COSO 不正リスク管理ガイド 第2版
こんにちは、丸山満彦です。
COSOが不正リスク管理ガイド 第2版を公表していましたね。。。2016年に初版が公開されて第2版ということになりますね。。。要旨が無料で読めます。。。
個人情報や機密情報漏えいの観点からいえば、組織内部の人が情報漏えいに加担しているケースなどは、不正リスクということも言えますね。特に正式なアクセス権を持っている人がそれを行う場合は、通常の予防的コントロールがあまり効かないので、それ以外の手法、例えば発見的統制、また、それによる抑止効果なども含めて、複層的に考える必要がありますね。。。
この分野は、長い歴史を持つ、公認会計士の経験が生きる分野だろうと思います...
● COSO
・The Fraud Risk Management Guide: 2nd Edition
・[PDF]
The Ever-Present Risk of Fraud and its Costs | 常に存在する不正のリスクとそのコスト |
All organizations are subject to fraud risks. Some organizational leaders may question whether the benefits derived from implementing and maintaining a Fraud Risk Management Program outweigh the costs. This Guide demonstrates why the answer to that question is Yes, and provides help in implementing such a program. | すべての組織は不正リスクにさらされている。組織のリーダーの中には、不正リスク管理プログラムを実施・維持することで得られる便益がコストを上回るかどうか疑問に思う人もいるかもしれない。本ガイドは、その疑問に対する答えが「イエス」である理由を示し、そのようなプログラムを実施する際の支援を提供する。 |
Publicized fraudulent behavior by key executives, other employees, and outsiders repeatedly demonstrate the reality of this ever-present risk and how it negatively impacts reputations, brands, and images of many organizations around the globe. Large frauds have led to the collapse of entire organizations, massive asset losses, significant legal costs, incarceration of key individuals, and erosion of confidence in capital markets, government, and not-for-profit entities. Even relatively small frauds can be devastating to an organization, resulting in: | 主要幹部、その他の従業員、部外者による不正行為が公表されるたびに、この常に存在するリスクの現実と、それが世界中の多くの組織の評判、ブランド、イメージにいかに悪影響を及ぼすかが実証されている。大規模な不正行為は、組織全体の崩壊、巨額の資産損失、多額の訴訟費用、重要人物の投獄、資本市場や政府、非営利団体に対する信頼の失墜につながった。比較的小規模な不正行為であっても、組織に壊滅的な打撃を与え、以下のような結果をもたらす: |
• Loss of trust in management and the breakdown of teamwork and organizational cohesion | ・経営陣の信頼を失い,チームワークと組織の結束が崩壊する。 |
• Increased scrutiny from law enforcement and regulatory bodies | ・法執行機関や規制機関からの監視の強化 |
• Loss of trust by stakeholders (shareholders, donors, customers, taxpayers, and the public) | ・利害関係者(株主、寄付者、顧客、納税者、一般市民)からの信頼の失墜 |
• Increased employee and management turnover | ・従業員や経営陣の離職率の増加 |
• Reputational damage | ・風評被害 |
• Loss of competitive advantage | ・競争上の優位性の喪失 |
It is impossible and impractical to eliminate all fraud in all organizations. However, effective leaders address fraud risk as they do any risk — they manage it. The Fraud Risk Management Guide provides a blueprint to do just that. It is based on the proven principles of enterprise risk management as published by COSO, most recently in 2017. This Guide gives organizations, whether large or small, government or private, profit or non-profit, the information necessary to design a plan specific to the risks for that entity. There is no “one-size-fits-all approach” to managing fraud risk. But with the right approach, an organization can create a custom-fitted program tailored to its specific needs. | 全ての組織において全ての不正を排除することは不可能であり、現実的ではない。しかし、効果的なリーダーは、あらゆるリスクと同じように不正リスクに対処する-管理するのである。不正リスクマネジメントガイドは、まさにそのための青写真を提供するものである。本ガイドは、COSOが2017年に発表したエンタープライズ・リスク・マネジメントの原則に基づいている。本ガイドは、規模の大小、政府・民間、営利・非営利を問わず、各組織のリスクに特化した計画を策定するために必要な情報を提供する。不正リスク管理に「万能なアプローチ」は存在しない。しかし、適切なアプローチを用いれば、組織固有のニーズに合わせたカスタムメイドのプログラムを作成することができる。 |
A Growing Area of Fraud Risk | 拡大する不正リスクの領域 |
Organizations committed to fraud prevention, detection, and deterrence will address not just internal fraud risks — frauds perpetrated by parties within the organization, but also external fraud risks — fraud perpetrated on the organization by outside parties such as ransomware, data breaches, identity theft, and a wide range of corruption schemes that continue to evolve. | 不正行為の防止、検知、抑止に取り組む組織は、内部不正リスク(組織内の関係者によって行われる不正行為)だけでなく、外部不正リスク(ランサムウェア、データ漏洩、個人情報の盗難、進化し続ける幅広い腐敗スキームなど、外部の関係者によって組織に行われる不正行為)にも取り組むことになる。 |
Fraud Deterrence Now and in the Future | 現在と将来の不正抑止策 |
Implementation of the principles in this Guide will maximize the likelihood that fraud will be prevented or detected in a timely manner and can create a strong fraud deterrence effect. | 本ガイドの原則を実施することで、不正を防止または適時に発見できる可能性を最大限に高め、強力な不正抑止効果を生み出すことができる。 |
COSO’s mission is to help organizations improve performance by developing thought leadership that enhances internal control, risk management, governance and fraud deterrence. The Fraud Risk Management Guide is a key tool for furthering this mission, particularly with respect to fraud deterrence. | COSOの使命は、内部統制、リスク管理、ガバナンス、不正抑止を強化するソートリーダーシップを開発することにより、組織の業績向上を支援することである。不正リスク管理ガイドは、特に不正抑止に関して、この使命を推進するための重要なツールである。 |
As a first step in discussing fraud deterrence, the following practical definition of fraud1 is used in this Guide: | 不正抑止について議論する第一歩として、本ガイドでは以下のような不正の実践的定義1 を用いている: |
Therefore, to successfully achieve fraud deterrence, organizations will implement policies and procedures that target the prevention and detection of fraud. Organizations that implement a rigorous Fraud Risk Management Program will further strengthen fraud deterrence by making it known that potential fraud perpetrators face a significant likelihood of getting caught and being punished. | したがって、不正抑止を成功裏に達成するために、組織は不正の防止と発見を目標とする方針と手続を実施する。厳格な不正リスク管理プログラムを実施する組織は、潜在的な不正加害者が捕まり処罰を受ける可能性が高いことを周知させることで、不正抑止力をさらに強化する。 |
Deterrence is also supported and enhanced by the knowledge throughout the organization that: | 抑止力はまた、次のような組織全体の知識によっても支えられ、強化される: |
• Those charged with governance have made a commitment to comprehensive fraud risk management | ・ガバナンスを担う者が,包括的な不正リスク管理に取り組んでいる。 |
• Periodic fraud risk assessments are being conducted and updated as risks change or new information becomes known | ・定期的な不正リスク評価を実施し,リスクの変化や新情報の判明に応じて更新する。 |
• Fraud preventive and detective control activities, including data analytics — overt and covert — are being conducted | ・公然・非公然を問わず,データ分析を含む不正の予防・発見管理活動が実施されている。 |
• Suspected frauds are investigated quickly | ・不正の疑いがある場合は迅速に調査している |
• Fraud reporting mechanisms are in place | ・不正報告体制が整備されている |
• Discovered frauds are remediated thoroughly | ・発見された不正は徹底的に是正される |
• Wrongdoing has been appropriately disciplined | ・不正行為が適切に処分されている |
• The entire Fraud Risk Management Program is being constantly monitored | ・不正リスク管理プログラム全体が常に監視されている |
Roles and Responsibilities | 役割と責任 |
The board of directors2 and top management have responsibility for managing fraud risk. In particular, they are expected to understand how the organization is responding to heightened risks and emerging exposures, as well as public and stakeholder scrutiny; what form of Fraud Risk Management Program the organization has in place; how it identifies fraud risks; what it is doing to better prevent fraud, or at least detect it sooner; and what processes are in place to investigate fraud and take corrective action. Further, personnel at all levels of the organization have a responsibility to understand the effects of fraud and the importance of preventing fraud. This Guide is designed to help address these complex issues. | 取締役会2 とトップマネジメントは、不正リスクを管理する責任を負う。特に、組織がリスクの高まりや新たなエクスポージャー、世間や利害関係者の監視にどのように対応しているか、組織がどのような不正リスク管理プログラムを導入しているか、不正リスクをどのように特定しているか、不正をよりよく防止するため、あるいは少なくともより早く発見するために何をしているか、不正を調査し是正措置を講じるためにどのようなプロセスがあるかを理解することが期待されている。さらに、組織のあらゆるレベルの職員には、不正の影響と不正防止の重要性を理解する責任がある。本ガイドは、このような複雑な問題に対処するためのものである。 |
How it Works | 仕組み |
This Guide provides implementation guidance for a Fraud Risk Management Program that defines principles and points of focus for fraud risk management and describes how organizations of various sizes and types can establish their own Fraud Risk Management Programs. The Guide includes examples of key program components and resources that organizations can use as a starting place to develop a Fraud Risk Management Program effectively and efficiently. In addition, and recognizing that no two organizations are the same, the Guide contains references to other sources of guidance to allow for tailoring a Fraud Risk Management Program to a particular industry or to government or not-for-profit organizations. Each organization will assess the degree of emphasis to place on fraud risk management based on its size and circumstances. The Guide also contains valuable information for users who are implementing a Fraud Risk Management Program. This includes addressing fraud risk management roles and responsibilities, fraud risk management considerations for smaller organizations, data analytics, and managing fraud risk in the government environment. | 本ガイドは、不正リスク管理プログラムの実施ガイダンスを提供し、不正リスク管理の原則と重点を定め、様々な規模や種類の組織が、どのように独自の不正リスク管理プログラムを確立できるかを説明する。本ガイドには、組織が効果的かつ効率的に不正リスク管理プログラムを策定するための出発点として利用できる、プログラムの主要な構成要素やリソースの例が含まれている。加えて、どの組織も同じではないことを認識し、特定の業種や政府・非営利団体に合わせた不正リスク管理プログラムを作成できるよう、本ガイドには他のガイダンス・ソースへの参照も含まれている。各組織は、その規模や状況に応じて、不正リスク管理にどの程度重点を置くべきかを判断することになる。また、本ガイドには、不正リスクマネジメントプログラムを実施するユーザーにとっても貴重な情報が含まれている。これには、不正リスク管理の役割と責任、小規模組織における不正リスク管理の考慮事項、データ分析、政府環境における不正リスク管理などが含まれる。 |
What’s New in the 2023 Fraud Risk Management Guide? | 2023年不正リスクマネジメントガイドの新機能 |
Following publication of the Fraud Risk Management Guide in 2016, it became recognized as containing a widely accepted set of leading practices for anti-fraud professionals and organizations intent on deterring fraud. But, fraud is not static. Accordingly, COSO and ACFE initiated an update process that included reaching out to a broad range of users for recommendations on where the Guide can be improved, and assembled a team to take a refreshed look at the Guide and assess how and where it should be updated. Following are the key changes to this 2023 edition: | 2016年に発行された「不正リスクマネジメントガイド」は、不正対策の専門家や不正抑止を目的とする組織にとって、広く受け入れられている主要な慣行が含まれていると認識されるようになった。しかし、不正は静的なものではない。そこで、COSOとACFEは、本ガイドの改善点に関する提言を求めるため、幅広いユーザーへの働きかけを含む更新プロセスを開始し、本ガイドを再点検し、どのように、どこを更新すべきかを評価するチームを編成した。以下は、2023年版の主な変更点である: |
• Fraud risk management and deterrence. This edition explains how fraud risk management relates to and supports fraud deterrence — a key theme in COSO’s missions. | • 不正リスク管理と抑止 この版では,不正リスクマネジメントが,COSOのミッションの主要テーマである不正抑止とどのように関連し,どのように支援しているかについて説明している。 |
• Relationships among COSO’s two frameworks and fraud risk management. This edition explains how the COSO 2013 Internal Control — Integrated Framework, the COSO 2017 Enterprise Risk Management — Integrating with Strategy and Performance Framework and the Fraud Risk Management Guide are related and support each other. | • COSOの2つのフレームワークと不正リスクマネジメントの関係。この版では、COSO 2013内部統制-統合フレームワーク、COSO 2017エンタープライズ・リスク・マネジメント-戦略及びパフォーマンスとの統合フレームワーク、及び不正リスクマネジメントガイドが、どのように関連し、互いに支援し合っているかを説明している。 |
• Expanded information on data analytics. Data analytics continues to grow in importance as a key tool for the prevention and early detection of fraud. Advanced applications of data analytics may be less familiar to some users than standard tools, such as interviewing and whistleblower systems. Accordingly, this edition includes expanded and updated information on data analytics, while continuing to emphasize the importance of interviewing and whistleblower systems. A data analytics Point of Focus has been added to each of the five fraud risk management principles to demonstrate how the use of data analytics is an integral part of each principle. Further, the data analytics appendix has been updated and expanded. This approach is not meant to downplay the importance of other tools, but rather, to highlight the increasing power of data analytics in managing fraud risk. | • データアナリティクスに関する情報の拡充。データアナリティクスは,不正の防止と早期発見のための重要なツールとして重要性を増し続けている。データアナリティクスの高度なアプリケーションは,聞き取り調査や内部告発システムといった標準的なツールに比べ,ユーザーによっては馴染みが薄いかもしれない。従って,本版では,データ分析に関する情報を拡充・更新するとともに,引き続き事情聴取や内部通報システムの重要性を強調している。また,不正リスク管理の5つの原則のそれぞれにデータ分析のPoint of Focusが追加され,データ分析の活用が各原則に不可欠な要素であることが示されている。さらに,データ分析の附属書も更新され,拡充された。このアプローチは,他のツールの重要性を軽視することを意図しているのではなく,むしろ不正リスク管理におけるデータ分析の威力が増していることを強調するものである。 |
• Internal control and fraud risk management. This edition explains how internal control and fraud risk management are related and support each other, but are different in some important respects. Examples are provided to show that many “go-to” internal control processes and procedures may be adequate for ensuring accuracy in accounting and financial reporting but may not provide sufficient fraud protection. | • 内部統制と不正リスク管理 この版では,内部統制と不正リスク管理がどのように関連し,互いに支え合っているのか,しかし重要な点では異なっているのかを説明している。多くの「よくある」内部統制のプロセスや手続きは,会計や財務報告の正確性を確保するためには適切であっても,十分な不正防止策を提供できない場合があることを示すために,事例が示されている。 |
• Assessing the effectiveness of existing control procedures as related to fraud risk. Chapter 2 (Fraud Risk Assessment) provides additional information on this important step in the fraud risk assessment process. It clarifies and emphasizes that assessing control effectiveness involves (a) identifying existing control procedures related to each identified inherent fraud risk, (b) assuring that the controls have been implemented and are working as designed, and (c) assessing whether the controls are adequate to address the fraud risks that have been identified. That last step is in addition to an assessment of the design and operating effectiveness of controls from an internal control over financial reporting perspective. Further, it is the key to identifying residual fraud risk so that additional fraud control activities such as additional data analytics can be applied. | • 不正リスクに関連する既存の統制手続の有効性を評価する。第2章(不正リスク評価)では、不正リスク評価プロセスにおけるこの重要なステップに関する追加情報を提供している。この章では、統制の有効性の評価には、(a)識別された固有の不正リスクに関連する既存の統制手続を識別すること、(b)統制が実施され、設計通りに機能していることを保証すること、(c)識別された不正リスクに対処するために統制が適切であるかどうかを評価することが含まれることを明確にし、強調している。この最後のステップは、財務報告に係る内部統制の観点からの統制の設計及び運用の有効性の評価に加えて行われる。さらに、データ分析の追加など、追加的な不正管理活動を適用できるよう、残存する不正リスクを特定する鍵となる。 |
• Changes in the legal and regulatory environment. This edition includes updated information with respect to recent legal and regulatory developments in the U.S. pertaining to fraud and fraud risk management, including: | • 法規制環境の変化 本号では、不正行為及び不正リスク管理に関連する米国における最近の法規制の動向に関して、以下のような最新情報が含まれている: |
- The Department of Justice’s Evaluation of Corporate Compliance Programs | ・司法省による企業コンプライアンス・プログラムの評価 |
- The Government Accountability Office’s A Framework for Managing Fraud Risks in Federal Programs | ・政府説明責任局の「連邦プログラムにおける不正リスク管理の枠組み |
- U.S. Securities and Exchange Commission’s Climate and Environmental, Social, and Governance (ESG) Task Force Reports | ・米国証券取引委員会の気候および環境・社会・ガバナンス(ESG)タスクフォース報告書 |
• Fraud reporting systems or hotlines. ACFE research consistently shows that the majority of frauds are discovered through tips, often from employees in an organization. This edition includes updated and expanded information related to the importance of fraud reporting systems in detecting, preventing, and deterring fraud. | • 不正報告システムまたはホットライン ACFEの調査によると,不正行為の大部分は,組織の従業員からの通報によって発見されることが多い。本版では,不正の発見,防止,抑止における不正報告システムの重要性に関連する情報を更新・拡充している。 |
• Changes in the external environment and fraud landscape. The fraud landscape is changing rapidly. This edition includes information on this changing environment, including: | • 外部環境と不正の状況の変化 不正を取り巻く環境は急速に変化している。本号では、このような環境の変化に関する情報を含む: |
- Environmental, Social, and Governance (ESG) initiatives and reporting | ・環境・社会・ガバナンス(ESG)への取り組みと報告 |
- Cyber fraud | ・サイバー詐欺 |
- Blockchain, cryptocurrency, and digital assets | ・ブロックチェーン,暗号通貨,デジタル資産 |
- Ransomware | ・ランサムウェア |
- COVID-19 response efforts, the CARES Act (Public Law 116-136) and other related programs | ・COVID-19対応の取り組み、CARES法(公法116-136)およびその他の関連プログラム |
- Remote working and hybrid working environments | ・リモートワークやハイブリッドワーク環境 |
- Innovative and virtual management tools and accounting procedures | ・革新的かつ仮想的な管理ツールおよび会計手順 |
• Appendices changes. The 2016 Guide had 19 appendices. This 2023 edition has 7. Several of the 2016 appendices have been moved to ACFE’s Fraud Risk Management Tools web site so that they can be updated as needed. The appendices moved are: | • 附属書の変更。2016年版ガイドには19の附属書があった。2016年版の附属書のいくつかは、必要に応じて更新できるように、ACFEの不正リスク管理ツールのウェブサイトに移動された。移動された附属書は以下の通りである: |
- Sample Fraud Control Policy Framework (2016 Appendix F-1) | ・サンプル不正管理ポリシーフレームワーク(2016年版附属書F-1) |
- Fraud Risk Management High-Level Assessment (2016 Appendix F-2) | ・不正リスク管理ハイレベル・アセスメント (2016 Appendix F-2) |
- Sample Fraud Policy Responsibility Matrix (2016 Appendix F-3) | ・サンプル不正ポリシー責任マトリックス (2016 Appendix F-3) |
- Sample Fraud Risk Management Policy (2016 Appendix F-4) | ・サンプル不正リスク管理ポリシー (2016年附属書F-4) |
- Sample Fraud Risk Management Survey (2016 Appendix F-5) | ・不正リスク管理調査サンプル(2016年附属書F-5) |
- Fraud Risk Exposures (2016 Appendix G) | ・不正リスクエクスポージャー(2016年附属書G) |
- The five Fraud Risk Management Scorecards (2016 Appendices I-1 through I-5) | ・5つの不正リスク管理スコアカード(2016年附属書I-1~I-5) |
The Appendix, Managing the Risk of Fraud, Waste, and Abuse in the Government Environment, has been updated and expanded, and remains in the Guide as a valuable resource. | 附属書「政府環境における不正・浪費・濫用のリスク管理」は更新・拡充され、貴重な資料として引き続きガイドに掲載されている。 |
Finally, and significantly, the ACFE tools site includes a greatly-expanded list of fraud risk exposures and fraud schemes. Each scheme in the expanded list is hyperlinked to an underlying description of the scheme and how it is carried out. This list contains generic schemes — schemes that can victimize any organization — but also ind ustry-specific schemes (healthcare, financial services, manufacturing, and so forth). Again, through input from users, this resource will continue to expand. These dynamic resources are readily accessible to anti-fraud professionals implementing Fraud Risk Management Programs. | 最後に、重要な点として、ACFEのツール・サイトには、不正リスク・エクスポージャーと不正スキームのリストが大幅に拡張されている。拡張されたリストの各スキームは、スキームとその実行方法の基本的な説明にハイパーリンクされている。このリストには、一般的なスキーム(どのような組織でも被害を受ける可能性のあるスキーム)だけでなく、業界特有のスキーム(ヘルスケア、金融サービス、製造業など)も含まれている。繰り返しになるが、ユーザーからの意見によって、このリソースは今後も拡張される予定である。これらのダイナミックなリソースは、不正リスク管理プログラムを実施する不正対策の専門家がすぐに利用できる。 |
COSO and ACFE are confident that this updated Fraud Risk Management Guide will continue to grow in importance as the set of leading practices for preventing, detecting, and deterring fraud. | COSOとACFEは、更新されたこの「不正リスクマネジメントガイド」が、不正を防止、検出、抑止するための一連のリーディングプラクティスとして、今後も重要性を増していくことを確信している。 |
2016年の第1版
・2016 [PDF] Fraud Risk Management Guide
Executive Summary | Fraud Risk Management | 要旨|不正リスクマネジメント |
Fraud is any intentional act or omission designed to deceive others, resulting in the victim suffering a loss and/or the perpetrator achieving a gain.[3] | 詐欺とは、他者を欺くために意図的に行われる行為や不作為のことであり、その結果、被害者は損失を被り、加害者は利益を得ることになる[3]。 |
All organizations are subject to fraud risks. It is impossible to eliminate all fraud in all organizations. However, implementation of the principles in this guide will maximize the likelihood that fraud will be prevented or detected in a timely manner and will create a strong fraud deterrence effect. | すべての組織は不正リスクにさらされている。すべての組織において、すべての不正を排除することは不可能である。しかし、本ガイドの原則を実施することで、不正を防止または適時に発見できる可能性を最大化し、強力な不正抑止効果を生み出すことができる。 |
The board of directors[4] and top management and personnel at all levels of the organization — including every level of management, staff, and internal auditors — have responsibility for managing fraud risk. Particularly, they are expected to understand how the organization is responding to heightened risks and regulations, as well as public and stakeholder scrutiny; what form of Fraud Risk Management Program the organization has in place; how it identifies fraud risks; what it is doing to better prevent fraud, or at least detect it sooner; and what process is in place to investigate fraud and take corrective action. This Fraud Risk Management Guide (guide) is designed to help address these complex issues. | 取締役会[4]、トップマネジメント、及び組織の各レベルの人員(経営陣、スタッフ、内部監査人を含む)には、不正リスクを管理する責任がある。特に、組織が高まるリスクや規制、社会や利害関係者の監視にどのように対応しているか、組織がどのような形態の不正リスク管理プログラムを導入しているか、不正リスクをどのように識別しているか、不正をよりよく防止し、少なくともより早く発見するために何をしているか、不正を調査し是正措置を講じるためにどのようなプロセスを導入しているかを理解することが期待されている。この「不正リスク管理ガイド(手引書)」は、このような複雑な問題に対処するために作成された。 |
This guide recommends ways in which governing boards, senior management, staff at all levels, and internal auditors can deter fraud in their organization. Fraud deterrence is a process of eliminating factors that may cause fraud to occur. Deterrence is achieved when an organization implements a fraud risk management process that: | 本ガイドは、理事会、上級管理職、あらゆるレベルの職員、内部監査人が組織内の不正を抑止するための方法を推奨している。不正抑止とは、不正を引き起こす可能性のある要因を排除するプロセスである。不正抑止は、組織が以下のような不正リスク管理プロセスを実施することで達成される: |
• Establishes a visible and rigorous fraud governance process | ・目に見える厳格な不正ガバナンス・プロセスを確立する。 |
• Creates a transparent and sound anti-fraud culture | ・透明で健全な不正防止文化を構築する。 |
• Includes a thorough fraud risk assessment periodically | ・徹底した不正リスク評価を定期的に実施する |
• Designs, implements, and maintains preventive and detective fraud control processes and procedures | ・不正の予防と発見のための管理プロセスと手順を策定し,実施し,維持する |
• Takes swift action in response to allegations of fraud, including, where appropriate, actions against those involved in wrongdoing | ・不正行為の申し立てに対し,適切な場合には不正行為に関与した者に対する処分を含め,迅速な行動をとる。 |
This guide provides implementation guidance that defines principles and points of focus[5] for fraud risk management and describes how organizations of various sizes and types can establish their own Fraud Risk Management Programs. The guide includes examples of key program components and resources that organizations can use as a starting place to develop a Fraud Risk Management Program effectively and efficiently. In addition, the guide contains references to other sources of guidance to allow for tailoring a Fraud Risk Management Program to a particular industry or to government or not-for-profit organizations. Each organization needs to assess the degree of emphasis to place on fraud risk management based on its size and circumstances. | 本ガイドラインは、不正リスクマネジメントの原則と着眼点[5]を定義し、様々な規模やタイプの組織がどのように独自の不正リスクマネジメントプログラムを構築できるかを説明する実施ガイダンスを提供する。本ガイドには、組織が不正リスク管理プログラムを効果的かつ効率的に策定するための出発点として利用できる、プログラムの主要な構成要素やリソースの例が含まれている。さらに、本ガイドには、特定の業種や政府機関、非営利団体に合わせた不正リスク管理プログラムを作成できるよう、他のガイダンス・ソースへの参照も含まれている。各組織は、その規模や状況に応じて、不正リスク管理にどの程度重点を置くべきかを判断する必要がある。 |
The guide also contains valuable information for users who are implementing a fraud risk management process. For example, it addresses fraud risk management roles and responsibilities, fraud risk management considerations for smaller organizations, data analytics employed as a part of fraud risk management, and managing fraud risk in the government environment. | また、本ガイドには、不正リスクマネジメントプロセスを実施しようとするユーザーにとっても貴重な情報が含まれている。例えば、不正リスクマネジメントの役割と責任、小規模組織における不正リスクマネジメントの考慮事項、不正リスクマネジメントの一環として採用されるデータ分析、政府環境における不正リスクマネジメントなどが取り上げられている。 |
[3] For purposes of this guide, the authors developed this practical definition. The authors recognize that many other definitions of fraud exist, including those developed by the Auditing Standards Board of the American Institute of Certified Public Accountants, the Public Company Accounting Oversight Board, and the Government Accountability Office. | [3] 本ガイドの目的のため、著者らはこの実践的な定義を作成した。著者らは、米国公認会計士協会の監査基準委員会、公開会社会計監視委員会、及び政府説明責任局によって作成されたものを含め、他にも多くの不正の定義が存在することを認識している。 |
[4] Throughout this guide, the terms board and board of directors refer to the governing or oversight body or those charged with governance of the organization. | [4] 本ガイドブックを通じて、取締役会及び取締役会という用語は、組織の統治機関又は監督機関、又は統治を担う者を指す。 |
[5] Per COSO’s Internal Control — Integrated Framework (May 2013) (2013 COSO Framework), Relevant Principles represent fundamental concepts associated with components of internal control. Points of Focus are important characteristics of principles. | [5] COSOの「内部統制-統合的枠組み(2013年5月)」(2013 COSO Framework)によると、関連原則は内部統制の構成要素に関連する基本的な概念を表している。着眼点は、原則の重要な特徴である。 |
« 内部監査人協会 COSO『サステナビリティ報告に係る有効な内部統制(ICSR)の実現』の翻訳 (2023.10.04) | Main | ENISA 2024年のEU議会議員選挙に向けたサイバー演習 »
Comments