OECD 子どものためのデザインによるデジタル・セーフティを目指す
こんにちは、丸山満彦です。
OECDが、子どものためのデザインによるデジタル・セーフティを目指すという報告書を公表していますね...
こどもの成長に応じて、デジタル製品やサービスに安全対策を積極的に組み込むこと、また透明性が高く、説明責任を果たし、子どもに優しいサービスを提供することが重要となりますよね...
興味深い内容となっていますね...
さて、日本では、個人情報保護法の見直し議論の中に子供のプライバシー保護の話がでてきていますが、それも含めて、デジタル化時代における子供の保護のあり方というのを、日本もちゃんと考えた方が良いのでしょうね。。。
せっかく、こども家庭庁もでき、こども基本法もできたことですしね...こども政策推進会議の議論ってどうなっているのだっけ...
2023.12.22に策定された[PDF]「こども大綱」には、プライバシーもセキュリティの言葉はでてきませんね...個人情報については、政策に生かすために子供から意見を聴衆する際に個人情報に気をつけるという意味で使われていますね...ちなみに、デジタルという用語は三箇所...
● OECD
・2024.06.13 Towards digital safety by design for children
Towards digital safety by design for children | 子どものためのデザインによるデジタル・セーフティを目指す |
Child rights advocates, parents, governments, and children themselves are increasingly calling for digital safety by design, so that children can be protected online, and also benefit from positive digital experiences. However, the exact meaning of digital safety by design can be unclear. This report explores the concept, considering how it is addressed at international and national levels. Internationally, there are common calls for the proactive integration of safety measures into digital products and services, as well as for transparent, accountable and child-friendly service delivery. National laws prescribe practical tools and measures such as age assurance and accessible complaint mechanisms. Focusing on actions for digital service providers, the report suggests eight key components for digital safety by design for children, including practical tools, measures to foster a culture of safety, and harm mitigation strategies. These components are illustrated through case studies, highlighting a need for diverse and tailored approaches. | 子どもの権利擁護者、保護者、ガバナンス、そして子どもたち自身が、デザインによるデジタル・セーフティを求めるようになっている。しかし、デザインによるデジタル・セーフティの正確な意味は不明確である。本報告書では、このコンセプトが国際レベルおよび国内レベルでどのように取り組まれているかを考察する。国際的には、デジタル製品やサービスに安全対策を積極的に組み込むこと、また透明性が高く、説明責任を果たし、子どもに優しいサービスを提供することが、共通して求められている。国内法では、年齢保証や利用しやすい苦情処理メカニズムなど、実用的な手段や措置が規定されている。本報告書は、デジタル・サービス・プロバイダの行動に焦点を当て、実践的なツール、安全文化を醸成するための方策、被害低減戦略など、子どものためのデジタル・セーフティ・バイ・デザインのための8つの重要な構成要素を提案している。これらの構成要素はケーススタディを通じて説明されており、多様でそれぞれに合ったアプローチの必要性が強調されている。 |
・[PDF]
Foreword | まえがき |
Executive summary | エグゼクティブサマリー |
1 Introduction | 1 序文 |
2 Existing by design approaches | 2 デザインによるアプローチ |
Designing for safety offline | オフラインでの安全設計 |
Digital by design concepts | デジタル・バイ・デザインのコンセプト |
What lessons can be drawn from other by design approaches and applied to digital safety by design for children? | 他のバイ・デザイン・アプローチからどのような教訓を引き出し、子どものためのデジタル・セーフティ・バイ・デザインに適用できるか? |
3 International initiatives to understand and promote digital safety by design for children | 3 子どものためのデジタル・セーフティ・バイ・デザインを理解し推進するための国際的な取り組み |
4 Existing and emerging laws and policies on digital safety encompassing children | 4 子どもを包含するデジタル安全に関する既存の、そして新たな法律や政策 |
5 Dedicated regulatory agencies focusing on digital safety, including for children | 5 子どもを含むデジタル・セーフティに特化した規制機関 |
6 Key components of digital safety by design for children | 6 子ども向けデジタル・セーフティ・バイ・デザインの主な構成要素 |
Employing age assurance mechanisms | 年齢保証メカニズムの採用 |
Considerations for implementing child-centred design | 子ども中心の設計を実施するための考慮事項 |
Preventing and detecting harm | 危害の防止と検知 |
Protecting children’s privacy and personal data | 子どものプライバシー・個人データの防御 |
Ensuring child-friendly information provision | 子どもに優しい情報提供の確保 |
Facilitating complaints and redress | 苦情と救済の促進 |
Encouraging child participation and putting children at the centre of decision making | 子どもの参加を促し、意思決定の中心に子どもを据える |
Promoting a culture of safety and well-being | 安全と福祉の文化を促進する |
7 Case Studies | 7 ケーススタディ |
Risk profile | リスクプロファイル |
Risk profile | リスクプロファイル |
Risk profile | リスクプロファイル |
8 Conclusion and Next Steps | 8 まとめと次のステップ |
References | 参考文献 |
Notes | 備考 |
TABLES | 表 |
Table 3.1. Overview of selected international guidance documents on digital safety by design for children | 表3.1. 子どものためのデジタル・セーフティ・バイ・デザインに関する主な国際ガイダンス文書の概要 |
Table 4.1. Overview of selected laws from OECD Member Countries on digital safety encompassing children | 表4.1. 子どもを含むデジタル・セーフティに関するOECD加盟国の法律(抜粋)の概要 |
Table 5.1. Examples of selected regulatory agencies focusing on digital safety | 表5.1. デジタル・セーフティに重点を置く規制機関の例 |
Table 7.1. Safety measures necessary for different kinds of digital services | 表7.1. さまざまな種類のデジタルサービスに必要な安全対策 |
BOXES | 囲み記事 |
Box 1.1. OECD Work on Children in the Digital Environment | 囲み記事1.1. デジタル環境における子どもに関するOECDの取り組み |
Box 2.1. Children’s rights by design and playful by design | 囲み記事2.1. デザインによる子どもの権利とデザインによる遊び心 |
Box 4.1. The Australian eSafety Commissioner’s Safety by Design principles and vision for young people | 囲み記事4.1. オーストラリアのeSafetyコミッショナーが提唱する「Safety by Design」の原則と青少年のためのビジョン |
Box 4.2. The EU’s Better Internet for Kids (BIK+) Strategy | 囲み記事4.2. EUのBetter Internet for Kids(BIK+)戦略 |
Box 4.3. The Children Online Protection Laboratory | 囲み記事4.3. 子どもオンライン防御研究所(Children Online Protection Laboratory |
Box 6.1. Examples of age assurance methods | 囲み記事6.1. 年齢保証の方法の例 |
Box 6.2. The RITEC framework | 囲み記事6.2. RITECの枠組み |
Box 6.3. Privacy by Design Initiatives | 囲み記事6.3. プライバシー・バイ・デザインの取り組み |
Box 6.4. Child-friendly and accessible complaint mechanisms | 囲み記事6.4. 子どもにやさしく、利用しやすい苦情処理メカニズム |
Box 6.5. Australia’s eSafety Youth Council | 囲み記事6.5. オーストラリアのeセーフティ青少年協議会 |
Box 7.1. Digital Service Directed at Children | 囲み記事7.1. 子ども向けデジタルサービス |
Box 7.2. Digital Service Directed at Both Children and Adults | 囲み記事7.2. 子どもと大人の両方を対象としたデジタルサービス |
Box 7.3. Digital Service Directed at Adults | 囲み記事7.3. 大人向けデジタルサービス |
エグゼクティブサマリー...
Executive summary | エグゼクティブサマリー |
The digital environment is an integral part of children's lives, offering them unprecedented opportunities but also presenting significant risks to their safety. As this environment evolves, the need for robust safety measures becomes more urgent. Digital safety by design for children is a means of keeping children safe in the digital environment whilst allowing them to seize opportunities to enjoy its benefits. Just as physical products and spaces for children are designed to prioritise their safety, so should be the digital products and spaces children use and inhabit. | デジタル環境は子どもたちの生活に不可欠な要素であり、これまでにない機会を提供する一方で、子どもたちの安全にとって重大なリスクももたらしている。この環境が進化するにつれて、強固な安全対策の必要性はより緊急性を増している。子どものためのデジタル・セーフティ・デザインは、デジタル環境において子どもの安全を確保する一方で、その恩恵を享受する機会をつかむことを可能にする手段である。子どものための物理的な製品や空間が子どもの安全を優先して設計されているように、子どもが使用し、居住するデジタル製品や空間もそうあるべきである。 |
However, a clear understanding of the concept of digital safety by design for children, both in theory and in practice, can be elusive. This paper provides an overview of digital safety by design for children, what it encompasses, and how it can respond to the needs and vulnerabilities of children in the digital environment. The key findings of the report are: | しかし、子どものためのデジタル・セーフティ・バイ・デザインのコンセプトを、理論的にも実践的にも明確に理解することは難しい。本稿では、子どものためのデジタル・セーフティ・バイ・デザインの概要、それが包含するもの、そしてデジタル環境における子どものニーズと脆弱性にどのように対応できるかについて述べる。本報告書の主な発見は以下の通りである: |
There are increasing international calls for proactive digital safety measures for children | 子どものための積極的なデジタル安全対策を求める声が国際的に高まっている。 |
A growing international consensus highlights the necessity of digital safety by design for children. This report reviews different international guidance materials concerning children online and shows that, whilst there is no uniform definition of digital safety by design across them, all the initiatives stress the importance of integrating safety considerations at the outset of product or service development. Other common themes are transparency and accountability, tailored user experiences and child-friendly service provision. Some documents highlight the importance of continually adapting services to respond to new risks, and all stress the importance of protecting children’s privacy. The growing international consensus on the need for digital safety by design for children goes hand in hand with a global prioritisation of children's digital well-being and a focus on the responsibility of digital service providers to safeguard children. | 国際的なコンセンサスが高まっており、子どものためのデジタル・セーフティ・バイ・デザインの必要性が強調されている。本報告書では、オンライン上の子どもたちに関するさまざまな国際的ガイダンス資料をレビューし、デジタル・セーフティ・バイ・デザインの定義に統一性はないものの、すべてのイニシアティブが、製品やサービス開発の初期段階で安全への配慮を統合することの重要性を強調していることを示している。その他の共通テーマは、透明性と説明責任、ニーズに合わせたユーザー体験、子どもに優しいサービス提供である。また、新たなリスクに対応するためにサービスを継続的に変化させることの重要性を強調している文書もあり、すべての文書が子どものプライバシー保護の重要性を強調している。子どものためのデジタル・セーフティ・デザインの必要性に関する国際的なコンセンサスの高まりは、子どものデジタル・ウェルビーイングを世界的に優先させ、デジタルサービス・プロバイダが子どもを保護する責任を重視することと密接に関係している。 |
More jurisdictions are enacting laws that encompass digital safety by design for children, but they bring a risk of international regulatory fragmentation | 子どものためのデジタル・セーフティ・バイ・デザインを包含する法律を制定する国・地域が増えているが、それは国際的な規制の分断というリスクをもたらしている。 |
Across the OECD, a growing number of new regulatory bodies focus on digital safety and several jurisdictions have enacted digital oversight legislation that places children's safety at the forefront. These laws often require practical tools and measures, such as age assurance, accessible complaint mechanisms, and mandatory reporting on safety measures. At the same time, digital safety for children is a global issue, and should jurisdictions act in isolation there will be a risk of regulatory fragmentation. A rights-respecting approach, as well as multi-stakeholder dialogue and co-operation at a forum such as the OECD, can assist in avoiding such fragmentation and support effective digital safety policies that protect children and promote their well-being. | OECD加盟国全体では、デジタル・セーフティに焦点を当てる新たな規制団体の数が増えており、子どもの安全を最重要視するデジタル監視法を制定した法域もいくつかある。これらの法律は、年齢保証、アクセス可能な苦情処理メカニズム、安全対策に関する報告義務など、実用的なツールや対策を求めていることが多い。同時に、子どものデジタル・セーフティは世界的な問題であり、各法域が単独で行動すれば、規制が分断されるリスクもある。権利尊重のアプローチと、OECDのようなフォーラムにおけるマルチステークホルダー対話と協力は、このような分断を回避し、子どもを保護し、その幸福を促進する効果的なデジタルセーフティ政策を支援するのに役立つ。 |
Other “by design” approaches offer insights for digital safety by design for children | 他の「バイ・デザイン」アプローチは、子どものための「デジタル・セーフティ・バイ・デザイン」のための洞察を提供する。 |
Lessons can be drawn from other frameworks that incorporate safeguards at the level of design - both offline safety by design examples, and other digital by design frameworks (such as privacy by design and security by design). Essential elements include proactive safety integration, user-centred design, continuous risk evaluation, and clear accountability and transparency. | オフラインのセーフティ・バイ・デザインの例や、その他のデジタル・バイ・デザインのフレームワーク(プライバシー・バイ・デザイン、セキュリティ・バイ・デザインなど)など、デザインのレベルでセーフガードを組み込む他のフレームワークから教訓を引き出すことができる。不可欠な要素としては、プロアクティブな安全性の統合、ユーザー中心の設計、継続的なリスク評価、明確な説明責任と透明性などがある。 |
Digital safety by design for children requires several elements | 子どものためのデジタル・セーフティ・バイ・デザインには、いくつかの要素が必要である。 |
The paper outlines key components for digital safety by design for children. Whilst the paper does not attempt to provide a comprehensive overview of what should be encompassed in digital safety by design initiatives for children, together, the following key components can contribute to a safer digital environment for children: | 本稿では、子どものためのデジタル・セーフティ・バイ・デザインのための主要な要素を概説する。本稿は、子どものためのデジタル・セーフティ・バイ・デザインに包含されるべきものの包括的な概観を提供することを試みているわけではないが、以下の主要な構成要素を組み合わせることで、子どもにとってより安全なデジタル環境に貢献することができる: |
• Employing age assurance mechanisms: To provide age-appropriate experiences, digital service providers need to know which of their users are children. Age assurance is important for this purpose, but consideration should be given to potential solutions’ accuracy, usability, privacy preservation and risk proportionality. | ・年齢保証の仕組みを採用する: 年齢に応じた体験を提供するために、デジタルサービスのプロバイダは、どのユーザーが子どもであるかを知る必要がある。年齢保証はこの目的のために重要であるが、潜在的なソリューションの正確性、使いやすさ、プライバシー保護、リスク比例性についても考慮すべきである。 |
• Implementing child-centred design: Child-centred design puts the evolving needs, preferences, and safety of children at the core of product and service development. This approach aims to ensure that digital products and services are not only accessible and engaging for young users, but inherently safe and beneficial, as well, and that they remain so as children mature. | ・子ども中心の設計を実施する: 子ども中心の設計は、製品やサービス開発の中核に、子どもの進化するニーズ、嗜好、安全性を据えるものである。このアプローチは、デジタル製品やサービスが、幼いユーザーにとって利用しやすく魅力的であるだけでなく、本質的に安全で有益なものであり、子どもが成長してもその状態が維持されることを保証することを目的としている。 |
• Detecting and preventing harm: Digital service providers can proactively identify and mitigate risks by implementing technical safety measures, such as advanced detection systems, default settings, content filters, and real-time monitoring tools. Specific attention should be paid to the risks posed by such measures and to their compliance with existing regulations. | ・危害の検知と防止: デジタルサービス・プロバイダは、高度な検知システム、デフォルト設定、コンテンツ・フィルター、リアルタイム監視ツールなどの技術的安全対策を実施することで、リスクを積極的に特定し、軽減することができる。このような対策がもたらすリスクと、既存の規制への準拠に特に注意を払うべきである。 |
• Protecting children's privacy and personal data: Breaches of children’s privacy and the misuse of their data can directly affect their safety. Accordingly, when digital service providers prioritise privacy by design and offer clear privacy settings, it advances safety by design. | ・子どものプライバシーと個人データの防御: 子どものプライバシー侵害やデータの悪用は、子どもの安全に直接影響する。したがって、デジタルサービスのプロバイダがプライバシーを優先し、明確なプライバシー設定を提供することは、デザインによる安全性を高めることになる。 |
• Ensuring child-friendly information provision: Children need to understand the digital spaces they inhabit. Consequently, they need clear, timely, accessible, and age-appropriate information about how digital services work, the risks involved, and how they can be protected. | ・子どもに優しい情報提供を確保する: 子どもたちは、自分たちが住むデジタル空間を理解する必要がある。そのため、デジタルサービスの仕組み、関連するリスク、保護方法について、明確で、タイムリーで、アクセスしやすく、年齢に応じた情報が必要である。 |
• Facilitating complaints and redress: Empowering children to voice concerns and seek remedies is crucial. By establishing clear, user-friendly, accessible and age-appropriate channels for reporting issues and ensuring timely and effective responses, service providers demonstrate a commitment to children’s safety and help uphold trust in the digital ecosystem. | ・苦情と救済を促進する: 子どもたちが懸念を表明し、救済を求める力を与えること は極めて重要である。問題を報告し、タイムリーで効果的な 対応を確保するために、明確で、使いやすく、アクセス 可能で、年齢に応じた手段を確立することで、トラスト サービス・プロバイダは、子どもの安全へのコミット メントを示し、デジタル・エコシステムにおける信頼を維持 する一助となる。 |
• Encouraging child participation and putting children at the centre of decision-making: Children are active digital citizens and both service providers and policymakers should involve children in discussions about online safety, design processes, and policy formulation. By giving children a seat at the table, stakeholders can help to ensure that the digital environment is shaped with children’s best interests at heart. | ・子どもの参加を促し、意思決定の中心に子どもを据える: 子どもたちは積極的なデジタル市民であり、プロバイダも政策立案者も、オンライン安全、設計プロセス、政策策定に関する議論に子どもたちを参加させるべきである。子どもたちに議論の席を与えることで、関係者は、デジタル環境が子どもたちの最善の利益を念頭に置いて形成されるようにすることができる。 |
• Promoting a culture of safety and well-being: Promoting a culture of safety and well-being is essential to developing responsible corporate culture that prioritises children’s safety. | ・安全と福祉の文化を促進する: 安全と福祉の文化を促進することは、子どもの安全を優先する責任ある企業文化を発展させるために不可欠である。 |
Finally, this paper provides case studies that demonstrate diverse digital safety strategies across platforms, highlighting the need for tailored approaches based on unique risk profiles. These realworld examples emphasise that a one-size-fits-all solution would be inadequate. Instead, promoting children's safety requires adaptable measures, especially given that merely labelling a service as “not for children” does not guarantee protection. | 最後に、本稿では、プラットフォーム間の多様なデジタル・セイフティ戦略を示すケーススタディを提供し、独自のリスクプロファイルに基づくテーラーメイドのアプローチの必要性を強調する。これらの実例は、画一的な解決策では不十分であることを強調している。特に、単に「子ども向けではない」と表示するだけでは保護が保証されないことを考えると、子どもの安全を促進するには、適応可能な対策が必要である。 |
● まるちゃんの情報セキュリティ気まぐれ日記
最近の委員会は反映していませんが...
・2024.06.04 個人情報保護委員会 個人情報保護法の3年ごとの見直しに関する意見をヒアリング、検討中... (2)
・2024.04.25 個人情報保護委員会 個人情報保護法の3年ごとの見直しに関する意見をヒアリング、検討中...
・2024.01.06 個人情報保護委員会 個人情報保護法の3年ごとの見直しに関する意見をヒアリング中...
上以外の...子どもの個人情報保護関係...
・2024.04.01 シンガポール デジタル環境における子供の個人データに関するPDPAに関するアドバイザリー・ガイドライン
・2024.01.20 米国 FTC 児童オンラインプライバシー保護規則 の改正案の意見募集 (2024.01.11)
・2024.01.19 米国 FTCのブログ プライバシー関連(DNA、データブローカー、子供のプライバシー)
・2023.12.14 中国 サイバーセキュリティ産業連盟 意見募集 技術仕様書「子ども用スマートウォッチの個人情報保護と権利利益のためのガイドライン」(案)(2023.12.04)
・2023.11.01 カナダ プライバシーコミッショナー 若者のプライバシー保護の重要性を強調 (2023.10.25)
・2023.10.19 中国 未成年者ネット保護条例 (2023.10.16)
・2023.09.20 英国 ICO 子供を守るための情報共有のための10ステップガイド (2023.09.14)
・2023.08.17 中国 「未成年者向けモバイルインターネットモデル構築ガイドライン(意見募集案)」 (2023.08.02)
・2022.08.11 中国 未成年者を対象とした通信ネットワーク詐欺の典型的な事例を公表
・2022.03.15 中国 意見募集 未成年者ネット保護条例案
子供とセキュリティ...
・2024.05.10 CISA We Can Secure Our World! (子供向けに歌にするというのはよいですね...)
« オーストラリア会計検査院 (Australian National Audit Office) サイバーセキュリティインシデントの管理 | Main | OECD 政策立案者のための暗号技術の主要概念と現在の技術動向 »
Comments