欧州委員会 次世代仮想世界:機会、課題、政策的意味合い
こんにちは、丸山満彦です。
欧州委員会が次世代仮想社会についての報告書を公表していますね。。。
どれほど動物という意味での人間の認知がついてくるのかという話がありますかね。。。普及には。。。
でも、AppleもVision Proを発表してますし、これから注目の分野ではあります。。。
● European Commission - Science for policy
・2023.07.03 Next generation virtual worlds: opportunities, challenges, and policy implications
Next generation virtual worlds: opportunities, challenges, and policy implications | 次世代仮想世界:機会、課題、政策的意味合い |
New virtual environments are expected to bring transformative shifts in technology, society, and the economy. However, their future is dependent on key technological drivers, industry stakeholders, and adopters. | 新しい仮想環境は、技術、社会、経済に変革をもたらすと期待されている。しかし、その将来は、主要な技術的推進力、業界の利害関係者、採用者によって左右される。 |
A new report highlights the emergence of next generation virtual worlds, that intertwine virtual, digital, and physical realities into highly immersive experiences. These ground-breaking virtual environments are expected to bring transformative shifts in technology, society, and the economy. However, their future is dependent on key technological drivers, industry stakeholders, and adopters, making predictions challenging. | 新しい報告書は、仮想、デジタル、物理的現実を高度に没入的な体験に結びつける次世代仮想世界の出現に焦点を当てている。こうした画期的な仮想環境は、技術、社会、経済に変革をもたらすと期待されている。しかし、その将来は、主要な技術的推進力、業界の利害関係者、採用者によって左右されるため、予測は困難である。 |
Why now? | なぜ今なのか? |
The integration of innovative technologies such as virtual reality, augmented reality, blockchain, cyber-physical systems, AI, and 5G networks into the rapidly evolving Web 3.0 is accelerating at an unprecedented pace. These technologies, along with future advancements, will serve as the foundations for next generation virtual worlds, enabling large-scale interactive experiences that everyone can access. | VR(仮想現実)、AR(拡張現実)、ブロックチェーン、サイバーフィジカルシステム、AI、5Gネットワークといった革新的技術が、急速に進化するWeb 3.0に統合され、かつてないスピードで加速している。これらの技術は、将来の進歩とともに、次世代の仮想世界の基礎となり、誰もがアクセスできる大規模なインタラクティブ体験を可能にする。 |
Presenting the many opportunities of these future virtual worlds, the report also assesses their technical, societal, economic, and legal challenges. Challenges and uncertainties range from privacy, security concerns, ethical considerations and impact on cognition and psychology, to the possible influence on the economy, including on competition and taxation. It will be important to balance the opportunity-risk trade-off from the early stages of development and deployment. | 本報告書は、こうした未来の仮想世界がもたらす多くの機会を提示する一方で、技術的、社会的、経済的、法的な課題についても評価している。課題や不確実性は、プライバシー、セキュリティへの懸念、倫理的配慮、認知や心理学への影響から、競争や税制を含む経済への影響の可能性まで多岐にわたる。開発・展開の初期段階から、機会とリスクのトレードオフのバランスをとることが重要になるだろう。 |
Where are virtual worlds being used? | 仮想世界はどこで使われているのか? |
Education is highlighted as a significant area where virtual worlds can bring about transformative changes. New ways of learning through shared and distributed virtual experiences have the potential to increase collaborative learning and exploration. However, the design of educational virtual worlds must adhere to principles grounded in developmental psychology and learning sciences, prioritising human rights such as privacy, safety, and non-discrimination. | 教育は、仮想世界が変革をもたらしてくれる重要な分野として強調されている。共有され分散された仮想体験を通して学習する新しい方法は、共同学習や探究心を高める可能性を秘めている。しかし、教育用仮想世界のデザインは、発達心理学や学習科学に基づいた原則を遵守し、プライバシーや安全性、非差別といった人権を優先させなければならない。 |
In healthcare and manufacturing, next generation virtual worlds bring new opportunities for improved medical analysis, diagnosis, surgeries, and therapies. In the manufacturing industry, simulations, digital twins and new business models facilitated by virtual worlds can enhance product design, productivity, quality management and logistics. | ヘルスケアと製造業では、次世代仮想世界は、医療分析、診断、手術、治療の改善に新たな機会をもたらす。製造業では、仮想世界によって促進されるシミュレーション、デジタルツイン、新しいビジネスモデルによって、製品設計、生産性、品質管理、物流を強化することができる。 |
Early examples of delivering public services in virtual words already demonstrate the potential for increased citizen participation in policymaking. At the same time, it is important to start reflecting on ownership, responsibility, accountability or questions around accessibility, ensuring that all can access basic public services in next generation virtual worlds. | 仮想世界で公共サービスを提供する初期の例は、すでに政策立案への市民参加拡大の可能性を示している。同時に、所有権、責任、説明責任、あるいはアクセシビリティをめぐる問題について考察を開始し、次世代仮想世界において、すべての人が基本的な公共サービスにアクセスできるようにすることが重要である。 |
How big are virtual worlds in the EU? | EUにおける仮想世界の規模は? |
The analysis of large amount of microdata through the JRC Digital Techno-Economic ecoSystem (DGTES) approach sheds light on the current landscape of the digital techno-economic sector of virtual worlds. | JRCデジタル・テクノエコノミー・エコシステム(DGTES)のアプローチによる大量のマイクロデータの分析は、仮想世界のデジタル・テクノエコノミー部門の現在の状況を明らかにしている。 |
Some 3 700 firms, research and government bodies in the EU operate in the virtual worlds subdomain (about 24% of the global total). In the EU, there is a smaller share of firms (63%) and a much larger share of research institutions and universities (29%) than the global virtual worlds subdomain. EU-funded projects involve 2 065 players, implying that more than half (55%) of the European players in the virtual worlds subdomain are involved in an EU-funded project relating to virtual worlds. | EUでは、約3,700の企業、研究機関、ガバナンス団体が仮想世界のサブドメインで活動している(世界全体の約24%)。EUでは、世界の仮想世界・サブドメインよりも、企業の割合が少なく(63%)、研究機構や大学の割合がはるかに大きい(29%)。EUが資金を提供するプロジェクトには2065のプレイヤーが参加しており、仮想世界のサブドメインにおけるヨーロッパのプレイヤーの半数以上(55%)が、仮想世界に関連するEUが資金を提供するプロジェクトに参加していることになる。 |
This evolving landscape will likely require a new response from policymakers in the EU. It is essential to create an environment that fosters both economic growth and the evolution of digital technology players, while prioritising responsible and fair virtual worlds. | このような状況の進展は、EUの政策立案者に新たな対応を求めることになるだろう。責任ある公正な仮想世界を優先しつつ、経済成長とデジタル技術プレイヤーの進化の両方を促進する環境を作ることが不可欠である。 |
To harness the opportunity of virtual worlds in line with EU values, the Commission will soon be launching a new initiative on virtual worlds, as mentioned in President von der Leyen’s 2022 State of the Union letter of intent. | .EUの価値観に沿って仮想世界の機会を活用するため、欧州委員会は、フォン・デル・ライエン委員長の2022年の一般教書演説で言及されたように、仮想世界に関する新たなイニシアチブを間もなく立ち上げる予定である。 |
・2023.06.27 Next Generation Virtual Worlds: Societal, Technological, Economic and Policy Challenges for the EU
Next Generation Virtual Worlds: Societal, Technological, Economic and Policy Challenges for the EU | 次世代バーチャルワールド:EUの社会的、技術的、経済的、政策的課題 |
Abstract: This report provides an overview of the opportunities that next generation virtual worlds may bring in different sectors such as education, manufacturing, health, and public services among others. This potential will need to be harnessed in light of the challenges the EU may need to address along societal, technological, and economic and policy dimensions. We apply a multidisciplinary and multisectoral perspective to our analysis, covering technical, social, industrial, political and economic facets. The report also offers a first techno-economic analysis of the digital ecosystem identifying current key players in different subdomains related to virtual worlds. | 概要:本報告書は、教育、製造、医療、公共サービスなど、さまざまな分野で次世代バーチャルワールドがもたらす可能性のある機会の概要を提供する。この可能性は、EUが社会的、技術的、経済的、政策的な次元で取り組むべき課題に照らして活用される必要がある。本報告書では、技術、社会、産業、政治、経済の各側面をカバーする学際的かつ多部門的な視点を分析に適用している。また、本報告書は、バーチャルワールドに関連するさまざまなサブドメインにおける現在の主要プレイヤーを特定する、デジタル・エコシステムの初の技術経済分析も提供している。 |
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エグゼクティブサマリー...
Executive summary | エグゼクティブサマリー |
This report analyses different facets of next generation virtual worlds, where physical and virtual environments will blend into highly immersive and intuitive experiences. There are already early signs and examples of this future transition. The report offers a comprehensive overview of the historical context of virtual worlds, opportunities across different sectors, and the challenges likely to be posed in technical, societal, economic and governance realms. By considering the current landscape of players, both policymakers and scientists can gain valuable insights into the virtual worlds dynamics and make informed decisions to shape its next generation. | 本報告書では、物理的環境とバーチャル環境が融合し、没入感が高く直感的な体験が可能になる次世代のバーチャルワールドについて、さまざまな側面から分析している。この将来的な移行については、すでに初期の兆候や事例が見られる。本レポートは、仮想世界の歴史的背景、さまざまな分野にわたる機会、そして技術的、社会的、経済的、ガバナンスの各領域で提起される可能性のある課題について、包括的な概観を提供している。現在のプレイヤーの状況を考察することで、政策立案者と科学者の双方が、仮想世界のダイナミクスについて貴重な洞察を得ることができ、次世代を形成するための情報に基づいた意思決定を行うことができる。 |
Policy context | 政策的背景 |
The EU is now regulating technologies that are likely to be key drivers of next generation virtual worlds through the AI Act, Digital Service Act and Digital Market Act, but also the Data Act and the Data Governance Act amongst other policy initiatives. This report provides early insights and scientific underpinning in areas specific to next generation virtual worlds that would require further policy intervention to protect European values or boost the contribution of European industry. | EUは現在、AI法、デジタルサービス法、デジタル市場法だけでなく、データ法、データ・ガバナンス法などの政策イニシアティブを通じて、次世代バーチャルワールドの主要な原動力となりそうなテクノロジーを規制している。本報告書は、欧州の価値を保護し、欧州産業の貢献を後押しするために、さらなる政策介入が必要と思われる次世代バーチャルワールドに特化した領域について、初期の洞察と科学的裏付けを提供するものである。 |
Key conclusions | 主要な結論 |
Opportunities arising from virtual worlds will require analysis considering associated risks, such as privacy, safety, and non-discrimination. Early assessment will be crucial, with equal emphasis on technological advancements and ethical considerations. | バーチャル・ワールドから生まれる機会には、プライバシー、安全性、非差別といった関連リスクを考慮した分析が必要である。早期の評価が重要であり、技術的進歩と倫理的配慮を同等に重視する必要がある。 |
The advent of next generation virtual worlds holds significant potential for several sectors, notably education, health, public services and manufacturing. Exploring and harnessing this potential can yield substantial advancements and growth in these sectors. | 次世代バーチャル・ワールドの出現は、特に教育、医療、公共サービス、製造業など、いくつかの分野に大きな可能性を秘めている。この可能性を追求し、活用することで、これらの分野に大きな進歩と成長をもたらすことができる。 |
Interoperability among different platforms and components is increasingly important to enhance experiences and maximise the value of next generation virtual worlds. Achieving interoperability through the adoption of common standards can facilitate the seamless integration of virtual worlds. | 次世代バーチャルワールドの体験を高め、その価値を最大化するためには、異なるプラットフォームやコンポーネント間の相互運用性がますます重要になっている。共通の標準を採用することで相互運用性を実現すれば、仮想世界のシームレスな統合を促進することができる。 |
Policymakers must proactively engage with the rapidly evolving and transformative field of virtual worlds. This is crucial to stimulate the economy and foster the evolution of players in this domain while prioritising responsible and fair practices. | 政策立案者は、急速に進化し変貌を遂げる仮想世界の分野に積極的に関与しなければならない。これは、責任ある公正な慣行を優先しつつ、経済を活性化し、この分野のプレイヤーの進化を促進するために極めて重要である。 |
Main findings | 主な調査結果 |
Next generation virtual worlds will leverage recent and future developments in artificial intelligence, eXtended reality, the Internet of things but also connectivity and infrastructure advances. The opportunities these areas will offer for society and the economy are significant in several sectors. | 次世代バーチャルワールドは、人工知能、拡張現実、モノのインターネットだけでなく、コネクティビティやインフラストラクチャーの進歩における最近および将来の発展を活用する。これらの分野が社会と経済にもたらす機会は、いくつかの分野で重要である。 |
At the same time this report acknowledges the presence of uncertainties and challenges surrounding next generation virtual worlds, and sets the stage for areas worth of future exploration and discussion from a scientific perspective, with links to the specific EU policy context. | 同時に本報告書は、次世代バーチャル・ワールドを取り巻く不確実性と課題の存在を認識し、具体的なEUの政策状況とリンクさせながら、科学的見地から今後の探求と議論に値する分野のシーンを設定している。 |
Related and future JRC work | 関連する今後のJRCの活動 |
The JRC is planning to set up a Centre for Advanced Studies on next generation virtual worlds, where the impact on society and the policy challenges will be analysed from a multidisciplinary perspective. It will investigate the influence on individuals (digital twins, socialisation), high-stake sectors (health, education, labour), businesses (new services, business models), digital contents (NFTs), technology (human-metaverse interaction, blockchain) and/or social schemes (democracy, geo-politics, role of public sector). | JRCは、次世代バーチャルワールドに関する高等研究センターの設立を計画しており、そこでは、社会への影響や政策課題を学際的な視点から分析する。個人(デジタル・ツイン、社会化)、ステークホルダーの高い分野(医療、教育、労働)、企業(新しいサービス、ビジネスモデル)、デジタル・コンテンツ(NFT)、テクノロジー(人間とメタバースとの相互作用、ブロックチェーン)、社会スキーム(民主主義、地政学、公共部門の役割)への影響を調査する。 |
Quick guide | クイックガイド |
The report begins with an introduction, delving into the historical context of next generation virtual worlds, and explores the reasons behind their significance, emphasising the timeliness and urgency of addressing them now. | 本報告書は序文から始まり、次世代バーチャル・ワールドの歴史的背景を掘り下げ、その重要性の背後にある理由を探り、今すぐ取り組むことの時宜性と緊急性を強調している。 |
Section 2 examines the opportunities that will likely arise from next generation virtual worlds across different sectors and highlights the potential for human-machine interaction, the transformative impact on education and training, advancements in health, medicine, and well-being, implications for manufacturing, and the relevance of next generation virtual worlds in the public sector. Additionally, the section briefly mentions other fields where virtual worlds can bring about significant changes. | 第2章では、さまざまな分野にわたる次世代バーチャル・ワールドから生まれるであろう機会を検証し、人間と機械の相互作用の可能性、教育と訓練への変革的影響、健康・医療・福祉における進歩、製造業への影響、公共部門における次世代バーチャル・ワールドの関連性を強調している。さらに、このセクションでは、バーチャル・ワールドが大きな変化をもたらす可能性のある他の分野についても簡単に触れている。 |
With Section 3, the report then focuses on the challenges associated with next generation virtual worlds. It begins by discussing the technical challenges posed by emerging technologies and the generation of new types of data, infrastructure requirements and the need for standardization and interoperability. Privacy and security concerns are addressed as an additional challenge. Societal challenges are explored, encompassing ethical considerations and human rights implications, the impact on human health, cognition, and psychology, and the effects on education. Furthermore, the document acknowledges the significance of sustainability within the framework of virtual worlds. | 第3章では、次世代バーチャルワールドに関連する課題に焦点を当てる。まず、新たな技術や新しいタイプのデータの生成、インフラ要件、標準化と相互運用性の必要性によってもたらされる技術的課題について論じている。プライバシーとセキュリティに関する懸念は、さらなる課題として取り上げられている。社会的な課題としては、倫理的な考察や人権への影響、人間の健康、認知、心理学への影響、教育への影響などが挙げられている。さらに、バーチャル・ワールドの枠組みにおける持続可能性の重要性についても言及している。 |
Economic challenges related to next generation virtual worlds are discussed, including the influence on the economy, competition, taxation and the emergence of new business models. Governance and policy challenges are also examined, emphasising the importance of effective governance and comprehensive policies and legal frameworks to navigate virtual worlds successfully. | 次世代バーチャルワールドに関連する経済的課題については、経済への影響、競争、税制、新しいビジネスモデルの出現などが議論されている。ガバナンスと政策の課題も検討され、仮想世界を成功に導くためには、効果的なガバナンスと包括的な政策・法的枠組みが重要であることが強調されている。 |
Finally, through the analysis of data on patents, research projects and scientific publications among others, Section 4 sheds light on the current landscape of the digital techno-economic sector of virtual worlds with a specific EU focus. | 最後に、特許、研究プロジェクト、科学的出版物などに関するデータの分析を通じて、第4章では、EUに特化した仮想世界のデジタル・テクノエコノミー分野の現状に光を当てる。 |
目次...
Abstract | 概要 |
Foreword | まえがき |
Acknowledgements | 謝辞 |
Executive summary | エグゼクティブサマリー |
1 Introduction | 1 序文 |
1.1 From Web 1.0 to Web 4.0: next generation virtual worlds in historical context | 1.1 Web1.0からWeb4.0へ:歴史的文脈における次世代仮想世界 |
1.2 Next generation virtual worlds through the concept of metaverses | 1.2 メタヴァースの概念から見た次世代仮想世界 |
1.3 Next generation virtual worlds: why and why now? | 1.3 次世代仮想世界:なぜ、そしてなぜ今なのか? |
1.4 Uncertainty, open opportunities and challenges | 1.4 不確実性、開かれた機会と課題 |
2 Opportunities across different sectors | 2 さまざまな分野にまたがる機会 |
2.1 Human-machine interaction in virtual worlds | 2.1 仮想世界における人間と機械の相互作用 |
2.2 Education and training | 2.2 教育とトレーニング |
2.3 Health, medicine and wellbeing | 2.3 健康、医療、ウェルビーイング |
2.4 Manufacturing | 2.4 製造業 |
2.5 Public sector | 2.5 公共部門 |
2.6 Other fields | 2.6 その他の分野 |
3 Challenges | 3 課題 |
3.1 Societal challenges | 3.1 社会的課題 |
3.2 Technical challenges | 3.2 技術的課題 |
3.3 Economic challenges | 3.3 経済的課題 |
3.4 Governance and policy challenges | 3.4 ガバナンスと政策の課題 |
4. The technoeconomic ecosystem of next generation virtual worlds | 4. 次世代仮想世界の技術経済エコシステム |
Conclusions | 結論 |
References | 参考文献 |
List of abbreviations and definitions | 略語と定義一覧 |
List of boxes | ボックス一覧 |
List of figures | 図一覧 |
List of tables | 表一覧 |
Annexes | 附属書 |
Annex 1. Next generation virtual worlds digital ecosystem | 附属書1. 次世代仮想世界のデジタル・エコシステム |
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