列国議会同盟 議会におけるAIのガイドライン (2024.12.12)
こんにちは、丸山満彦です。
2024年の宿題シリーズはまだまだ続く...(^^;;
列国議会同盟 (Inter-Parliamentary Union; IPU) [wikipedia] が議会向けにAIに関するガイドラインを公表しています...もちろん、日本もこの列国議会同盟に参加しています...
ユースケースも多くあります...残念ながら日本の事例はないのですが、きっとすでにつかっていると思うので、改訂の際にはユースケースを載せてもらうようにしてもよいかもですね...
また、ユースケースにのっているもので、日本でも採用できそうなものがあれば、積極的に採用していけばよいですね...
● Inter-Parliamentary Union; IPU
プレス...
・2024.12.12 New IPU tools to harness the potential of AI in parliament
New IPU tools to harness the potential of AI in parliament | 議会におけるAIの可能性を活かすためのIPUの新ツール |
The IPU has published two new resources to help parliaments unlock the benefits of artificial intelligence (AI) to enhance their efficiency, effectiveness and productivity while mitigating the risks of this rapidly evolving technology. | IPUは、人工知能(AI)の急速な進化に伴うリスクを緩和しながら、効率性、有効性、生産性を向上させるために、議会がAIのメリットを活用するための2つの新しいリソースを公開した。 |
The Guidelines for AI in parliament offer a comprehensive framework for parliaments to understand and implement AI responsibly and effectively. | 議会におけるAIのためのガイドラインは、議会がAIを責任を持って効果的に理解し、導入するための包括的な枠組みを提供する。 |
They provide practical guidance on the importance of a strategic approach, strong governance, ethical considerations and risk management. The Guidelines underscore the importance of using AI to augment and enhance human capability rather than replace it, especially in democratic deliberation and decision-making. | 戦略的アプローチ、強固なガバナンス、倫理的配慮、リスクマネジメントの重要性について、実践的な指針を提供している。ガイドラインでは、特に民主的な審議や意思決定において、AIを人間の能力を代替するのではなく、増強・強化するために活用することの重要性を強調している。 |
The Guidelines cover several key areas, including the potential role of AI in parliaments, the related risks and challenges, suggested governance structures and AI strategy, ethical principles and risk management, training and capacity-building, and how to manage a portfolio of AI projects across parliament. | ガイドラインは、議会におけるAIの潜在的な役割、関連するリスクと課題、提案されたガバナンス構造とAI戦略、倫理原則とリスクマネジメント、トレーニングと能力開発、議会全体にわたるAIプロジェクトのポートフォリオの管理方法など、いくつかの主要分野をカバーしている。 |
Key recommendations include: | 主な提言は以下の通りである。 |
・Start with small pilot projects to build experience | ・経験を積むために小規模なパイロットプロジェクトから着手する |
・Focus on use cases with clear benefits and manageable risks | ・明確なメリットがあり、管理可能なリスクを持つユースケースに焦点を当てる |
・Ensure robust human oversight of AI systems | ・AIシステムに対する強固な人的監視を確保する |
・Prioritize transparency and accountability | ・透明性と説明責任を優先する |
・Invest in data and AI literacy across the organization | ・組織全体でデータとAIリテラシーに投資する |
・Engage with diverse stakeholders throughout the process | ・プロセス全体を通じて多様な利害関係者と関わる |
The Guidelines are complemented by a series of Use cases for AI in parliaments, which offer potential roadmaps for parliamentary AI adoption. | ガイドラインは、議会におけるAIのユースケース(使用事例)のシリーズによって補完されており、議会によるAI導入のロードマップとなる可能性がある。 |
A “use case” describes how a system should work. It is used to plan, develop and measure implementation. Use cases translate the abstract potential of AI into practical applications for parliamentary operations. | 「ユースケース」とは、システムがどのように機能すべきかを説明するものである。これは、計画、開発、実施の評価に用いられる。ユースケースは、AIの抽象的な可能性を議会運営の実用的な応用に変換する。 |
The use cases cover how to use AI tools to support bill drafting and amendments, to improve the production of verbatim reports or subtitles for video content, and to support public engagement, particularly the analysis of large volumes of public submissions, as well as cybersecurity AI tools that support the development of secure parliamentary systems. | ユースケースでは、AIツールをどのように使用して、法案のドラフトや修正をサポートするか、逐語報告書や動画コンテンツの字幕の作成を改善するか、また、特に大量の市民提出書類の分析といった市民参加をサポートするか、さらに、安全な議会システムの構築をサポートするサイバーセキュリティAIツールについても取り上げている。 |
The new resources were published by the IPU’s Centre for Innovation in Parliament in partnership with the Parliamentary Data Science Hub. | この新しいリソースは、IPUの議会イノベーションセンターが議会データサイエンスハブと共同で作成した。 |
They follow the adoption of a landmark resolution on The impact of artificial intelligence (AI) on democracy, human rights and the rule of law by IPU Member Parliaments at the 149th IPU Assembly in Geneva in October 2024. | これは、2024年10月にジュネーブで開催された第149回国会でIPU加盟議会が採択した画期的な決議「民主主義、人権、法の支配に対する人工知能(AI)の影響」を受けて発表された。 |
The resolution, among other things, urges parliaments worldwide to swiftly develop and implement robust legal frameworks and policies for the responsible creation, deployment and use of AI technology. | この決議では、とりわけ、AI技術の責任ある創造、展開、利用のための強固な法的枠組みと政策を迅速に開発し、実施するよう世界各国の議会に強く求めている。 |
It calls on parliaments to stay ahead of the curve in regulating AI, striking a balance between innovation and the protection of fundamental rights. | また、議会に対しては、AIの規制において時代の先端を走り、イノベーションと基本的人権の防御のバランスを取ることを求めている。 |
・Guidelines for AI in parliaments
Guidelines for AI in parliaments | 議会におけるAIに関するガイドライン |
Artificial intelligence (AI) presents significant opportunities for parliaments to enhance their operations and to become more efficient and effective, enabling them to better serve citizens. However, adopting AI introduces new challenges and presents risks that must be carefully managed. The Guidelines for AI in parliaments offer a comprehensive framework for parliaments to understand and implement AI responsibly and effectively. They provide practical guidance on the importance of a strategic approach, strong governance, ethical considerations and risk management. The Guidelines underscore the importance of using AI to augment and enhance human capability rather than replace it, especially in democratic deliberation and decision-making. | 人工知能(AI)は、議会の業務を強化し、より効率的かつ効果的にすることで、市民により良いサービスを提供できるという大きな可能性を提示している。しかし、AIの導入には新たな課題がもたらされ、慎重に管理すべきリスクが生じる。議会におけるAIに関するガイドラインは、議会がAIを責任を持って効果的に理解し、導入するための包括的な枠組みを提供する。このガイドラインは、戦略的アプローチ、強力なガバナンス、倫理的配慮、リスクマネジメントの重要性に関する実践的な指針を提供する。ガイドラインは、特に民主的な審議や意思決定において、AIを人間の能力を代替するのではなく、増強し、強化するために活用することの重要性を強調している。 |
The Guidelines are published by the IPU in partnership with the Parliamentary Data Science Hub in IPU’s Centre for Innovation in Parliament. They follow the adoption of a landmark resolution on The impact of artificial intelligence (AI) on democracy, human rights and the rule of law by IPU member parliaments at the 149th IPU Assembly in Geneva in October 2024. For more information, please contact [mail] . |
本ガイドラインは、列国議会同盟(IPU)のイノベーションセンター内の議会データサイエンスハブとの提携によりIPUが発行した。これは、2024年10月にジュネーブで開催された第149回IPU総会において、IPU加盟議会が「民主主義、人権、法の支配に対する人工知能(AI)の影響」に関する画期的な決議を採択したことを受けたものである。詳細については、[mail] までお問い合わせください。 |
Download the full set of Guidelines for AI in parliaments in a single PDF file. | 議会におけるAIに関するガイドラインの全文を1つのPDFファイルにまとめてダウンロードする。 |
See also the Use cases for AI in parliaments. | 議会におけるAIのユースケースも参照のこと。 |
ガイドライン
・Guidelines for AI in parliaments
Guidelines for AI in parliaments | 議会におけるAIに関するガイドライン |
Artificial intelligence (AI) presents significant opportunities for parliaments to enhance their operations and to become more efficient and effective, enabling them to better serve citizens. However, adopting AI introduces new challenges and presents risks that must be carefully managed. | 人工知能(AI)は、議会の業務を強化し、より効率的かつ効果的にすることで、市民により良いサービスを提供できるという大きな可能性を提示している。しかし、AIの導入には新たな課題がもたらされ、慎重に管理すべきリスクが生じる。 |
The Guidelines for AI in parliaments offer a comprehensive framework for parliaments to understand and implement AI responsibly and effectively. They provide practical guidance on the importance of a strategic approach, strong governance, ethical considerations and risk management. The Guidelines underscore the importance of using AI to augment and enhance human capability rather than replace it, especially in democratic deliberation and decision-making. | 議会におけるAIに関するガイドラインは、議会がAIを責任を持って効果的に理解し、導入するための包括的な枠組みを提供する。このガイドラインは、戦略的アプローチ、強力なガバナンス、倫理的配慮、リスクマネジメントの重要性について、実践的な指針を示す。特に民主的な審議や意思決定においては、AIを人間の能力を代替するのではなく、補強し強化するために活用することの重要性を強調している。 |
he Guidelines are published by the IPU in partnership with the Parliamentary Data Science Hub in IPU’s Centre for Innovation in Parliament. They follow the adoption of a landmark resolution on The impact of artificial intelligence (AI) on democracy, human rights and the rule of law by IPU member parliaments at the 149th IPU Assembly in Geneva in October 2024. For more information, please contact [mail]. | 本ガイドラインは、IPUの議会イノベーションセンター内の議会データサイエンスハブとの提携によりIPUが発行する。これは、2024年10月にジュネーブで開催された第149回IPU総会において、IPU加盟議会が人工知能(AI)の民主主義、人権、法の支配への影響に関する画期的な決議を採択したことを受けたものである。詳細については、i [mail] までお問い合わせください。 |
・Explore the web version of the Guidelines for AI in parliaments. | ・議会におけるAIに関するガイドラインのウェブ版を参照する。 |
・See also the Use cases for AI in parliaments. | ・議会におけるAIのユースケースも参照する。 |
・[PDF]
目次...
Forewords | まえがき |
Introduction | 序文 |
About the Guidelines | ガイドラインについて |
Key concepts | キーコンセプト |
The role of AI in parliaments | 議会におけるAIの役割 |
Risks and challenges for parliaments | 議会のリスクと課題 |
Alignment with national and international AI frameworks and standards | 国内および国際的な AI の枠組みや標準との整合 |
Inter-parliamentary cooperation for AI | AI のための列国議会同盟 |
Strategy | 戦略 |
Strategic actions towards AI governance | AIガバナンスに向けた戦略的行動 |
Strategic actions towards AI governance: Policy and structure | AIガバナンスに向けた戦略的行動:政策と構造 |
Strategic actions towards AI governance: Strategy and innovation | AIガバナンスに向けた戦略的行動:戦略とイノベーション |
Strategic actions towards AI governance: Stakeholder engagement | AIガバナンスに向けた戦略的行動:ステークホルダー・エンゲージメント |
Strategic actions towards AI governance: Find out more | AIガバナンスに向けた戦略的行動:詳細 |
Generic risks and biases | 一般的なリスクとバイアス |
Generic risks and biases: Categories of risk | 一般的なリスクとバイアス:リスクのカテゴリー |
Generic risks and biases: Cognitive bias types | 一般的なリスクとバイアス:認知バイアスの種類 |
Generic risks and biases: Data bias types | 一般的なリスクとバイアス:データのバイアスの種類 |
Generic risks and biases: Processing and validation bias types | 一般的なリスクとバイアス:処理バイアスと妥当性確認バイアス |
Ethical principles | 倫理原則 |
Ethical principles: Privacy | 倫理原則:プライバシー |
Ethical principles: Transparency | 倫理原則:透明性 |
Ethical principles: Accountability | 倫理原則:説明責任 |
Ethical principles: Fairness and non-discrimination | 倫理原則:公正と無差別 |
Ethical principles: Robustness and safety | 倫理原則:堅牢性と安全性 |
Ethical principles: Human autonomy and oversight | 倫理原則:人間の自律性と監視 |
Ethical principles: Societal and environmental well-being | 倫理原則:社会的・環境的幸福 |
Ethical principles: Intellectual property | 倫理原則:知的財産権 |
Introducing AI applications | AIアプリケーションの紹介 |
Training for data literacy and AI literacy | データ・リテラシーとAIリテラシーのトレーニング |
Training for data literacy and AI literacy: Data literacy in an AI context | データリテラシーとAIリテラシーのトレーニング:AIの文脈におけるデータリテラシー |
Training for data literacy and AI literacy: Developing AI literacy | データリテラシーとAIリテラシーのトレーニング:AIリテラシーの育成100 |
Planning and implementation | 計画と実施 |
Project portfolio management | プロジェクト・ポートフォリオ管理 |
Project portfolio management: The STEP approach | プロジェクト・ポートフォリオ管理:STEPアプローチ |
Data governance | データガバナンス |
Data governance: Data quality | データガバナンス:データ品質 |
Data governance: Personal data protection | データガバナンス:個人データ保護 |
Data governance: Parliamentary context | データガバナンス:議会の背景 |
Data governance: Data management for AI systems | データガバナンス:AIシステムのデータ管理 |
Security management | セキュリティ管理 |
Security management: Parliamentary context | セキュリティ管理:議会の状況 |
Security management: Threats | セキュリティ管理:脅威 |
Security management: Good practices | セキュリティ管理:グッド・プラクティス |
Security management: Implementing cybersecurity controls | セキュリティ管理:サイバーセキュリティ対策の実施 |
Risk management | リスクマネジメント |
Risk management: Risk assessment questionnaires | リスクマネジメント:リスクアセスメントアンケート |
Systems development | システム開発 |
Systems development: Systems life cycle and development frameworks | システム開発:システムライフサイクルと開発の枠組み |
Systems development: Deployment and implementation | システム開発:展開と実装 |
Systems development: Deployment patterns | システム開発:展開パターン |
Appendices | 附属書 |
Glossary of terms | 用語集 |
ユースケース
Use cases for AI in parliaments | 議会におけるAIのユースケース |
The Use cases have been developed by parliaments for their own use and are shared here to help others to plan, develop and measure the implementation of systems that use AI. A “use case” describes how a system should work. It is used to plan, develop and measure implementation. Use cases translate the abstract potential of AI into practical applications for parliamentary operations. | ユースケースは議会が自らの利用のために開発したものであり、AIを利用するシステムの計画、開発、実施の評価を他者が行う際に役立てるために、ここで共有されている。「ユースケース」とは、システムがどのように機能すべきかを説明するものである。ユースケースは、計画、開発、実施の評価に用いられる。ユースケースは、AIの抽象的な可能性を議会運営の実用的な応用に変換する。 |
The Use cases cover how to use AI tools to support bill drafting and amendments, to improve the production of verbatim reports or subtitles for video content, and to support public engagement, particularly the analysis of large volumes of public submissions, as well as cybersecurity AI tools that support the development of secure parliamentary systems. | ユースケースは、AIツールをどのように利用して、法案のドラフトや修正をサポートし、逐語報告書やビデオコンテンツの字幕の作成を改善し、市民参加をサポートするか、特に大量の市民提出書類の分析、および安全な議会システムの構築をサポートするサイバーセキュリティAIツールについて取り扱っている。 |
The Use cases are published by the IPU in partnership with the Parliamentary Data Science Hub in IPU’s Centre for Innovation in Parliament. They follow the adoption of a landmark resolution on The impact of artificial intelligence (AI) on democracy, human rights and the rule of law by IPU member parliaments at the 149th IPU Assembly in Geneva in October 2024. For more information, please contact innovation@ipu.org. | ユースケースは、列国議会同盟(IPU)の議会イノベーションセンター内の議会データサイエンスハブとの提携により、IPUが公開している。これらは、2024年10月にジュネーブで開催された第149回IPU総会で、IPU加盟議会が「民主主義、人権、法の支配に対する人工知能(AI)の影響」に関する画期的な決議を採択したことに続くものである。詳細については、innovation@ipu.orgまでお問い合わせください。 |
・Download the full set of Use cases for AI in parliaments in a single PDF file. | ・議会におけるAIのユースケースの全セットを1つのPDFファイルにまとめてダウンロードする。 |
・See also the Guidelines for AI in parliaments. | ・議会におけるAIのガイドラインも参照のこと。 |
・[PDF]
目次...
Classification systems | 分類システム |
Automatic classification of policy and control acts on government | 政策および政府の管理行為の自動分類 |
Automatic classification of legislative documents | 立法文書の自動分類 |
Tags and summaries of parliamentary reports | 議会報告書のタグおよび要約 |
Classification of input texts with predefined labels from the EuroVoc thesaurus | EuroVocシソーラスから事前に定義されたラベルを使用した入力テキストの分類 |
Thematic classification of portal content | ポータルコンテンツのテーマ別分類 |
Text classification based on multiple thesauruses | 複数のシソーラスに基づくテキストの分類 |
Entity recognition and tagging in legislative texts | 立法文書における事業体認識およびタグ付け |
Targeted legislative text extraction and highlighting tool | 立法文書の抽出およびハイライトツール |
Parliamentary act metadata extraction and summary generator | 議会法メタデータの抽出および要約生成 |
Data normalization of historical parliamentary affairs and documents | 過去の議会業務および文書のデータ正規化 |
Bill drafting and amendments | 法案のドラフトおよび修正 |
Semi-automated production of verbatim reports of sittings using automatic speech recognition | 自動音声認識を使用した会議の逐語記録の半自動生成 |
Automatic ordering of amendments from presentation order to voting order | 修正の提示順から投票順への自動並べ替え |
Computation of amendment similarity scores | 修正の類似スコアの計算 |
Automatic production of summary notes for dossiers related to bills | 法案に関連する案件の要約メモの自動生成 |
Distribution of demands from MPs among groups of lawmaking experts | 国会議員の要求を立法専門家のグループに分配 |
Retrieval of relevant documents for the lawmaking expert handling an MP’s demand | 議員の要求を処理する立法専門家の関連文書の取得 |
Semantic clustering of amendments | 修正案のセマンティック・クラスタリング |
Document summarization for enhanced accessibility and comprehension | アクセシビリティと理解力を高めるための文書要約 |
Extraction and marking of legal references | 法的参照の抽出とマーキング |
Modification of the text of a law following the approval of an addition or amendment | 追加または修正案の承認後の法律のテキストの修正 |
Amendment and legislative text similarity assessment tool | 修正案と立法文書の類似性アセスメントツール |
Automatic sequencing of the voting order on amendments | 修正案の投票順序の自動シーケンス |
Drafting of amendments to legislative texts | 立法文書の修正案のドラフト作成 |
Entity recognition and tagging in legislative texts | 立法文書における事業体認識とタグ付け |
Bill drafting assistant | 法案作成アシスタント |
Quorum rating assistant | 定足数評価アシスタント |
Argumentation assistant | 論証アシスタント |
Admissibility assistant | 許容性アシスタント |
Regulatory impact assistant | 規制影響アシスタント |
Parliamentary debate assistant | 議会討論アシスタント |
AI-powered MP attendance monitoring and real-time quorum calculation with advanced visualizations | AIによる議員の出席状況のモニタリングとリアルタイムの定足数計算(高度な視覚化機能付き) |
Transcription and translation | 書き起こしと翻訳 |
Automatic subtitling of assembly sessions for WebTV | ウェブTV用に議会セッションを自動字幕化 |
Automatic transcription of handwritten manuscripts from historical archives | 歴史的アーカイブから手書き原稿を自動書き起こし |
AI-powered verbatim records system (HANS) | AI による逐語記録システム(HANS) |
Speech-to-text transcription | 音声からテキストへの書き起こし |
Automatic transcription of parliamentary sessions | 議会セッションの自動書き起こし |
Creation of draft summary reports based on transcripts of parliamentary sessions | 議会セッションの書き起こしに基づく要約レポートのドラフト作成 |
Generation of draft stenographic reports based on transcripts of parliamentary sessions 1 | 議会セッションの書き起こしに基づく速記録のドラフト生成 1 |
AI-enhanced parliamentary document translation system 1 | AI 強化型議会文書翻訳システム 1 |
Summarizing of parliamentary documents and conversion into podcasts 1 | 議会文書の要約とポッドキャストへの変換 1 |
Audio-to-text parliamentary transcription system 1 | 音声からテキストへの議会書き起こしシステム 1 |
Chamber session summary assistant | 議院セッションの要約アシスタント |
Committee session summary assistant | 委員会セッション要約アシスタント |
Automated Hansard report system: Converting parliamentary audio to text using AI 114 Hansard voice-to-text conversion and review | 自動化された議事録報告システム:AIを使用して議会の音声をテキストに変換 114 議事録の音声テキスト変換およびレビュー |
Chatbots and user support | チャットボットおよびユーザーサポート |
Chatbot for the parliamentary documentation website | 議会文書ウェブサイト用チャットボット |
Chatbot for a better understanding of the process of a bill | 法案のプロセスをより理解するためのチャットボット |
Chatbot for simplifying the comprehension of Italian laws | イタリアの法律の理解を簡素化するためのチャットボット |
Chatbot on security in the European Parliament | 欧州議会におけるセキュリティに関するチャットボット |
AI-powered customer support chatbot | AI搭載のカスタマーサポートチャットボット |
AI-powered automated subtitling system | AIによる自動字幕システム |
Regulations and parliamentary allowances assistant | 規則および議会手当アシスタント |
Current legal norms assistant | 現行の法的規範アシスタント |
Invoice information extraction assistant | 請求書情報抽出アシスタント |
Online parliamentary allowances data assistant | オンライン議会手当データアシスタント |
AI-powered parliamentary bill and document chatbot for enhanced legislative analysis 141 Automated assistant for parliamentary query resolutions | AIによる議会法案および文書チャットボットによる立法分析の強化 141 議会問い合わせ解決のための自動アシスタント |
Public engagement and open parliament | 市民参加とオープン議会 |
Analysis of citizens’ opinions on bills | 法案に関する市民の意見分析 |
Natural-language querying of parliament’s website | 議会ウェブサイトへの自然言語による問い合わせ |
Website content navigation chatbot | ウェブサイトコンテンツナビゲーションチャットボット |
Natural-language querying of legislative processes and contents | 立法プロセスおよびコンテンツに関する自然言語による問い合わせ |
Natural-language querying of external data sources | 外部データソースに関する自然言語による問い合わせ |
Translation of natural-language queries into SPARQL queries for parliamentary open data | 議会公開データに対する自然言語クエリのSPARQLクエリへの翻訳 |
Interactive AI-powered parliamentary data visualization with GraphRAG | GraphRAGによるAI搭載のインタラクティブな議会データの視覚化 |
Cybersecurity and application development | サイバーセキュリティおよびアプリケーション開発 |
Narrowing of the attack threshold for parliamentary applications | 議会アプリケーションに対する攻撃のしきい値の縮小 |
« 米国 GAO 人工知能:国土安全保障省は重要インフラ部門のリスク評価ガイダンスを改善する必要がある (2024.12.18) | Main | 欧州会計検査院 人工知能の初期戦略と展開ロードマップ 2024-2025 (2024.10.04) »
Comments