欧州 地方自治体および地域行政によるAIおよびGenAIの採用
こんにちは、丸山満彦です。
巷では中国の生成的AIであるDeepSeekが話題になっているようですが、欧州の話題です...
欧州委員会が、地方自治体および地域行政によるAIおよびGenAIの採用に関する報告書を公表していますね...
欧州の地方自治体でのAIの取り組みの事例も少しあり、自治体のAIに対する取り組みのヒントになるかもですね...(AI法があることにより、できないことがはっきりしていて、変な迷いも生じることなく取り組みがしやすいかもですね...)
● European Union
・AI and GenAI adoption by local and regional administrations
AI and GenAI adoption by local and regional administrations | 地方自治体および地域行政によるAIおよびGenAIの採用 |
Based on the previous recent research and results in this area, notably the EU Public Sector Tech Watch reports and handbooks "European Landscape on the Use of Artificial Intelligence by the Public Sector", "Road to the adoption of AI by the public sector", "A collective effort in exploring the applications of Artificial Intelligence and blockchain in the Public Sector" and a European Parliament briefing on "Artificial Intelligence and Public services", this study on “AI and GenAI adoption by local and regional administrations” (1) analyses the results of the previous studies – which are based on data gathered over the last couple of years – and (2) delves deeper into the opportunities and challenges subnational authorities have with the AI and GenAI adoption and the impact this has on the quality of their interactions with citizens, as well as the efficiency of internal and cross-administration processes. The study also (3) investigates whether and how AI and GenAI could contribute to bridging digital divides across different types of territories and/or groups of citizens. It further (4) examines the role of political leaders in promoting AI, scalability, knowledge sharing and the need for cooperation between the technical and political levels to ensure boost of AI use. In the end, the study offers a number of recommendations for enhancing the adoption and effectiveness of AI and GenAI at subnational level. | この分野における最近の調査および結果、特にEU公共部門テクノロジーウォッチの報告書およびハンドブック「公共部門における人工知能の利用に関する欧州の状況」、「公共部門におけるAI導入への道」、「公共部門における人工知能とブロックチェーンの応用に関する共同の取り組み」、および欧州議会による「人工知能と公共サービス」に関するブリーフィングを踏まえ、本研究「地方自治体および地域行政によるAIおよびGenAIの導入」では、 過去数年にわたって収集されたデータに基づくこれまでの研究結果を分析し、(2) 地方自治体がAIおよびGenAIの導入によって得られる機会と課題、そしてそれが市民とのやりとりの質や、内部および行政間のプロセス効率に与える影響について、さらに深く掘り下げている。また、本研究では、(3) 異なるタイプの地域や市民グループ間のデジタル格差の解消にAIおよびGenAIが貢献できるかどうか、またその方法についても調査している。さらに、(4) AIの利用を促進するために、政治的リーダーが果たす役割、スケーラビリティ、知識共有、技術レベルと政治レベル間の協力の必要性についても検証している。最後に、本研究では、地方レベルでのAIおよびGenAIの導入と効果を高めるためのいくつかの提言を行っている。 |
・[PDF] [downloaded]
目次...
Executive Summary | エグゼクティブサマリー |
Background and objective of this study | 本研究の背景と目的 |
Methodology | 方法論 |
Report structure | 報告書の構成 |
Key findings | 主な調査結果 |
Policy recommendations | 政策提言 |
Introduction | 序文 |
Part 1: State of play of AI and GenAI adoption at local and regional level | パート1:地方・地域レベルでのAIとGenAIの導入状況 |
1.1 Overview | 1.1 概要 |
1.1.1 Local and Regional Authority (LRA) and Public Authority (PA) implementations | 1.1.1 地方自治体(LRA)と公共機関(PA)の実装 |
1.1.2 Existing AI infrastructure to support LRAs | 1.1.2 LRAをサポートする既存のAIインフラ |
1.1.3 Academic research | 1.1.3 学術研究 |
1.1.4 Citizen acceptance and user experience with AI in the public sector | 1.1.4 公共部門におけるAIの市民受容とユーザー体験 |
1.1.5 Summary | 1.1.5 まとめ |
1.2 State of play of AI adoption across the EU LRAs | 1.2 EUのLRAにおけるAI導入の現状 |
1.2.1 AI adoption, application sectors and main benefits for LRAs | 1.2.1 AI導入、応用分野、LRAにとっての主なメリット |
1.2.2 Human resources dedicated to AI and relations with the external environment | 1.2.2 AIに特化した人材と外部環境との関係 |
1.2.3 AI monitoring and evaluation mechanisms | 1.2.3 AIモニタリングと評価の仕組み |
1.2.4 Challenges and drivers of AI adoption | 1.2.4 AI導入の課題と推進要因 |
1.2.5 Conclusions | 1.2.5 結論 |
Part 2: Factors for the successful AI and GenAI adoption in cities and regions | 第2部:都市と地域におけるAIとGenAIの導入成功の要因 |
2.1 Fostering cooperation between the technical and political levels | 2.1 技術レベルと政治レベルの間の協力を促進する |
2.2 The facilitating role of political decision-makers and appropriate governance | 2.2 政治的意思決定者の促進的役割と適切なガバナンス |
2.3 Organisational context and AI procurement | 2.3 組織的背景とAI調達 |
2.4 Enhancing citizen acceptance and engagement | 2.4 市民の受け入れと関与を強化する |
2.5 Data availability and governance | 2.5 データの可用性とガバナンス |
2.6 Making AI-based solutions scalable and applicable to other contexts | 2.6 AIベースのソリューションを拡張可能にし、他の文脈にも適用できるようにする |
2.7 Investment and funding | 2.7 投資と資金調達 |
Part 3: Foresight analysis, conclusion and policy recommendations | 第3部:フォーサイト分析、結論、政策提言 |
3.1 Foresight analysis | 3.1 先見性分析 |
3.1.1 The AI trends identified by survey respondents | 3.1.1 調査回答者が特定したAIのトレンド |
3.1.2 The Horizon Scanning for relevant weak signals detection | 3.1.2 ホライゾン・スキャニングによる弱シグナルの検知 |
3.1.3 Megatrends | 3.1.3 メガトレンド |
3.1.4 Results of the foresight analysis | 3.1.4 先見性分析の結果 |
3.2.1 Overview of the policy recommendations on the AI implementation | 3.2.1 AI導入に関する政策提言の概要 |
3.2.2 Recommendations | 3.2.2 推奨事項 |
3.3 Conclusions of the study | 3.3 研究の結論 |
Annex I – The online survey | 附属書 I - オンライン調査 |
Annex II – Eight case studies | 附属書 II - 8つのケーススタディ |
Case II.1. De Virtuele Assistent (‘The Virtual Assistant’) (Belgium) | ケースII.1.バーチャルアシスタント(ベルギー |
Case II.2. Green public transport on demand (Bulgaria) | ケースII.2.オンデマンドのグリーン公共交通(ブルガリア) |
Case II.3. Vaasan kadut kuntoon (‘Fix the Streets’) (Finland) | ケースII.3.街路を直せ」(フィンランド |
Case II.4. Satellites for Wilderness Inspection and Forest Threat Tracking (SWIFTT) (Latvia) | ケースII.4.原生地域監視・森林脅威追跡用人工衛星(SWIFTT)(ラトビア) |
Case II.5. Vadindekset (‘The wet index’) project (Denmark) | ケースII.5.Vadindekset(「湿った指標」)プロジェクト(デンマーク) |
Case II.6. Policies for Holistic Urban Mobility and Accessibility (Cyprus) | ケースII.6.総合的な都市モビリティとアクセシビリティのための政策(キプロス) |
Case II.7 The AI-based LisNav application dedicated to transforming the lives of the visually impaired (Portugal) | ケースII.7 視覚障害者の生活を変えるためのAIベースのLisNavアプリケーション(ポルトガル) |
Case II.8. Immediate and Long-Term Energy Reduction (RECITAL) (France) | ケースII.8.即時かつ長期的なエネルギー削減(前文)(フランス) |
Annex III – Bibliography | 附属書 III - 書誌情報 |
« オランダ 重要インフラ・水管理省 AI 影響アセスメント第2.0版 (2024.12.31) | Main | 世界経済フォーラム (WEF) AIに関連する文書 (White Papeer) (2025.01.21) »
Comments