米国 GAO 経済制裁を確実にするためのデジタル資産の取り締まり...
こんにちは、丸山満彦です。
暗号資産のようなデジタル資産が匿名で取引できるのであれば、米国の経済制裁の効果が減じられる可能性があり、GAOはその影響がどの程度なのかを調査していますね。。。
暗号資産を決済機能として社会実装するのであれば、匿名で取引ができないことを保証する必要があるのですが、管理者をおかずにそれをするのは難しいので、管理者がない暗号資産というのは社会的にメジャーにはなりえないような気がしますね。。。
● U.S. Government Accountability Office
・2023.12.13 Economic Sanctions:Agency Efforts Help Mitigate Some of the Risks Posed by Digital Assets
Economic Sanctions:Agency Efforts Help Mitigate Some of the Risks Posed by Digital Assets | 経済制裁:政府機関の取り組みがデジタル資産によってもたらされるリスクの一部低減に役立つ |
GAO-24-106178 | GAO-24-106178 |
Fast Facts | 概要 |
Economic sanctions can include denying a company access to the U.S. financial system or freezing a person's assets under U.S. jurisdiction. However, Bitcoin and other virtual currencies—which enable users to rapidly transfer funds across countries' borders—could be used to evade such sanctions. | 経済制裁には、企業が米国の金融システムにアクセスすることを拒否したり、米国の管轄下にある人物の資産を凍結したりすることが含まれる。しかし、ビットコインやその他の仮想通貨は、国境を越えた迅速な資金移動を可能にするため、このような制裁を回避するために利用される可能性がある。 |
We found that federal agencies have taken some actions to mitigate this risk. For example, Treasury and the Departments of State and Justice are working with international partners to implement global anti-money-laundering standards. This can help prevent digital assets from being used for illicit purposes, including evading sanctions. | 我々は、連邦政府機関がこのリスクを軽減するためにいくつかの行動をとっていることを発見した。例えば、財務省、国務省、司法省は、国際的なマネーロンダリング防止標準の導入に向けて、国際的なパートナーと協力している。これは、デジタル資産が制裁逃れを含む不正な目的に使用されるのを防ぐのに役立つ。 |
Highlights | ハイライト |
What GAO Found | GAOの調査結果 |
Digital assets like Bitcoin and other virtual currencies pose risks to implementing and enforcing U.S. sanctions, but several factors partially mitigate these risks (see table). A key feature of digital assets is that they enable users to rapidly transfer value across countries' borders. Yet many digital assets are recorded on a public ledger, which may enable U.S. agencies and analytics firms to trace transactions and potentially identify illicit actors. However, digital asset owners also may use the anonymizing features of some digital assets or other techniques that obscure their identities in an attempt to evade sanctions. | ビットコインやその他の仮想通貨のようなデジタル資産は、米国の制裁の実施と執行にリスクをもたらすが、いくつかの要因がこれらのリスクを部分的に軽減している(表参照)。デジタル資産の主な特徴は、利用者が国境を越えて迅速に価値を移転できることである。しかし、多くのデジタル資産は公開台帳に記録されているため、米国機関や分析企業が取引を追跡し、不正行為者を特定できる可能性がある。しかし、デジタル資産の所有者は、制裁を回避するために、一部のデジタル資産の匿名化機能または身元を不明瞭にするその他の技術を使用する可能性もある。 |
Selected Risks Digital Assets Pose to Sanctions Implementation and Enforcement and Factors that Help Mitigate Risks | デジタル資産が制裁の実施と執行にもたらすリスクの例とリスク低減に役立つ要因 |
Examples of Risks Digital Assets Pose to Sanctions Implementation and Enforcement | デジタル資産が制裁の実施と執行にもたらすリスクの例 |
・Digital assets provide users some anonymity, and actors may use techniques that obscure their financial transactions. | ・デジタル・アセットは利用者にある程度の匿名性を提供するため、行為者は金融取引を不明瞭にするテクニックを使用する可能性がある。 |
・Actors may take advantage of discrepancies between legal systems and financial reporting requirements in different jurisdictions to avoid consequences of illicit financial activity. | ・行為者は、不正な金融活動の結果を回避するために、異なる法域における法制度や財務報告要件間の不一致を利用する可能性がある。 |
・Sanctioned actors may use cybercrime to generate revenue, for example by stealing digital assets. | ・生成的行為者は、例えばデジタル資産を盗むことによって、収益を得るためにサイバー 犯罪を利用する可能性がある。 |
Examples of Factors that Help Mitigate Risks Posed by Digital Assets | デジタル資産がもたらすリスクの低減に役立つ要因の例 |
・Agencies may be able to trace transactions on public blockchains and identify illicit actors. | ・公的ブロックチェーン上の取引を追跡し、不正行為者を特定できる可能性がある。 |
・Use of digital assets as a means of payment is limited and the value of digital assets is highly volatile. | ・決済手段としてのデジタル資産の利用は限定的であり、デジタル資産の価値は変動が大きい。 |
・The implementation of global standards may lead to increased compliance with Anti-Money Laundering requirements. | ・グローバル標準の導入により、マネーロンダリング防止要件の遵守が進む可能性がある。 |
Because digital assets currently have relatively limited use as a payment mechanism, sanctioned entities and other illicit actors may seek to convert digital assets to a more traditional currency in jurisdictions with weak regulations and limited sanctions programs. Efforts to increase compliance with global standards may help to mitigate this risk, but uneven implementation from country to country remains a vulnerability that sanctioned actors may exploit. | デジタル資産は現在、決済手段としての利用が比較的限定的であるため、制裁を受けた事業体やその他の不正行為者は、規制が弱く制裁プログラムが限定的な法域において、デジタル資産をより伝統的な通貨に転換しようとするかもしれない。グローバル標準への準拠を高める努力は、このリスクを軽減するのに役立つかもしれないが、国によって実施にばらつきがあることは、制裁行為者が悪用する可能性のある脆弱性であることに変わりはない。 |
The risks digital assets pose to sanctions implementation will likely continue to evolve. An increase in the use and acceptance of digital assets could erode the potency of U.S. sanctions and lead to greater sanctions evasion. On the other hand, advancements in capabilities to trace transactions and identify illicit actors could mitigate some sanctions evasion risks. | デジタル資産が制裁実施にもたらすリスクは、今後も進化し続けるだろう。デジタル資産の使用と受け入れが増加すれば、米国の制裁の効力は損なわれ、制裁逃れの拡大につながる可能性がある。その一方で、取引を追跡し、不正行為者を特定する能力の向上は、制裁逃れのリスクを軽減する可能性がある。 |
GAO found that agencies have taken various actions to address the risks posed by digital assets to U.S. sanctions implementation. For example, the Department of the Treasury (Treasury) has sanctioned, and the Department of Justice (DOJ) and other agencies have taken enforcement actions against, entities and individuals for facilitating sanctions evasion with digital assets. Treasury, the Department of State, DOJ, and other agencies also work with international organizations and foreign partners to build investigative capacity and implement anti-money laundering standards to protect the global financial system from digital assets being used for illicit purposes, including sanctions evasion. | GAOは、デジタル資産が米国の制裁実施にもたらすリスクに対処するため、各省庁が様々な措置を講じていることを明らかにした。例えば、財務省は、デジタル資産を使って制裁逃れを助長した事業体や個人に対して制裁を科し、司法省やその他の機関は強制措置を取っている。財務省、国務省、司法省、その他の機関はまた、国際機関や海外のパートナーと協力し、制裁逃れを含む不正な目的に使用されるデジタル資産から世界の金融システムを守るため、捜査能力を構築し、マネーロンダリング防止標準を導入している。 |
Why GAO Did This Study | GAOが本調査を行った理由 |
The increasing use of digital assets may pose challenges for the implementation and enforcement of U.S. sanctions. As of October 2023, the total market capitalization of all cryptocurrencies was about $1.1 trillion, according to one index. The U.S. maintains dozens of economic sanctions programs to serve a range of foreign policy goals. Sanctions may place economic restrictions on entire countries, sectors of countries' economies, individuals, or entities. Such restrictions can include, for example, denying a designated entity access to the U.S. financial system or freezing an entity's assets under U.S. jurisdiction. | デジタル資産の利用の増加は、米国の制裁の実施と執行に課題をもたらす可能性がある。ある指標によると、2023年10月現在、すべての暗号通貨の時価総額は約1兆1000億ドルである。米国は、様々な外交政策目標のために数十の経済制裁プログラムを維持している。制裁は、国全体、国の経済部門、個人、事業体に対して経済的制限を加えることがある。このような制限には、例えば指定事業体の米国金融システムへのアクセスを拒否したり、米国管轄下の事業体の資産を凍結したりすることが含まれる。 |
GAO was asked to review matters relating to the national security implications of certain types of digital assets. This report describes (1) the risks that digital assets pose to U.S. agencies' ability to implement and enforce U.S. sanctions and factors that may mitigate those risks, and (2) actions U.S. agencies have taken to address the risks that digital assets present with regard to implementing and enforcing U.S. sanctions. | GAOは、ある種のデジタル資産の国家安全保障上の意味合いに関する事項を検討するよう要請された。本報告書は、(1)デジタル資産が米国機関の米国制裁の実施・執行能力にもたらすリスクと、それらのリスクを軽減し得る要因、(2)米国制裁の実施・執行に関してデジタル資産がもたらすリスクに対処するために米国機関が取った措置、について記述している。 |
GAO interviewed agency officials and reviewed government reports, guidance, and press releases related to sanctions actions and digital assets. GAO also interviewed 15 stakeholders who GAO selected based on their experiences related to digital assets and sanctions. These stakeholders, many of whom had prior government experience, included researchers, representatives of the digital assets industry, and individuals who provide legal or advisory services on sanctions and digital assets issues. | GAOは政府関係者にインタビューを行い、制裁措置とデジタル資産に関連する政府報告書、ガイダンス、プレスリリースを検討した。GAOはまた、デジタル資産と制裁に関連する経験に基づいてGAOが選んだ15人の利害関係者にインタビューした。これらの関係者の多くは政府での経験があり、研究者、デジタル資産業界の代表者、制裁やデジタル資産問題に関する法律やアドバイザリーサービスを提供する個人などが含まれていた。 |
・[PDF] Full Report
・[PDF] Highlight
参考
関係整理...
その他、いろいろと図があって、わかりやすいです。。。
簡略化した仮想通貨取引...
ミキシングの説明図...
チェーンホッピング...
徐々に取引金額を下げて追跡を困難にする...
財務省海外資産管理局が指定した、デジタル資産で制裁逃れを助長した行為者の例
デジタル資産による制裁逃れ助長者に対する法執行措置の例
ブログ...
・2024.01.16 The Effectiveness of Economic Sanctions At Risk from Digital Asset Growth
The Effectiveness of Economic Sanctions At Risk from Digital Asset Growth | 経済制裁の有効性がデジタル資産の成長によってリスクにさらされる |
Economic sanctions are an important foreign policy tool that the U.S. uses to try and deter foreign states that are acting contrary to our interest or engaging in behavior such as human rights abuses. But increasingly, foreign states facing U.S. sanctions—including Iran and North Korea—are using digital assets to evade the impacts of those sanctions. | 経済制裁は、米国にとって重要な外交政策手段であり、米国の利益に反する行動や人権侵害などの行為に関与する外国国家を抑止するために用いられている。しかし、イランや北朝鮮を含め、米国の制裁に直面している外国が、制裁の影響を回避するためにデジタル資産を利用するケースが増えている。 |
Today’s WatchBlog post looks at our new report on how digital assets are being used to evade U.S. sanctions and what the federal government is doing about it. | 本日のWatchBlogでは、米国の制裁を逃れるためにデジタル資産がどのように利用されているのか、また連邦政府はそれに対して何をしているのかについて、我々の新しいレポートを紹介する。 |
How are digital assets being used to evade U.S. sanctions’ impacts? | 米国の制裁の影響を逃れるために、デジタル資産はどのように利用されているのか? |
Sanctions can be used to place economic restrictions on entire countries, sectors of countries’ economies, individuals, or entities. For example, a sanction could deny a foreign government access to the U.S. financial system or freeze an entity’s assets under U.S. jurisdiction. These sanctions could impact the value of a country’s currency or its ability to fund its military or other projects. | 制裁は、国全体、国の経済部門、個人、事業体に対して経済的制限を加えるために用いられる。例えば、外国政府が米国の金融システムにアクセスできないようにしたり、米国の管轄下にある事業体の資産を凍結したりするような制裁である。このような制裁は、その国の通貨価値や、軍事やその他のプロジェクトの資金調達能力に影響を与える可能性がある。 |
But sanctioned entities are using digital assets, like Bitcoin or other cryptocurrencies, to hide their transactions. These alternative assets also can allow countries to generate funds from cybercrime and other illegal or illicit activities the U.S. looks to stem through sanctions. For example, in April 2023, Treasury made sanctions designations against two individuals located in China for laundering stolen virtual currency in support of North Korea’s weapons programs. | しかし制裁を受けた事業体は、ビットコインやその他の暗号通貨のようなデジタル資産を使って取引を隠蔽している。これらの代替資産はまた、米国が制裁を通じて阻止しようとしているサイバー犯罪やその他の違法・非合法活動から資金を生成することを可能にする。例えば、財務省は2023年4月、北朝鮮の兵器開発を支援するために盗んだ仮想通貨を洗浄したとして、中国にいる2人の個人を制裁対象に指定した。 |
What can be done about the challenges digital assets pose to U.S. sanctions? | デジタル資産が米国の制裁にもたらす課題に対して何ができるのか? |
Digital assets have characteristics that make them attractive to those looking to avoid sanctions. For example, they enable users to rapidly transfer value across borders and provide a level of anonymity. However, they also have limitations. For instance, federal agencies and private sector actors may be able to trace transactions and those making them on public blockchains. | デジタル資産には、制裁を回避しようとする者にとって魅力的な特徴がある。例えば、国境を越えて迅速に価値を移転できることや、匿名性が高いことなどが挙げられる。しかし、デジタル資産には限界もある。例えば、連邦機関や民間セクターは、パブリック・ブロックチェーン上の取引やそれを行う者を追跡できる可能性がある。 |
Federal agencies that monitor illegal financial activities—such as the Departments of Justice and Treasury—have taken action to address the risks posed by digital assets. For example, in October 2022, the DOJ charged five Russian and two Venezuelan nationals for using cryptocurrency to evade sanctions related to obtaining Venezuelan oil and U.S. military technology. | 司法省や財務省など、違法な金融活動を監視する連邦機関は、デジタル資産がもたらすリスクに対処するために行動を起こしている。例えば、2022年10月、司法省はベネズエラの石油と米国の軍事技術の入手に関連した制裁を回避するために暗号通貨を使用したとして、5人のロシア人と2人のベネズエラ人を起訴した。 |
The digital asset industry has also faced penalties for its role in these transactions. For example, in November 2023, the Treasury announced a financial settlement of nearly $4.4 billion with Binance Holdings Ltd. (a cryptocurrency exchange) and its affiliates for violations of U.S. anti-money laundering and sanctions laws. More examples of enforcement actions are detailed in our new report. | デジタル資産業界もまた、こうした取引に関与したとして罰則に直面している。例えば、2023年11月、財務省はバイナンス・ホールディングス・リミテッド(暗号通貨取引所)と約44億ドルの和解を発表した。(暗号通貨取引所)とその関連会社に対し、米国の反マネーロンダリング法と制裁法違反で約44億ドルの和解金を支払うと発表した。その他の執行措置の例は、我々の新しい報告書に詳述されている。 |
Federal agencies are also working with international organizations and partners to build investigative capacity and implement anti-money laundering standards. This promises to better protect global financial systems from having actors use digital assets for illicit purposes, including sanctions evasion. | 連邦政府機関もまた、国際機関やパートナーと協力し、捜査能力の構築やマネーロンダリング防止標準の導入に取り組んでいる。これにより、制裁逃れを含む不正な目的でデジタル資産を使用する行為から世界の金融システムをより確実に保護することができる。 |
The risks digital assets pose to sanctions implementation will likely continue to evolve. An increase in the use and acceptance of digital assets could erode the potency of U.S. sanctions and lead to greater sanctions evasion. On the other hand, advancements in capabilities to trace transactions and identify illicit actors could mitigate some sanctions evasion risks. | デジタル資産が制裁実施にもたらすリスクは、今後も進化し続けるだろう。デジタル資産の使用と受け入れが増加すれば、米国の制裁の効力は損なわれ、制裁逃れの拡大につながる可能性がある。一方、取引を追跡し、不正行為者を特定する能力の向上は、制裁逃れのリスクを軽減する可能性がある。 |
Learn more about this issue and the actions federal agencies are taking to address it by checking out our new report. | この問題の詳細と、連邦政府機関が取り組んでいる対策については、新しいレポートをご覧いただきたい。 |
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