« 米国 国土安全保障省 重要インフラにおけるAIの役割と責任の枠組み (2024.11.14) | Main | 英国 ICO&科学・革新・技術省 プライバシー強化技術 (PETs) の費用対効果認識ツール (2024.11.07) »

2024.11.22

ノルウェイ 消費者評議会 オンラインにおける児童・青少年の商業的搾取 (2024.11.14)

こんにちは、丸山満彦です。

ノルウェイの消費者評議会が、オンラインにおける児童・青少年の商業的搾取に関する報告書を公表していますね...

大企業が自発的に変わることがないので、規制しかない!という感じですね...もちろん、児童・青少年の保護について真面目に取り組んでいる企業も多いとは思いますが、それでも無視できないほどのそうではない企業が存在するのでしょうね...

中毒性のある仕組みの削除、有害コンテンツが増幅しないようにすること、違法なマーケティング行為の停止などに本気で取り組む感じですかね。。。必要なら法改正も辞さないという意気込みを感じます...

そして、その上で執行もちゃんとすると...

「年齢認証を入れたらええねん」みたいな単純な話やないぞ...という感じですね。そんなもの、くぐろうとしたらなんぼでもくぐる方法が出回るし、安易は制限が別のデメリットにつながるかもしれない...

 

報告書の表紙の絵がなんともやなぁ...

 

Norway Forbruker Rådet

・2024.11.14 Tech companies must be held accountable for exploiting children and adolescents 

Tech companies must be held accountable for exploiting children and adolescents  テクノロジー企業は児童や青少年を搾取した責任を負わなければならない 
Children and adolescents are exposed to addictive mechanisms, toxic content, and massive commercial pressure on social media. Today the Norwegian Consumer Council is presenting a series of proposals to ensure a safer digital childhood.  児童たちや青少年は、ソーシャルメディア上で中毒性のある仕組みや有害なコンテンツ、大規模な商業的圧力にさらされている。ノルウェー消費者評議会は本日、より安全なデジタル・キッズ・ライフを確保するための一連の提案を発表した。
in the report “Commercial exploitation of children and adolescents online”, the Norwegian Consumer Council outlines the risks that children are exposed to, what their rights are, and how we can create a safer digital childhood.  ノルウェー消費者評議会は、報告書「オンラインにおける児童と青少年の商業的搾取」の中で、児童がさらされているリスク、児童の権利、そしてより安全なデジタル・キッズ・ライフを実現する方法について概説している。
–It is overdue that the tech companies are held accountable, to ensure better and safer digital services for children and adolescents. We cannot abide business models based on comprehensive surveillance, infinite scrolling, and toxic content, says Inger Lise Blyverket, director of the Norwegian Consumer Council.  -児童たちや青少年にとってより良い、より安全なデジタルサービスを保証するために、ハイテク企業が責任を負うべき時が来ている。包括的な監視、無限スクロール、有害コンテンツに基づくビジネスモデルを容認することはできない。
–For too long, children and adolescents have been left to themselves online. History shows that large companies do not change on their own initiative, and that strong regulation and significant sanctions are necessary.  -あまりにも長い間、児童たちや青少年はオンライン上で自分たちだけのものになってきた。大企業が自発的に変わることはなく、強力な規制と大きな制裁が必要であることは歴史が証明している。
The measures summarized  対策は以下の通りである。
Companies must be held accountable, including by being forced to remove addictive mechanisms, not amplify toxic content, and stopping illegal marketing practices.  企業は、中毒性のある仕組みの削除、有害コンテンツの増幅の禁止、違法なマーケティング行為の停止などを含め、責任を負わなければならない。
There must be strong, coordinated, and deterrent enforcement of current laws both nationally and internationally.   国内外を問わず、現行法の強力かつ協調的で抑止力のある執行がなされなければならない。 
Consumer protection laws must be updated where current rules are insufficient.  現行の規則では不十分な場合には、消費者保護法を更新しなければならない。
Any potential age verification schemes must only be introduced if it adheres to numerous fundamental principles. 年齢検証制度は、数多くの基本原則を遵守した場合にのみ導入されなければならない。
Clear guidance must be provided for parents and children, including guidance on recommended age limits for social media. ソーシャルメディアの推奨年齢制限に関するガイダンスを含め、親と児童たちに明確なガイダンスを提供しなければならない。
–We already have laws that are meant to protect children. However, unless we have active enforcement, this is a paper tiger. Here we see a considerable room for action by both Norwegian and international authorities.  -児童たちを守るための法律はすでにある。しかし、積極的な施行がない限り、これは紙の虎である。ここには、ノルウェーと国際的な当局の両方が行動を起こす余地がかなりあると考えられる。
A warning against technical blocking of digital services  デジタルサービスの技術的ブロッキングへの警告 
There are many ongoing discussions about whether to introduce technical measures to block or remove children and adolescents from certain digital services. In the report, the Norwegian Consumer Council cautions against rushing into such measures, and presents numerous principles that any such solutions must adhere to before potentially being implemented.  児童や青少年を特定のデジタルサービスからブロックしたり排除したりする技術的措置を導入するかどうかについては、現在も多くの議論が行われている。ノルウェー消費者評議会は報告書の中で、このような措置を急ぐことに警告を発し、そのような解決策が実施される可能性がある前に遵守すべき数々の原則を提示している。
–Age verification may seem like a relatively simple technical solution to a larger problem, but involves significant challenges related to the rights of children and adolescents, including privacy, social and political participation, and the possibility to seek information, says Inger Lise Blyverket.  -年齢検証は、大きな問題に対する比較的単純な技術的解決策のように見えるかもしれないが、プライバシー、社会的・政治的参加、情報を求める可能性など、児童や青少年の権利に関わる重大な課題を含んでいる。
–It is also important to note that introducing such measures would require everyone to identify themselves online, which could mean that people over the age limit are excluded. Many adolescents will also likely be able to circumvent such technical barriers. 
-また、このような措置を導入する場合、すべての人がオンラインで身元を確認する必要があるため、年齢制限を超えた人が排除される可能性があることにも注意が必要だ。また、多くの青少年はこのような技術的障壁を回避することができるだろう。
Before considering introducing such technical barriers, several criteria must be fulfilled. This includes, among other things, that the use of an age verification system is proportional to the problem one wants to solve, does not lead to the exclusion of vulnerable groups and individuals, and that it safeguards security and privacy.  このような技術的障壁の導入を検討する前に、いくつかの規準を満たす必要がある。これには、年齢検証システムの利用が解決したい問題に比例していること、脆弱な集団や個人の排除につながらないこと、セキュリティとプライバシーを保護することなどが含まれる。

 

・[PDF

COMMERCIAL EXPLOITATION OF CHILDREN AND ADOLESCENTS ONLINE オンラインにおける児童・青少年の商業的搾取
How to ensure a rights-respecting digital childhood 権利を尊重するデジタル・チルドレンを確保するには

20241122-23200

・[DOCX][PDF] 仮訳

 

目次...

Summary 概要
1.  Introduction 1. 序文
1.1.  A better online environment for young people 1.1. 若者にとってより良いオンライン環境
1.2.  About the authors 1.2. 委員会について
2. How do children’s rights apply to the digital environment? 2. 児童の権利はデジタル環境にどのように適用されるのか?
2.1.  Children and adolescents’ heterogeneity must be taken into account 2.1. 児童や青少年の異質性を考慮しなければならない
3. How are children and adolescents being harmed online? 3. 児童や青少年はオンライン上でどのような被害を受けているのか?
3.1.  A predatory business model 3.1. 略奪的ビジネスモデル
3.1.1.  Surveillance-based advertising and commercial pressure 3.1.1. 監視に基づく広告と商業的圧力
3.1.2.  Amplifying toxic content 3.1.2. 有害コンテンツの増幅
3.1.3.  Addictive mechanisms and excessive screentime 3.1.3. 習慣性のメカニズムと過度なスクリーンタイム
3.2.  Other major issues 3.2. その他の主な問題
3.2.1.  Mental health harms 3.2.1. メンタルヘルスへの害
3.2.2.  Cyberbullying 3.2.2. ネットいじめ
3.2.3.  Unwanted interactions with strangers 3.2.3. 見知らぬ人との望まない交流
4. Technically blocking children and adolescents from digital services is a more complicated measure than it seems 4. 技術的に児童や青少年をデジタルサービスからブロックすることは、見かけ以上に複雑な対策である。
4.1.  Should children and young people be excluded from social media? 4.1. 児童や若者をソーシャルメディアから排除すべきか?
4.2.  Defining social media is a complicated endeavour 4.2. ソーシャルメディアの定義は複雑である
4.3.  Excluding children under a certain age does not protect children over the age limit 4.3. ある年齢以下の子どもたちを保護しても、年齢制限を超えた子どもたちを守ることはできない。
4.4.  Technical solutions are risky and not fool-proof 4.4. 技術的解決策はリスクが高く、確実ではない
  4.4.1.  ID-based age verification   4.4.1. IDベースの年齢検証
  4.4.2. Risky age estimation techniques   4.4.2. 危険年齢推定技術
  4.4.3. Age declaration   4.4.3. 年齢申告
4.5.  Principles for legitimate age assurance 4.5. 正当な年齢保証の原則
5. Measures that are necessary to protect children online 5. オンラインで児童を保護するために必要な措置
5.1.  Demand a digital environment that is rights-respecting 5.1. 権利尊重のデジタル環境を求める
  5.1.1  Rights-respecting digital services for all consumers   5.1.1. すべての消費者のための権利尊重のデジタルサービス
  5.1.2.  Demand that children are protected and empowered   5.1.2. 子どもたちが守られ、力を与えられるよう要求する
  5.1.3.  Improve and strengthen enforcement structures   5.1.3. 執行体制の改善・強化
5.2.  Ensure families and governmental agencies are equipped to provide children with age appropriate experiences online 5.2.家庭や行政機関が、子どもたちに年齢相応の経験をオンラインで提供できるようにする。
  5.2.1. Limit the number of children who access digital services even though they are under the age limit   5.2.1. 制限年齢未満であってもデジタルサービスにアクセスする子供の数を制限する
  5.2.2.  Parental supervision should only supplement other measures   5.2.2. 保護者による監督は、他の措置を補完するものであるべき
  5.2.3.  The public sector must lead by example    5.2.3. 公共部門が率先垂範すべきである
  5.2.4. Empowerment of children and adolescents   5.2.4. 児童と青少年のエンパワーメント

 

概要...

Summary  まとめ 
Children and adolescents rely on digital services for many aspects of their lives. The internet has provided new ways to communicate and build relationships, express themselves creatively and politically, seek knowledge, and much more. However, the dark sides of internet use have grown in tandem with the mass adoption and normalization of online life. Young children are exposed to disturbing and toxic content, adolescents are bombarded with commercial practices that preys on their vulnerabilities, and excessive screentime interferes with offline life.   児童と青少年は、生活の多くの場面でデジタルサービスに依存している。インターネットは、コミュニケーションや人間関係の構築、創造的かつ政治的な自己表現、知識の探求など、多くの新しい方法をプロバイダに提供してきた。しかし、ネット利用の暗黒面は、ネット生活の大量導入と常態化とともに拡大してきた。幼い児童たちは不穏で有害なコンテンツにさらされ、青少年は彼らの脆弱性を食い物にする商業行為にさらされ、過度なスクリーンタイムがオフラインの生活に支障をきたしている。 
Policymakers have a responsibility to protect citizens, whether they are young or old. Businesses also have a duty to respect children’s rights. Over the past 20 years, there has been a failure to handle the harmful sides of digitalization. As awareness about the harms of social media platforms grows, politicians and regulators are looking for solutions.   政策立案者には、老若男女を問わず市民を保護する責任がある。また、企業にも児童の権利を尊重する義務がある。過去20年間、デジタル化の弊害に対処することができなかった。ソーシャルメディア・プラットフォームの弊害に対する認識が高まるにつれ、政治家や規制当局は解決策を模索している。 
This report aims to map the main harmful effects of online life – and particularly social media use – on young people, to create a basis for further discussions about which measures can and should be implemented to reduce these effects. While the report primarily maps out these harms through a consumer lens, other harmful effects are touched upon where it is necessary to get a more holistic overview of the risks faced by young people online.   本報告書の目的は、オンライン生活、特にソーシャルメディア利用が若者に及ぼす主な有害な影響をマッピングし、これらの影響を軽減するためにどのような対策が可能か、また実施すべきかをさらに議論するための土台を作ることである。本報告書では、主に消費者という切り口でこれらの害をマッピングしているが、若者がネット上で直面するリスクをより全体的に把握する必要がある場合には、その他の害についても触れている。 
There are many ongoing debates among both policy makers, governments and regulators, about the introduction of hard technical measures to block or remove children and adolescents from certain digital services. The report provides an overview of key shortcomings of this approach, as well as the many risks that the use of ID-based age verification solutions introduce to children and adults alike.   児童や青少年を特定のデジタルサービスからブロックしたり排除したりするハードな技術的措置の序文については、政策立案者、政府、規制当局の双方で多くの議論が続いている。本報告書では、このアプローチの主な欠点と、IDベースの年齢検証ソリューションの使用が児童にも大人にももたらす多くのリスクを概観している。 
The report concludes with a number of policy, regulatory, and technical measures that can be implemented to address the harmful effects of online life. We believe that such measures can help pave the way for a safer and healthier internet for everyone, without resorting to invasive or exclusionary measures.  報告書は最後に、オンライン生活の有害な影響に対処するために実施可能な、政策的、規制的、技術的な対策をいくつか提示している。このような対策は、侵略的・排他的な手段に頼ることなく、すべての人にとってより安全で健全なインターネットへの道を開くのに役立つと考える。
The measures can broadly be summarised to demand a better internet for children and youth by:  その対策は大まかにまとめると、以下のようなもので、児童たちや青少年にとってより良いインターネットを求めるものである: 
1. Holding the companies accountable, to remove their addictive mechanisms, use recommender systems that empower individuals instead of amplifying toxic content, and stop illegal advertising practices.   1. 企業に責任を負わせ、中毒性のある仕組みを排除し、有害なコンテンツを増幅させるのではなく、個人に力を与えるレコメンダーシステムを使用し、違法な広告行為をやめさせる。 
2. Rigorous, coordinated and dissuasive enforcement of existing rules and regulations at the national and international level.   2. 国内および国際的なレベルで、既存の規則や規制を厳格に、協調的に、かつ説得力をもって実施すること。 
3. Targeted updates of consumer law where existing rules and enforcement are not sufficient. This includes horizontal protection for all consumers, where this provides the strongest protections for children, in addition to special protections for children.   3. 既存の規則と執行が十分でない場合には、消費者法の的を絞った更新を行う。これには、児童に対する特別な保護に加え、児童に対する最も強力な保護を提供する、すべての消費者に対する水平的な保護が含まれる。 
4. Only using age assurance if it is in accordance with a number of principles designed to protect rights such privacy, access to information and participation.  4. プライバシー、情報へのアクセス、参加などの権利を保護するために設計された多くの原則に従う場合にのみ、年齢保証を使用する。
5. Providing clear guidance for parents, caregivers, and children, including recommended age limits for social media platforms.   5. ソーシャルメディア・プラットフォームの推奨年齢制限を含め、保護者、養育者、児童たちに明確なガイダンスを提供する。 
The report was finalized 1 November 2024.   報告書は2024年11月1日に最終決定された。 

 

 

|

« 米国 国土安全保障省 重要インフラにおけるAIの役割と責任の枠組み (2024.11.14) | Main | 英国 ICO&科学・革新・技術省 プライバシー強化技術 (PETs) の費用対効果認識ツール (2024.11.07) »

Comments

Post a comment



(Not displayed with comment.)


Comments are moderated, and will not appear on this weblog until the author has approved them.



« 米国 国土安全保障省 重要インフラにおけるAIの役割と責任の枠組み (2024.11.14) | Main | 英国 ICO&科学・革新・技術省 プライバシー強化技術 (PETs) の費用対効果認識ツール (2024.11.07) »