« 米国 IT産業協議会 (ITI) AI生成コンテンツの真正性確認 | Main | 世界経済フォーラム (WEF) 世界のサイバーセキュリティ概況 2024 »

2024.01.12

世界経済フォーラム (WEF) The Global Risks Report 2024 19th Edition グローバルリスク報告書2024

こんにちは、丸山満彦です。

今年もグローバルリスク報告書が、ダボス会議を前に公表されていますね。。。

ちなみに、この調査は2023年9月−10月に実施されているので、その後の大きな事案についての影響は反映されていないかもしれませんね。。。

 

ということも踏まえて、昨年、一昨年と短期のリスク(今後2年間に重要となるであろうリスク)で比較すると...

 

20240111-170304

 

Fig1_20230112162401

 

 

ちなみに現在のリスクでいうと、、、

1_20240112043901

 

● World Economic Forum

・2024.01.11 Global Risks Report 2024

・[PDF] Global Risks Report 2024 19th Edition

20240111-63747

目次...

Preface 序文
Overview of methodology 方法論の概要
Key findings 主な調査結果
Chapter 1: Global Risks 2024: At a turning point 第1章 2024年の世界リスク: 転換期を迎えて
1.1 The world in 2024 1.1 2024年の世界
1.2 The path to 2026 1.2 2026年への道
1.3 False information 1.3 偽情報
1.4 Rise in conflict 1.4 紛争の増加
1.5 Economic uncertainty 1.5 経済の不確実性
1.6 Looking ahead 1.6 将来を展望する
Endnotes 巻末資料
Chapter 2: Global Risks 2034: Over the limit 第2章 2034年の世界リスク:限界を超える
2.1 The world in 2034 2.1 2034年の世界
2.2 Structural forces 2.2 構造的な力
2.3 A 3°C world 2.3 3℃の世界
2.4 AI in charge 2.4 AIが支配する
2.5 The end of development? 2.5 開発の終焉?
2.6 Crime wave 2.6 犯罪の波
2.7 Preparing for the decade ahead 2.7 今後10年に備える
Endnotes 巻末資料
Chapter 3: Responding to global risks 第3章 グローバルリスクへの対応
3.1 Localized strategies 3.1 地域に根ざした戦略
3.2 Breakthrough endeavors 3.2 画期的な試み
3.3 Collective actions 3.3 集団行動
3.4 Cross-border coordination 3.4 国境を越えた協調
3.5 Conclusion 3.5 おわりに
Endnotes 巻末資料
Appendix A: Definitions and Global Risks List 附属書A:定義とグローバルリスクリスト
Appendix B: Global Risks Perception Survey 2023-2024 附属書B:グローバル・リスクに関する意識調査 2023-2024
Appendix C: Executive Opinion Survey: National Risk Perceptions 附属書C:経営者意識調査: 各国のリスク認識
Appendix D: Risk governance 附属書D: リスクガバナンス
Partner Institutes パートナー機構
Acknowledgements 謝辞

 

 

Key Findings...

Key findings 主な調査結果
The Global Risks Report 2024 presents the findings of the Global Risks Perception Survey (GRPS), which captures insights from nearly 1,500 global experts. The report analyses global risks through three time frames to support decision-makers in balancing current crises and longer-term priorities. Chapter 1 explores the most severe current risks, and those ranked highest by survey respondents, over a two-year period, analysing in depth the three risks that have rapidly accelerated into the top 10 rankings over the two-year horizon. Chapter 2 focuses on the top risks emerging over the next decade against a backdrop of geostrategic, climate, technological and demographic shifts, diving deeper into four specific risk outlooks. The report concludes by considering approaches for addressing complex and non-linear aspects of global risks during this period of global fragmentation. Below are the key findings of the report. グローバル・リスク・レポート2024』は、グローバル・リスク認識調査(GRPS)の結果をまとめたものである。本レポートは、意思決定者が現在の危機と長期的な優先事項のバランスを取れるよう、3つの時間軸で世界のリスクを分析している。第1章では、現在の最も深刻なリスク、および調査回答者が最も高く評価したリスクを2年間にわたり調査し、2年間で急速にランキングトップ10入りを果たした3つのリスクを詳細に分析している。第2章では、地政学的、気候的、技術的、人口統計学的なシフトを背景に、今後10年間に顕在化するリスクの上位に焦点を当て、4つの具体的なリスク見通しについて深く掘り下げている。本レポートは、世界的な分断が進む中、グローバル・リスクの複雑かつ非直線的な側面に対処するためのアプローチを検討することで締めくくられている。以下は、本レポートの主な調査結果である。
A deteriorating global outlook 悪化する世界的見通し
Looking back at the events of 2023, plenty of developments captured the attention of people around the world – while others received minimal scrutiny. Vulnerable populations grappled with lethal conflicts, from Sudan to Gaza and Israel, alongside record-breaking heat conditions, drought, wildfires and flooding. Societal discontent was palpable in many countries, with news cycles dominated by polarization, violent protests, riots and strikes. 2023年の出来事を振り返ってみると、多くの出来事が世界中の人々の注目を集めたが、一方でほとんど注目されなかった出来事もあった。脆弱性を抱える人々は、記録的な暑さ、干ばつ、山火事、洪水に加え、スーダンからガザ、イスラエルに至るまで、致命的な紛争に直面した。社会の不満は多くの国で顕著であり、偏向、暴力的な抗議行動、暴動、ストライキがニュースを席巻した。
Although globally destabilizing consequences – such as those seen at the initial outbreak of the Russia-Ukraine war or the COVID-19 pandemic – were largely avoided, the longer-term outlook for these developments could bring further global shocks. ロシア・ウクライナ戦争やCOVID-19パンデミックの勃発時に見られたような、世界的に不安定化するような事態はほぼ回避されたものの、こうした事態の長期的な見通しは、さらなる世界的な衝撃をもたらす可能性がある。
As we enter 2024, 2023-2024 GRPS results highlight a predominantly negative outlook for the world over the next two years that is expected to worsen over the next decade (Figure A). Surveyed in September 2023, the majority of respondents (54%) anticipate some instability and a moderate risk of global catastrophes, while another 30% expect even more turbulent conditions. The outlook is markedly more negative over the 10-year time horizon, with nearly two-thirds of respondents expecting a stormy or turbulent outlook. 2024年に入り、2023-2024年GRPSの結果は、今後2年間の世界の見通しが圧倒的にネガティブであることを浮き彫りにし、それは今後10年間で悪化すると予想される(図A)。2023年9月に実施した調査では、回答者の過半数(54%)が何らかの不安定性と世界的な大災害の中程度のリスクを予想しており、さらに30%はさらに激動する状況を予想している。10年後の見通しでは、回答者の3分の2近くが荒天または激動を予想しており、見通しは著しくネガティブである。
In this year’s report, we contextualize our analysis through four structural forces that will shape the materialization and management of global risks over the next decade. These are longer-term shifts in the arrangement of and relationship between four systemic elements of the global landscape: 今年のレポートでは、今後10年間のグローバル・リスクの顕在化とマネジメントを形作るであろう4つの構造的な力を通して分析を行った。これらは、世界情勢を構成する4つのシステマティックな要素の配置や関係性における、より長期的なシフトである:
– Trajectories relating to global warming and related consequences to Earth systems (Climate change).  - 地球温暖化とそれに関連する地球システムへの影響に関する軌道(気候変動)。
– Changes in the size, growth and structure of populations around the world (Demographic bifurcation). - 世界中の人口の規模、成長、構造の変化(人口分断)。
– Developmental pathways for frontier technologies (Technological acceleration).  - フロンティア技術の発展経路(技術加速)。
– Material evolution in the concentration and sources of geopolitical power (Geostrategic shifts). - 地政学的パワーの集中と源泉における物質的進化(地政学的シフト)。
A new set of global conditions is taking shape across each of these domains and these transitions will be characterized by uncertainty and volatility. As societies seek to adapt to these changing forces, their capacity to prepare for and respond to global risks will be affected. これらの各領域で新たな世界情勢が形成されつつあり、これらの移行は不確実性と変動性を特徴とする。社会がこうした変化する力への適応を模索するにつれて、グローバル・リスクへの備えと対応の能力が影響を受けることになる。
FIGURE A Short and long-term global outlook 図A 短期および長期の世界的見通し
"Which of the following best characterizes your outlook for the world over the following time periods?" 以下の期間における世界の見通しについて、最も適切なものはどれか?
20240111-223854
Environmental risks could hit the point of no return 環境リスクは戻れないポイントに達する可能性がある
Environmental risks continue to dominate the risks landscape over all three time frames. Two-thirds of GRPS respondents rank Extreme weather as the top risk most likely to present a material crisis on a global scale in 2024 (Figure B), with the warming phase of the El Niño-Southern Oscillation (ENSO) cycle projected to intensify and persist until May this year. It is also seen as the second-most severe risk over the two-year time frame and similar to last year’s rankings, nearly all environmental risks feature among the top 10 over the longer term (Figure C).  環境リスクは、3つの時間軸すべてにおいて、引き続きリスク展望を支配している。GRPSの回答者の3分の2が、2024年に世界規模で重大な危機をもたらす可能性が最も高いリスクとして「異常気象」を挙げており(図B)、エルニーニョ・南方振動(ENSO)周期の温暖化局面が激化し、今年5月まで持続すると予測されている。また、エルニーニョは、2年間の期間で2番目に深刻なリスクと見られており、昨年のランキングと同様、長期的にはほぼすべての環境リスクがトップ10に入る(図C)。
However, GRPS respondents disagree about the urgency of environmental risks, in particular Biodiversity loss and ecosystem collapse and Critical change to Earth systems. Younger respondents tend to rank these risks far more highly over the two-year period compared to older age groups, with both risks featuring in their top 10 rankings in the short term. The private sector highlights these risks as top concerns over the longer term, in contrast to respondents from civil society or government who prioritize these risks over shorter time frames. This dissonance in perceptions of urgency among key decision-makers implies sub-optimal alignment and decision-making, heightening the risk of missing key moments of intervention, which would result in long-term changes to planetary systems. しかし、GRPSの回答者は、環境リスク、特に生物多様性の損失と生態系の崩壊、地球システムの危機的変化の緊急性については意見が分かれている。若年層の回答者は、高年齢層と比較して、2年間にわたりこれらのリスクをはるかに高く評価する傾向があり、短期的には両リスクともトップ10にランクインしている。民間部門は、これらのリスクを長期的な最重要課題として取り上げているが、これとは対照的に、市民社会や政府の回答者は、これらのリスクを短期的なものから優先している。主要な意思決定者の緊急性に対するこのような認識の不一致は、最適な連携と意思決定がなされていないことを意味し、惑星システムに長期的な変化をもたらすような重要な介入のタイミングを逃すリスクを高めている。
 Chapter 2.3: A 3°C world explores the consequences of passing at least one “climate tipping point” within the next decade. Recent research suggests that the threshold for triggering long-term, potentially irreversible and selfperpetuating changes to select planetary systems is likely to be passed at or before 1.5°C of global warming, which is currently anticipated to be reached by the early 2030s. Many economies will remain largely unprepared for “non-linear” impacts: the potential triggering of a nexus of several related socioenvironmental risks has the potential to speed up climate change, through the release of carbon emissions, and amplify related impacts, threatening climate-vulnerable populations. The collective ability of societies to adapt could be overwhelmed, considering the sheer scale of potential impacts and infrastructure investment requirements, leaving some communities and countries unable to absorb both the acute and chronic effects of rapid climate change.  第2.3章:3℃の世界では、今後10年以内に少なくとも1つの「気候の転換点」を通過した場合の結果を探る。最近の研究によると、一部の惑星系に長期的かつ不可逆的で自己増殖的な変化を引き起こす閾値は、地球温暖化1.5℃か、それ以前に通過する可能性が高い。多くの経済は、「非線形」の影響に対する備えをほとんどしていないままであろう。関連するいくつかの社会環境リスクの連鎖を引き起こす可能性は、炭素排出の放出を通じて気候変動を加速させ、関連する影響を増幅させ、気候変動に脆弱な人々を脅かす可能性がある。潜在的な影響と必要なインフラ投資の規模の大きさを考慮すると、社会の集団的な適応能力は圧倒される可能性があり、一部の地域社会や国は、急激な気候変動の急性・慢性両方の影響を吸収できないままとなる。
As polarization grows and technological risks remain unchecked, ‘truth’ will come under pressure 二極化が進み、技術的リスクが抑制されないままであるため、「真実」は圧力を受けることになる。
Societal polarization features among the top three risks over both the current and two-year time horizons, ranking #9 over the longer term. In addition, Societal polarization and Economic downturn are seen as the most interconnected – and therefore influential – risks in the global risks network (Figure D), as drivers and possible consequences of numerous risks. 社会の分極化は、現在と2年後の両時点でトップ3に入り、長期的には9位にランクインしている。加えて、社会的二極化と景気後退は、グローバル・リスク・ネットワーク(図D)において、多くのリスクを誘発し、その結果として起こりうるものとして、最も相互に関連し合い、したがって影響力のあるリスクと見なされている。
FIGURE B Current risk landscape 図B 現在のリスク状況
Please select up to five risks that you believe are most likely to present a material crisis on a global scale in 2024." 2024年に世界規模で重大な危機をもたらす可能性が最も高いと思われるリスクを5つまで選んでください。
20240111-223915
FIGURE C Global risks ranked by severity over the short and long term 図C 短期的および長期的な重大度によってランク付けされたグローバル・リスク
"Please estimate the likely impact (severity) of the following risks over a 2-year and 10-year period." 「以下のリスクについて、2年後と10年後にどのような影響(深刻度)を受ける可能性があるかを推定してくださ い。
20240111-223955
Emerging as the most severe global risk anticipated over the next two years, foreign and domestic actors alike will leverage Misinformation and disinformation to further widen societal and political divides (Chapter 1.3: False information). As close to three billion people are expected to head to the electoral polls across several economies – including Bangladesh, India, Indonesia, Mexico, Pakistan, the United Kingdom and the United States – over the next two years, the widespread use of misinformation and disinformation, and tools to disseminate it, may undermine the legitimacy of newly elected governments. Resulting unrest could range from violent protests and hate crimes to civil confrontation and terrorism. 今後2年間に予想される最も深刻なグローバル・リスクとして浮上するのは、国内外の関係者が誤情報と偽情報を活用し、社会的・政治的分断をさらに広げることである(第1.3章:偽情報)。今後2年間で、バングラデシュ、インド、インドネシア、メキシコ、パキスタン、英国、米国など、いくつかの経済圏で30億人近くが選挙投票に向かうと予想される中、誤報や偽情報の広範な利用やそれを広めるツールが、新たに選出された政府の正統性を損なう可能性がある。その結果、暴力的な抗議行動やヘイトクライムから、市民的対立やテロに至るまで、さまざまな不安が生じる可能性がある。
Beyond elections, perceptions of reality are likely to also become more polarized, infiltrating the public discourse on issues ranging from public health to social justice. However, as truth is undermined, the risk of domestic propaganda and censorship will also rise in turn. In response to mis- and disinformation, governments could be increasingly empowered to control information based on what they determine to be “true”. Freedoms relating to the internet, press and access to wider sources of information that are already in decline risk descending into broader repression of information flows across a wider set of countries. 選挙にとどまらず、現実に対する認識も二極化し、公衆衛生から社会正義に至るまで、さまざまな問題についての言論が浸透する可能性がある。しかし、真実が損なわれるにつれ、国内でのプロパガンダや検閲のリスクも高まるだろう。誤報や偽情報に対応するため、政府は「真実」と判断する内容に基づいて情報を統制する権限をますます強める可能性がある。インターネット、報道、より広範な情報源へのアクセスに関する自由は、すでに低下しつつあるが、より広範な国々で、情報の流れに対するより広範な抑圧に陥るリスクがある。
Economic strains on low- and middle-income people – and countries – are set to grow 低・中所得層の人々、そして国々に対する経済的な負担はますます大きくなる。
The Cost-of-living crisis remains a major concern in the outlook for 2024 (Figure B). The economic risks of Inflation (#7) and Economic downturn (#9) are also notable new entrants to the top 10 risk rankings over the two-year period (Figure C). Although a “softer landing” appears to be prevailing for now, the near-term outlook remains highly uncertain. There are multiple sources of continued supply-side price pressures looming over the next two years, from El Niño conditions to the potential escalation of live conflicts. And if interest rates remain relatively high for longer, small- and mediumsized enterprises and heavily indebted countries will be particularly exposed to debt distress (Chapter 1.5: Economic uncertainty). 生活費の危機は、2024年の見通しでも依然として大きな懸念事項である(図B)。インフレ」(7位)と「景気後退」(9位)という経済リスクも、この2年間で新たにトップ10入りした注目すべきリスクである(図C)。今のところ「ソフトランディング」が優勢に見えるが、短期的な見通しは依然として極めて不透明である。今後2年間は、エルニーニョ現象から紛争激化の可能性まで、供給サイドからの価格圧力が続く可能性が複数ある。また、金利が相対的に高い状態が長く続けば、中小エ ンタープライズや重債務国は特に債務苦にさらされることになる(「1.5章 経済の不確実性」)。
Economic uncertainty will weigh heavily across most markets, but capital will be the costliest for the most vulnerable countries. Climate-vulnerable or conflictprone countries stand to be increasingly locked out of much-needed digital and physical infrastructure, trade and green investments and related economic opportunities. As the adaptive capacities of these fragile states erodes further, related societal and environmental impacts are amplified. 経済の不確実性は、ほとんどの市場で重くのしかかるが、最も脆弱性の高い国々にとっては、資本コストが最も高くなる。気候変動の影響を受けやすい国や紛争の影響を受けやすい国は、必要とされるデジタルインフラや物理的インフラ、貿易、グリーン投資、関連する経済機会からますます締め出されることになる。このような脆弱な国家の適応能力がさらに損なわれれば、関連する社会的・環境的影響は増幅される。
Similarly, the convergence of technological advances and geopolitical dynamics will likely create a new set of winners and losers across advanced and developing economies alike (Chapter 2.4: AI in charge). If commercial incentives and geopolitical imperatives, rather than public interest, remain the primary drivers of the development of artificial intelligence (AI) and other frontier technologies, the digital gap between high- and low-income countries will drive a stark disparity in the distribution of related benefits – and risks. Vulnerable countries and communities would be left further behind, digitally isolated from turbocharged AI breakthroughs impacting economic productivity, finance, climate, education and healthcare, as well as related job creation. 同様に、技術の進歩と地政学的ダイナミクスの融合は、先進国、途上国を問わず、新たな勝者と敗者を生み出す可能性が高い(第2.4章:AI担当)。人工知能(AI)やその他のフロンティア・テクノロジーの開発において、公共の利益よりもむしろ、商業的インセンティブや地政学的な要請が主要な原動力のままであれば、高所得国と低所得国の間のデジタル格差によって、関連する利益(そしてリスク)の分配に著しい格差が生じるだろう。脆弱性のある国やコミュニティは、経済生産性、金融、気候、教育、ヘルスケア、そして関連する雇用創出に影響を与える、AIによるターボチャージャーによるブレークスルーからデジタル的に隔離され、さらに取り残されることになるだろう。
FIGURE D Global risks landscape: an interconnections map 図D グローバルなリスク展望:相互関連マップ
20240111-224019
Over the longer term, developmental progress and living standards are at risk. Economic, environmental and technological trends are likely to entrench existing challenges around labour and social mobility, blocking individuals from income and skilling opportunities, and therefore the ability to improve economic status (Chapter 2.5: End of development?). Lack of economic opportunity is a top 10 risk over the two-year period, but is seemingly less of a concern for global decision-makers over the longer-term horizon, dropping to #11 (Figure E). High rates of job churn – both job creation and destruction – have the potential to result in deeply bifurcated labour markets between and within developed and developing economies. While the productivity benefits of these economic transitions should not be underestimated, manufacturing- or services-led export growth might no longer offer traditional pathways to greater prosperity for developing countries. 長期的には、発展の進展と生活標準がリスクにさらされている。経済的、環境的、技術的なトレンドは、労働と社会的流動性をめぐる既存の課題を深刻化させる可能性が高く、個人が所得や技能習得の機会から妨げられ、その結果、経済的地位を向上させる能力が失われる(第2.5章:開発の終焉?) 経済的機会の欠如は、2年間のリスクとしてはトップ10に入るが、長期的な視野に立てば、グローバルな意思決定者にとっての懸念事項ではなくなり、11位に落ちるようである(図E)。高い雇用変動率(雇用の創出と破壊の両方)は、先進国と発展途上国の間、または先進国と発展途上国の中で、労働市場を深く二分する可能性がある。こうした経済移行がもたらす生産性の便益を過小評価すべきではないが、製造業やサービス業主導の輸出成長は、もはや発展途上国にとって、より大きな繁栄への伝統的な道筋を提供しないかもしれない。
The narrowing of individual pathways to stable livelihoods would also impact metrics of human development – from poverty to access to education and healthcare. Marked changes in the social contract as intergenerational mobility declines would radically reshape societal and political dynamics in both advanced and developing economies. 安定した生活への個々の道筋が狭まることは、貧困から教育や医療へのアクセスに至るまで、人間開発の指標にも影響を与えるだろう。世代間の流動性が低下し、社会契約に著しい変化が生じれば、先進国・途上国双方の社会的・政治的ダイナミクスが根本的に再構築されるだろう。
Simmering geopolitical tensions combined with technology will drive new security risks 地政学的緊張の高まりとテクノロジーの融合が新たな安全保障リスクを生む
As both a product and driver of state fragility, Interstate armed conflict is a new entrant into the top risk rankings over the two-year horizon (Figure C). As the focus of major powers becomes stretched across multiple fronts, conflict contagion is a key concern (Chapter 1.4: Rise in conflict). There are several frozen conflicts at risk of heating up in the near term, due to spillover threats or growing state fragility. 国家の脆弱性の産物であると同時に推進要因でもある国家間の武力紛争は、2年後のリスクランキングの上位に新たにランクインする(図C)。大国の焦点が複数の戦線にまたがるようになると、紛争の伝染が重要な懸念となる(第1.4章 紛争の増加)。波及的な脅威や国家の脆弱性の増大により、当面、いくつかの凍結された紛争が加熱するリスクがある。
This becomes an even more worrying risk in the context of recent technological advances. In the absence of concerted collaboration, a globally fragmented approach to regulating frontier technologies is unlikely to prevent the spread of its most dangerous capabilities and, in fact, may encourage proliferation (Chapter 2.4: AI in charge). Over the longer-term, technological advances, including in generative AI, will enable a range of non-state and state actors to access a superhuman breadth of knowledge to conceptualize and develop new tools of disruption and conflict, from malware to biological weapons.  このリスクは、近年の技術進歩の中で、さらに憂慮すべきものとなっている。協調がなければ、フロンティア技術を規制するための世界的に分断されたアプローチでは、最も危険な能力の拡散を防ぐことは難しく、むしろ拡散を助長しかねない(第2.4章:AI担当)。長期的には、生成的AIを含む技術の進歩により、さまざまな非国家・国家主体が、マルウェアから生物兵器に至るまで、混乱や紛争を引き起こす新たな手段を構想・開発するための超人的な知識の幅にアクセスできるようになるだろう。
In this environment, the lines between the state, organized crime, private militia and terrorist groups would blur further. A broad set of non-state actors will capitalize on weakened systems, cementing the cycle between conflict, fragility, corruption and crime. Illicit economic activity (#31) is one of the lowest-ranked risks over the 10-year period but is seen to be triggered by a number of the top-ranked risks over the two- and 10-year horizons (Figure D). Economic hardship – combined with technological advances, resource stress and conflict – is likely to push more people towards crime, militarization or radicalization and contribute to the globalization of organized crime in targets and operations (Chapter 2.6: Crime wave). このような環境では、国家、組織犯罪、民兵、テロ集団の境界線はさらに曖昧になるだろう。広範な非国家主体が弱体化したシステムを利用し、紛争、脆弱性、腐敗、犯罪のサイクルを強固なものにするだろう。不正な経済活動(31位)は、10年間では最も低いランクにあるリスクのひとつだが、2年後、10年後を見通すと、上位にランクされる多くのリスクによって引き起こされると考えられる(図D)。経済的苦境は、技術の進歩、資源ストレス、紛争と相まって、より多くの人々を犯罪、軍事化、急進化へと向かわせ、標的や活動において組織犯罪のグローバル化に寄与すると考えられる(第2.6章 犯罪の波)。
The growing internationalization of conflicts by a wider set of powers could lead to deadlier, prolonged warfare and overwhelming humanitarian crises. With multiple states engaged in proxy, and perhaps even direct warfare, the incentives to condense decision time through the integration of AI will grow. The creep of machine intelligence into conflict decision-making – to autonomously select targets and determine objectives – would significantly raise the risk of accidental or intentional escalation over the next decade. より広範な勢力による紛争の国際化の進展は、より殺伐とした、長期化する戦争と圧倒的な人道危機をもたらす可能性がある。複数の国家が代理戦争、そしておそらくは直接戦争に関与することで、AIの統合によって意思決定時間を短縮するインセンティブが高まるだろう。紛争における意思決定(自律的に標的を選定し、目的を決定する)に機械知能が入り込むことは、今後10年間で、偶発的または意図的なエスカレーションのリスクを著しく高めるだろう。
Ideological and geoeconomic divides will disrupt the future of governance イデオロギー的・地理経済的対立が将来のガバナンスを混乱させる
A deeper divide on the international stage between multiple poles of power and between the Global North and South would paralyze international governance mechanisms and divert the attention and resources of major powers away from urgent global risks. 国際舞台における権力の多極間および北と南の間の溝が深まれば、国際ガバナンス・メカニズムは麻痺し、大国の関心と資源は緊急のグローバル・リスクから遠ざかるだろう。
Asked about the global political outlook for cooperation on risks over the next decade, twothirds of GRPS respondents feel that we will face a multipolar or fragmented order in which middle and great powers contest, set and enforce regional rules and norms. Over the next decade, as dissatisfaction with the continued dominance of the Global North grows, an evolving set of states will seek a more pivotal influence on the global stage across multiple domains, asserting their power in military, technological and economic terms. GRPSの回答者の3分の2は、今後10年間のリスクに対する協力に関する世界政治の見通しについて質問され、中堅国や大国が地域的なルールや規範を争ったり、設定したり、実施したりする多極的あるいは断片的な秩序に直面すると感じている。今後10年間、北半球の支配が続くことへの不満が高まるにつれ、進化する国家群が、軍事的、技術的、経済的に自らの力を主張しながら、複数の領域にわたってグローバルな舞台でより極めて重要な影響力を求めるようになるだろう。
As states in the Global South bear the brunt of a changing climate, the aftereffects of pandemicera crises and geoeconomic rifts between major powers, growing alignment and political alliances within this historically disparate group of countries could increasingly shape security dynamics, including implications for high-stakes hotspots: the Russia-Ukraine war, the Middle East conflict and tensions over Taiwan (Chapter 1.4: Rise in conflict). Coordinated efforts to isolate “rogue” states are likely to be increasingly futile, while international governance and peacekeeping efforts shown to be ineffective at “policing” conflict could be sidelined.  グローバル・サウスの国々が気候変動の影響を受け、パンデミック危機の後遺症や大国間の地政学的な亀裂に見舞われる中、この歴史的に異質な国のグループ内での連携と政治的同盟の高まりは、ロシア・ウクライナ戦争、中東紛争、台湾をめぐる緊張など、利害関係の大きいホットスポットへの影響も含め、安全保障のダイナミクスをますます形作る可能性がある(第1.4章 紛争の勃発)。ならず者」国家を孤立させるための協調的な努力はますます無益になる可能性が高く、一方、紛争を「取り締まる」効果がないことが明らかになった国際ガバナンスや平和維持の努力は傍観される可能性がある。
The shifting balance of influence in global affairs is particularly evident in the internationalization of conflicts – where pivotal powers will increasingly lend support and resources to garner political allies – but will also shape the longer-term trajectory and management of global risks more broadly. For example, access to highly concentrated tech stacks will become an even more critical component of soft power for major powers to cement their influence. However, other countries with competitive advantages in upstream value chains – from critical minerals to high-value IP and capital – will likely leverage these economic assets to obtain access to advanced technologies, leading to novel power dynamics. 世界情勢における影響力のバランスの変化は、特に紛争の国際化(枢軸国が政治的同盟者を獲得するために支援や資源を提供する傾向が強まる)において顕著であるが、それだけでなく、より広範なグローバル・リスクの長期的な軌道とマネジメントを形作ることになる。例えば、大国がその影響力を強固なものにするためには、高度に集積された技術スタックへのアクセスがソフトパワーの重要な要素となる。しかし、重要な鉱物から高価値の知的財産や資本に至るまで、上流のバリューチェーンで競争上の優位性を持つ他の国々は、こうした経済資産を活用して先端技術へのアクセスを獲得し、新たなパワー・ダイナミクスをもたらす可能性が高い。
Opportunities for action to address global risks in a fragmented world 分断化された世界におけるグローバルリスクに対処するための行動機会
Cooperation will come under pressure in this fragmented, in-flux world. However there remain key opportunities for action that can be taken locally or internationally, individually or collaboratively – that can significantly reduce the impact of global risks.  分断化され、流動化した世界では、協力は圧力にさらされるだろう。しかし、グローバル・リスクの影響を大幅に軽減できるような、地域的または国際的、個別的または協調的な行動をとることができる重要な機会が残されている。
Localized strategies leveraging investment and regulation can reduce the impact of those inevitable risks that we can prepare for, and both the public and private sector can play a key role to extend these benefits to all. Single breakthrough endeavors, grown through efforts to prioritize the future and focus on research and development, can similarly help make the world a safer place. The collective actions of individual citizens, companies and countries may seem insignificant on their own, but at critical mass they can move the needle on global risk reduction. Finally, even in a world that is increasingly fragmented, cross-border collaboration at scale remains critical for risks that are decisive for human security and prosperity.  投資と規制を活用した地域密着型の戦略は、私たちが備えることのできる避けられないリスクの影響を軽減することができ、官民両セクターは、こうした恩恵をすべての人に広げるために重要な役割を果たすことができる。未来を優先し、研究開発に注力する努力によって成長する、単一の画期的な試みも同様に、世界をより安全な場所にするのに役立つ。個々の市民、企業、国の集団的な行動は、それ単体では取るに足らないように見えるかもしれないが、臨界量に達すれば、世界的なリスク削減の針を動かすことができる。最後に、分断化が進む世界であっても、人間の安全保障と繁栄にとって決定的なリスクに対しては、国境を越えた大規模な協力が不可欠であることに変わりはない。
The next decade will usher in a period of significant change, stretching our adaptive capacity to the limit. A multiplicity of entirely different futures is conceivable over this time frame, and a more positive path can be shaped through our actions to address global risks today. 次の10年は大きな変化の時代を迎え、私たちの適応能力は限界まで伸びるだろう。この期間には、まったく異なるさまざまな未来が考えられるが、今日のグローバル・リスクに対処するための行動を通じて、より前向きな道を切り開くことができる。
FIGURE E Global risks ranked by severity 図E グローバル・リスクの深刻度ランキング
"Please estimate the likely impact (severity) of the following risks over a 2-year and 10-year period." 以下のリスクについて、2年後と10年後に起こりうる影響(深刻度)を推定してほしい。
20240111-224132

 

 

19 2024 2024.01.11 Web PDF Home
18 2023 2023.01.11 Web PDF Home
17 2022 2022.01.11 Web PDF Press
16 2021 2021.01.19 Web PDF Press
15 2020 2020.01.15 Web PDF Press
14 2019 2019.01.15 Web PDF Press
13 2018 2018.01.17 Web PDF Press
12 2017 2017.01.11 Web PDF Press
11 2016 2016.01.14 Web PDF Press
10 2015 2015.01.09 Web PDF Press
9 2014 2014.01.12 Web PDF Press
8 2013 2012.10.30 Web PDF Press
7 2012 2012.01.05 Web PDF Press
6 2011 2011.09.27 Web PDF Press
5 2010 2010.01.04 Web PDF Press
4 2009     PDF  
3 2008     PDF  
2 2007     PDF  
1 2006     PDF  

 

 

 


 

 まるちゃんの情報セキュリティ気まぐれ日記

・2023.01.12 世界経済フォーラム (WEF) The Global Risks Report 2023 18th Edition グローバルリスク報告書2023

・2022.01.14 世界経済フォーラム (WEF) The Global Risks Report 2022 17th Edition - 2022年のグローバルリスクのトップは、気候変動への適応の失敗と社会的危機

・2021.01.21 世界経済フォーラム The Global Risks Report 2021 16th Edition - 世界は長期的リスクへの対応に目覚めるべきである

 

 

|

« 米国 IT産業協議会 (ITI) AI生成コンテンツの真正性確認 | Main | 世界経済フォーラム (WEF) 世界のサイバーセキュリティ概況 2024 »

Comments

Post a comment



(Not displayed with comment.)


Comments are moderated, and will not appear on this weblog until the author has approved them.



« 米国 IT産業協議会 (ITI) AI生成コンテンツの真正性確認 | Main | 世界経済フォーラム (WEF) 世界のサイバーセキュリティ概況 2024 »