米国のハイテク企業の団体である情報技術産業協会 (ITI) がEUのAI政策についてご意見しています
こんにちは、丸山満彦です。
欧州は、欧州の価値が米国を含む外部から侵されるのは、欧州の結合を緩めることにもつながるので、嫌なのかもしれませんね...しかし、米国も商売ですから、うまくやっていきたいと考えているのでしょうね...ある意味、駆け引き、外交ということなのかもしれません...
・EUの法体系が複雑なのでビジネスがやりにくい、もっとわかりやすくしてくれ
・私たちとももっと会話をしてくれ
・規制については米国との相互運用性を高めて欲しい
・EUの発展のために米国IT企業も協力するよ
というかんじですかね...
Letter SizeではなくA4でPDFにしていますね...
● Information Technology Industry Council; ITI
ITI Vision 2030: Global tech trade association outlines competitive future for EU AI policy and AI Act implementation | ITIビジョン2030:世界的なハイテク業界団体、EUのAI政策とAI法実施に向けた競争力のある将来像を示す |
BRUSSELS – Today, global tech trade association ITI, the Information Technology Industry Council, has outlined its Vision for the Future of EU AI Policy and the implementation of the EU AI Act. | ブリュッセル発 - 本日、世界的なハイテク業界団体であるITI(情報技術産業協会)は、EUのAI政策とEU AI法の実施に向けた将来像の概要を発表した。 |
Supporting AI development and adoption must be a fundamental public policy goal for the EU in the coming mandate. For this reason, ITI has put forward four strategic priorities: | AIの開発と導入を支援することは、今後EUに課される基本的な公共政策の目標でなければならない。このため、ITIは4つの戦略的優先事項を提唱している: |
・Successfully implement the AI Act by promoting legal clarity, cohesion of the Single Market and streamlining overlaps with other digital legislations. | ・法の明確化、単一市場の結束、他のデジタル法制との重複の合理化を推進することにより、AI法を成功裏に実施する。 |
・Build a successful and ambitious AI Office by promoting transparent and effective dialogue with industry stakeholders. | ・業界関係者との透明で効果的な対話を促進することにより、成功裏に野心的なAI事務局を構築する。 |
・Increase International Cooperation on AI by supporting regulatory interoperability and leveraging international standards. | ・規制の相互運用性を支援し、国際標準を活用することにより、AIに関する国際協力を強化する。 |
・Support enablers for AI Innovation, including digital skills, data flows and innovative data storage solutions. | ・デジタル・スキル、データの流れ、革新的なデータ・ストレージ・ソリューションなど、AIイノベーションのためのイネーブラーを支援する。 |
“As the AI Act enters into force, its successful implementation will be key for the future EU competitiveness on this technology.” said ITI Senior Policy Manager for Europe Marco Leto Barone. “The EU must now work towards providing much needed legal certainty in close dialogue with industry, promote global regulatory interoperability and support enablers for AI innovation.” | 「AI法の施行に伴い、その成功裏の実施は、この技術に関する将来のEUの競争力にとって重要な鍵となる」と、ITI欧州担当シニア・ポリシー・マネジャーのマルコ・レト・バローネ氏は述べた。「EUは今後、産業界との緊密な対話を通じて、必要とされる法的確実性をプロバイダとして提供し、グローバルな規制の相互運用性を促進し、AI技術革新のイネイブラーを支援しなければならない」と述べた。 |
ITI Vision 2030: EU Artificial Intelligence Policy | ITIビジョン2030:EUの人工知能政策 |
Tech Sector Views on How to Successfully Implement the AI Act and Boost AI Innovation in Europe | AI法を成功裏に実施し、欧州におけるAIイノベーションを促進する方法に関するハイテク業界の見解 |
ITI – The Information Technology Industry Council is the global trade association of the tech industry, representing 80 of the world’s most innovative technology companies. ITI members operate across the AI value chain, including leading AI developers, deployers and providers of infrastructure. ITI members invest and create jobs in Europe and significantly contribute to the European economy and to the EU’s digitalization goals. | ITI - 情報技術産業協会(ITI)は、世界で最も革新的なテクノロジー企業80社の代表者を擁するハイテク業界の世界的な業界団体である。ITI会員は、AI開発、デプロイ、インフラプロバイダーなど、AIのバリューチェーン全体にわたって活動している。ITI会員は欧州で投資と雇用を創出し、欧州経済とEUのデジタル化目標に大きく貢献している。 |
What’s ITI Vision 2030? | ITIビジョン2030とは? |
ITI Vision2030[1] is ITI’s manifesto for the next mandate of the European Union. To ensure innovators can thrive and create new opportunities for all Europeans, ITI’s Vision 2030 outlines measures policymakers can take to support and achieve Europe’s digitalization goals. | ITI Vision2030[1]は、EUの次期政権に対するITIのマニフェストである。イノベーターが活躍し、すべての欧州人に新たな機会を創出できるようにするため、ITIのビジョン2030は、欧州のデジタル化目標を支援し達成するために政策立案者が取るべき措置を概説している。 |
Europe needs a strategic vision for the future of its technology policy to reap the benefits of technological innovation, attract much-needed investments, and meet its 2030 Digital Targets. The future EU technology policy must pursue this objective by addressing obstacles that are holding back the EU’s innovation potential and competitiveness, such as regulatory complexity, reduced investments,[2] and lack of sufficient digital skills. | 技術革新の恩恵を享受し、必要とされる投資を誘致し、2030年デジタル目標を達成するために、欧州は技術政策の将来に対する戦略的ビジョンを必要としている。将来のEU技術政策は、規制の複雑さ、投資の減少[2]、十分なデジタルスキルの不足など、EUの技術革新の可能性と競争力を妨げている障害に対処することによって、この目標を追求しなければならない。 |
To this end, ITI Vision 2030 contains six Strategic Priorities and a Call for Action with ten concrete recommendations for EU policymakers in the next mandate. It also contains a Scorecard with an evaluation of the impact of key EU tech policies on Europe’s attractiveness for investments. This document further explores how these priorities can be pursued in the field of Artificial Intelligence (AI). | この目的のために、ITIビジョン2030には、6つの戦略的優先事項と、EUの政策立案者に向けた次の指令における10の具体的提言を含む行動要請が含まれている。また、EUの主要なハイテク政策が欧州の投資魅力に与える影響を評価したスコアカードも含まれている。本書ではさらに、これらの優先事項を人工知能(AI)分野でどのように追求できるかを探っている。 |
ITI’s Vision for the Future of EU AI Policy | EUのAI政策の将来に対するITIのビジョン |
AI is a profoundly transformative technology which will bring about tremendous benefits for our societies and economies. AI will enhance productivity, efficiency and accelerate scientific discovery and can help address the most pressing challenges of our time. | AIは、私たちの社会と経済に多大な恩恵をもたらす大変革的な技術である。AIは、生産性、効率性を高め、科学的発見を加速させ、現代における最も差し迫った課題に対処する助けとなる。 |
At a time of acute global challenges, including geopolitical tensions, climate instability and demographic change, enabling governments and organizations to leverage AI is a strategic competitive advantage for Europe. Supporting AI development and adoption must thus be a fundamental public policy goal for the EU in the coming mandate. | 地政学的緊張、気候変動、人口動態の変化など、世界的な課題が山積している現在、政府や組織がAIを活用できるようにすることは、欧州にとって戦略的な競争上の優位性となる。したがって、AIの開発と導入を支援することは、EUにとって、今後課される基本的な公共政策の目標でなければならない。 |
The European Commission’s 2023 report on the State of the Digital Decade[3] indicates that Europe is not on track to reach the EU target of 75% of companies adopting AI, cloud, and big data by 2030. The lack of a sufficiently skilled workforce further increases difficulties in meeting these targets. These are clear signals that more is needed to enable AI uptake and stimulate AI innovation in Europe. | 欧州委員会の「デジタルの10年の現状に関する2023年報告書」[3]によると、欧州は、2030年までにAI、クラウド、ビッグデータを導入する企業を75%にするというEUの目標に到達していない。十分に熟練した労働力の不足は、これらの目標を達成する困難をさらに高めている。これらは、欧州でAIを導入し、AIイノベーションを促進するためには、さらなる取り組みが必要であるという明確なシグナルである。 |
At the same time, the last EU mandate focused on a comprehensive technology regulation agenda, introducing new, oftentimes unprecedented, requirements on technology companies. Notably in the field of AI, the newly passed EU AI Act provides an ambitious example for AI regulation and for managing potential risks stemming from the use of AI in certain contexts. While the finalization of the AI Act is an important milestone for the EU, ensuring that its implementation is effective, practical, predictable, and conducive to innovation must be a priority in the new mandate. | 同時に、前回のEU指令では、包括的な技術規制のアジェンダに重点が置かれ、技術系企業に対する新たな、時には前例のない要件が導入された。特にAIの分野では、新たに可決されたEUのAI法が、AI規制と、特定の文脈におけるAIの使用から生じる潜在的リスクのマネジメントについて、野心的な例を示している。AI法の最終決定はEUにとって重要なマイルストーンであるが、その実施が効果的で、実用的で、予測可能で、イノベーションに資するものであることを保証することが、新たな任務における優先事項でなければならない。 |
The AI Act will not be the only regulation applying to AI: it will coexist with other EU regulations such as the GDPR, cybersecurity regulations, the newly adopted Digital Services Act, the GPSR, the Copyright Directive as well as sectoral regulations such as those for Medical Devices and Machinery. These regulations will be enforced by different authorities, and implementation at national level may diverge. In addition to that, the new Product Liability Directive and potentially the proposed AI Liability Directive will further increase AI companies’ liability exposure. | AI法は、AIに適用される唯一の規制ではない。GDPR、サイバーセキュリティ規制、新たに採択されたデジタルサービス法、GPSR、著作権指令、さらには医療機器や機械などの分野別規制など、他のEU規制と共存することになる。これらの規制はそれぞれ異なる認可機関によって施行されるため、国レベルでの実施は異なる可能性がある。加えて、新たな製造物責任指令と潜在的に提案されているAI責任指令は、AI企業の責任エクスポージャーをさらに増大させるだろう。 |
The resulting legal framework is complex, fragmented, and uncertain. Businesses of all sizes cite regulatory complexity as an obstacle to investments and AI adoption.[4] The next EU mandate should thus pursue an ambitious agenda aimed at strategically addressing these barriers to AI adoption, investments, and innovation. As part of this effort, it must provide legal clarity to businesses, ensure predictable implementation of EU laws across the Single Market, guide business compliance efforts as well as support digital skills. | その結果、法的枠組みは複雑かつ断片的で不確実なものとなる。あらゆる規模の企業が、投資やAI導入の障害として規制の複雑さを挙げている[4]。したがって、次期EU指令は、AI導入、投資、イノベーションに対するこうした障壁に戦略的に対処することを目的とした野心的なアジェンダを追求すべきである。この努力の一環として、企業に法的明確性を提供し、単一市場全体におけるEU法の予測可能な実施を確保し、企業のコンプライアンス努力を導くとともに、デジタルスキルを支援しなければならない。 |
Below, we provide a list of strategic priorities as well as concrete recommendations based on ITI’s Vision 2030 Manifesto for the next EU mandate, which must guide EU institutions’ approaches to AI policy in the next mandate. | 以下では、戦略的優先事項のリストと、ITIの「ビジョン2030マニフェスト」に基づく具体的な提言を示す。 |
Strategic Priority 1: Implementation | 戦略的優先事項1:実施 |
› Ensure Coordinated Implementation of the EU AI Act Across the Single Market | 単一市場全体におけるEU AI法の協調的実施を確保する |
EU Member States will be in charge of the enforcement and implementation of most of the AI Act, including the provisions on high-risk AI systems. The AI Act leaves Member States discretion to appoint different types of market surveillance authorites and other national competent authorities. Member States are currently taking different approaches, by creating new authorities or by leveraging existing ones (such as consumer protection or telecoms regulators). | EU加盟国は、リスクの高いAIシステムに関する規定を含め、AI法のほとんどの施行と実施を担当する。AI法は、加盟国に対し、さまざまな種類の市場監視認可機関やその他の国家管轄当局を任命する裁量権を残している。加盟国は現在、新たな当局を設立したり、既存の当局(消費者保護や電気通信規制当局など)を活用するなど、さまざまなアプローチをとっている。 |
This fragmented landscape risks leading to divergent national interpretations and legal complexity, which will impact businesses of all sizes in the Single Market. To minimize this risk, Member States and the Commission must prioritize EU-level coordination of enforcement and implementation activities. Meaningfully and ambitiously leveraging the structures introduced in the EU AI Act will be crucial to increase coordination and successfully implementing the AI Act. In particular, Member States should pursue aligned approaches and common understanding in the AI Board. The EU AI Office must also ambitiously use its coordination role to provide guidelines to regulators and businesses, facilitate information exchange and increase collaboration between national and sectoral authorities. | このように細分化された状況は、各国の解釈の相違や法律の複雑さにつながるリスクがあり、単一市場内のあらゆる規模の企業に影響を与えるだろう。このリスクを最小化するために、加盟国と欧州委員会は、施行と実施活動のEUレベルでの調整を優先させなければならない。EUのAI法に導入された仕組みを有意義かつ意欲的に活用することは、調整を強化し、AI法の実施を成功させるために極めて重要である。特に加盟国は、AI委員会における一致したアプローチと共通の理解を追求すべきである。また、EU AI事務局は、規制当局や企業にガイドラインを提供し、情報交換を促進し、各国・各分野の当局間の協力を強化するために、その調整の役割を意欲的に活用しなければならない。 |
› Assess and Streamline Legal and Regulatory Overlaps | 法的・規制的重複のアセスメントと合理化 |
The regulatory environment impacting AI in Europe is increasingly complex. The newly passed AI Act will coexist with a multiplicity of other requirements and competent authorities under EU law, which AI developers and deployers will have to apply concurrently. These include the GDPR, cybersecurity rules in the CRA and NIS 2, algorithmic transparency rules in the DSA, the GPSR, the DMA, sectoral laws such as the Machinery, Medical Devices or In Vitro Diagnostic Regulations, Copyright rules, Product Liability and AI Liability. | 欧州のAIに影響を与える規制環境はますます複雑化している。新たに成立したAI法は、EU法に基づく他の多くの要件や管轄当局と共存することになり、AIの開発者や導入者はこれらを同時に適用しなければならなくなる。これらには、GDPR、CRAおよびNIS 2におけるサイバーセキュリティ規則、DSA、GPSR、DMAにおけるアルゴリズム透明性規則、機械規則、医療機器規則、体外診断規則などのセクター法、著作権規則、製造物責任、AI責任などが含まれる。 |
This complexity makes enforcement activities less predictable, especially where multiple authorities are involved and enforcing different pieces of legislation impacting AI. In turn, it increases the difficulty of companies’ compliance efforts, especially in a quickly evolving area like AI governance, and could harm the competitiveness of Europe’s AI ecosystem. To streamline potential legal overlaps and complexity, the next EU mandate should: | このような複雑さは、特に複数の認可当局が関与し、AIに影響を与えるさまざまな法律を執行する場合、執行活動の予測性を低下させる。ひいては、特にAIガバナンスのように急速に発展する分野では、企業のコンプライアンス努力の難易度を高め、欧州のAIエコシステムの競争力に悪影響を及ぼす可能性がある。潜在的な法律の重複や複雑さを合理化するために、EUの次期指令は以下のことを行うべきである: |
• Conduct an ambitious assessment of the digital legislation applying to AI, with the aim to identify and map legal overlaps and potential enforcement conflicts. This assessment can be used to provide further compliance guidance to businesses, to promote coordination of different enforcement authorities as well as to inform future EU policymaking. | ・AIに適用されるデジタル法制の野心的なアセスメントを実施し,法的重複や潜在的な執行上の矛盾を特定・マッピングする。このアセスメントは,企業へのコンプライアンス指針の提供,異なる執行当局の調整の促進,EUの今後の政策立案への情報提供に利用できる。 |
• A similar assessment is needed for proposals that are yet to be approved. For example, the interplay between the revised Product Liability Directive (PLD) and the proposed AI Liability Directive (AILD) must be further explored.[5] In absence of clear legal gaps and given the recent approval of the PLD, the Commission should consider withdrawing the proposal. | ・まだ承認されていない提案についても、同様のアセスメントが必要である。例えば、改正製造物責任指令(PLD)と提案されているAI責任指令(AILD)の相互作用について、さらに検討する必要がある[5]。明確な法的ギャップがなく、PLDが最近承認されたことを考慮すると、欧州委員会は同提案の撤回を検討すべきである。 |
• The Commission and Member States must pursue increased coordination between different authorities enforcing EU AI and digital legislation. For example, the creation of an ad-hoc forum of EU-level bodies and authorities coordinating the enforcement of the EU AI Act, DSA, DMA, GDPR, GPSR and cybersecurity legislation could help prevent regulatory complexity, increase coordination and strengthen the cohesion of the Single Market. | ・欧州委員会と加盟国は,EUのAIおよびデジタル関連法を執行するさまざまな当局間の連携を強化することを追求しなければならない。例えば,EU AI法,DSA,DMA,GDPR,GPSR,サイバーセキュリティに関する法律の施行を調整するEUレベルの団体や当局によるアドホック・フォーラムを認可することは,規制の複雑化を防ぎ,協調を強化し,単一市場の結束を強化するのに役立つだろう。 |
› Provide Timely and Robust Implementation Guidance to Businesses | 企業に対し、タイムリーかつ強力な実施ガイダンスを提供する |
The EU should launch a programme to follow-up on recently adopted digital legislation with the goal to guide business in Europe in their compliance efforts. This is particularly important for AI governance, considering that companies will be facing not only a large number of new laws, but also that many of them are entirely new and groundbreaking in nature. | EUは、最近採択されたデジタル法制をフォローアップするプログラムを立ち上げ、欧州における企業のコンプライアンスへの取り組みを指導することを目的とすべきである。これは、企業が多数の新しい法律に直面するだけでなく、その多くがまったく新しく画期的なものであることを考慮すると、AIガバナンスにとって特に重要である。 |
• The Commission and the AI Office are tasked with developing several interpretation and compliance guidelines under the EU AI Act, on some of the key parts of the Regulation. These include the classification of high-risk AI systems, the definition of AI, the interplay with sectoral regulations and the banned practices. | ・欧州委員会とAI室は,EUのAI法に基づき,同規則の主要部分のいくつかについて,いくつかの解釈およびコンプライアンス・ガイドラインを作成する任務を負っている。これには,リスクの高いAIシステムの分類,AIの定義,分野別規制との相互関係,禁止されている慣行などが含まれる。 |
o Given how some AI Act requirements will start applying already in 2025 (for example the banned practices), it will be crucial to provide clear and comprehensive guidelines as soon as possible. o In line with the Act’s risk-based approach, implementation should recognize diversity of AI use cases and avoid one-size-fits-all approaches, for example when it comes to the specificities of enterprise AI in B2B contexts. | o AI法の要求事項の中には、2025年にすでに適用が開始されるもの(例えば禁止される慣行)もあることから、できるだけ早く明確で包括的なガイドラインを提供することが重要である。 |
o Industry must be systematically involved and consulted for the development of these guidelines to leverage available expertise and ensure new rules work in practice. Consultation should include existing sectoral stakeholder bodies – for example the Medical Device Coordination Group (MDCG) in the medical sector. | o 産業界は、利用可能な専門知識を活用し、新たなルールが実際に機能することを保証するために、これらのガイドラインの策定に体系的に関与し、協議されなければならない。協議には、例えば医療分野の医療機器調整グループ(MDCG)のような、既存の分野別利害関係団体を含めるべきである。 |
• Authorities should also provide guidance for companies to navigate all rules applicable to AI beyond the AI Act and ensure the legal framework is clear, agile and streamlined, without overlaps and conflicts. Particular guidance is needed on the interplay between the EU AI Act and the GDPR, for example on issues like data minimization, accuracy and bias mitigation. | ・認可当局はまた,企業がAI法を超えてAIに適用されるすべての規則をナビゲートするためのガイダンスを提供し,重複や抵触のない,明確で機動的かつ合理的な法的枠組みを確保すべきである。例えば,データの最小化,正確性,バイアスの低減といった問題に関して,EUのAI法とGDPRの相互関係について,特にガイダンスが必要である。 |
Strategic Priority 2: Building a Successful AI Office | 戦略的優先事項2:成功するAI事務局の構築 |
› Ensure Timely Set Up and Sufficient Funding for the Office | 事務局のタイムリーな設立と十分な資金を確保する |
The establishment of the AI Office offers a unique opportunity to build an innovative and agile governance structure, which is key for the successful implementation of the EU AI Act. Its tasks will range from the direct supervision of General Purpose AI (GPAI) Models, to crucially important coordination, guidance and implementation support roles, as well as international engagement. | AI事務局の確立は、革新的で機敏なガバナンス構造を構築するまたとない機会を提供する。その任務は、汎用AI(GPAI)モデルの直接的な監督から、極めて重要な調整、指導、実施支援の役割、さらには国際的な関与まで多岐にわたる。 |
With some of the AI Act obligations kicking in as early as in 2025, it is fundamental to ensure the Office is fully operational as soon as possible to provide much-needed legal certainty, launch priority work streams and support AI innovators. To that end, the next EU mandate must ensure sufficient funding and staffing that can support the Office’s functioning and its ambition. | AI法の義務の一部は、早ければ2025年に開始されるため、同局をできるだけ早く完全に稼働させ、必要とされる法的確実性を提供し、優先的な作業の流れを立ち上げ、AIイノベーターを支援することが重要である。そのためには、EUの次期指令は、事務局の機能とその野心を支えることができる十分な資金と人員を確保しなければならない。 |
› Prioritize Robust Industry Engagement in the AI Office | AI事務局における産業界の積極的関与を優先する |
The AI Office will directly enforce the AI Act’s provisions on GPAI Models. In particular, the upcoming work on the Codes of Practice for GPAI Models and generative AI, as well as the template for the summary of training data will be important to build practical, flexible and innovation-friendly compliance tools for developers of GPAI models. | AI事務局は、GPAIモデルに関するAI法の規定を直接執行する。特に、GPAIモデルと生成的AIに関する実施規範、および訓練データの要約のテンプレートに関する今後の作業は、GPAIモデルの開発者にとって実用的で柔軟性があり、イノベーションに適したコンプライアンスツールを構築する上で重要となる。 |
Given the emerging and evolving nature of the state of the art of the technology, collaboration between the AI Office and the companies that will have to implement these measures must be a central component of these activities, and must be prioritized. | 技術の現状が新興的で進化していることを考慮すると、AI事務局とこれらの対策を実施しなければならない企業との協力は、これらの活動の中心的な要素でなければならず、優先されなければならない。 |
The Codes will need to be ready within 9 months from the expected entry into force of the EU AI Act in the summer of 2024. To ensure meaningful dialogue and cooperation, the AI Office must: | コードは、2024年夏に予定されているEU AI法の発効から9ヶ月以内に準備する必要がある。有意義な対話と協力を確保するため、AI事務局は以下を行わなければならない: |
• Facilitate collaboration and actively involve impacted industry from the start; | ・協力を促進し、影響を受ける業界を最初から積極的に関与させる; |
• Work with industry to develop clear timelines and a roadmap of expected milestones as soon as possible; | ・産業界と協力して、明確なタイムラインと予想されるマイルストーンのロードマップを早急に作成する; |
• Work with industry to clarify as soon as possible the processes and structures that will support the drawing up of the Codes of Practice and other deliverables. | ・産業界と協力し,実施規範およびその他の成果物の作成を支援するプロセスおよび体制を早急に明確化する。 |
› Ensure Broad Representation in Key Advisory Bodies | 主要諮問団体における幅広い代表の確保 |
The final EU AI Act sets up a number of bodies with important advisory functions needed for the successful implementation of the AI Act: | 最終的なEUのAI法は、AI法を成功裏に実施するために必要な重要な諮問機能を持つ団体を多数設置している: |
• The Advisory Forum can play an important role in creating meaningful dialogue between the stakeholder community, the Commission and the AI Board. To ensure its effectiveness in support of the implementation of the AI Act, it will be crucial to ensure adequate and diverse representation from industry in this body, including non-EU headquartered organizations. | ・諮問フォーラムは,利害関係者コミュニティ,欧州委員会,AI委員会の間で有意義な対話を行う上で重要な役割を果たすことができる。顧問フォーラムは,利害関係者コミュニティー,欧州委員会,AI理事会の間で有意義な対話を生み出す重要な役割を果たすことができる。AI法の実施を支援する上でその実効性を確保するためには,この団体に,EU域外に本部を置く団体を含め,産業界から適切かつ多様な代表を確保することが極めて重要である。 |
• The Scientific Panel of Independent Experts will provide advice on issues related to GPAI models and systems, including on their classification, benchmarking tools and methodologies as well as systemic risks. According to the AI Act, experts in the panel will have to be independent from any providers of GPAI systems or models. | ・独立専門家科学パネルは,GPAIモデルやシステムの分類,ベンチマークツールや手法,システミックリスクなどに関する問題について助言を提供する。AI法によれば,パネルの専門家は,GPAIシステムやモデルのプロバイダから独立していなければならない。 |
o Given the Panel’s role in the implementation of the EU AI Act and its competence on technical matters, we regret the exclusion of industry from this forum. We suggest ensuring dialogue between the Panel and industry, for example by organizing hearings or consultations. | o EUのAI法の実施におけるパネルの役割と、技術的事項に関するパネルの権限を考慮すると、このフォーラムから産業界が除外されていることは遺憾である。ヒアリングや協議を開催するなど、パネルと産業界の対話を確保することを提案する。 |
› Enhance Cooperation Between the EU AI Office and its Global Counterparts | EU AI事務局とそのグローバルなカウンターパートとの協力関係を強化する |
At the end of the sixth EU-U.S. Trade and Technology Council ministerial in April 2024, the EU and the U.S. announced a commitment to establish a dialogue between the EU AI Office and the US AI Safety Institute. The dialogue is meant to ‘foster scientific information exchange on topics such as benchmarks, potential risks, and future technological trends.’ | EUと米国は、2024年4月に開催された第6回EU・米国貿易技術理事会閣僚会合の終了時に、EUのAI事務局と米国のAI安全機構との間に対話を設けることを約束したと発表した。この対話は、「ベンチマーク、潜在的リスク、将来の技術動向などのテーマについて科学的な情報交換を促進する」ことを目的としている。 |
Increased transatlantic coordination especially on emerging risks and frontier technologies can be extremely helpful to advance alignment in global AI governance discussions, while at the same time supporting innovators on both sides of the Atlantic. For example, diverging definitions of advanced foundation models (GPAI models with systemic risk in the EU AI Act; dual-use foundation models in the US AI Executive Order) or interpretations of emerging risks associated with them, could complicate and undermine companies’ AI governance efforts. | 特に新たなリスクやフロンティア技術に関する大西洋を越えた連携を強化することは、グローバルなAIガバナンスの議論において連携を進める上で非常に有益であり、同時に大西洋両岸のイノベーターを支援することにもなる。例えば、先進的な基盤モデル(EUのAI法ではシステミック・リスクを伴うGPAIモデル、米国のAI大統領令ではデュアルユース基盤モデル)の定義や、それらに関連する新たなリスクの解釈が分かれることは、企業のAIガバナンスの取り組みを複雑にし、弱体化させる可能性がある。 |
Following the announcement, the two sides should formalize and commence this dialogue as soon as possible. Given the focus on technological trends and benchmarks, robust industry engagement on both sides of the Atlantic should accompany this dialogue. In addition, the EU AI Office should aim to establish similar dialogues with other global counterparts to foster broader international cooperation on these issues. | 今回の発表を受けて、両者はできるだけ早くこの対話を正式化し、開始すべきである。技術動向とベンチマークに焦点を当てることを考えると、大西洋の両岸における業界の強固な関与がこの対話に付随すべきである。加えて、EU AI事務局は、これらの問題に関してより広範な国際協力を促進するために、他のグローバルなカウンターパートとの同様の対話の確立を目指すべきである。 |
Strategic Priority 3: Global Cooperation | 戦略的優先課題3:グローバルな協力 |
› Strengthen Global Alignment and Interoperability | グローバルな連携と相互運用性の強化 |
Increased international coordination will be crucial to enable AI governance globally and support innovation. AI is developed through global value chains and no region of the world can harness its opportunities in isolation. | AIガバナンスをグローバルに実現し、イノベーションを支援するためには、国際協調の強化が不可欠である。AIはグローバルなバリューチェーンを通じて開発され、世界のどの地域も孤立してその機会を活用することはできない。 |
As governments around the world increase policy and regulatory activities on AI, interoperable governance frameworks across jurisdictions and like-minded countries will be crucial to support and enable companies’ compliance efforts, facilitate trade and ensure broad availability of new technologies. | 世界各国の政府がAIに関する政策や規制を強化する中、企業のコンプライアンス活動を支援・可能にし、貿易を促進し、新技術の幅広い利用可能性を確保するためには、法域や志を同じくする国を超えた相互運用可能なガバナンスの枠組みが不可欠となる。 |
As part of the efforts to implement the EU AI Act, the EU must continue robust engagement with key partners – for example within the EU-U.S. Trade and Technology Council - and multilateral organizations like the OECD, the G7 or the UN to advance interoperability of global regulatory environments, increase mutual understanding of key concepts relevant to AI governance, and support common global standards. | EU AI法の実施に向けた努力の一環として、EUは、グローバルな規制環境の相互運用性を促進し、AIガバナンスに関連する重要な概念についての相互理解を深め、共通のグローバル標準を支援するために、主要なパートナー(例えば、EU・米国貿易技術理事会など)およびOECD、G7、国連などの多国間組織との強固な関与を継続しなければならない。 |
› Leverage International Standards for AI Act Compliance | AI法遵守のための国際標準の活用 |
The EU should map relevant global standardization activities and work towards ensuring these standards can be leveraged for compliance with the EU AI Act. There are many standardization activities that are taking place outside of Europe, such as within ISO/IEC 42001, that can be relevant for the AI Act. A solely regional approach to AI standards will have negative consequences for innovation: it could create divergence and fragmentation of global regulatory environments and it will decrease the ability of European companies to scale and compete globally. | EUは、関連するグローバルな標準化活動をマッピングし、これらの標準がEUのAI法遵守のために活用できるように取り組むべきである。ISO/IEC 42001など、欧州以外の地域でもAI法に関連する標準化活動が数多く行われている。グローバルな規制環境の乖離と分断を生み出しかねず、欧州企業のグローバルな規模拡大と競争力を低下させる。 |
Moreover, it will be important to ensure coherence among horizontal standards for the EU AI Act and vertical standards developed in specific sectors – such as medical technologies or machinery. | さらに、EU AI法のための水平標準と、医療技術や機械などの特定分野で開発された垂直標準の間の一貫性を確保することも重要である。 |
› Maximize Recognition of Conformity Assessment Bodies Based in Third Countries | 第三国を拠点とする適合性アセスメント団体の最大限の承認 |
The EU AI Act requires third party conformity assessment for a limited number of high-risk AI systems, with the possibility to extend this requirement to other high-risk AI systems in scope. Conformity assessment for AI systems is a nascent field and there are significant practical concerns regarding how EU Notified Bodies will carry out the task of assessing conformity for the extensive requirements of the regulation. Logistical problems, including lack of expertise and standards, or lack of sufficient designated Notified Bodies, may lead to backlogs for testing bodies, which could significantly slow down the roll-out of certain AI technologies in the EU market. | EUのAI法は、限られた数の高リスクのAIシステムに対してサードパーティによる適合性評価を要求しており、この要求を適用範囲内の他の高リスクのAIシステムにも拡大する可能性がある。AIシステムの適合性評価はまだ始まったばかりの分野であり、EUの被認証団体が規制の広範な要求事項への適合性を評価する作業をどのように行うかについて、現実的に大きな懸念がある。専門知識や標準の不足、あるいは十分な指定被認証団体の不足など、ロジスティクスの問題が試験団体の滞留につながり、EU市場での特定のAI技術の展開が大幅に遅れる可能性がある。 |
Article 39 of the Act allows for Conformity Assessment Bodies (CABs) based in third countries to carry out the activities of a notified body in cases in which there is an “agreement” in place between the EU and the third country. Recital 127 further specifies that the European Commission should “actively explore” international instruments to facilitate mutual recognition of conformity assessment results, in line with the EU’s commitments under the WTO Technical Barriers to Trade agreement. Maximizing acceptance of test results performed abroad can help addressing some of the logistical problems outlined above. | 同法第39条は、EUと第三国との間に「協定」がある場合、第三国に拠点を置く適合性評価団体(CAB)が被認証団体の活動を実施することを認めている。さらに、EU委員会は、WTOの貿易の技術的障害に関する協定におけるEUの約束に沿って、適合性評価結果の相互承認を促進するための国際的な手段を「積極的に検討」すべきであると規定している。海外で実施された試験結果の受け入れを最大化することは、上記のようなロジスティクスの問題のいくつかに対処するのに役立つ。 |
Given the significance of EU-U.S. trade for AI, the Commission should negotiate with the U.S. a mechanism to enable CABs located in the U.S. to certify AI systems as conforming to relevant AI Act standards, and vice versa. This would reduce logistical barriers, support trade and simplify the placement on the EU market of innovative products. | AIにとってEUと米国の貿易が重要であることを考慮すると、欧州委員会は、米国にある認証機関がAIシステムをAI法の関連標準に適合していると認証できるようにするメカニズムについて米国と交渉すべきである。これは、物流障壁を減らし、貿易を支援し、革新的製品のEU市場への投入を簡素化する。 |
Strategic Priority 4: Supporting Innovation | 戦略的優先課題4: イノベーションの支援 |
› Enhance Digital Skills | デジタル・スキルの強化 |
Strengthening the digital skills of the EU’s present and future workforce will contribute to the long-term competitiveness of the EU. The EU and Member States must increase investments in STEM and computer education and training programs for people of all ages, which are necessary to address the growing demand for highly skilled professionals in the EU. | EUの現在および将来の労働力のデジタル・スキルを強化することは、EUの長期的競争力に貢献する。EUおよび加盟国は、あらゆる年齢層の人々に対するSTEMおよびコンピューター教育・訓練プログラムへの投資を拡大しなければならない。これは、EUにおける高度専門職業人に対する需要の高まりに対応するために必要である。 |
Effective programs in support of digital literacy and AI skills require curricula and training upgrades starting from kindergarten, throughout primary and secondary education. Partnerships between industry and universities must also be leveraged to integrate high-profile digital skills in educational and doctoral programs and support R&D activities. Beyond school-age, investment is also needed for the up-skilling and re-skilling of existing workforce. | デジタルリテラシーとAIスキルを支援する効果的なプログラムには、幼稚園から初等・中等教育を通じてカリキュラムと訓練を改善することが必要である。また、産業界と大学間のパートナーシップを活用し、教育課程や博士課程に注目されるデジタルスキルを統合し、研究開発活動を支援する必要がある。学齢期を超え、既存の労働力のスキルアップと再スキルアップのための投資も必要である。 |
Programs must take into account inclusivity of underrepresented communities and women to ensure the benefits of the technology are accessible and distributed to all. Finally, the EU should also seek to attract specialists from third countries, including through collaborations between educational institutions, as well as immigration policies. | プログラムは、技術の恩恵が誰にでもアクセスでき、行き渡るようにするため、社会的地位の低いコミュニティや女性の参加性を考慮に入れなければならない。最後に、EUは、移民政策だけでなく、教育機構間の協力も含め、第三国からの専門家の誘致にも努めるべきである。 |
› Support International Data Flows | 国際的なデータの流れを支援する |
Robust, accurate and innovative AI will rely on the ability of companies to access diverse datasets. The ability to transfer data between jurisdictions, including sensitive data like health data, will thus be crucial to support AI innovation in Europe. EU policymakers must ensure a stable legal framework that can enable seamless and secure global data flows. This must include swiftly conducting adequacy assessments to steadily grow the list of GDPR-adequate third countries, but also working towards a more scalable and effective global approach to data flows. | ロバストで正確かつ革新的なAIは、企業が多様なデータセットにアクセスできるかどうかにかかっている。したがって、健康データのような機密データを含め、管轄区域間でのデータ転送能力は、欧州におけるAIイノベーションを支援する上で極めて重要となる。EUの政策立案者は、シームレスでセキュアなグローバルデータの流れを可能にする安定した法的枠組みを確保しなければならない。これには、GDPRが適用される第三国のリストを着実に増やすための適切性評価の迅速な実施だけでなく、データフローに対するよりスケーラブルで効果的なグローバルアプローチへの取り組みも含まれる。 |
› Enable Innovative and Sustainable Data and Data Storage Solutions | 革新的で持続可能なデータとデータ保管ソリューションを可能にする |
To facilitate AI development in Europe, it will be important to promote sustainable and highcapacity solutions for data centers such as intelligent data storage infrastructure, hardware and cloud-based solutions. AI will lead to a boom in data and data storage demand. With the growing demands of AI, data center storage capacity is expected to grow significantly in the short to medium term. Not only will this create more demand for data centers, but also for increasingly energy-efficient and innovative data storage and cloud solutions which will make data centers more sustainable. | 欧州におけるAI開発を促進するためには、インテリジェントなデータストレージインフラ、ハードウェア、クラウドベースのソリューションなど、データセンター向けの持続可能で大容量のソリューションを促進することが重要である。AIはデータとデータストレージの需要急増につながる。AIの需要拡大に伴い、データセンターのストレージ容量は短期・中期的に大幅に増加すると予想される。これにより、データセンターに対する需要が高まるだけでなく、データセンターをより持続可能なものにする、エネルギー効率の高い革新的なデータストレージやクラウド・ソリューションの需要も高まるだろう。 |
[1] https://www.itic.org/documents/europe/ITI_Vision2030_2024_Final.pdf
[2] For AI specifically, a recent report from the European Court of Auditors found the EU is lagging behind its investment targets on AI: https://www.eca.europa.eu/Lists/ECAReplies/COM-Replies-SR-2024-08/COMReplies-SR-2024-08_EN.pdf
[3] https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/2023-report-state-digital-decade
[4] See for example: Strand Partners, Unlocking Europe’s AI Potential in the Digital Decade: https://www.unlockingeuropesaipotential.com/_files/ugd/c4ce6f_ecf071799e4c4eba80113648d2b1090b.pdf
[5] The need for further assessment of possible legal overlaps was also recently referenced in the initial appraisal of the AILD’s Impact Assessment made by the European Parliamentary Research Service. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2024/757810/EPRS_BRI(2024)757810_EN.pdf
ちなみに、情報技術産業協会 (ITI) の会員企業...
GAFAMはもちろん会員です。
Big4ではEYが唯一会員ですね...Accentureも会員
日本企業では、キヤノン、富士通、ソフトバンク、東芝...
中国系企業ではLenovo。
欧州企業では、SAP、SIEMENS...
« 欧州 EDPB EU-USデータプライバシー枠組みに関するFAQ(欧州企業向け、欧州個人向け) | Main | 米国 CISAもCrowdStrikeの更新の問題について情報提供をしていますね...はやい... »
Comments