バーゼル銀行監督委員会 パブコメ 健全なサードパーティリスク管理のための諸原則について協議 (2024.07.09)
こんにちは、丸山満彦です。
バーゼル銀行監督委員会が、健全なサードパーティリスク管理のための諸原則についてのパブリックコメントを求めています。これは、2005年に銀行・証券・保険の業態横断的な文書である「金融サービスにおけるアウトソーシング」(原題:Outsourcing in Financial Services)を銀行業態について置き換えるものとして作成されているようです。
具体的には銀行のサードパーティリスク管理について、
・銀行に対する9つの原則(取締役会等の責任、リスク管理枠組みの実施、リスク評価、デュー・デリジェンス、契約締結、オンボーディング、継続的なモニタリング、業務継続管理、契約終了)及び
・監督当局に対する3つの原則(銀行のリスク評価、システム全体の集中リスク、当局間の協調)
からなる計12の原則を示していますね...
サードパーティリスクとして、
・サプライチェーンリスク
・集中リスク
という概念も入っていますね。。。
集中リスクは、いわゆるクラウド事業者に対するリスクで、夏井先生が2010年に提唱した「クラウドは竹」という話に通じます(^^)
● Basel Committee on Banking Supervision
プレス...
・2024.07.09 Basel Committee consults on principles for the sound management of third-party risk
Basel Committee consults on principles for the sound management of third-party risk | バーゼル委員会、健全なサードパーティリスク管理のための諸原則について協議 |
・The Basel Committee has published a consultation on Principles for the sound management of third-party risk. | ・バーゼル委員会は、「健全なサードパーティリスク管理のための諸原則」についての協議を公表した。 |
・The proposed principles provide guidance to banks and prudential supervisors on effective third-party risk management, aiming to enhance banks' ability to withstand operational disruptions and mitigate the impact of severe disruptive events. | ・提案された原則は、効果的なサードパーティ・リスク管理について銀行および健全性監督当局に指針を提供し、銀行の業務中断への耐性強化と深刻な業務中断事象の影響の低減を目的としている。 |
・Comments on the proposed principles are requested by 9 October 2024. | ・提案された原則に関する意見は、2024年10月9日まで求められている。 |
The Basel Committee on Banking Supervision today published a consultative document proposing Principles for the sound management of third-party risk in the banking sector. | バーゼル銀行監督委員会は本日、銀行セクターにおける健全なサードパーティリスク管理のための諸原則を提案する協議文書を公表した。 |
Ongoing digitalisation has led to rapid adoption of innovative approaches in the banking sector. As a result, banks have become increasingly reliant on third parties for services that they had not previously undertaken. This increased reliance on third parties beyond the scope of traditional outsourcing, coupled with the expansion of supply chains and rising concentration risks, has necessitated an update to the 2005 Joint Forum paper Outsourcing in financial services, specifically for the banking sector. | デジタル化の進展により、銀行業界では革新的なアプローチが急速に採用されるようになった。その結果、銀行は従来は自社で対応していなかったサービスについて、サードパーティへの依存度を高めている。従来のアウトソーシングの範囲を超えてサードパーティへの依存度が高まっていること、またサプライチェーンの拡大や集中リスクの増大と相まって、2005年の共同フォーラムの論文「金融サービスにおけるアウトソーシング」の更新が必要となっている。 |
The consultative document consists of 12 high-level principles offering guidance to banks and supervisors on effectively managing and supervising risks from third-party arrangements. The Principles introduce the concept of a third-party life cycle and emphasise overarching concepts such as criticality and proportionality. Furthermore, they delve into the topics of supply chain risk and concentration risk and highlight the importance of supervisory coordination and dialogue across sectors and borders. | この協議文書は、サードパーティ契約から生じるリスクの効果的な管理と監督について、銀行と監督当局に指針を提供する12のハイレベル原則で構成されている。原則では、サードパーティ・ライフサイクルという概念が導入され、重要度や比例性といった包括的な概念が強調されている。さらに、サプライチェーンリスクと集中リスクについても掘り下げ、セクターや国境を越えた監督上の調整と対話の重要性が強調されている。 |
The Principles complement and expand on the Financial Stability Board's 2023 report Enhancing third-party risk management and oversight – a toolkit for financial institutions and financial authorities. While primarily directed at large internationally active banks and their prudential supervisors, these Principles also offer benefits to smaller banks and authorities in all jurisdictions. They establish a common baseline for banks and supervisors for the risk management of third parties, while providing the necessary flexibility to accommodate evolving practices and regulatory frameworks across jurisdictions. | 本原則は、金融安定理事会(FSB)が2023年に発表した報告書「サードパーティ・リスク管理と監督の強化 – 金融機関および金融当局のためのツールキット」を補完し、さらに発展させたものである。本原則は、主に国際的に活動する大手銀行とその監督当局を対象としているが、あらゆる管轄区域の小規模な銀行や当局にもメリットをもたらす。本原則は、サードパーティのリスク管理に関する銀行と監督当局の共通のベースラインを確立する一方で、管轄区域ごとに進化する慣行や規制枠組みに対応するための必要な柔軟性も提供する。 |
To remain adaptable and applicable to a wide range of technologies, the Principles maintain a technology-neutral stance. As a result, they can be applied to recent trends like artificial intelligence, machine learning and blockchain technology, even though these trends are not explicitly referenced. | 幅広いテクノロジーに適応し適用可能であり続けるため、本原則はテクノロジーに中立な立場を維持している。その結果、本原則は、人工知能、機械学習、ブロックチェーン技術といった最近のトレンドにも適用可能である。これらのトレンドは明示的に言及されていないが、それでも適用可能である。 |
・[PDF]
原則...
Principle 1: The board of directors has ultimate responsibility for the oversight of all TPSP arrangements and should approve a clear strategy for TPSP arrangements within the bank’s risk appetite and tolerance for disruption. | 原則1:取締役会は、すべてのTPSPとの取決めを監督する最終的な責任を有し、銀行のリスクアペタイトと混乱に対する許容度の範囲内で、TPSPとの取決めに関する明確な戦略を承認すべき。 |
Principle 2: The board of directors should ensure that senior management implements the policies and processes of the third-party risk management framework (TPRMF) in line with the bank’s third-party strategy, including reporting of TPSP performance and risks related to TPSP arrangements, and mitigating actions. | 原則2:取締役会は、上級管理職が、サードパーティの実績並びにTPSPとの取り決めに関するリスクの報告及び低減措置を含む戦略に沿って、サードパーティリスク管理の枠組みの方針及びプロセスを実施することを確実にすべき。 |
Principle 3: Banks should perform a comprehensive risk assessment under the TPRMF to evaluate and manage identified and potential risks both before entering into and throughout a TPSP arrangement. | 原則3:銀行は、TPSPとの取決めを締結する前及び取決めを結んでいる間を通じて、特定されたリスク及び潜在的なリスクを評価し管理するために、サードパーティリスク管理の枠組みの下で包括的なリスク評価を行うべき。 |
Principle 4: Banks should conduct appropriate due diligence on a prospective TPSP prior to entering into an arrangement. | 原則4: 銀行は、TPSPとの取決めを締結する前に適切なデュー・デリジェンスを行うべき。 |
Principle 5: TPSP arrangements should be governed by legally binding written contracts that clearly describe rights and obligations, responsibilities and expectations of all parties in the arrangement. | 原則5:TPSPとの取決めは、すべての当事者の権利、責 任及び期待を明確に記述した法的拘束力のある書面による 契約によって管理されるべき。 |
Principle 6: Banks should dedicate sufficient resources to support a smooth transition of a new TPSP arrangement in order to prioritise the resolution of any issues identified during due diligence or interpretation of contractual provisions. | 原則6:銀行は、デュー・デリジェンスや契約条項の解釈の過程で特定されたあらゆる問題の解決を優先させるために、 新たなサードパーティとの取決めに円滑に移行するための十分な資源を投入すべき。 |
Principle 7: Banks should, on an ongoing basis, assess and monitor the performance and changes in the risks and criticality of TPSP arrangements and report accordingly to board and senior management. Banks should respond to issues as appropriate. | 原則7:銀行は、TPSPとの取決めのパフォーマンス、リスクの変化、及び重要性を継続的に評価・監視し、その結果を取締役会や上級管理職に報告し、必要に応じて 問題に対応すべき。 |
Principle 8: Banks should maintain robust business continuity management to ensure their ability to operate in case of a TPSP service disruption. | 原則8:銀行は、TPSPのサービスが中断した場合に業務を継続する能力を確保するために、堅固な業務継続 管理を維持すべき。 |
Principle 9: Banks should maintain exit plans for planned termination and exit strategies for unplanned termination of TPSP arrangements. | 原則9:銀行は、TPSPとの取決めの計画的な終了のための出口計画及び計画外の終了のための出口戦略を 維持すべき。 |
Principle 10: Supervisors should consider third-party risk management as an integral part of ongoing assessment of banks. | 原則10:監督当局は、サードパーティリスク管理を銀行の継続的な評価の不可欠な部分として考慮すべき。 |
Principle 11: Supervisors should analyse the available information to identify potential systemic risks posed by the concentration of one or multiple TPSPs in the banking sector. | 原則11:監督当局は、銀行セクターにおける1つ又は複数のTPSPの集中がもたらす潜在的なシステミック・リスクを特定するために、利用可能な情報を分析すべき。 |
Principle 12: Supervisors should promote coordination and dialogue across sectors and borders to monitor systemic risks posed by critical TPSPs that provide services to banks. | 原則12:監督当局は、セクターや国境を越えて銀行にサービスを 提供する重要なTPSPがもたらすシステミック・リスクをモニターするために、協調と対話を促進すべき。 |
金融庁からの発表...
● 金融庁
・2024.07.12 バーゼル銀行監督委員会による市中協議文書「健全なサードパーティリスク管理のための諸原則」の公表について
本件に関する金融庁・日本銀行作成説明資料
・2024.08.14 [PDF] バーゼル銀行監督委員会による市中協議文書「健全なサードパーティリスク管理のための諸原則」について
● まるちゃんの情報セキュリティ気まぐれ日記
・2010.05.31 パブリッククラウドコンピューティングサービスは竹である (夏井説)
こういう視点も...
・2021.02.19 除草剤をまけば強い植物だけが生き残る
Comments