプローチを見直す必要がある。この戦略は、市民、企業、研究者、市民社会など、すべての人々の安全向上に貢献できる人々を含めた社会全体のアプローチを採用することを目的としている。
Key objectives and actions:  主な目標と行動:
・a new European internal security governance  ・欧州の新たな国内治安ガバナンス
・anticipating security threats through new ways of sharing intelligence  ・情報共有の新たな方法によるセキュリティ脅威の予測
・more effective tools for law enforcement and stronger justice and home affairs agencies  ・法執行のためのより効果的なツールと、より強力な司法および内務機関
・building resilience against hybrid threats  ・ハイブリッド型脅威に対するレジリエンスの構築
・fighting serious and organised crime  ・深刻な組織犯罪との闘い
・combatting terrorism and violent extremism  ・テロおよび暴力的過激主義との闘い 
・the EU as a strong global player on security   ・EUを安全保障における強力なグローバルプレイヤーとして 
The actions are backed by evidence from the EU Serious and Organised Crime Threat Assessment (EU-SOCTA). The strategy complements the preparedness union strategy and the European defence white paper. Together with the forthcoming European Democracy Shield, they form a comprehensive framework for a safe, secure, and resilient EU これらの行動は、EU深刻・組織犯罪脅威アセスメント(EU-SOCTA)の証拠によって裏付けられている。この戦略は、準備連合戦略および欧州防衛白書を補完するものである。今後導入される欧州民主主義の盾と併せて、安全で、セキュアで、強靭なEUの包括的な枠組みを形成する。
For more information  詳細情報 
Press release  プレスリリース 
Factsheet  ファクトシート 
Questions and answers  質問と回答
Security and defence  安全保障と防衛 
The European internal security strategy  欧州域内の安全保障戦略 
Internal Security  域内安全保障

 

ProtectEU: the European Internal Security Strategy

・[PDF]

20250404-52646

 

 

プレスリリース

・2025.04.01 Commission unveils ProtectEU – a new European Internal Security Strategy


Commission unveils ProtectEU – a new European Internal Security Strategy 欧州委員会、新たな欧州域内安全保障戦略「ProtectEU」を発表
Today, the European Commission is presenting ProtectEU – a European Internal Security Strategy to support Member States and bolster the EU's ability to guarantee security for its citizens. The strategy sets out an ambitious vision and workplan for the years to come, with a sharper legal toolbox, increased information sharing and deeper cooperation. 本日、欧州委員会は加盟国を支援し、EU市民の安全を保証するEUの能力を強化するための欧州域内安全保障戦略「ProtectEU」を発表する。この戦略は、より強力な法的ツールボックス、情報共有の拡大、より深い協力関係を掲げ、今後数年にわたる野心的なビジョンと作業計画を定めている。
In a changed security environment and an evolving geopolitical landscape, where hybrid threats by hostile foreign states and state-sponsored actors are growing, where powerful organised crime networks are proliferating and criminals and terrorists are operating increasingly online, Europe needs to review its approach to internal security. Announced by President von der Leyen in the political guidelines, the Strategy will upgrade the Union's response to new and traditional threats to internal security. 敵対的な外国国家や国家支援アクターによるハイブリッドな脅威が増大し、強力な組織犯罪ネットワークが蔓延し、犯罪者やテロリストがオンラインで活動する機会が増えているという、変化した安全保障環境と進化する地政学的情勢において、欧州は国内安全保障へのアプローチを見直す必要がある。 フォン・デア・ライエン委員長が政治指針で発表したこの戦略は、国内安全保障に対する新たな脅威や従来の脅威に対する欧州連合(EU)の対応を強化するものである。
The Strategy aims to foster a change of culture on internal security, with a whole of society approach involving citizens, businesses, researchers and civil society. Security aspects will be mainstreamed in the development of new initiatives, and a new European internal security governance framework will support the implementation of the Strategy. この戦略は、市民、企業、研究者、市民社会を巻き込んだ社会全体のアプローチにより、国内安全保障の文化の変革を促すことを目的としている。新たなイニシアティブの開発においては、セキュリティの側面が主流となる。また、欧州の新たな国内安全保障ガバナンスの枠組みが、この戦略の実施を支援することになる。
As Ursula von der Leyen, President of the European Commission said: “Safety is one of the key prerequisites for open, vibrant societies and a flourishing economy. That's why we are launching today an important initiative to better tackle security threats like terrorism, organised crime, surging cybercrime and attacks against our critical infrastructure. We will strengthen Europol and give law enforcement up-to-date tools to fight crime. But also researchers, businesses and even citizens can contribute to greater safety for all.” 欧州委員会のウルズラ・フォン・デア・ライエン委員長は次のように述べた。「安全は、開放的で活気のある社会と繁栄する経済にとって重要な前提条件のひとつである。だからこそ、テロ、組織犯罪、急増するサイバー犯罪、重要なインフラに対する攻撃といったセキュリティ上の脅威に、より効果的に対処するための重要なイニシアティブを本日立ち上げるのである。欧州刑事警察機構(ユーロポール)を強化し、犯罪と戦うための最新のツールを法執行機関に提供する。しかし、研究者や企業、さらには市民も、すべての人々の安全の向上に貢献できる。
The European Internal Security Strategy complements the Preparedness Union Strategy and the European Defence White Paper. Together with the forthcoming European Democracy Shield, they form a comprehensive framework for a safe, secure and resilient EU. 欧州内部安全戦略は、準備同盟戦略および欧州防衛白書を補完するものである。今後発効する欧州民主主義シールド(European Democracy Shield)と併せて、安全でセキュアかつレジリエントなEUの包括的な枠組みを形成する。
Key objectives and actions 主要な目標と行動
A new European internal security governance 新たな欧州内部安全ガバナンス
The new threat landscape requires a change in mindset and an upgraded EU approach to internal security: 新たな脅威の状況は、考え方を変え、域内安全保障に対するEUのアプローチを改善する必要がある。
・Identifying security and preparedness implications of Commission initiatives from the start and throughout the negotiation process, ・欧州委員会のイニシアティブが交渉プロセス全体を通じて、安全保障および準備態勢にどのような影響を及ぼすかを識別する
・Regular threat analyses related to internal security to support the work of the Security College and exchanges in the Council, ・域内安全保障に関する定期的な脅威分析を行い、安全保障カレッジの業務および理事会での意見交換を支援する
・Regular reporting to the European Parliament and the Council to track and support the implementation of key initiatives. ・欧州議会および理事会に定期的に報告し、主要なイニシアティブの実施状況を追跡し、支援する
Anticipating security threats through new ways of sharing intelligence 新たな情報共有方法により、安全保障上の脅威を予測する
As security starts with effective anticipation, the EU must rely on high-quality situational awareness and threat analysis: セキュリティ対策は効果的な予測から始まるため、EUは質の高い状況認識と脅威分析に頼らなければならない。
Develop regular overviews of the EU internal security threat landscape, building on various risk and threat assessments done notably by EU agencies, EU機関が実施したさまざまなリスクおよび脅威アセスメントを基に、EU域内のセキュリティ脅威の概況に関する定期的な概要を作成する。
Enhance intelligence-sharing by Member States with the EU's Single Intelligence Analysis Capacity (SIAC), 加盟国によるEUの単一情報分析能力(SIAC)を通じた情報共有を強化する。
Ensure better information sharing by Member States with EU agencies and bodies. 加盟国とEU機関および団体とのより効果的な情報共有を確保する。
More effective tools for law enforcement and stronger JHA agencies より効果的な法執行のためのツールと、より強力なJHA機関
Law enforcement needs the right tools to be effective. And with 85% of criminal investigations relying on digital information, this includes lawful access to data: 法執行には、効果を上げるための適切なツールが必要である。犯罪捜査の85%がデジタル情報に依存していることを踏まえ、これにはデータの合法的なアクセスも含まれる。
・A new mandate for Europol to turn it into a truly operational police agency to reinforce support to Member States, ・欧州刑事警察機構(ユーロポール)に新たな権限を与え、真に実用的な警察機関として加盟国への支援を強化する
・Strengthening Frontex, Eurojust and ENISA and ensuring close cooperation between agencies, ・欧州対外国境管理機関(Frontex)、欧州司法機構(Eurojust)、欧州ネットワーク・情報セキュリティ機関(ENISA)を強化し、各機関間の緊密な協力を確保する
・Enhancing operational capabilities with a new Critical Communication system to allow for cross border communication between different authorities, ・異なる当局間の国境を越えたコミュニケーションを可能にする新たな重要コミュニケーション・システムにより、運用能力を強化する
・A Roadmap on lawful and effective access to data for law enforcement, 法執行機関によるデータへの合法的かつ効果的なアクセスに関する・ロードマップ
・A Technology Roadmap on encryption, and an impact assessment with a view to updating the EU's data retention rules. ・暗号化に関する技術ロードマップ、およびEUのデータ保持規則の更新に向けた影響評価
Building resilience against hybrid threats ハイブリッドな脅威に対するレジリエンシーの構築
The EU must enhance its resilience against hybrid threats by protecting critical infrastructure, reinforcing cybersecurity and combatting online threats: EUは、重要なインフラの防御、サイバーセキュリティの強化、オンライン脅威への対処により、ハイブリッドな脅威に対するレジリエンシーを強化しなければならない。
・Member States to fully implement the CER and NIS2 Directives, ・CERおよびNIS2指令の加盟国による完全な実施、
・A new Cybersecurity Act, and new measures to secure cloud and telecom services and developing technological sovereignty, ・クラウドおよび電気通信サービスを保護するための新たな措置、技術的自主権の確立、
・Measures to reduce dependencies on single foreign suppliers and de-risk our supply chains from high-risk suppliers including revision of procurement rules, ・単一の外国サプライヤーへの依存度を低減するための措置、および高リスクのサプライヤーからのサプライチェーンのリスク低減(調達ルールの改定を含む)、
・Reinforce the security of transport hubs, with an EU Ports Strategy, and new reporting systems to strengthen aviation security, transport and supply chains, ・EU港湾戦略に基づく輸送ハブのセキュリティ強化、航空セキュリティ、輸送、サプライチェーンを強化するための新たな報告システム、
・An Action Plan against chemical, biological, radiological and nuclear (CBRN) threats.  ・化学、生物、放射線、核(CBRN)による脅威に対する行動計画。 
Fighting serious and organised crime 深刻かつ組織的な犯罪との闘い
Stronger rules are needed to fight organised crime networks. Law enforcement must be able to go after their money. Children must be better protected from organised crime: 組織犯罪ネットワークと闘うためには、より強力な規則が必要である。法執行機関は、犯罪組織の資金源を追跡できなければならない。子供たちは、組織犯罪からよりよく防御されなければならない。
・A new legal framework on organised crime, with stronger rules on investigations, ・組織犯罪に関する新たな法的枠組み、捜査に関するより強力な規則、
・A new Strategy and Action Plan on Drugs and Drugs Trafficking, ・麻薬および麻薬密売に関する新たな戦略および行動計画、
・An Action Plan on the Protection of Children against Crime, ・犯罪から子供を守るための行動計画、
・Strengthening the ‘Follow the Money' approach, including by full transposition of the new rules on asset recovery and confiscation, ・資産回復および没収に関する新たな規則の完全な導入を含む「資金追跡」アプローチの強化、
・New legislation against firearms trafficking; new EU Strategies on Trafficking in Human Beings and on Victims' Rights. ・銃器取引に対する新たな法律、人身売買および被害者の権利に関する新たなEU戦略。
Combatting terrorism and violent extremism テロおよび暴力的過激主義との闘い
With the terrorist threat level in the EU remaining high, the EU needs to be well equipped to anticipate threats, prevent radicalisation, protect citizens and respond to attacks: EUにおけるテロの脅威レベルが高い状態が続いているため、EUは脅威を予測し、過激化を防止し、市民を保護し、攻撃に対応するための十分な備えを整える必要がある。
・A new EU Agenda on preventing and countering terrorism and violent extremism, ・テロおよび暴力的過激主義の防止と対策に関する新たなEUアジェンダ、
・A new toolbox to prevent radicalization, ・過激化を防止するための新たなツールボックス、
・Feasibility study for a new EU-wide system to track terrorist financing. ・テロ資金調達を追跡するための新たなEU全域にわたるシステムの実現可能性調査。
The EU as a strong global player on security 安全保障における強力なグローバルプレーヤーとしてのEU
To counteract the impact of global instability, the EU needs to actively defend its security interests beyond its borders, by boosting international cooperation on security and: 世界的な不安定化の影響に対抗するため、EUは安全保障に関する国際協力を強化し、域外における安全保障上の利益を積極的に守る必要がある。
・Strengthening partnerships with key regions such as Latin America and the Mediterranean region, ・中南米や地中海地域などの主要地域とのパートナーシップを強化し、
・Concluding international agreements by Europol and Eurojust including to establish joint operational teams with local law enforcement authorities, ・欧州刑事警察機構(ユーロポール)や欧州司法機構(ユーロジャスト)による国際協定を締結し、現地の法執行当局との共同作戦チームを設立すること、
・Strengthening information exchange with trusted third countries, ・信頼のおける第三国との情報交換を強化すること、
・Completing the revision of the Visa Suspension Mechanism and addressing security considerations in the upcoming Visa Strategy. ・ビザ停止メカニズムの改定を完了し、今後策定されるビザ戦略における安全対策を検討すること、
Background 背景
The Commission, together with Europol, ensured that the Internal Security Strategy actions are backed by evidence from the EU Serious and Organised Crime Threat Assessment (EU-SOCTA). The assessment presented on 18 March highlights priority crime areas and key threats that the EU faces for the next four years. 欧州委員会は欧州刑事警察機構(ユーロポール)と協力し、域内安全保障戦略の行動がEU深刻組織犯罪脅威評価(EU-SOCTA)の証拠に裏付けられていることを確認した。3月18日に発表されたアセスメントでは、今後4年間にEUが直面する犯罪の優先分野と主な脅威が強調されている。
 For More Information 詳細情報
The European Internal Security Strategy 欧州域内安全保障戦略
Factsheet ファクトシート
Questions and answers 質問と回答
DG Migration and Home Affairs – Internal Security 移住・内務総局(DG Migration and Home Affairs)―内務

 

・ファクトシート...

・2025.04.01 Factsheet: ProtectEU - A new European Internal Security Strategy

ProtectEU A new European Internal Security Strategy ProtectEU 新しい欧州の内部安全保障戦略
As the geopolitical landscape evolves and new threats emerge, the EU needs a new European approach to internal security. Crime is becoming faster, more digital, and better organised. Hybrid threats undermine our democracies and societies. Terrorist threat levels remain high, fuelled by regional crises. 地政学的な情勢が変化し、新たな脅威が現れる中、EUは内部安全保障に対する新たな欧州のアプローチを必要としている。犯罪はより迅速かつデジタル化され、より組織化されている。ハイブリッド型の脅威は、民主主義と社会を蝕んでいる。テロの脅威レベルは依然として高く、地域的な危機によって煽られている。
As the geopolitical landscape evolves and new threats emerge, the EU needs a new European approach to internal security. Crime is becoming faster, more digital, and better organised. Hybrid threats undermine our democracies and societies. Terrorist threat levels remain high, fuelled by regional crises. 地政学的な状況が変化し、新たな脅威が現れる中、EUは域内の安全保障に対する新たな欧州のアプローチを必要としている。犯罪はより迅速に、よりデジタル化され、より組織化されている。ハイブリッド型の脅威は、民主主義と社会を蝕んでいる。テロの脅威レベルは依然として高く、地域的な危機によって煽られている。
The European Internal Security Strategy sets out a vision for a stronger Union – to jointly anticipate, prevent and respond to security threats, ensure the safety of its citizens, protect European democracies, and safeguard prosperity. 欧州域内安全保障戦略は、より強固な連合のビジョンを提示している。すなわち、安全保障上の脅威を共同で予測、防止、対応し、市民の安全を確保し、欧州の民主主義を防御し、繁栄を守るというビジョンである。
3 principles 3つの原則
・Whole-of-society approach, including citizens, businesses civil society, research, academia and private entities ・市民、企業、市民社会、研究機関、学術機関、民間事業体を含む社会全体のアプローチ
・Mainstreaming security across all EU initiatives with a built-in security check for new initiatives ・すべてのEUイニシアティブにセキュリティを主流化し、新規イニシアティブにはセキュリティチェックを組み込む
・Boosting security investments with more resources for law enforcement, better equipment; investments in technology; and stronger EU agencies ・法執行機関へのより多くのリソース、より優れた装備、テクノロジーへの投資、EU機関の強化により、セキュリティへの投資を促進
A new European internal security governance 新たな欧州域内セキュリティガバナンス
Security mainstreaming: Identifying security and preparedness implications of Commission initiatives セキュリティの主流化:欧州委員会のイニシアティブにおけるセキュリティと準備態勢への影響を識別
Cross-sectoral: Regular meetings of the Commission Project Group on European Internal Security  部門横断的:欧州域内安全保障に関する委員会プロジェクトグループの定期的な会合
Security College: To be provided with internal security threat analyses  セキュリティ・カレッジ:域内安全保障上の脅威分析の提供
Member States in Council to discuss key priorities based on the threat analyses 加盟国理事会:脅威分析に基づく主要優先事項の協議
Implementation: Regular reporting to the European Parliament and the Council 実施:欧州議会および理事会への定期的な報告
Priority areas and key actions 優先分野および主要行動
INCREASE THREAT AWARENESS, TO BETTER ANTICIPATE SECURITY THREATS  脅威に対する認識を高め、安全保障上の脅威をより適切に予測する 
✓ Regular EU internal security threat analyses 
EU内部における定期的なセキュリティ脅威分析
✓ Improved intelligence-sharing by Member States with the EU’s Single Intelligence Analysis Capacity 
加盟国によるEUの単一インテリジェンス分析能力を活用したインテリジェンス共有の改善
BOOST CAPABILITIES FOR LAW ENFORCEMENT 法執行能力の強化
✓ Make Europol a truly operational police agency to reinforce support for Member States 
欧州刑事警察機構(ユーロポール)を真に実用的な警察機関とし、加盟国への支援を強化
✓ Strengthen Frontex, with up to 30 000 personnel over time
将来的に最大3万人の職員を擁するFrontex(欧州対外国境管理協力機関)の強化
✓ New roadmaps for secure data exchange and lawful access to data 
安全なデータ交換とデータへの合法的なアクセスに関する新たなロードマップ 
BUILD RESILIENCE AGAINST HYBRID THREATS ハイブリッド型脅威に対するレジリエンスの構築
✓ Support Member States to secure all physical and digital critical infrastructure  ✓ 加盟国による物理的およびデジタルの重要インフラの保護を支援する 
✓ New rules and measures to reinforce cybersecurity  ✓ サイバーセキュリティを強化するための新たな規則と措置 
✓ Joint operational teams with law enforcement authorities in partner countries  ✓ パートナー諸国の法執行当局との共同運用チーム 
COMBATTING TERRORISM テロ対策
✓ New comprehensive counter terrorism agenda to prevent radicalisation, secure online and public spaces and respond to attacks when they occur  ✓ 急進化を防止し、オンラインおよび公共の場を安全にし、攻撃発生時には対応するための、包括的な新たなテロ対策アジェンダ
✓ A new toolbox to prevent radicalisation ✓ 急進化を防止するための新たなツールボックス
✓ Feasibility study for a new EU-wide system to track terrorist financing ✓ テロリストの資金調達を追跡するための新たなEU全域にわたるシステムの実現可能性調査
STRONG GLOBAL SECURITY PLAYER 強力なグローバルな安全保障の担い手
✓ Accelerated integration of EU candidate countries in the EU’s security architecture ✓ EU加盟候補国のEUの安全保障体制への統合の加速
✓ Step up cooperation with enlargement and neighbourhood partners, Latin America and the Mediterranean region
拡大および近隣諸国、ラテンアメリカおよび地中海地域との協力強化
✓ Joint operational teams with law enforcement authorities in partner countries  パートナー諸国の法執行当局との共同作戦チーム 

 

・[PDF

20250404-52843

 

 

Q&A...

・2025.04.01 Questions and answers on ProtectEU - a new European Internal Security Strategy

Questions and answers on ProtectEU - a new European Internal Security Strategy ProtectEUに関するQ&A - 欧州の新たな内務安全保障戦略
Why is a European Internal Security Strategy needed? なぜ欧州の内務安全保障戦略が必要なのか?
Faced with new and evolving security threats and an evolving geopolitical landscape, EU Member States' ability to guarantee security for their citizens needs a unified, European approach to protecting our internal security. 新たな脅威や進化する地政学情勢に直面する中、EU加盟国が自国民の安全を保証するには、域内の安全を保護するための統一された欧州のアプローチが必要である。
The European Internal Security Strategy aims to facilitate coordinated action, deepening cooperation through information sharing and enhancing our resilience and collective ability to prevent, detect and respond effectively to security threats. It will ensure that security considerations are integrated in the development and implementation of Union policies across Member States, promoting a cohesive and comprehensive whole-of-society approach to security. It will support Member States to harness the power of technology to strengthen security, while promoting a secure digital space for all. It supports a common response by Member States to global political and economic shifts affecting the Union's internal security. 欧州域内安全保障戦略は、協調行動を促進し、情報共有を通じて協力を深め、セキュリティ上の脅威を予防、検知、効果的に対応するためのレジリエンスと集団的な能力を強化することを目的としている。これにより、加盟国全体にわたる欧州連合(EU)政策の策定と実施に際して、安全保障上の考慮事項が確実に組み込まれることになり、社会全体で取り組む一体的かつ包括的な安全保障アプローチが推進される。また、加盟国が技術の力を活用して安全保障を強化できるよう支援するとともに、すべての人にとって安全なデジタル空間を推進する。さらに、EUの国内安全保障に影響を及ぼす世界的な政治・経済の変化に対して、加盟国が共通の対応を取ることを支援する。
How does it relate to the White Paper for European Defence and the Preparedness Union Strategy? 欧州防衛・準備連合戦略に関する白書との関連性は?
Building on the Recommendations of the Report by former Finnish President Sauli Niinistö, the European Internal Security Strategy is closely linked to the Preparedness Union Strategy and the White Paper on European Defence – Readiness 2030, which together set out a vision for safe, secure and resilient EU. 前フィンランド大統領サウリ・ニーニスト氏の報告書の提言を基に策定された欧州域内安全保障戦略は、準備連合戦略および欧州防衛白書2030と密接に関連しており、これら3つは一体となって、安全でセキュアかつレジリエントなEUのビジョンを提示している。
The European Internal Security Strategy provides a comprehensive response to man-made threats to the EU's internal security such as hybrid threats, organised crime, and terrorism. The Preparedness Strategy presented on 26 March focused on strengthening civilian and military crisis readiness, while the White Paper on European Defence presented on 18 March sets out a strategic vision for European defence cooperation, investments, and industrial capabilities. The Commission will also propose a European Democracy Shield to promote and strengthen democratic resilience in the EU. 欧州内部安全保障戦略は、ハイブリッド脅威、組織犯罪、テロリズムなど、EUの内部安全保障に対する人為的な脅威に対する包括的な対応策を提供する。3月26日に発表された「準備戦略」は、民間および軍の危機対応能力の強化に焦点を当てている。一方、3月18日に発表された「欧州防衛白書」は、欧州の防衛協力、投資、産業能力に関する戦略的ビジョンを提示している。欧州委員会はまた、EUにおける民主主義のレジリエンスを促進し強化するための「欧州民主シールド」を提案する予定である。
How will the Commission mainstream security considerations across EU policies? 欧州委員会は、EUの政策全体にわたって安全保障の考慮を主流化させる方法をどのように考えているのか?
In complementarity with the Preparedness Union Strategy, preparedness and security considerations will be integrated and mainstreamed across EU legislation, policies and programmes from the start and throughout the negotiation process. 「準備態勢連合戦略」と補完的に、準備態勢と安全保障の考慮は、交渉プロセス全体を通じて、EUの法律、政策、プログラムの当初から統合され、主流化される。
When preparing new legislation or reviewing existing legislation in relevant areas, the Commission will consistently identify potential impacts of the preferred policy option on preparedness and security. This will be supported with regular training for policy makers in the Commission. 関連分野における新たな法律の準備や現行の法律の見直しに際しては、欧州委員会は常に、選択された政策オプションが準備態勢と安全保障に及ぼす潜在的な影響を識別する。この作業は、欧州委員会の政策立案者に対する定期的な研修によって支援される。
As part of the new European internal security governance, regular threat analyses related to internal security will be prepared and support the work of the Security College as well as the exchanges with Member States in the Council. 欧州の新たな国内治安ガバナンスの一環として、国内治安に関する定期的な脅威分析が作成され、セキュリティ・カレッジの業務および理事会における加盟国との意見交換を支援する。
How will Europol be strengthened? 欧州刑事警察機構(ユーロポール)はどのように強化されるのか?
Europol plays a crucial role in supporting Members States' law enforcement authorities in the fight against serious and organised crime, including on the fight against migrant smuggling, and terrorism. The current security context requires Europol to be strengthened and equipped to reinforce its operational support to Member States. 欧州刑事警察機構(ユーロポール)は、加盟国の法執行当局が移民密輸やテロリズムなど重大かつ組織的な犯罪と闘うのを支援する上で重要な役割を果たしている。現在の安全保障情勢においては、欧州刑事警察機構(ユーロポール)を強化し、加盟国への運用支援を強化する態勢を整える必要がある。
In close consultation with Member States, the Commission will propose an ambitious overhaul of Europol's mandate. 欧州委員会は加盟国と緊密に協議し、欧州刑事警察機構の権限を抜本的に見直すことを提案する。
Concretely, this means strengthening Europol's role in investigating cross-border, large-scale, and complex cases posing a serious threat to the internal security of the Union; and working more closely with other EU Agencies, notably Eurojust and the EPPO, to strengthen law enforcement and judicial cooperation. 具体的には、欧州連合(EU)域内の治安に深刻な脅威をもたらす国境を越えた大規模かつ複雑な事件の捜査における欧州刑事警察機構の役割を強化すること、および、特に欧州司法機構や欧州警察機構(EPPO)といった他のEU機関とより緊密に協力し、法執行および司法協力の強化を目指すことを意味する。
Europol's enhanced support should also aim at strengthening Member States' capacities to conduct effective investigations through digital forensics, decryption, processing growing amounts of data, the operational use of emerging and innovative technologies, tackling illegal profits, an increased role in the digital environment, and more. 欧州刑事警察機構の強化された支援は、デジタル鑑識、暗号解読、増大するデータの処理、新技術や革新的な技術の運用、違法収益への対処、デジタル環境における役割の拡大などを通じて、加盟国が効果的な捜査を実施する能力を強化することを目的とするべきである。
What is the Commission proposing on data retention and encryption? 欧州委員会は、データ保存と暗号化に関してどのような提案を行っているのか?
The Commission will present a roadmap setting out the legal and practical measures it proposes to take to ensure lawful and effective access to data. In the follow-up to this Roadmap, the Commission will prioritise an assessment of the impact of data retention rules at EU level and the preparation of a Technology Roadmap on encryption, to identify and assess technological solutions that would enable law enforcement authorities to access encrypted data in a lawful manner, safeguarding cybersecurity and fundamental rights. 欧州委員会は、データへの合法的かつ効果的なアクセスを確保するために提案する法的および実際的な措置を定めたロードマップを提示する。このロードマップのフォローアップとして、欧州委員会は、EUレベルでのデータ保持規則の影響のアセスメントと暗号化に関する技術ロードマップの準備を優先し、サイバーセキュリティと基本的権利を保護しながら、法執行当局が合法的に暗号化されたデータにアクセスできるようにする技術的ソリューションを識別し、評価する。
How will the Commission balance the need for security with the need to protect individuals' right to privacy? 欧州委員会は、セキュリティの必要性と個人のプライバシー権の防御のバランスをどのように取るつもりなのか?
Law enforcement and the judicial authorities need to be able to investigate and take action against crime. According to Europol's SOCTA report, today, nearly all forms of serious and organised crime have a digital footprint. Around 85% of criminal investigations now rely on law enforcement authorities' ability to access digital information. 法執行機関および司法当局は犯罪の捜査および処置を行う能力を備えていなければならない。欧州刑事警察機構(ユーロポール)のSOCTA報告書によると、今日、深刻かつ組織的な犯罪のほぼすべての形態にデジタルの足跡が残されている。現在、犯罪捜査の約85%は、法執行当局がデジタル情報にアクセスできる能力に依存している。
As digitalisation becomes more pervasive and provides an ever-growing source of new tools for criminals, a framework for access to data which responds to the needs to enforce our laws and protect our values is essential. At the same time, ensuring digital systems remain secure from unauthorised access is equally vital to preserve cybersecurity, protect against emerging security threats and ensure that fundamental rights including the right to privacy are respected. デジタル化がますます浸透し、犯罪者にとって新たなツールの供給源が絶えず増え続ける中、法の執行と価値の保護というニーズに対応するデータへのアクセス枠組みは不可欠である。同時に、サイバーセキュリティを維持し、新たなセキュリティ上の脅威から防御し、プライバシー権を含む基本的権利が尊重されることを確保するためには、デジタルシステムが不正アクセスから安全に保たれることが同様に極めて重要である。
The Commission will ensure that security considerations are integrated into EU policies while respecting fundamental rights, including the right to privacy. 欧州委員会は、プライバシーの権利を含む基本的な権利を尊重しながら、セキュリティの考慮事項をEU政策に統合していく。
How does the Strategy improve citizens' security online, in particular children? この戦略は、特に子どもたちのオンライン上のセキュリティをどのように改善するのか?
The Strategy puts forward a number of measures to protect citizens online. The Digital Services Act requires online platforms to take proactive measures to manage risks and remove illegal content. This protects online users, especially children, from the threats of child sexual abuse, human trafficking, and online radicalisation. The Strategy calls for a rigorous enforcement of the DSA. この戦略は、オンライン上の市民を保護するための数々の対策を提示している。デジタルサービス法は、オンラインプラットフォームがリスクを管理し、違法なコンテンツを削除するための積極的な措置を取ることを義務付けている。これにより、児童性的虐待、人身売買、オンライン上の過激化などの脅威から、オンラインユーザー、特に子どもたちを保護する。戦略では、DSAの厳格な施行が求められている。
The Commission will also publish comprehensive guidelines to protect minors and introduce a privacy-protective age verification solution in 2025, which will provide an essential safeguard until the EU Digital Identity Wallet becomes available in 2026. 欧州委員会はまた、未成年者を防御するための包括的なガイドラインを公表し、2025年にはプライバシー保護のための年齢検証ソリューションを導入する予定である。このソリューションは、2026年にEUデジタルIDウォレットが利用可能になるまでの間、重要な保護手段となる。
The Commission will equally keep fostering collaboration between online platforms, stakeholders, and relevant authorities to ensure online safety through the Code of Conduct on Illegal Hate Speech and the EU Internet Forum. 欧州委員会は、違法なヘイトスピーチに関する行動規範やEUインターネットフォーラムを通じてオンラインの安全性を確保するため、オンラインプラットフォーム、利害関係者、関連当局間の協力を引き続き促進していく。
To combat child sexual abuse, the Commission will support the co-legislators in finalising the two legislative proposals to prevent and combat child sexual abuse online and to make law enforcement action against child sexual abuse and exploitation effective. Once the new rules are adopted, the EU Centre to prevent and combat child sexual abuse will be set up to support online service providers to prevent and if needed, detect child sexual abuse online, review reports and channel them to law enforcement. The Centre will also support Member States to prevent child sexual abuse and assist victims. 児童に対する性的虐待に対処するため、欧州委員会は、オンライン上の児童に対する性的虐待を防止・対処し、児童に対する性的虐待や搾取に対する法執行措置を効果的なものとするための2つの立法提案の策定を共同立法者とともに進める。新たな規則が採択され次第、児童に対する性的虐待を防止・対処するためのEUセンターが設立され、オンラインサービスプロバイダによるオンライン上の児童に対する性的虐待の防止、および必要に応じて検知、報告の審査、法執行機関への報告の伝達を支援する。また、同センターは加盟国による児童に対する性的虐待の防止と被害者の支援も支援する。
The Commission will develop an Action Plan on the Protection of Children against Crime, which will entail a strong online dimension in protecting children from abuse and recruitment by criminals. The Commission will also adopt an Action Plan against Cyberbullying. 欧州委員会は「犯罪から子供を守るための行動計画」を策定する。この行動計画には、犯罪者による虐待や勧誘から子供を守るためのオンライン対策が盛り込まれる。欧州委員会は「サイバーいじめ対策行動計画」も採択する。
To counter the dissemination of terrorist material online, the Commission is evaluating the Terrorist Content Online Regulation and will assess how best to strengthen this framework. To strengthen our ability to combat online fraud, the Commission will present an Action Plan on Online Fraud which will cover prevention measures, more effective law enforcement action, support and protection of victims, including by assistance in recovering their funds. オンライン上でのテロ関連資料の拡散に対抗するため、欧州委員会は「オンライン上のテロ関連コンテンツ規制」を評価し、この枠組みを強化する最善の方法をアセスメントする。オンライン詐欺に対抗する能力を強化するため、欧州委員会は「オンライン詐欺に関する行動計画」を提示し、予防措置、より効果的な法執行措置、被害者への支援および保護(被害者の資金回復支援を含む)をカバーする。
How does the strategy propose to counter terrorism? 戦略はテロに対抗するためにどのような提案をしているのか?
The Strategy announces a new EU Agenda on preventing and countering terrorism and violent extremism to set out future EU action to anticipate threats, to prevent radicalisation, to protect citizens and public spaces from attacks, and to effectively respond to attacks when they occur. 戦略では、テロや暴力的過激主義の防止と対策に関する新たなEUアジェンダを発表し、脅威を予測し、過激化を防止し、市民や公共スペースを攻撃から防御し、攻撃が発生した場合には効果的に対応するための今後のEUの行動を定めている。
Concretely, the Commission will: 具体的には、欧州委員会は以下の措置を講じる。
・Develop a comprehensive prevention toolbox to tackle root causes of radicalisation, to allow for early identification and interventions focused on vulnerable individuals, including minors; ・過激化の根本原因に対処するための包括的な防止策を策定し、未成年者を含む脆弱な個人を早期に特定し、重点的に介入できるようにする。
・Enhance its capabilities to protect public spaces, through reviewing the rules on explosives precursors, strengthening the European Protective Security Advisory programme and expanding available EU funding for the protection of public spaces; ・爆発物の前駆物質に関する規則の見直し、欧州保護セキュリティ諮問プログラムの強化、公共スペースの防御に利用可能なEU資金の拡大などを通じて、公共スペースの防御能力を強化する。
・Address the challenges posed by terrorist financing, including continued support to counter-terrorism financial investigators and exploring the creation of a new EU-wide system to track terrorist financing. ・テロ資金調達によってもたらされる課題に対処する。これには、テロ資金調達対策を担当する捜査官への継続的な支援や、テロ資金調達を追跡するためのEU全域にわたる新たなシステムの創設の検討が含まれる。
How does the Strategy propose to tackle organised crime? この戦略では、組織犯罪にどのように取り組むことを提案しているのか?
The Commission is developing a comprehensive approach to tackle organised crime, from addressing the root causes of crime, such as poverty, unemployment, and social exclusion to stronger rules and tools for EU Agencies to support Member States to fight crime both online and offline. 欧州委員会は、犯罪の根本原因である貧困、失業、社会的排除への取り組みから、オンラインおよびオフラインの両方で犯罪と戦う加盟国を支援するためのEU機関の規則や手段の強化まで、組織犯罪に対処するための包括的なアプローチを策定している。
The Commission will: 欧州委員会は、以下のことを行う。
・Strengthen its legal framework to combat organised crime, and propose a revision of the legal framework on firearms trafficking and on drug precursors and present an EU Action Plan against drug trafficking; ・組織犯罪に対抗するための法的枠組みを強化し、銃器の密売および麻薬前駆物質に関する法的枠組みの改正を提案し、麻薬密売に対するEU行動計画を提示する。
・Enhance its capabilities to combat corruption, including the proposal of a new EU Anti-Corruption Strategy and the strengthening of the European Public Prosecutor's Office (EPPO); ・汚職に対抗する能力を強化し、新たなEU汚職対策戦略の提案および欧州公共検察局(EPPO)の強化を含む。
・Protect victims' rights, including the proposal of a new EU Strategy on Victims' Rights; ・被害者の権利を保護する。これには、新たなEU被害者権利戦略の提案が含まれる。
・Present an Action Plan on Online Fraud and an Action Plan on the Protection of Children against Crime, to support and protect people and enhance law enforcement action. ・オンライン詐欺対策行動計画および犯罪から子供を守るための行動計画を提示し、人々を支援・保護し、法執行活動を強化する。
How will the additional measures be financed? 追加の対策はどのようにして資金が調達されるのか?
The whole-of society approach adopted by the European Internal Security Strategy requires serious investment by all relevant actors: the EU, its Member States and the private sector. The future EU financing for internal security will be decided in the context of negotiations for the new Multiannual Financial Framework (MFF). 欧州域内安全保障戦略で採用された社会全体のアプローチでは、EU、加盟国、民間部門といったすべての関係者による真剣な投資が必要となる。域内安全保障に対するEUの今後の資金調達は、新たな複数年予算枠組み(MFF)に関する交渉の文脈の中で決定される。
The Commission already allocates significant funding to security across various programmes, that can support the actions presented in the strategy. With around €9.77 billion for 2021-2027, support is scattered across the Internal Security Fund (ISF) with €1.9 billion, the Border Management and Visa Instrument (BMVI) which also supports security related capacity building and is allocated €6.2 billion. On top of that, Horizon Europe has €1.6 billion for Security research and innovation. 欧州委員会はすでに、さまざまなプログラムを通じて安全保障に多額の資金を割り当てており、これは戦略で提示された行動を支援することができる。2021年から2027年にかけて約97億7000万ユーロが割り当てられ、その支援は、19億ユーロが内部安全保障基金(ISF)、62億ユーロが国境管理・ビザ制度(BMVI)に分散されている。さらに、ホライズン・ヨーロッパには、安全保障の研究とイノベーションに16億ユーロが割り当てられている。

 

 

|

« 中国 顔認識技術利用に関する安全管理弁法 (2025.03.21) | Main | 欧州委員会 B2Bデータ共有とクラウドコンピューティング契約に関する専門家グループの最終報告書 (2025.04.03) »

Comments

Post a comment



(Not displayed with comment.)


Comments are moderated, and will not appear on this weblog until the author has approved them.



« 中国 顔認識技術利用に関する安全管理弁法 (2025.03.21) | Main | 欧州委員会 B2Bデータ共有とクラウドコンピューティング契約に関する専門家グループの最終報告書 (2025.04.03) »