米国 GAO 国防総省インテリジェンス:プログラムの監督を強化しリスクを管理するために必要な行動
こんにちは、丸山満彦です。
日本ではクリアランス制度の導入等、安全保障の議論が盛り上がっていますが、インテリジェンス・コミュニティー (Intelligence Community; IC) の議論もこれから盛り上がってくるのでしょうかね...
そうなると、インテリジェンス・コミュニティーの活動についての監督についての議論も合わせて、重要となってきますよね...
米国のGAOによるインテリジェンス・コミュニティーに対する監査結果は、日本の法制化の面でも参考になると思います。
ちなみに、日本の特定秘密保護法のもとでは、衆議院に衆議院情報監視審査会、参議院に参議院情報監視審査会が設置されています。しかし、彼らが運用状況を審査しているのか?というと、報告を受けているだけということですよね(特定秘密保護法第十九条(国会への報告等))...
会計検査院が監査はしているとは思いますが、それだけでは踏み込んだ確認はできないので、インテリジェンス・コミュニティー内部で、クリアランスを持った人による監督、それぞれの省庁における内部監査(米国のInspector Generalによる監査)、それから会計検査院の監査、という構造がよいのかもしれませんが、そこまで議論をするかなぁ...。特定秘密保護法でも報告だけなので、そこまでの議論にはならないのですかね...
● U.S. GAO
・2024.02.13 DOD Intelligence:Actions Needed to Strengthen Program Oversight and Manage Risks
DOD Intelligence:Actions Needed to Strengthen Program Oversight and Manage Risks | DODインテリジェンス:プログラムの監督を強化しリスクを管理するために必要な行動 |
GAO-24-106190 | GAO-24-106190 |
Fast Facts | 概要 |
The Department of Defense has an independent office responsible for overseeing DOD's intelligence activities and ensuring that they comply with federal law and agency directives. | 国防総省には、国防総省のインテリジェンス活動を監督し、連邦法および防衛情報局の指令に準拠していることを確認する責任を負う独立機関がある。 |
From 2017-2022, the oversight office recommended hundreds of improvements to DOD's intelligence community. But the office hasn't monitored whether all these recommendations have been implemented. | 2017年から2022年にかけて、同監督機関は国防総省の情報コミュニティに対して何百もの改善を勧告した。しかし、これらの勧告がすべて実施されたかどうかは監視されていない。 |
Also, the oversight office has stopped inspecting individual offices and agencies and has shifted to assessing high-risk areas DOD-wide. Ceasing regular inspections introduces risks that will need to be mitigated. | また、監督機関は個々の局や機関の監察をやめ、国防総省全体でリスクの高い分野をアセスメントすることにシフトしている。定期的な監察を中止することは、低減する必要のあるリスクを導入することになる。 |
Our recommendations to DOD address these and other issues. | DODに対する我々の勧告は、これらおよびその他の問題に対処するものである。 |
Highlights | ハイライト |
What GAO Found | GAOの発見事項 |
The Department of Defense's (DOD) Senior Intelligence Oversight Official (SIOO) and DOD's intelligence oversight office have conducted oversight of DOD intelligence activities through a variety of means (see figure). For example, inspections of DOD components over the last 5 years have identified over 100 findings and recommendations for improvement to these components' intelligence oversight programs. | 国防省(DOD)の上級インテリジェンス監督官(SIOO)とDODインテリジェンスの監督機関は、さまざまな手段でDODのインテリジェンス活動の監視を行ってきた(図参照)。たとえば、過去5年間にわたる国防総省の各部門に対する監察では、100件を超える所見が指摘され、各部門の情報監視プログラムに対する改善勧告が出されている。 |
Tools Used by the Department of Defense's (DOD) Intelligence Oversight Office | 国防省(DOD)のインテリジェンスの監督機関が使用するツール |
However, GAO identified some risks that could adversely affect the future success of the DOD intelligence oversight office's oversight program: | しかしGAOは、国防総省インテリジェンスの監督機関の監視プログラムの将来の成功に悪影響を及ぼしかねないリスクをいくつか特定した: |
Incomplete monitoring of recommendations. The intelligence oversight office does not track the status of all recommendations it has made to DOD components. By improving its monitoring of prior recommendations, the office would know if components were addressing identified deficiencies. | 勧告の監視が不完全である。インテリジェンスの監督機関は、国防総省の構成機関に行ったすべての勧告の状況を追跡していない。事前勧告の監視を改善すれば、各部門が識別された欠陥に対処しているかどうかを知ることができる。 |
Halting inspections. In 2022, the office transitioned from conducting inspections of individual components to DOD-wide topic assessments. While assessments on intelligence topics such as DOD's counterdrug-funded analytical support may be warranted, the cessation of more specific inspections introduces risks—such as increased reliance on component oversight programs. Without taking steps to mitigate the risks of ceasing inspections, there may be fewer opportunities to identify improper activities. | 監察の停止。2022年、国防総省は個々の部局に対する監察から、国防総省全体のトピック評価へと移行した。DODの麻薬対策資金による分析支援など、情報トピックに関する評価は正当化されるかもしれないが、より具体的な監察の中止は、各部門の監視プログラムへの依存を高めるなどのリスクをもたらす。監察を中止するリスクを軽減する措置を講じなければ、不適切な活動を特定する機会が減少する可能性がある。 |
Lack of criteria for topic assessments. The office's process for its new topic assessments does not incorporate all 22 standards that GAO identified as necessary to develop high-quality and reliable products. For example, the office met most standards but somewhat met standards for quality control and assessing risk and independence of investigators. If the office meets all 22 standards, the office could increase confidence in the quality and credibility of the oversight information it provides to DOD leadership. | トピック評価の基準が欠如している。新しいトピック評価のための事務局のプロセスには、GAOが高品質で信頼性の高い製品を開発するために必要であると識別した22の標準がすべて組み込まれているわけではない。例えば、同事務所はほとんどの標準を満たしているが、品質管理、リスクと調査員の独立性の評価の標準はやや満たしている。もし同事務所が22の標準をすべて満たせば、同事務所がDOD指導部に提供する監視情報の質と信頼性に対する信頼が高まる可能性がある。 |
By addressing these risks, DOD would be better positioned to ensure its oversight of intelligence activities is effective. | これらのリスクに対処することで、DODはインテリジェンス活動の監視が効果的であることを保証する態勢が整うだろう。 |
Why GAO Did This Study | GAOがこの調査を行った理由 |
DOD recognizes that intelligence oversight is critical in enabling its components that perform authorized intelligence functions to carry out those functions in a manner that protects the constitutional rights of U.S. persons. In 1982, following a period of improper activities—including for example the interception of communications of civil rights protesters—DOD established an independent oversight office headed by the SIOO to oversee all DOD intelligence and intelligence-related activities. | 国防総省は、認可された諜報機能を遂行する部局が、米国民の憲法上の権利を保護する形でその機能を遂行できるようにするためには、諜報活動の監視が極めて重要であることを認識している。1982年、公民権デモ参加者のコミュニケーション傍受など不適切な活動が続いたため、国防総省はすべての国防総省の情報および情報関連活動を監督するため、SIOOを長とする独立監督機関を設置した。 |
GAO was asked to review DOD's intelligence oversight office. This report, among other objectives, assesses the office's oversight activities and the extent to which DOD faces risks to the success of the office's oversight program. | GAOは、国防総省のインテリジェンスの監督機関の見直しを依頼された。本報告書は、特に、同監督機関の監視活動と、DODが同監督機関の監視プログラムを成功させるためのリスクにどの程度直面しているかを評価することを目的としている。 |
GAO reviewed relevant documents, including DOD directives, inspection reports, and planned topic assessments. GAO developed and applied criteria for high-quality and credible reports to the office's intelligence topic assessments. GAO also visited 15 DOD components that conduct intelligence oversight and interviewed relevant officials. | GAOは、DODの指令、監察報告書、計画されたトピック評価などの関連文書を検討した。GAOは、同事務所の情報トピック評価について、高品質で信頼できる報告書の基準を作成し、適用した。GAOはまた、情報監視を行う国防総省の15部門を訪問し、関係者にインタビューを行った。 |
Recommendations | 勧告 |
GAO is making three recommendations to DOD: (1) improve the monitoring of inspection recommendations; (2) mitigate risks of not conducting inspections; and (3) improve its topic assessments by meeting all standards for high-quality and credible reports. DOD agreed with the first two recommendations and partially agreed with the third. GAO continues to believe it is valid, as discussed in the report. | (1)監察勧告の監視を改善する、(2)監察を実施しないリスクを軽減する、(3)質が高く信頼できる報告書の標準をすべて満たすことにより、トピックアセスメントを改善する。DODは最初の2つの勧告に同意し、3番目には部分的に同意した。GAOは、報告書で議論されているように、この勧告が有効であると引き続き考えている。 |
Recommendations for Executive Action | 行政措置に関する勧告 |
Agency Affected / Recommendation | 影響を受ける機関/勧告 |
Department of Defense | 国防総省 |
The Secretary of Defense should ensure that DOD's Senior Intelligence Oversight Official improve the DOD intelligence oversight office's monitoring process for inspection recommendations. (Recommendation 1) | 国防長官は、国防総省の上級インテリジェンス監督官が監察勧告に対する国防総省インテリジェンスの監督機関の監視プロセスを改善するようにすべきである。(勧告1) |
The Secretary of Defense should ensure that DOD's Senior Intelligence Oversight Official take steps to mitigate the risks of not conducting intelligence oversight inspections. (Recommendation 2) | 国防長官は、国防総省の上級インテリジェンス監督官がインテリジェンスの監督の監察を実施しないリスクを軽減するための措置を講じるようにすべきである。(勧告2) |
The Secretary of Defense should ensure that DOD's Senior Intelligence Oversight Official improves the DOD intelligence oversight office's topic assessment process by fully meeting all 22 standards that GAO identified for producing high-quality and credible reports. (Recommendation 3) | 国防長官は、国防総省の上級インテリジェンス監督官が、GAOが高品質で信頼できる報告書を作成するために特定した22の標準をすべて完全に満たすことによって、国防総省インテリジェンスの監督機関のトピック評価プロセスを改善するようにすべきである。(勧告3) |
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日本の話...今のところ...
● e-Gov
● 衆議院 - 情報監視審査会
提出日 | 報告書名 | 概要 | 全体 |
2023.06.08 | 令和4年年次報告書 | ● | ● |
2022.06.07 | 令和3年年次報告書 | ● | ● |
2021.05.11 | 令和2年年次報告書 | ● | ● |
2020..03.17 | 令和元年年次報告書 | ● | ● |
2019.03.26 | 平成30年年次報告書 | ● | ● |
2018.03.28 | 平成29年年次報告書 | ● | ● |
2017.03.29 | 平成28年年次報告書 | ● | ● |
2016.03.30 | 平成27年年次報告書 | ● | ● |
● 参議院 - 情報監視審査会
提出日 | 報告書名 | 概要 | 本文 |
2023.06.02 | ・年次報告書 | ● | ● |
2022.06.03 | ・年次報告書 | ● | ● |
2021.12.10 | ・年次報告書 | ● | ● |
2020.11.12 | ・年次報告書 | ● | ● |
2019.12.04 | ・年次報告書 | ● | ● |
2018.12.06 | ・平成29年年次報告書 | ● | ● |
2017.06.07 | ・平成28年年次報告書 | ● | ● |
2016.03.30 | ・平成27年年次報告書 | ● | ● |
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