« ドイツ 第20回ドイツITセキュリティ会議 | Main | 金融庁 金融審議会「サステナビリティ情報の開示と保証のあり方に関するワーキング・グループ」 »

2024.05.13

欧州連合 欧州対外活動庁 対外情報操作・干渉(FIMI)に関する国際規範の研究 (2024.04.30)

こんにちは、丸山満彦です。

欧州連合 欧州対外活動庁 (EEAS) が「対外情報操作・干渉(FIMI)に関する国際規範の研究」を公表していますね...

この文書の目的は、FIMIに特化した国際規範の策定に関する提言を行うことであり、規範の内容や策定プロセスも含まれるとのことです。

攻撃元へのハックバックは許されるがそれは、事前に表明を行い、表現・情報の自由やその他の人権に対する制限が合法的なものであることを確認するなど、対抗措置を講じるための他の条件が尊重されている必要があるとのことです...

 

・2024.04.30 Study on International Norms for Foreign Information Manipulation and Interference (FIMI)

 

・[PDF

20240512-165922

・[DOCX][PDF] 仮訳

 

目次...

EXECUTIVE SUMMARY エグゼクティブサマリー
INTRODUCTION 序文
THE INTERNATIONAL LEGAL FRAMEWORK APPLICABLE TO FIMI AND OTHER INFORMATION OPERATIONS 第II部 FIMIおよびその他の情報活動に適用される国際的な法的枠組み
II.1 SOVEREIGNTY II.1 主権
II.2 NON-INTERVENTION II.2 不干渉
II.3 DUE DILIGENCE II.3 デュー・ディリジェンス
II.4. INTERNATIONAL HUMAN RIGHTS LAW II.4 国際人権法
II.5 INTERNATIONAL HUMANITARIAN LAW II.5 国際人道法
II.6 STATE RESPONSIBILITY AND COUNTERMEASURES II.6 国の責任と対策
PART III – INTERNATIONAL NORMS AND NORMSETTING PROCESSES FOR CYBER OPERATIONS AND INTERNET GOVERNANCE 第III部 サイバー活動とインターネット・ガバナンスのための国際規範と規範設定プロセス
III.1 THE NORMS OF RESPONSIBLE STATE BEHAVIOUR IN THE ICT ENVIRONMENT III.1 ICT環境における国家の責任ある行動の規範
II.2 THE DRAFT UN CYBERCRIME CONVENTION II.2 国連サイバー犯罪条約ドラフト
III.3 THE NORMS FOR INTERNET GOVERNANCE III.3 インターネット・ガバナンスの規範
III.4 THE TALLINN AND OXFORD PROCESSES III.4 タリンとオックスフォードのプロセス
PART IV - CONCLUSIONS AND RECOMMENDATIONS 第IV部 結論と提言
IV.1 THE SUBSTANCE OF NORMS IV.1 規範の実質
IV.2 NORM-SETTING PROCESSES IV.2 規範設定プロセス
REFERENCES 参考文献

 

エグゼクティブサマリー ...

EXECUTIVE SUMMARY エグゼクティブサマリー
・This research paper is entitled ‘Study on International Norms for Foreign Information Manipulation and Interference (FIMI)’. Its purpose is to offer recommendations on the development of international norms specific to FIMI, including the content of those norms and their development processes.  ・ この研究論文は、「対外情報操作・妨害(FIMI)に関する国際規範の研究」と題するものである。その目的は、FIMIに特化した国際規範の策定に関する提言を行うことであり、その規範の内容や策定プロセスも含まれる。 
・It will do so by drawing on existing rules and principles of international law applicable to FIMI as well as norm-setting processes established in related fields, such as cyberspace.  ・ これは、FIMIに適用される国際法の既存の規則や原則、およびサイバー空間などの関連分野で確立された規範設定プロセスを活用することによって行われる。 
・Prominent norm-setting processes include those established within the auspices of the United Nations (UN) to discuss the use of information and communications technologies (ICTs) in the context of international peace and security and internet governance. ・ 顕著な規範設定プロセスとしては、国際平和と安全保障、インターネット・ガバナンスの文脈における情報通信技術(ICTs)の使用を議論するために、国連(UN)の後援の下で設立されたものがある。
・This study is centred on FIMI. Nevertheless, it concludes that, while operational frameworks developed to tackle FIMI tend to be behaviourcentric, international law applies more broadly to information operations writ large. Different factors are relevant when assessing the lawfulness of FIMI and other information operations under international law, particularly their content, means and methods, effects, actors, and targets. This analysis is in many ways similar to and overlaps with the work has already been carried out by the European External Action Service (EEAS) using the so-called ABCDE framework, which looks at the actor, behaviour, content, degree, effect of FIMI operations.  ・ 本研究は、FIMIに焦点を当てている。とはいえ、FIMIに取り組むために開発された作戦枠組みは行動中心主義になりがちだが、国際法は情報活動全般により広く適用される、と結論付けている。国際法の下でFIMIやその他の情報活動の合法性を評価する際には、特にその内容、手段・方法、効果、行為主体、標的など、さまざまな要素が関係してくる。この分析は、欧州対外活動庁(EEAS)が、情報活動の行為者、行動、内容、程度、効果に注目する、いわゆるABCDEフレームワークを用いてすでに実施してきた作業と多くの点で類似しており、また重複している。 
・To understand the international legal framework applicable to FIMI, it is necessary to consider how international law applies to various types of information operations – not just FIMI. ・ FIMIに適用される国際的な法的枠組みを理解するためには、FIMIに限らず、さまざまな種類の情報活動に国際法がどのように適用されるかを検討する必要がある。
・In line with international law, norms for FIMI should consider not only the means and methods by which these activities are carried out but also their actors, content, targets, effects, and other relevant legal criteria, similarly to the way the EEAS uses the ABCDE framework.  ・ 国際法に沿って、FIMIに関する規範は、EEASがABCDEの枠組みを用いる方法と同様に、これらの活動が実施される手段や方法だけでなく、その主体、内容、対象、効果、その他の関連する法的基準も考慮すべきである。 
・The international legal framework applicable to FIMI is made up of different but related rules and principles applicable to the behaviour of States and non-State actors online and offline; these must be considered holistically. ・ FIMIに適用される国際的な法的枠組みは、国家および非国家主体のオンラインおよびオフラインでの行動に適用される、異なるが関連する規則と原則で構成されている。
・International legal rules and principles applicable to FIMI include sovereignty, non-intervention, due diligence, State responsibility, international human rights law and international humanitarian law.  ・ FIMIに適用される国際法上の規則や原則には、主権、不干渉、デュー・ディリジェンス、国家責任、国際人権法、国際人道法などがある。 
・They overlap to some extent but cover different phenomena and therefore different types of FIMI, based on their particular triggers, thresholds and conditions. ・ これらはある程度重複しているが、異なる現象を対象としており、従って、特定のトリガー、閾値、条件に基づいて、異なるタイプのFIMIを対象としている。
・The human rights to freedom of expression and information, recognised under international human rights law, lie at the heart and centre of the applicable international legal framework and should inform FIMI norms. They require that any limitations on private speech, including lawful or unlawful FIMI activities, be grounded in law, legitimate, necessary, and proportionate. ・ 国際人権法の下で認められている表現と情報の自由に対する人権は、適用される国際法 的枠組みの中心であり核心であり、FIMI規範に反映されるべきである。これらの人権は、合法的または非合法的なFIMI活動を含め、私的言論に対するいかなる制限も、法律に根拠があり、合法的で、必要で、かつ比例的であることを要求している。
・International norms for FIMI should mirror this international legal framework. Drawing on the lessons from the cyber and internet governance contexts, their drafting process should be Stateled, inclusive of as many like-minded States as possible, including developed and developed countries, consensus-based, and informed by the input of different stakeholders, such as the industry, academia, and civil society. ・ 金融商品取引法に関する国際規範は、この国際的な法的枠組みを反映したものでなければならな い。サイバー・ガバナンスやインターネット・ガバナンスの文脈から得られた教訓を踏まえ、その起草プロ セスは、スタテル化され、先進国や先進国を含むできるだけ多くの志を同じくする国々が参加し、コンセンサスに基づき、産業界、学界、市民社会などのさまざまなステークホルダーの意見を反映したものであるべきである。

 

 


 

● まるちゃんの情報セキュリティ気まぐれ日記

FIMI関連...

・2023.02.10 欧州連合 欧州対外行動庁 外国人による情報操作と干渉の脅威に関する報告書

・2022.12.14 ENISA 外国人による情報操作と干渉(FIMI)とサイバーセキュリティ - 脅威状況

 

 

 

|

« ドイツ 第20回ドイツITセキュリティ会議 | Main | 金融庁 金融審議会「サステナビリティ情報の開示と保証のあり方に関するワーキング・グループ」 »

Comments

Post a comment



(Not displayed with comment.)


Comments are moderated, and will not appear on this weblog until the author has approved them.



« ドイツ 第20回ドイツITセキュリティ会議 | Main | 金融庁 金融審議会「サステナビリティ情報の開示と保証のあり方に関するワーキング・グループ」 »