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2023.10.12

米国 サイバー軍 標的になるな:敵対的プロパガンダの見分け方 (2023.10.05)

こんにちは、丸山満彦です。

偽情報によるグレーゾーンの戦いは、生成的AIの登場によって、より巧妙に、より広範囲に行われるようになるでしょうから、それに備えるということは重要ですよね。そして、対応を誤るとグレーゾーンではすまなくなる可能性は常にありますからね。。。

この記事の中で、2021年末に防衛情報学校のオンライン学習サイト (PAVILION - DEFOS online Learning) から偽情報用のアカウントの見つけ方が公表されていて、それが紹介されていますが、こういうウェブサイトがあるのですね。。。参考になります。。。

 

まずは、サイバー軍の記事から...

U.S. Cyber Command

・2023.10.05 Don’t be a target: How to identify adversarial propaganda

 

Don’t be a target: How to identify adversarial propaganda 標的になるな:敵対的プロパガンダの見分け方
By Capt. Dorothy Sherwood 16th Air Force (AFCYBER) ドロシー・シャーウッド第16空軍少佐(AFCYBER)著
JOINT BASE SAN ANTONIO - LACKLAND, Texas  –   テキサス州ラックランド - JOINT BASE SAN ANTONIO  
Strategic competitors, adversaries and proxies use information to gain an advantage over the U.S. joint force. 戦略的な競争相手、敵対者、政府機関は、米軍の統合部隊に対して優位に立つために情報を利用する。
Adversarial disinformation campaigns and influence operations are “gray zone” activities that use technology and tactics to disguise themselves, making it challenging to identify the source of the content.  敵対的な偽情報キャンペーンや影響力作戦は、技術や戦術を使って偽装する「グレーゾーン」の活動であり、コンテンツの発信元を特定するのは困難である。
“At the United States Cyber Command, we see the influence piece, which is much more prevalent these days,” said U.S. Army Gen. Paul M. Nakasone, commander, U.S. Cyber Command during congressional testimony in March 2023. 米サイバー軍司令官ポール・M・ナカソン米陸軍大将は、2023年3月の議会証言で、「米サイバー軍司令部では、最近は影響力の部分がより一般的になっている」と述べた。
Nakasone said that CYBERCOM’s operations aim to disrupt adversary campaigns designed to harm America by going “after troll farms and other different actors that are trying to create influence.” ナカソネ司令官は、サイバ-コムの作戦は、"トロールファームや影響力を生み出そうとする他のさまざまなアクターを追いかける "ことによって、アメリカに害を及ぼすことを目的とした敵のキャンペーンを混乱させることを目的としていると述べた。
U.S. Cyber Command’s mission spans across the globe to disrupt, degrade and destroy the capabilities of malicious cyber actors and foreign state adversaries as directed. 米サイバー軍司令部の任務は、悪意のあるサイバーアクターや外国の敵対勢力の能力を混乱させ、劣化させ、破壊するために、世界中に広がっている。
In support of its U.S. election defense operations, U.S. Cyber Command has the tools and expertise to identify Russian troll farms posing as Americans and the ability to block them. 米国の選挙防衛活動を支援するため、米サイバー軍は米国人を装ったロシアのトロールファームを特定するツールと専門知識を持ち、それらをブロックする能力を持っている。
U.S. Cyber Command isn’t the only command with cyber operators, every service member is a cyber-operator. It is their responsibility to protect themselves from adversarial misinformation, disinformation and propaganda by educating themselves on how to identify it and how to detect credible sources of information. 米サイバー司令部はサイバー・オペレーターを擁する唯一の司令部ではなく、すべての軍人がサイバー・オペレーターである。敵対的な誤報、偽情報、プロパガンダから身を守ることは、それを識別する方法と信頼できる情報源を検出する方法について自分自身を教育することによって、彼らの責任である。
Identifying Orderers of Disinformation and Disinformation Actors 偽情報の命令者と偽情報操作者を特定する
Adversarial disinformation campaigns and influence operations can be identified by knowing where they start — with the Orderers of Disinformation. 敵対的な偽情報キャンペーンや影響力工作は、どこから始まるのかを知ることで識別できる。
Orderers of Disinformation are strategic competitors and adversaries, who want to generate and spread a false narrative to distort facts pertaining to past and future events. 偽情報の命令者は戦略的な競争相手であり敵対者であり、過去と未来の出来事に関わる事実を歪曲するために偽の物語を生み出し、広めることを望んでいる。
They hire creators to develop legitimate looking news agencies and social media accounts to push the false narrative into the Information Environment.    彼らはクリエーターを雇い、合法的に見える通信社やソーシャルメディアのアカウントを開発させ、偽の物語を情報環境に押し込む。  
To spread the orderers’ false narrative in the IE, creators use disinformation actors, such as bots, cyborgs, trolls, sockpuppets and amplifiers.   命令者の虚偽の物語をIEに広めるために、クリエーターはボット、サイボーグ、トロール、ソックパペット、アンプリファイアなどの偽情報アクターを使う。 
Bots use AI to saturate the IE with the false narrative.    ボットはAIを使って、偽のシナリオをIEに飽和させる。  
Cyborgs are employees who take over a bot to counter comments about the false narrative. サイボーグは、ボットを引き継いで偽のシナリオに関するコメントに反論する従業員である。
Trolls are also employees who post comments to push the false narrative. トロールもまた、偽のシナリオを押し通すためにコメントを投稿する社員である。
Troll Farms are several employees that work together on a large-scale campaign to push the false narrative internationally. トロール・ファームとは、偽のシナリオを国際的に広めるために大規模なキャンペーンを行う複数の従業員のことである。
Sockpuppets are fake personas that look like a real person’s profile that pushes the false narrative. ソックパペット(Sockpuppets)とは、実在の人物のプロフィールに似せた偽のペルソナで、偽のシナリオを押し進める。
Amplifiers are ordinary people who believe the false narrative from the bots, cyborgs, trolls and sockpuppets and spread it further. アンプリファイヤーとは、ボット、サイボーグ、トロール、ソックパペットによる虚偽の物語を信じ、それをさらに広める一般人のことである。
The aftermath of spreading their false narrative could change audiences’ behavior and even transform cultures.     彼らの偽りの物語を広めた余波は、視聴者の行動を変え、文化を変容させる可能性さえある。   
Stopping these disinformation actors can be done by identifying repeated posts on their recently created accounts, no personal updates to their page with less than 100 followers and if they are mimicking real users. これらの偽情報活動家を阻止するには、最近作成されたアカウントで繰り返される投稿、フォロワーが100人未満のページへの個人的な更新がないこと、実際のユーザーを模倣しているかどうかを特定することでできる。
The Defense Information School has created a checklist to help spot these disinformation actors at: [web]. 防衛情報学校は、このような偽情報活動家を見分けるのに役立つチェックリストは [web]。
Detecting Propaganda Ecosystems プロパガンダのエコシステムを検知する
Orderers of Disinformation are taking a page from marketing by using a method called the “media multiplier effect” for their false narratives. 偽情報の命令者は、「メディア乗数効果」と呼ばれる方法を用いて偽の物語を作るという、マーケティングを参考にしている。
They use the media multiplier effect to repeat a false narrative simultaneously from different sources to make it appear more credible to the public. This method creates a propaganda ecosystem. 彼らはメディア乗数効果を利用して、異なる情報源から同時に虚偽の物語を繰り返すことで、それが一般大衆にとってより信頼できるものに見えるようにする。この方法はプロパガンダの生態系を作り出す。
Detecting propaganda ecosystems is another way to identify their false narratives and in turn, verifies credible sources of information. プロパガンダ・エコシステムを検出することは、彼らの虚偽の物語を特定するもう一つの方法であり、ひいては信頼できる情報源を検証することになる。
The Global Engagement Center’s Disarming Disinformation website at, [web], has resources depicting already identified propaganda ecosystems. Global Engagement CenterのDisarming Disinformationウェブサイト([web])には、すでに特定されたプロパガンダの生態系を描いたリソースがある。
As the U.S. Air Force component to U.S. Cyber Command, 16th Air Force conducts defensive and offensive cyberspace operations against adversarial disinformation campaigns and influence operations. 米サイバー司令部の米空軍部門として、第16空軍は敵対的な偽情報キャンペーンや影響力作戦に対する防御的・攻撃的なサイバースペース作戦を実施している。
“You, personally, are being targeted by our adversaries,” said U.S. Air Force Lt. Gen. Kevin Kennedy, 16th Air Force (Air Forces Cyber) commander. “Whether it’s through your social media and personal devices or more directly through efforts to collect, disrupt or manipulate the information you are using in your personal or professional life — our adversaries are seeking opportunities to influence your perceptions and ultimately your behavior.” 「第16空軍(サイバー空軍)司令官ケビン・ケネディ中将は、「皆さんは、個人的に、敵対勢力に狙われている。「あなたのソーシャルメディアや個人的なデバイスを通してであれ、より直接的に、あなたが個人的または仕事上の生活で使用している情報を収集し、混乱させ、操作しようとする努力を通してであれ、敵対者はあなたの認識、ひいてはあなたの行動に影響を与える機会を狙っている。
At 16th Air Force, empowered Airmen and Guardians understand our strategic competitors and adversaries, which is the foundation of Information Warfare. 第16空軍では、権限を与えられた飛行士とガーディアンが戦略的な競争相手と敵対者を理解しており、これが情報戦の基礎となっている。
The U.S. military’s most important asset is our service members, a resilient, ready force. A force ready to enhance their digital literacy and build a defense ecosystem against a new era of great power competition in the IE. 米軍の最も重要な資産は、弾力的で即応態勢の整った部隊である軍人である。デジタル・リテラシーを高め、IEにおける大国間競争の新時代に対抗する防衛エコシステムを構築する準備が整った部隊である。
Be a part of this defense ecosystem—use these techniques to counter strategic competitors and adversaries’ misinformation, disinformation and propaganda. 戦略的競合相手や敵対勢力の誤情報、偽情報、プロパガンダに対抗するために、これらのテクニックを使おう。
Don’t be a target; help mature IW across the services and the globe by being able to outthink, outmaneuver and outfight any adversary or threat. どのような敵や脅威にも打ち勝ち、策略をめぐらし、打ち勝つことで、IWの成熟を支援するのだ。

Cyber_20230313030001

 


 

チェックリスト。。。

Defense Information School

PAVILION - DEFOS online Learning

・2021.12.20 SPOTTING DISINFORMATION ACTORS

SPOTTING DISINFORMATION ACTORS 偽情報発信者を見抜く
Use this checklist to assess social media accounts for bots, sock puppets and trolls. このチェックリストを使って、ソーシャルメディアのアカウントにボット、操り人形、荒らしがいないか評価しよう。
Disinformation is false information deliberately and often covertly spread (as by the planting of rumors) to influence public opinion or obscure the truth. Note that disinformation has intent behind it, while misinformation is unintentional. 偽情報とは、世論に影響を与えたり、真実を曖昧にしたりするために、意図的に、しばしば密かに(噂を植え付けるなどして)拡散される偽情報のことである。誤報が意図的でないのに対し、偽情報には意図があることに注意しよう。
There are different types of disinformation actors to look out for: bots, sock puppets and trolls. Bots are fully automated social media accounts and controlled by code set up by a human. A sock puppet is an account created by one person to impersonate another to mask the account creator's identity. A troll is a person who intentionally sows discord and provokes negative emotion to get attention. 注意すべき偽情報アクターには、ボット、ソックパペット、トロールといった種類がある。ボットとは、完全に自動化されたソーシャルメディアのアカウントで、人間が設定したコードによってコントロールされている。ソックパペットとは、アカウント作成者の身元を隠すために、ある人物が別の人物になりすまして作成したアカウントのことである。荒らしとは、注目を集めるために意図的に不和をまき散らし、否定的な感情を引き起こす人のことである。
There are no hard and fast rules for spotting disinformation actors, making it a challenge to do. Use this checklist to determine whether or not a disinformation actor is responsible for the content posted on social media. The items in the checklist are estimates. The number of checks indicates the likeliness that the profile is a disinformation actor: 偽情報の発信者を見分けるには、厳密なルールはなく、難しいものだ。このチェックリストを使って、偽情報発信者がソーシャルメディアに投稿されたコンテンツに責任があるかどうかを判断しよう。チェックリストの項目は推定である。チェックの数は、そのプロフィールが偽情報活動家である可能性を示している:
If 1-2 is checked, maybe. チェックが1-2個なら、そうかもしれない。
If 3-4 are checked, probably. 3〜4個チェックされていれば、おそらく。
If 5 or more are checked, definitely. チェックが5つ以上なら間違いない。
If you think you've identified a disinformation actor, report them to the platform so they can investigate further. 偽情報発信者を特定したと思ったら、プラットフォームに報告し、さらに調査してもらう。
・Repeats posts and comments via copy and paste ・コピペで投稿やコメントを繰り返す
・Created the account within the last one to three years ・過去1~3年以内にアカウントを作成した
・Has under 100 friends or followers ・友達またはフォロワーが100人未満である
・Uses deep fakes, stolen images, altered imagery and/or doctored graphics ・ディープフェイク、盗用画像、改変画像、および/または加工されたグラフィックを使用している
・Profile photo aligns with the intent of disinformation, such as a young attractive woman or a white older man ・プロフィール写真が、若い魅力的な女性や白人の年配の男性など、偽情報の意図に沿ったものである。
・Lacks personal information about family, school, work, friends, pets, valid contact information, etc. ・家族、学校、仕事、友人、ペット、有効な連絡先などの個人情報がない。
・No personal updates shared on the page ・ページ上で個人的な最新情報が共有されていない
・Posts use hook statements to convey feigned shock with statements like, "This is unbelievable," or "I can't believe this." ・信じられない("This is unbelievable"や "I can't believe this.")といった、見せかけの衝撃を伝えるようなフックを使った投稿をする。
・Poses as a person with very strong political opinions and posts are in direct opposition to an extreme version of people on the other side of the political divide ・非常に強い政治的意見を持つ人物を装い、政治的分裂の反対側にいる人々の極端なバージョンと真っ向から対立する投稿をする。
・Frames real events and issues in a way that intensifies anger and division ・現実の出来事や問題を、怒りと分裂を激化させるようなかたちでフレーミングする。
・Pushes a hoax event that never happened ・ありもしないデマを流す
・Attempts to connect to the community by resharing prominent voices to gain credibility and connect to their target audience ・著名な声を再共有することで、信頼性を獲得し、ターゲットとする視聴者とつながろうとする。
・Poses as an affinity group with no person or organization listed as running the group ・親和グループを装うが、そのグループを運営している人物や組織は記載されていない。
・Mimics users who are part of a real and politically focused online community ・実在する政治的なオンライン・コミュニティの一員であるユーザーを模倣する。

 

 


 

国務省のウェブページ

U.S. Department of State

Disarming Disinformation: Our Shared Responsibility

Disarming Disinformation: Our Shared Responsibility 偽情報を武装解除する: 私たちの共通の責任
GLOBAL ENGAGEMENT CENTER グローバル・エンゲージメント・センター
“There is truth and there are lies. Lies told for power and for profit. And each of us has a duty and responsibility, as citizens, as Americans, and especially as leaders – leaders who have pledged to honor our Constitution and protect our nation — to defend the truth and to defeat the lies.” 「真実があれば嘘もある。権力と利益のためにつくられた嘘がある。私たち一人ひとりには、市民として、アメリカ人として、そして特に指導者として、憲法を尊重し、国を守ることを誓った指導者として、真実を守り、嘘を打ち破る義務と責任がある。
JOSEPH R. BIDEN, JR. ジョセフ・R・ビデンJr.
PRESIDENT OF THE UNITED STATES 合衆国大統領
Disinformation is one of the Kremlin’s most important and far-reaching weapons.  Russia has operationalized the concept of perpetual adversarial competition in the information environment by encouraging the development of a disinformation and propaganda ecosystem.  This ecosystem creates and spreads false narratives to strategically advance the Kremlin’s policy goals.  There is no subject off-limits to this firehose of falsehoods.  Everything from human rights and environmental policy to assassinations and civilian-killing bombing campaigns are fair targets in Russia’s malign playbook. 偽情報はクレムリンの最も重要で広範囲に及ぶ武器のひとつである。 ロシアは、偽情報とプロパガンダのエコシステムの発展を奨励することで、情報環境における永続的な敵対競争の概念を運用してきた。 このエコシステムは、クレムリンの政策目標を戦略的に推進するために、偽のシナリオを作成し、広めている。 この虚偽の水源に立入禁止の対象はない。 人権や環境政策から暗殺や民間人を殺す爆撃作戦まで、すべてがロシアの悪意ある脚本における公正な標的である。
Truth disarms Russia’s disinformation weapons.  The Kremlin creates and spreads disinformation in an attempt to confuse and overwhelm people about Russia’s real actions in Ukraine, Georgia, and elsewhere in Europe.  Because the truth is not in the Kremlin’s favor, Russia’s intelligence services create, task, and influence websites that pretend to be news outlets to spread lies and sow discord.  Disinformation is a quick and fairly cheap way to destabilize societies and set the stage for potential military action.  Despite having been exposed for engaging in these malign activities countless times, Russia continues to work counter to international norms and global stability. 真実はロシアの偽情報兵器を無力化する。 クレムリンは、ウクライナ、グルジア、そしてヨーロッパの他の場所でのロシアの実際の行動について、人々を混乱させ、圧倒しようと偽情報を作り、広めている。 真実はクレムリンに有利ではないため、ロシアの諜報機関は、嘘と不和の種をまくために、報道機関のふりをしたウェブサイトを作成し、仕事を与え、影響を与える。 偽情報は、社会を不安定化させ、潜在的な軍事行動の舞台を整えるための、迅速でかなり安価な方法だ。 このような悪質な活動をしていることが何度も明らかになっているにもかかわらず、ロシアは国際規範と世界の安定に反する活動を続けている。
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