欧州 EuropolとEurojust サイバー犯罪に関する共通の課題と法整備による解決策 2024 (2025.01.31)
こんにちは、丸山満彦です。
EuropolとEurojustが、サイバー犯罪に関する共通の課題と法整備による解決策に関連する文書を公表していますね...
共通の課題は次の6つ...
1:データ量 |
2:データの損失 |
3:データへのアクセス |
4:匿名化サービス |
5:国際協力の障害 |
6:官民パートナーシップにおける課題 |
なるほどです...
日本の警察も同じ課題を抱えていると思うので、ちょっと考えてみると良いかもですね...
国際協力がますます重要となってくるので、同じルールで同じように対応できるのが、重要となりますよね...
● Europol
プレス...
・2025.01.31 Tackling cybercrime: common challenges and legislative solutions identified by Europol and Eurojust
Tackling cybercrime: common challenges and legislative solutions identified by Europol and Eurojust | サイバー犯罪への取り組み:欧州刑事警察機構と欧州司法機構が識別した共通の課題と法整備による解決策 |
Published today, the latest joint report by Europol and Eurojust, Common Challenges in Cybercrime, explores the persistent and emerging issues that hinder cybercrime investigations. This year’s edition not only identifies key obstacles—particularly in the field of digital evidence—but also examines how new legislative measures could help address them. | 本日発表された欧州刑事警察機構(Europol)と欧州司法機構(Eurojust)の最新共同報告書「サイバー犯罪における共通の課題」では、サイバー犯罪捜査を妨げる根強く残る問題と新たに浮上した問題について調査している。今年の版では、特にデジタル証拠の分野における主な障害を識別するだけでなく、新たな法整備がそれらの問題の解決にどのように役立つかを検証している。 |
The report highlights several pressing challenges faced by law enforcement, including the overwhelming volume of digital data, the risk of data loss, and the persistent barriers to accessing critical information due to legal and technical constraints. The increasing use of anonymisation services has further complicated efforts to track criminal activities online. | このレポートでは、法執行機関が直面する喫緊の課題として、膨大な量のデジタルデータ、データ損失のリスク、法的および技術的な制約による重要な情報へのアクセスを妨げる根強い障壁などを取り上げている。匿名化サービスの利用が増加していることで、オンライン上の犯罪行為の追跡はさらに複雑化している。 |
To help mitigate these challenges, the report explores the impact of new EU legislative tools, such as the e-Evidence Package, the Digital Services Act, and the EU AI Act. These instruments aim to facilitate data access, improve cross-border cooperation, and enhance investigative capabilities. However, their effectiveness will largely depend on how they are implemented and integrated into existing operational strategies. | これらの課題を緩和するために、このレポートでは、e-Evidence Package、デジタルサービス法、EU AI法などの新しいEUの立法ツールの影響について調査している。これらの手段は、データへのアクセスを容易にし、国境を越えた協力体制を改善し、捜査能力を強化することを目的としている。しかし、その有効性は、それらがどのように実施され、既存の運用戦略に統合されるかによって大きく左右される。 |
The report also underscores the value of the strategic cooperation between Europol and Eurojust, highlighting initiatives such as the SIRIUS Project, which has strengthened collaboration in cybercrime investigations. These efforts continue to play a crucial role in helping law enforcement agencies navigate an increasingly complex digital landscape. | また、この報告書では、欧州刑事警察機構と欧州司法機構の戦略的協力の価値を強調し、サイバー犯罪捜査における連携を強化したシリウス(SIRIUS)プロジェクトなどの取り組みを挙げている。こうした取り組みは、ますます複雑化するデジタル環境において法執行機関を導く上で、引き続き重要な役割を果たしている。 |
While challenges remain, the report emphasises the potential of these new legislative measures to strengthen the fight against cybercrime. Equipping law enforcement with the right tools and ensuring their effective use in investigations will be key to staying ahead of evolving cyber threats. | 課題は残っているものの、報告書では、サイバー犯罪対策を強化する新たな法整備の可能性が強調されている。法執行機関に適切なツールを装備し、捜査におけるその効果的な利用を確保することが、進化するサイバー脅威に先手を打つための鍵となる。 |
・2025.01.31 Common Challenges in Cybercrime - 2024 Review by Eurojust and Europol
Common Challenges in Cybercrime | サイバー犯罪における共通の課題 |
This report is a collaborative effort between Eurojust and Europol that addresses persistent and emerging challenges in cybercrime and investigations involving digital evidence. Key challenges include management of massive volumes of data, legal uncertainties following the invalidation of the Data Retention Directive, and technologies that create barriers to accessing data. | 本報告書は、欧州司法機構と欧州刑事警察機構の共同作業により作成されたもので、サイバー犯罪とデジタル証拠の捜査における根強く残る課題と新たに発生する課題を取り上げている。主な課題には、膨大な量のデータの管理、データ保存指令の無効化に伴う法的混乱、データへのアクセスを妨げる技術などが含まれる。 |
Just like in the previous edition, this 2024 review identifies and categorises challenges from both the law enforcement and judicial perspectives. However, this report includes a second part focusing on legislative tools that could alleviate those challenges and their practical application. | 前回の版と同様に、この2024年のレビューでは、法執行と司法の両方の観点から課題を識別し、分類している。しかし、この報告書には、これらの課題を軽減し、その実用的な適用を可能にする立法上のツールに焦点を当てた第2部も含まれている。 |
・[PDF]
目次...
Executive Summary | エグゼクティブサマリー |
Introduction | 序文 |
Common challenges | 共通の課題 |
Common challenge 1: Data volume | 共通の課題1:データ量 |
Common challenge 2: Loss of data | 共通の課題2:データの損失 |
Common challenge 3: Access to data | 共通の課題3:データへのアクセス |
Common challenge 4: Anonymisation services | 共通の課題4:匿名化サービス |
Common challenge 5: Obstacles to international cooperation | 共通の課題5:国際協力の障害 |
Common challenge 6: Challenges in public-private partnerships | 共通の課題6:官民パートナーシップにおける課題 |
Legislative responses to some of the enduring challenges | 永続的な課題に対する法的な対応 |
JUDEX | JUDEX |
EU Electronic Evidence legislative package | EU電子証拠法パッケージ |
Regulation (EU) 2023/1543 | 規則(EU)2023/1543 |
Directive (EU) 2023/1544 | 指令(EU)2023/1544 |
Regulation (EU) 2022/2065 of the European Parliament and of the Council of 19 October 2022 on a Single Market for Digital Services and amending Directive 2000/31/EC | 欧州議会および2022年10月19日付理事会のデジタルサービス単一市場に関する規則(EU)2022/2065および指令2000/31/ECの改正 |
European Union Artificial Intelligence Act | 欧州連合人工知能法 |
Second Additional Protocol to the Budapest Convention on Cybercrime on enhanced co-operation and disclosure of electronic evidence | サイバー犯罪に関するブダペスト条約の第2追加議定書(電子証拠の協力と開示の強化 |
Clarifying Lawful Overseas Use of Data Act– CLOUD Act | 海外におけるデータの合法的使用の明確化に関する法律(CLOUD法 |
Conclusions | 結論 |
Endnotes | 脚注 |
エグゼクティブサマリー...
Executive Summary | エグゼクティブサマリー |
The 2024 report on ‘Common Challenges in Cybercrime’ is a collaborative effort between Eurojust and Europol that addresses both persistent and emerging challenges in the realm of cybercrime and investigations involving digital evidence. This year’s report provides updates on significant developments and introduces new legislative tools aimed at enhancing the effectiveness of measures for fighting cybercrime. | 2024年の「サイバー犯罪における共通の課題」に関する報告書は、欧州司法機構(Eurojust)と欧州刑事警察機構(Europol)の共同作業であり、サイバー犯罪とデジタル証拠を伴う捜査における根強い課題と新たな課題の両方を取り扱っている。今年の報告書では、重要な進展に関する最新情報が提供され、サイバー犯罪対策の有効性を高めることを目的とした新たな立法ツールが紹介されている。 |
The report underscores the ongoing collaboration between Eurojust and Europol which goes from strength to strength. Examples are the success of the SIRIUS Project, through serious crime investigations, numerous joint training programmes, and comprehensive reporting. The report highlights several new EU legislative frameworks, such as the e-evidence Package and the Digital Services Act. These frameworks were crafted to address the increasing volume of data, the ongoing issues related to loss of access to data, and challenges presented by anonymisation services in the context of investigation and prosecution of crimes. The aim of the frameworks is to streamline processes and make it easier for competent authorities working in criminal investigations and prosecutions to manage large data sets and foster international cooperation more effectively. | 報告書では、欧州司法機構と欧州刑事警察機構の協力関係がますます強固になっていることが強調されている。その例として、重大犯罪捜査、多数の合同訓練プログラム、包括的な報告書作成などを通じて成功を収めたシリウス(SIRIUS)プロジェクトが挙げられる。報告書では、電子証拠パッケージやデジタルサービス法など、EUの新たな立法枠組みがいくつか取り上げられている。これらの枠組みは、増え続けるデータ量、データへのアクセス喪失に関する継続中の問題、犯罪の捜査や起訴の文脈における匿名化サービスがもたらす課題に対処するために策定された。枠組みの目的は、プロセスを合理化し、犯罪の捜査や起訴に携わる管轄当局が大規模なデータセットを管理し、より効果的に国際協力を促進することを容易にすることである。 |
Key cybercrime challenges are identified in the report. One important challenge is data management, which requires law enforcement agencies to deal with massive volumes of data, triggering a need for advanced analytic techniques and significant resources which are currently beyond the reach of many agencies. The report notes the ongoing impact of legal uncertainties following the invalidation of the Data Retention Directive, which continues to affect the availability of data for investigations. Additionally, technologies that obscure user identities and locations or block the lawful access to data are creating substantial barriers to tracing illicit activities. International cooperation also faces legal and logistical barriers that complicate the fight against cybercrime and often span several jurisdictions. Furthermore, collaboration between public and private partners, crucial for resolving cybercrimes, often run into obstacles such as data-sharing restrictions and the sensitivity of investigations. | 報告書では、サイバー犯罪の主な課題が識別されている。重要な課題のひとつはデータ管理であり、これは法執行機関が膨大な量のデータを処理することを必要とし、高度な分析技術と多大なリソースの必要性を引き起こす。しかし、現在では多くの機関にとって、その手の届かないものとなっている。報告書では、データ保持指令が無効化された後の法的不確実性の継続的な影響についても言及されており、これは捜査のためのデータの入手可能性に引き続き影響を与えている。さらに、ユーザーの身元や所在地を隠したり、データへの合法的なアクセスをブロックする技術は、違法行為の追跡に大きな障害となっている。国際協力もまた、サイバー犯罪対策を複雑化させる法的および実務的な障壁に直面しており、しばしば複数の管轄区域にまたがる。さらに、サイバー犯罪の解決に不可欠な官民パートナー間の協力も、データ共有の制限や捜査の機密性などの障害にしばしばぶつかる。 |
This 2024 report outlines the common strategic directions of Eurojust and Europol in combating cybercrime. Moreover, it gives an overview of the use of new legislative tools and the practical application of these new legislative measures. The effectiveness of these tools will depend on their integration into current strategies and their adoption in the field by practitioners. At the same time, there are ongoing efforts aimed at enhancing the technical and operational capacities of law enforcement authorities in the EU, and ensuring that they are properly equipped to handle the complexities of modern digital investigations. | この2024年の報告書では、サイバー犯罪対策における欧州司法機構と欧州刑事警察機構の共通の戦略的方向性を概説している。さらに、新しい立法手段の利用と、これらの新しい立法措置の実用的な適用についての概要も示している。これらの手段の有効性は、現在の戦略への統合と、実務家による現場での採用に依存することになる。同時に、EUの法執行当局の技術的能力と運用能力の強化を目的とした取り組みが継続的に行われており、現代のデジタル捜査の複雑性に対処するための適切な装備が確実に整えられるよう努めている。 |
結論...
Conclusions | 結論 |
This report makes clear that the realm of cybercrime is not static but an everevolving battleground where new challenges and solutions continually emerge. The report examined the persistent issues but also highlighted the proactive strides made through collaboration and legislative advancements aimed to strengthen the defences against cybercrime. | 本報告書は、サイバー犯罪の領域は静的なものではなく、常に新たな課題と解決策が生まれる進化し続ける戦場であることを明らかにしている。本報告書では、根強く残る問題を検証するとともに、サイバー犯罪に対する防御力を強化することを目的とした協力や法整備の進展による積極的な進歩にも焦点を当てた。 |
The integration of new legislative tools such as the e-Evidence Package and the Digital Services Act, and the ongoing adaptation of the AI Act and the Second Additional Protocol to the Budapest Convention, represent significant progress in equipping law enforcement and judicial authorities with the means to tackle the complexities of cybercrime more effectively. However, the real test lies in the practical application of these tools and the seamless integration into existing frameworks that will make them fully effective. | e-Evidenceパッケージやデジタルサービス法などの新しい法的ツールの統合、およびAI法やブダペスト条約の第二追加議定書の継続的な適応は、法執行機関や司法当局がサイバー犯罪の複雑性により効果的に対処するための手段を整えるという点において、大きな進歩である。しかし、真の試練は、これらのツールの実用的な適用と、それらを完全に有効なものとする既存の枠組みへのシームレスな統合にある。 |
The report highlights critical areas such as the management of vast volumes of data, the challenges posed by anonymisation services, and the hurdles in international cooperation which underscore the necessity for robust, scalable solutions that can adapt to the dynamic nature of cyber-threats. The strategic move towards enhancing technical and operational capacities within law enforcement signifies a clear recognition of the need to keep pace with technological advancements. | 本報告書では、膨大な量のデータの管理、匿名化サービスがもたらす課題、国際協力における障害など、重要な分野に焦点を当てている。サイバー脅威の動的な性質に適応できる強固で拡張性のあるソリューションの必要性を強調している。法執行機関における技術的および運用能力の強化に向けた戦略的動きは、技術の進歩に遅れずについていく必要性を明確に認識していることを意味する。 |
Moreover, the increasing challenges of the unavailability of data during criminal investigations due to technological developments and lack of data retention, jurisdictional barriers, and the complications inherent in public-private partnerships call for a nuanced approach that balances stringent security measures with the preservation of individual privacy and civil liberties. | さらに、技術の発展やデータ保持の欠如、管轄権の障壁、官民パートナーシップに内在する複雑性により、犯罪捜査中にデータが利用できないという課題が増加しているため、厳格なセキュリティ対策と個人のプライバシーおよび市民的自由の保護をバランスよく両立させる、より繊細なアプローチが必要とされている。 |
As we look to the future, the need for continuous innovation, training, and international collaboration is indisputable. It is through these concerted efforts that EU law enforcement and judicial authorities can aspire to not only manage the existing challenges but also pre-emptively counteract emerging threats. The path forward involves a collaborative framework between agencies such as Eurojust and Europol, along with their partners across borders, working as one to foster a safer cyber environment. | 将来を見据えると、継続的な革新、トレーニング、国際協力の必要性は明白である。こうした協調的な取り組みを通じて、EUの法執行および司法当局は、既存の課題に対処するだけでなく、新たに発生する脅威を未然に防ぐことも可能になる。今後の進むべき道筋には、欧州司法機構や欧州刑事警察機構などの機関が、国境を越えたパートナーと協力し、より安全なサイバー環境の実現に向けて一体となって取り組む枠組みが含まれる。 |
In conclusion, while significant strides have been made, the road ahead remains steep and fraught with challenges that will demand a dynamic and adaptive approach. The continued success of initiatives such as the SIRIUS Project, publicprivate partnerships such as the No More Ransom Project, and the strategic use of legislative tools will be pivotal in shaping the future landscape of cybercrime prevention and related enforcement. Through persistent efforts and a commitment to innovation and cooperation, EU law enforcement and judicial authorities can aim to not only mitigate the impact of cybercrime but also enhance the security and resilience of our digital world. | 結論として、大きな進歩が遂げられたとはいえ、前途は依然として険しく、ダイナミックで適応力のあるアプローチを必要とする課題が山積している。SIRIUSプロジェクトのようなイニシアティブの継続的な成功、No More Ransomプロジェクトのような官民パートナーシップ、そして法整備の戦略的活用は、サイバー犯罪の防止と関連法執行の将来の展望を形作る上で極めて重要である。EUの法執行機関および司法当局は、たゆまぬ努力と革新および協力への献身を通じて、サイバー犯罪の影響を緩和するだけでなく、デジタル世界のセキュリティとレジリエンスを強化することを目指すことができる。 |
Comments