« 米国 国家サイバー長官室(ONCD)が、行政管理予算局(OMB)、人事管理局(OPM)と連携し、サイバー人材を募集 (2024.09.04) | Main | 欧州委員会 信頼できる安全なAI開発の推進を誓約するEUのAI協定に100社以上が署名 »

2024.09.26

ENISA 脅威状況2024

こんにちは、丸山満彦です。

ENISAが脅威状況2024を公表していますね...昨年はEUの議会選挙を意識した報告書でしたが、今年は

・可用性に対する脅威

・ランサムウェア

他、合わせて7つの脅威について状況を説明しています。データに基づく分析で、日本でもこういうデータに基づく分析をし、その結果を公表したいと思います...

そうすれば、立案する政策の精度や、企業が立案する対策の精度が高まりますよね...

目をとおしてみたらどうかと思います。。。

 

ENISA

・2024.09.19 ENISA Threat Landscape 2024

ENISA Threat Landscape 2024 ENISA 脅威状況2024
Seven prime cybersecurity threats were identified in 2024, with threats against availability topping the chart and followed by ransomware and threats against data, and the report provides a relevant deep-dive on each one of them by analysing several thousand publicly reported cybersecurity incidents and events 2024年には、サイバーセキュリティの主な脅威として7つの脅威が識別され、可用性に対する脅威がトップとなり、ランサムウェアとデータに対する脅威がそれに続いた。このレポートでは、数千件の公開されたサイバーセキュリティインシデントおよびイベントを分析することで、それぞれの脅威について詳細に掘り下げている。

 

・[PDF] ENISA THREAT LANDSCAPE 2024

20240926-01130

・[DOCX][PDF] 仮訳

 

目次...

EXCECTIVE SUMMARY エグゼクティブサマリー
1. THREAT LANDSCAPE OVERVIEW 1. 脅威の概要
2. THREAT ACTOR TRENDS 2. 脅威行為者の動向
3. VULNERABILITIES LANDSCAPE 3. 脆弱性の状況
4. RANSOMWARE 4. ランサムウェア
5. MALWARE 5. マルウェア
6. SOCIAL ENGINEERING 6. ソーシャルエンジニアリング
7. THREATS AGAINST DATA 7. データに対する脅威
8. THREATS AGAINST AVAILABILITY: DENIAL OF SERVICE 8. 可用性に対する脅威:サービス拒否
9. INFORMATION MANIPULATION AND INTERFERENCE 9. 情報操作と干渉
A ANNEX: MAPPING TO MITRE ATT&CK FRAMEWORK 附属書A:MITREのATT&CKフレームワークへのマッピング
B ANNEX: RECOMMENDATIONS 附属書B:提言

 

エグゼクティブサマリー...

EXECUTIVE SUMMARY   エグゼクティブサマリー 
2024 marks the 20th anniversary of the European Union Agency for Cybersecurity, ENISA. ENISA has been constantly monitoring the cybersecurity threat landscape and monitoring on its state with its annual ENISA Threat Landscape (ETL) report and additionally with a series of situational awareness and cyber threat intelligence products.   2024年は、欧州連合(EU)のサイバーセキュリティ機関であるENISAの20周年にあたる。ENISAは、サイバーセキュリティの脅威状況を常に監視し、その状況を年次ENISA脅威状況(ETL)報告書や一連の状況認識およびサイバー脅威インテリジェンス製品で監視している。 
Over time, the ETL has served as a crucial tool for comprehending the present state of cybersecurity within the European Union (EU), furnishing insights into trends and patterns. This, in turn, has guided pertinent decisions and prioritisation of actions and recommendations in the domain of cybersecurity.   ETLは、欧州連合(EU)内のサイバーセキュリティの現状を把握し、傾向やパターンを洞察するための重要なツールとして機能してきた。その結果、サイバーセキュリティの領域における適切な決定や、行動や勧告の優先順位付けの指針となっている。 
Reporting over the course of 2023 and 2024, ETL highlights findings on the cybersecurity threat landscape during a yearlong geopolitical escalation. Throughout the latter part of 2023 and the initial half of 2024, there was a notable escalation in cybersecurity attacks, setting new benchmarks in both the variety and number of incidents, as well as their consequences. The ongoing regional conflicts still remain a significant factor shaping the cybersecurity landscape. The phenomenon of hacktivism has seen steady expansion, with major events taking place (e.g. European Elections) providing the motivation for increased hacktivist activity.  2023年から2024年にかけて、ETLは地政学的なエスカレーションが1年間続いたサイバーセキュリティの脅威状況に関する調査結果を発表した。2023年後半から2024年前半にかけて、サイバーセキュリティ攻撃は顕著にエスカレートし、インシデントの種類と数、そしてその影響において新たな基準を打ち立てた。現在進行中の地域紛争は、依然としてサイバーセキュリティの状況を形成する重要な要因である。ハクティビズム現象は着実に拡大しており、主要なイベント(欧州選挙など)がハクティビスト活動を活発化させる動機となっている。 
7 prime cybersecurity threats were identified, with threats against availability topping the chart and followed by ransomware and threats against data, and the report provides a relevant deepdive on each one of them by analysing several thousand publicly reported cybersecurity incidents and events:  7つの主要なサイバーセキュリティ脅威が特定され、可用性に対する脅威がトップで、ランサムウェアとデータに対する脅威がそれに続いた。本報告書では、公に報告された数千件のサイバーセキュリティインシデントとイベントを分析することで、それぞれの脅威を深く掘り下げている: 
• Ransomware  • ランサムウェア 
• Malware  • マルウェア 
• Social Engineering   • ソーシャル・エンジニアリング 
• Threats against data   • データに対する脅威 
• Threats against availability: Denial of Service  • 可用性に対する脅威:サービス拒否 
• Information manipulation and interference  • 情報操作と妨害 
• Supply chain attacks  • サプライチェーン攻撃 
The report is complemented by a detailed analysis of the vulnerability landscape during 2023 and 2024, as well as a detailed analysis of four distinct threat actors’ categories, namely:  本報告書は、2023年と2024年における脆弱性状況の詳細な分析と、4つの異なる脅威行為者のカテゴリー、すなわち、4つの脅威行為者の詳細な分析によって補完されている: 
• State-nexus actors;  • 国家関連行為者; 
• Cybercrime actors and hacker-for-hire actors;  • サイバー犯罪者と雇われハッカー; 
• Private Sector Offensive actors (PSOA);  • 民間部門の攻撃脅威者(PSOA); 
• Hacktivists.  •  ハクティビスト
With 2024 being the year that NIS2 Directive comes into force, an analysis of the cybersecurity threat landscape across different sectors is provided. Notably, we have again observed a large number of events targeting organisations in the public administration (19%), transport (11%) and finance (9%) sectors.   2024年はNIS2指令が発効する年であり、様々な分野におけるサイバーセキュリティの脅威状況の分析が行われている。注目すべきは、行政(19%)、運輸(11%)、金融(9%)の各分野の組織を標的にした事象の多さである。 
The key findings and judgments in this assessment are based on multiple and publicly available resources. The report is mainly targeted at strategic decision-makers and policy-makers, while also being of interest to the technical cybersecurity community.  本アセスメントにおける主要な発見と判断は、複数の一般に入手可能なリソースに基づいている。本報告書は主に戦略的意思決定者や政策立案者を対象としているが、サイバーセキュリティの技術コミュニティにとっても興味深い内容となっている。 

 

 

プレス...

Reporting on Threathunt 2030: Navigating the future of the cybersecurity threat landscape Threathunt 2030に関する報告:サイバーセキュリティ脅威の将来像をナビゲート
The European Union Agency for Cybersecurity (ENISA) organised the 2024 edition of the ‘Threathunt 2030’ in Athens, the flagship conference on cybersecurity threats foresight. 欧州連合サイバーセキュリティ機関(ENISA)は、サイバーセキュリティ脅威の将来予測に関する主要な会議である「Threathunt 2030」の2024年版をアテネで開催した。
‘Threathunt 2030’ returned to highlight the significance of advanced foresight in prevention and response efforts towards emerging cybersecurity and hybrid threats. Through a series of interactive panels, ENISA addressed various aspects of foresight in the area of cybersecurity threats, with a view to improve resilience and security across the EU. Threathunt 2030」は、新たに発生するサイバーセキュリティおよびハイブリッド型脅威に対する予防と対応の取り組みにおける高度な将来予測の重要性を強調するために開催された。一連のインタラクティブなパネルディスカッションを通じて、ENISAは、EU全体のレジリエンスとセキュリティの改善を目的として、サイバーセキュリティ脅威の分野におけるフォアサイトのさまざまな側面について取り上げた。
EU Agency for Cybersecurity Executive Director, Juhan Lepassaar highlighted that: “Especially for 2024, foresight is key for cybersecurity strategic planning. Technological evolution, the current geopolitical situation, along with the cybersecurity landscape call for preparedness against anticipated or not-anticipated challenges and threats.”. EUサイバーセキュリティ機関のジュハン・レパサー(Juhan Lepassaar)事務局長は次のように強調した。「特に2024年については、サイバーセキュリティ戦略計画においてフォアサイトが鍵となる。技術の進化、現在の地政学的状況、サイバーセキュリティの状況を踏まえると、予想される、あるいは予想されない課題や脅威に対する備えが必要となる。
Over time, the ENISA Threat Landscape has served as a crucial tool for understanding the present state of cybersecurity within the EU, furnishing insights into trends and patterns. This, in turn, has guided pertinent decisions and prioritisation of actions and recommendations in the domain of cybersecurity. Based on that statement, Threathunt 2030 discussions explored the interlink between geopolitical developments and the emergence of new threat actors and targets. ENISAの脅威の全体像は、EU内のサイバーセキュリティの現状を把握するための重要なツールとして、トレンドやパターンに関する洞察を提供してきた。これにより、サイバーセキュリティの分野における適切な意思決定や行動、提言の優先順位付けが導かれる。この声明に基づき、Threathunt 2030の議論では、地政学的な展開と新たな脅威行為者や標的の出現との関連性が探求された。
The first panel of the Threathunt2030 aimed to shed some light on how EU Member States and the EU can boost their capacity to prevent, deter and respond to cyber threats and attacks in the run up to 2030. It also examined what would be the role of ENISA in short and long-term planning of related strategies. Threathunt2030の最初のパネルディスカッションでは、2030年に向けてEU加盟国およびEUがサイバー脅威や攻撃の防止、抑止、対応能力を高める方法について考察した。また、関連戦略の短期および長期計画におけるENISAの役割についても検討した。
The second panel explored the role and influence of AI (artificial intelligence) and PQC (post quantum computing) and tried to identify the most pressing AI and PQC driven cybersecurity threats. 2つ目のパネルでは、AI(人工知能)とPQC(ポスト量子コンピューティング)の役割と影響を探り、AIとPQCがもたらす最も差し迫ったサイバーセキュリティの脅威を識別しようとした。
The third round of discussions consisted of a fireside chat between the  Executive Assistant Director of CISA, Jeff Greene and the ENISA Executive Director, Juhan Lepassaar elaborating on the cooperation between CISA and ENISA and how it could be streamlined in the best possible way. The goal is to accommodate common needs of USA and EU and to harmonise relevant initiatives. 3つ目のディスカッションでは、CISAのジェフ・グリーン(Jeff Greene)執行副局長とENISAのユハン・レパサー(Juhan Lepassaar)局長による対談が行われ、CISAとENISAの協力関係について詳しく説明し、それをどのようにして最善の方法で合理化できるかを議論した。その目的は、米国とEUの共通のニーズに対応し、関連するイニシアティブを調和させることである。
The panel titled “2030: Scenarios around the world” focused on the possible future developments in the cyber threat landscape as a consequence of geopolitics in the next 5 years. 「2030年:世界のシナリオ」と題されたパネルでは、今後5年間の地政学的な結果として、サイバー脅威の状況がどのように変化する可能性があるかに焦点が当てられた。
The last panel, consisting of the three influential cybersecurity agencies, examined the ways to incorporate foresight and long-term strategic thinking into all involved current cybersecurity frameworks to better prepare for future threats. In this context, panelists examined whether the use of foresight can actually become a key driver of change for governments and cybersecurity policy initiatives. 最後のパネルでは、影響力のある3つのサイバーセキュリティ機関が、将来の脅威に備えるために、現在のサイバーセキュリティの枠組みすべてに、予測と長期的な戦略的思考を取り入れる方法を検討した。この文脈において、パネリストは、将来を見据えるという手法が実際に政府やサイバーセキュリティ政策イニシアティブの変革の主要な推進力となり得るかどうかを検討した。
As a conclusion, it is fundamental to learn from the past, to take advantage of the opportunities of the present and to prepare for the future. 結論として、過去から学び、現在の機会を活用し、将来に備えることが基本である。
You may find additional photos from the conference here. このカンファレンスの追加の写真はこちらでご覧いただけます。
Did you know that ENISA published the 2024 Threat Landscape Report? ENISAが2024年の脅威の状況に関するレポートを発行したことをご存知だろうか?
This year the publication of the annual ENISA Threat Landscape report coincided with the ‘Threathunt 2030’ conference, making a significant contribution to the discussion. Prominent cybersecurity threat groups identified through analysis were ransomware and malware, social engineering, threats against data and threats against availability (Denial of Service), information manipulation and interference, along with supply chain attacks. 今年のENISAの脅威の状況に関する年次レポートの発行は、「Threathunt 2030」会議と時期が重なり、議論に大きく貢献した。分析により識別された著名なサイバーセキュリティの脅威グループは、ランサムウェアとマルウェア、ソーシャルエンジニアリング、データに対する脅威、可用性に対する脅威(サービス拒否)、情報操作と干渉、サプライチェーン攻撃などである。
For another year, DDoS and ransomware attacks lead in the rankings as the most reported forms of attacks, accounting for more than half of the observed events. It is notable that, compared to last year’s findings, there was an inversion in the rankings, with DDoS attacks moving to first place and ransomware dropping to second. ETL 2024 is based on and analyses more than 11,000 incidents in total. The sectorial analysis conducted revealed that the most target sector was Public Administration (19%), followed by Transport (11%). DDoS攻撃とランサムウェア攻撃は、観測されたイベントの半数以上を占め、最も報告された攻撃形態として今年もランキングのトップを占めた。注目すべきは、昨年の調査結果と比較すると、DDoS攻撃が1位に、ランサムウェアが2位に順位が逆転したことである。ETL 2024は、合計11,000件以上のインシデントを基に分析している。実施されたセクター分析により、最も標的とされたセクターは行政(19%)で、次いで運輸(11%)であることが明らかになった。
Further Information 詳細情報
ENISA Threat Landscape 2024 — ENISA (europa.eu) ENISA 2024年の脅威の概観 — ENISA (europa.eu)
Foresight Cybersecurity Threats For 2030 - Update 2024 — ENISA (europa.eu) 2030年のサイバーセキュリティ脅威予測 - 2024年更新 — ENISA (europa.eu)
Foresight Cybersecurity Threats For 2030 - Update 2024: Executive Summary — ENISA (europa.eu) 2030年のサイバーセキュリティ脅威予測 - 2024年更新:エグゼクティブサマリー — ENISA (europa.eu)
Foresight Cybersecurity Threats For 2030 - Update 2024: Extended report — ENISA (europa.eu) 2030年のサイバーセキュリティ脅威予測 - 2024年更新:拡張レポート — ENISA (europa.eu)
Skills shortage and unpatched systems soar to high-ranking 2030 cyber threats — ENISA (europa.eu) スキル不足とパッチ未適用のシステムが、2030年のサイバー脅威の上位に急上昇 — ENISA (europa.eu)
Threathunt 2030: How to Hunt Down Emerging & Future Cyber Threats — ENISA (europa.eu) Threathunt 2030:新興および将来のサイバー脅威の追跡方法 — ENISA (europa.eu)

 

 


 

まるちゃんの情報セキュリティ気まぐれ日記

昨年の報告書...

・2023.10.26 ENISA 脅威状況2023 - AIによる情報操作の台頭でEUの選挙がリスクにさらされる

 

 

 

 

|

« 米国 国家サイバー長官室(ONCD)が、行政管理予算局(OMB)、人事管理局(OPM)と連携し、サイバー人材を募集 (2024.09.04) | Main | 欧州委員会 信頼できる安全なAI開発の推進を誓約するEUのAI協定に100社以上が署名 »

Comments

Post a comment



(Not displayed with comment.)


Comments are moderated, and will not appear on this weblog until the author has approved them.



« 米国 国家サイバー長官室(ONCD)が、行政管理予算局(OMB)、人事管理局(OPM)と連携し、サイバー人材を募集 (2024.09.04) | Main | 欧州委員会 信頼できる安全なAI開発の推進を誓約するEUのAI協定に100社以上が署名 »