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2023.07.04

世界経済フォーラム (WEF) 中央銀行デジタル通貨 (CBDC) グローバル相互運用性原則

こんにちは、丸山満彦です。

世界経済フォーラム (WEF) が中央銀行デジタル通貨 (CBDC) グローバル相互運用性原則に関する報告書を公表していますね。。。

中央銀行が発行するデジタル通貨 (CBDC)について、中国、米国、ユーロ等、約100カ国で実証実験、法律等の整備、導入等が進んでいますが、その相互運用についての議論も必要ということでWEFがこれを公表しているのでしょうね。。。

 

 ● World Economic Forum - Report

・2023.06.29 Central Bank Digital Currency Global Interoperability Principles

Central Bank Digital Currency Global Interoperability Principles 中央銀行デジタル通貨グローバル相互運用性原則
The exploration of central bank digital currencies (CBDC) has gained significant momentum worldwide. With over 100 countries actively engaged in CBDC research and development, there is growing recognition of CBDCs as transformative tools in the future of digital payments. To ensure successful implementation and promote interoperability, global coordination becomes paramount. 中央銀行デジタル通貨(CBDC)の研究は、世界的に大きな盛り上がりを見せている。100カ国以上がCBDCの研究開発に積極的に取り組んでおり、CBDCがデジタル決済の未来を変革するツールであるとの認識が高まっている。導入を成功させ、相互運用性を促進するためには、世界的な協調が不可欠である。
This report analyses CBDCs from a regional perspective, identifying unique aspects and areas of alignment among jurisdictions. It highlights key principles that can serve as a basis for interoperable CBDC design, including trust, financial inclusion, payment efficiency, regulatory compliance, privacy, cybersecurity and more. 本報告書では、地域的な視点からCBDCを分析し、国・地域間のユニークな側面や協調すべき点を明らかにしている。信頼、金融包摂、決済効率、規制遵守、プライバシー、サイバーセキュリティなど、相互運用可能なCBDC設計の基礎となる主要原則を強調している。
The report calls for public-private cooperation, regulatory consistency, innovation and participation in standards development. The principles presented in the report provide a foundation for CBDC interoperability and call for continued conversations and the establishment of enforceable standards. 本報告書は、官民協力、規制の一貫性、イノベーション、標準開発への参加を呼びかけている。報告書に示された原則は、CBDC の相互運用性の基盤となるものであり、継続的な対話と強制力のある標準の確立を求めている。
By understanding regional priorities, aligning areas of common interest and adhering to interoperability principles, CBDCs can advance harmoniously, leading to efficient and interconnected digital payment systems. This report provides valuable insights for stakeholders involved in CBDC development, fostering a global future where CBDCs can thrive and realize their full potential in transforming the payments landscape. 地域の優先順位を理解し、共通の関心分野を一致させ、相互運用性の原則を遵守することで、CBDCは調和を保ちながら前進し、効率的で相互接続されたデジタル決済システムを実現することができる。本報告書は、CBDC の開発に携わる関係者に貴重な洞察を提供し、CBDC が繁栄し、決済事情を一変させる可能性を最大限に発揮できるようなグローバルな未来を育むものである。

 

・[PDF]

20230704-43015

 

目次...

Preface 前書き
Executive summary エグゼクティブサマリー
Introduction 序文
1 Scope 1 範囲
1.1  Definitions 1.1 定義
2 CBDC priorities across regions  2 地域間の CBDC の優先事項 
2.1  Areas of alignment  2.1 一致する地域 
2.2  Latin America and the Caribbean 2.2 ラテンアメリカとカリブ海諸国
2.3  Sub-Saharan Africa 2.3 サブサハラ・アフリカ
2.4  Middle East and North Africa 2.4 中東・北アフリカ
2.5  Asia-Pacific 2.5 アジア太平洋
2.6  Europe 2.6 ヨーロッパ
2.7  North America 2.7 北米
2.8  Global CBDC lessons learned 2.8 世界のCBDCの教訓
3 Global considerations 3 グローバルな検討事項
3.1  Monetary sovereignty 3.1 通貨主権
3.2  Financial stability 3.2 金融の安定性
3.3  Geopolitical risk 3.3 地政学的リスク
3.4  De-dollarization 3.4 脱ドル
3.5  Infrastructure cost considerations 3.5 インフラコストの考慮
4 Key motivations for interoperability principles 4 相互運用性の原則の主な動機
5 Principles for CBDC interoperability 5 CBDC 相互運用性の原則
5.1  Governance 5.1 ガバナンス
5.2  Legal and regulatory 5.2 法的規制
5.3  Identification and authentication 5.3 本人確認と認証
5.4  Payments 5.4 ペイメント
5.5  Technical 5.5 技術的
6 Recommendations 6 推奨事項
6.1  For central banks 6.1 中央銀行向け
6.2  For policy-makers 6.2 政策立案者向け
6.3 For the private sector 6.3 民間セクター向け
6.4  Financial market infrastructure 6.4 金融市場のインフラストラクチャー
Conclusion 結論
Contributors 協力者
Endnotes 巻末資料

 

エグゼクティブサマリー...

Executive summary エグゼクティブサマリー
Central banks have different motivations for exploring or developing central bank digital currency (CBDC), and the demand for improved domestic and cross-border payment rails differs across jurisdictions. To help central banks in the planning and development of their CBDCs and to make sure that interoperable functionalities are considered in time, the central bank community should take steps at the beginning of the design process to include these considerations. Although this paper does not take a stance on the choice to issue a CBDC, it considers interoperability in a global future state where a CBDC may exist.  中央銀行が中央銀行デジタル通貨(CBDC)を検討・開発する動機は様々であり、国内および国境を越えた決済レールの改善に対する需要も法域によって異なる。中央銀行が CBDC を計画・開発する際に役立つよう、また、相互運用可能な機能を適時 検討できるよう、中央銀行コミュニティは、設計プロセスの初期段階から、これらの検討事項 を盛り込むための措置を講じるべきである。本ペーパーは、CBDC を発行するかどうかの選択について立場をとるものではないが、CBDC が存在する可能性のあるグローバルな将来の状態における相互運用性について検討するものである。
Based on the input of the Forum’s Digital Currency Governance Consortium (DCGC) CBDC Regional Roundtable series and multistakeholder input, this paper analyses CBDC from a regional perspective to draw unique elements that would impact CBDC design in each jurisdiction. Based on these regional perspectives, there were several elements that were aligned among countries and regions, including: 本稿は、当フォーラムのデジタル通貨ガバナンス・コンソーシアム(DCGC)CBDC地域ラウンドテーブル・シリーズとマルチステークホルダーからのインプットに基づき、CBDCを地域的な視点から分析し、各法域におけるCBDCの設計に影響を与える独自の要素を導き出したものである。これらの地域的視点に基づき、国や地域間で一致する要素がいくつかあった:
–     Trust in the payment instrument ・決済手段に対する信頼
–     Promoting innovation ・イノベーションの促進
–     Financial inclusion ・金融包摂
–     Monetary and economic stability ・通貨と経済の安定
–     Payment efficiency and security ・決済の効率性と安全性
–     Regulatory compliance and financial integrity ・規制遵守と金融の健全性
–     Privacy and data protection ・防御とデータ保護
–     Cybersecurity and resilience ・サイバーセキュリティとレジリエンス
–     User experience and accessibility ・ユーザー・エクスペリエンスとアクセシビリティ
–     Offline capabilities ・オフライン機能
–     Cross-regional cooperation ・地域間協力
–     Public-private cooperation ・官民協力
–     Interoperability and standards. ・相互運用性と標準
In addition, since the commencement of CBDC pilots and experimentation, there were lessons learned that are relevant globally. These included having a clear reason to pursue CBDC, having strong reasoning for the underlying technology choice, alignment with regulatory frameworks, ensuring integration with other payment solutions, prioritizing user experience and accessibility, building public confidence and trust in the CBDC, building the CBDC with public-private cooperation and prioritizing interoperability.  さらに、CBDCのパイロットと実験が始まって以来、世界的に関連する教訓が得られた。これらの教訓には、CBDC を追求する明確な理由を持つこと、基盤技術を選択する強い理 由を持つこと、規制の枠組みとの整合性、他の決済ソリューションとの統合を確保すること、ユ ーザーエクスペリエンスとアクセシビリティを優先すること、CBDC に対する国民の信頼 と信用を築くこと、官民協力による CBDC の構築、相互運用性の優先などが含まれる。
When considering CBDC interoperability, there are a few key areas that require additional attention. This includes monetary sovereignty, financial stability, geopolitical risk, de-dollarization and infrastructure cost considerations.  CBDC の相互運用性を検討する際、さらに注意を払う必要がある重要な分野がいくつかある。これには、通貨主権、金融の安定性、地政学的リスク、脱ダラー化、インフラコストの考慮が含まれる。
Based on all prior input, there arise a set of principles for CBDC interoperability. There are generally applicable principles such as the need for standardization, openness and inclusivity, scalability, resilience and redundancy, and crossborder integration. Additional principles are grouped by governance, legal and regulatory, identification and authentication, payments, and technical.  すべての事前インプットに基づき、CBDC 相互運用性のための一連の原則が存在する。標準化の必要性、オープン性と包括性、スケーラビリティ、レジリエンスと冗長性、クロスボーダー統合など、一般的に適用可能な原則がある。その他の原則は、ガバナンス、法規制、本人認証、決済、技術別に分類されている。
Thus, the recommendations for central banks are to foster public-private cooperation, engage in thought leadership and advocacy, and education and awareness on CBDCs. For policy-makers, there is a recommendation to aim for regulatory consistency, participate in international forums and foster innovation and research in CBDC. For the private sector, there should be greater participation in regulatory sandboxes and innovation hubs, interoperability testing and pilots, and participation in standards development. For financial market infrastructure players, there should be a focus on interoperable clearing and settlement systems, standardization of messaging formats, and sharing insights from interoperability work.   従って、中央銀行に対する提言は、官民協力の促進、ソート・リーダーシップとアドボカシー活動、CBDCに関する教育と啓発である。政策立案者に対しては、規制の一貫性を目指し、国際的なフォーラムに参加し、CBDCの革新と研究を促進することが推奨される。民間セクターに対しては、規制のサンドボックスやイノベーション・ハブへの参加、相互運用性のテストやパイロット、標準開発への参加を拡大すべきである。金融市場インフラプレーヤーにとっては、相互運用可能な清算・決済システム、メッセージングフォーマットの標準化、相互運用性作業から得られた知見の共有に焦点を当てるべきである。 
These principles can provide a foundation for interoperability with CBDCs. There is a call to action to continue this conversation and form a set of standards that can be applied readily and overseen and enforced by an agreed-upon entity. これらの原則は、CBDC との相互運用性の基盤となる。この対話を継続し、合意された事業体によって容易に適用され、監督・実施されうる一連の標準を形成するための行動が求められている。

 

序文...

Introduction 序文
Central bank digital currencies (CBDC) have the – potential to mitigate the long-standing challenges in payments, including high costs, low speed, limited access and insufficient transparency. As the future of payments could be transformed, there is an opportunity to ensure that there is global coordination in the creation of CBDCs. By understanding various jurisdictional priorities and identifying areas of alignment, a set of principles can be identified that serve as a foundation for the creation of interoperable CBDC design. 中央銀行デジタル通貨(CBDC)は、高コスト、低スピード、アクセス制限、不十分な透明性など、決済における長年の課題を軽減する可能性を秘めている。決済の未来が一変する可能性がある今、CBDCの創設において世界的な協調を確保する機会がある。様々な管轄区域の優先順位を理解し、一致する分野を特定することで、相互運用可能なCBDC設計の基盤となる一連の原則を特定することができる。
This piece builds off the World Economic Forum’s Central Bank Digital Currency Policy-Maker Toolkit, the Digital Currency Governance Consortium (DCGC) white paper series and research from existing and new efforts in this space by international and inter-governmental organizations, many of which involve DCGC member organizations. This paper is informed by the CBDC Regional Roundtable series, workshops, interviews and panels, including World Economic Forum meetings at The Davos Agenda 2022 and 2023 and the Global Technology Governance Retreat. Above all, the paper attempts to provide a neutral, objective and analytical perspective on – CBDC interoperability. 本稿は、世界経済フォーラムの中央銀行デジタル通貨政策立案者ツールキット、デジタル通貨ガバナンス・コンソーシアム(DCGC)のホワイトペーパーシリーズ、そして国際機関や政府間機関によるこの分野での既存および新規の取り組み(その多くはDCGCのメンバー機関が関与している)の調査に基づいている。本稿は、CBDCの地域円卓会議シリーズ、ワークショップ、インタビュー、パネルディスカッション、世界経済フォーラム(ダボス会議)、グローバル・テクノロジー・ガバナンス・リトリートなどから情報を得ている。とりわけ、このホワイトペーパーは、CBDCの相互運用性について中立的、客観的、分析的な視点を提供することを試みている。
This white paper will address the following: このホワイトペーパーでは、以下のことを取り上げる:
– Define the concept of interoperability and CBDC. ・相互運用性とCBDCの概念の定義
– Identify the areas of alignment for CBDC priorities across regions. ・地域間でCBDCの優先事項が一致する分野の識別
– Analyse the priorities for CBDC across regions including Latin America and the Caribbean, Sub-Saharan Africa, Middle East and North Africa, Asia Pacific, Europe and North America. ・ラテンアメリカとカリブ海地域、サハラ以南のアフリカ、中東と北アフリカ、アジア太平洋地域、ヨーロッパと北米を含む地域間のCBDCの優先事項の分析
– Summarize lessons learned from CBDC exploration across the world thus far. ・これまでの世界各地でのCBDCの調査から得られた教訓の要約。
– Acknowledge considerations for CBDC in any jurisdiction, including monetary sovereignty, financial stability, geopolitical risk, de-dollarization and infrastructure cost considerations that need to be reflected on prior to any future CBDC issuance. ・通貨主権、金融の安定性、地政学的リスク、脱ドル、インフラコストなど、将来のCBDC発行に先立ち考慮すべき点の認識
– Set out principles for interoperable CBDC that take into account the previously outlined jurisdictional priorities and areas of alignment. ・ 先に概説した管轄区域の優先順位と整合性を考慮した、相互運用可能なCBDCの原則の確立
– These principles are organized in the categories of governance, legal and regulatory, identification and authentication, different forms of payment and technical considerations. ・これらの原則は、ガバナンス、法規制、本人認証、様々な決済形態、技術的な考慮事項のカテゴリーに整理される。
– Offer recommendations to central bankers, policy-makers, the private sector and financial market infrastructure players. ・中央銀行、政策立案者、民間セクター、金融市場インフラのプレーヤーへの提言
– Conclude with a look towards supporting a set of standards based on these principles. ・最後に、これらの原則に基づく一連の標準を支援するための展望の明示

 

CBDCの状況...

20230704-55112

 


 

まるちゃんの情報セキュリティ気まぐれ日記

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