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2023.07.18

金融安定理事会 (FSB) 暗号資産とステーブルコインに関するグローバルな規制枠組みを最終決定

こんにちは、丸山満彦です。

金融安定理事会 (FSB) が、暗号資産とステーブルコインに関するグローバルな規制枠組みを最終決定したと公表していますね。。。

 

● Financial Stability Board: FSB

・2023.07.17 FSB finalises global regulatory framework for crypto-asset activities

FSB finalises global regulatory framework for crypto-asset activities FSBが暗号資産活動に関するグローバルな規制枠組みを最終決定
Final recommendations incorporate learnings from events of the past year in crypto-asset markets and feedback received during the FSB’s public consultation. 最終勧告には、暗号資産市場で過去1年間に起きた事案から得られた学習や、FSBの公開協議で寄せられたフィードバックが盛り込まれている。
Framework is based on the principle of ‘same activity, same risk, same regulation’ and provides a strong basis for ensuring that crypto-asset activities and so-called stablecoins are subject to consistent and comprehensive regulation, commensurate to the risks they pose. フレームワークは「同じ活動、同じリスク、同じ規制」の原則に基づき、暗号資産活動やいわゆるステーブルコインが、それらがもたらすリスクに見合った一貫性のある包括的な規制の対象となることを確保するための強力な基盤を提供するものである。
The FSB and standard-setting bodies will continue to coordinate in promoting globally consistent regulation by considering the need for further guidance or standards and monitoring implementation status at jurisdictional level. FSBと標準設定団体は、さらなるガイダンスや標準の必要性を検討し、法域レベルでの実施状況を監視することで、グローバルに一貫した規制を推進するための調整を続けていく。
The Financial Stability Board (FSB) today published its global regulatory framework for crypto-asset activities to promote the comprehensiveness and international consistency of regulatory and supervisory approaches. 金融安定理事会(FSB)は本日、規制・監督アプローチの包括性と国際的整合性を促進するため、暗号資産活動に関するグローバルな規制の枠組みを公表した。
The events of the past year have highlighted the intrinsic volatility and structural vulnerabilities of crypto-assets and related players. They have also illustrated that the failure of a key service provider in the crypto-asset ecosystem can quickly transmit risks to other parts of that ecosystem. As recent events have illustrated, if linkages to traditional finance were to grow further, spillovers from crypto-asset markets into the broader financial system could increase. 昨年の事案は、暗号資産と関連プレーヤーの本質的な変動性と構造的脆弱性を浮き彫りにした。また、暗号資産のエコシステムにおいて重要なサービス・プロバイダが破綻すると、エコシステムの他の部分にもリスクが迅速に波及することも明らかになった。最近の事案が示すように、伝統的な金融とのつながりがさらに拡大すれば、暗号資産市場から広範な金融システムへの波及が拡大する可能性がある。
The G20 tasked the FSB to coordinate the delivery of an effective regulatory, supervisory and oversight framework for crypto-assets. The framework takes account of lessons from events of the past year in crypto-asset markets and feedback received during the FSB’s public consultation. G20はFSBに対し、暗号資産に対する効果的な規制・監督・監視の枠組みを提供するための調整を行うよう命じた。この枠組みは、暗号資産市場で過去1年間に起きた事案から得られた教訓と、FSBの公開協議で寄せられたフィードバックを考慮に入れている。
The framework consists of two distinct sets of recommendations: この枠組みは、2つの異なる勧告で構成されている:
High-level recommendations for the regulation, supervision and oversight of crypto-asset activities and markets. 暗号資産活動および市場の規制、監督および監視に関するハイレベル勧告。
Revised high-level recommendations for the regulation, supervision, and oversight of “global stablecoin” arrangements. 「グローバル・ステーブルコイン」取決めの規制、監督、監視に関するハイレベル勧告の改訂。
The final recommendations draw on the implementation experiences of jurisdictions and build on the principles – ‘same activity, same risk, same regulation’; high-level and flexible; and technology neutral – that informed the consultative framework. In light of events of the past year, the FSB has strengthened both sets of high-level recommendations in three areas: (i) ensuring adequate safeguarding of client assets; (ii) addressing risks associated with conflicts of interest; and (iii) strengthening cross-border cooperation. 最終的な勧告は、各法域の実施経験に基づき、協議の枠組みに反映された「同じ活動、 同じリスク、同じ規制」、「ハイレベルかつ柔軟」、「技術的に中立」という原則に基づいている。昨年の事案を踏まえ、FSBは3つの分野((i)顧客資産の適切な保護の確保、(ii)利益相反に関連するリスクへの対応、(iii)国境を越えた協力の強化)におけるハイレベル勧告を強化した。
The recommendations focus on addressing risks to financial stability and do not comprehensively cover all specific risk categories related to crypto-asset activities. Central Bank Digital Currencies (CBDCs), envisaged as digitalised central bank liabilities, are not subject to these recommendations. 勧告は、金融の安定性に対するリスクへの対処に重点を置いており、暗号資産活動に関連するすべての特定のリスクカテゴリーを包括的に網羅しているわけではない。デジタル化された中央銀行の負債として想定されている中央銀行デジタル通貨(CBDC)は、これらの勧告の対象ではない。
The FSB has been working closely with the sectoral standard-setting bodies (SSBs) and international organisations to ensure that the work underway regarding the monitoring and regulation of crypto-asset activities and markets is coordinated, mutually supportive, and complementary. The global framework includes a shared workplan that the FSB and SSBs have developed for 2023 and beyond. Through this, they will continue to coordinate work under their respective mandates to promote the development of a comprehensive and coherent global regulatory framework, including through the provision of more granular guidance by SSBs, monitoring and public reporting. FSBは、暗号資産活動や暗号資産市場の監視・規制に関して進められている作業が、協調、相互支援、補完的なものとなるよう、セクター標準設定団体(SSBs)や国際機関と緊密に連携してきた。グローバルな枠組みには、FSBとSSBsが2023年以降に向けて策定した共有ワークプランが含まれる。これを通じて、FSBとSSBsは、SSBsによるより詳細なガイダンスの提供、モニタリング、公的報告などを通じて、包括的で首尾一貫したグローバルな規制枠組みの構築を推進するため、それぞれのマンデートに基づく作業を引き続き調整していく。
Notes to editors 編集後記
In February 2022, the FSB published an Assessment of Risks to Financial Stability from Crypto-assets, which examined developments and associated vulnerabilities in crypto-asset markets, including stablecoins and DeFi. 2022年2月、FSBは「暗号資産による金融安定へのリスクアセスメント」を公表し、ステーブルコインやDeFiを含む暗号資産市場の動向と関連する脆弱性を検証した。
In October 2022, the FSB published A proposed framework for the international regulation of crypto-asset activities, in the form of two separate sets of recommendations, for a public consultation that ran until 15 December 2022. A summary of the consultation responses, together with the individual responses, has been published separately. 2022年10月、FSBは暗号資産活動の国際的規制のための枠組み案を2つの異なる勧告の形で公表し、2022年12月15日まで公開協議を行った。協議の回答のサマリーは、個別の回答とともに別途公表されている。
The FSB coordinates at the international level the work of national financial authorities and international standard-setting bodies and develops and promotes the implementation of effective regulatory, supervisory, and other financial sector policies in the interest of financial stability. It brings together national authorities responsible for financial stability in 24 countries and jurisdictions, international financial institutions, sector-specific international groupings of regulators and supervisors, and committees of central bank experts. The FSB also conducts outreach with approximately 70 other jurisdictions through its six Regional Consultative Groups. FSBは、各国金融当局と国際標準設定団体の作業を国際レベルで調整し、金融の安定のために効果的な規制・監督・その他の金融セクター政策の策定と実施を促進する。FSBは、24カ国・地域の金融安定に責任を負う各国当局、国際金融機構、規制・監督当局からなるセクター別の国際グループ、中央銀行の専門家からなる委員会を結集している。FSBはまた、6つの地域協議グループ(Regional Consultative Groups)を通じて、他の約70の国・地域ともアウトリーチを行っている。
The FSB is chaired by Klaas Knot, President of De Nederlandsche Bank. The FSB Secretariat is located in Basel, Switzerland, and hosted by the Bank for International Settlements. FSBの議長はクラース・ノットオランダ銀行総裁が務めている。FSB事務局はスイスのバーゼルにあり、国際決済銀行がホスティングしている。

 

 

・2023.07.17 FSB Global Regulatory Framework for Crypto-asset Activities

FSB Global Regulatory Framework for Crypto-asset Activities 暗号資産活動のためのFSBグローバル規制枠組み
The FSB is finalising its global regulatory framework for crypto-asset activities to promote the comprehensiveness and international consistency of regulatory and supervisory approaches. FSBは、規制・監督アプローチの包括性と国際的一貫性を促進するため、暗号資産活動に関するグローバルな規制枠組みを最終決定している。
The framework is based on the principle of ‘same activity, same risk, same regulation’ and provides a strong basis for ensuring that crypto-asset activities and so-called stablecoins are subject to consistent and comprehensive regulation, commensurate to the risks they pose, while supporting responsible innovations potentially brought by the technological change. この枠組みは、「同じ活動、同じリスク、同じ規制」という原則に基づいており、暗号資産活動やいわゆるステーブルコインが、技術革新によってもたらされる可能性のある責任あるイノベーションを支援しつつ、それらがもたらすリスクに見合った一貫性のある包括的な規制の対象となることを確保するための強力な基盤を提供するものである。
It consists of two distinct sets of recommendations: この勧告は、2つの異なる勧告で構成されている:
High-level recommendations for the regulation, supervision and oversight of crypto-asset activities and markets; 暗号資産活動および市場の規制、監督、監視に関するハイレベル勧告
Revised high-level recommendations for the regulation, supervision, and oversight of “global stablecoin” arrangements. グローバル・ステーブルコイン」の規制・監督・監視に関するハイレベル勧告の改訂。
The recommendations focus on addressing risks to financial stability, and they do not comprehensively cover all specific risk categories related to crypto-asset activities. They take account of lessons from events of the past year in crypto-asset markets, as well as feedback received during the public consultation of the FSB’s proposals. Central Bank Digital Currencies (CBDCs), envisaged as digitalised central bank liabilities, are not subject to these recommendations. 本勧告は、金融の安定性に対するリスクへの対応に重点を置いており、暗号資産活動に関 連するすべての特定のリスクカテゴリーを包括的に網羅しているわけではない。この勧告は、暗号資産市場で過去1年間に起きた事案から得られた教訓や、FSBの提案の公開協議で寄せられたフィードバックを考慮している。デジタル化された中央銀行の負債として想定されている中央銀行デジタル通貨(CBDC)は、本勧告の対象ではない。
This document describes how the two distinct sets of recommendations build a framework for the regulation, supervision and oversight of global stablecoins arrangements and other crypto-asset activities. 本文書では、2つの異なる勧告が、グローバルなステーブルコインの取決めやその他の暗号資産活動の規制、監督、監視の枠組みをどのように構築するかを説明する。
The FSB and the sectoral standard-setting bodies (SSBs) have developed a shared workplan for 2023 and beyond, through which they will continue to coordinate work, under their respective mandates, to promote the development of a comprehensive and coherent global regulatory framework commensurate to the risks crypto-asset markets activities may pose to jurisdictions worldwide, including through the provision of more granular guidance by SSBs, monitoring and public reporting. FSBと各分野の標準設定団体(SSBs)は、2023年以降の共有ワークプランを策定した。このワークプランでは、SSBsによるより詳細なガイダンスの提供、モニタリング、公的報告などを通じて、暗号資産市場活動が世界の管轄区域にもたらすリスクに見合った、包括的かつ首尾一貫したグローバルな規制枠組みの構築を促進するため、それぞれのマンデートのもと、引き続き調整を進めていく。

 

 

・[PDF] FSB Global Regulatory Framework for Crypto-Asset Activities - Umbrella public note to accompany final framework

20230718-24426

 

・[DOCX] 仮訳

 

 

暗号資産

 

・2023.07.17 High-level Recommendations for the Regulation, Supervision and Oversight of Crypto-asset Activities and Markets: Final report

High-level Recommendations for the Regulation, Supervision and Oversight of Crypto-asset Activities and Markets: Final report 暗号資産活動と市場の規制、監督、監視のためのハイレベル勧告: 最終報告書
In October 2022, the FSB published a consultative report on regulation, supervision and oversight of crypto-asset activities and markets, including a set of high-level recommendations. 2022年10月、FSBは暗号資産活動・市場の規制・監督・監視に関するハイレベル勧告を含む諮問報告書を公表した。
The recommendations are addressed to financial regulatory, supervisory and oversight authorities at a jurisdictional level. They set out the key objectives that an effective regulatory and supervisory framework should achieve but are high-level and flexible so that they can be incorporated into a wide variety of regulatory frameworks. The recommendations establish a global regulatory baseline and some jurisdictions may also decide to take more restrictive regulatory measures. Their aim is to promote a regulatory, supervisory and oversight framework that is technology-neutral and focuses on underlying activities and risks. 勧告は、管轄地域の金融規制・監督・監視当局を対象としている。勧告は、効果的な規制・監督フレームワークが達成すべき主要な目標を定めているが、多様な規制フレームワークに組み込むことができるよう、ハイレベルかつ柔軟なものとなっている。勧告はグローバルな規制のベースラインを確立するものであり、国・地域によっては、より制限的な規制措置をとることを決定する場合もある。その目的は、技術に中立的で、根本的な活動やリスクに焦点を当てた規制・監督・監視の枠組みを推進することである。
These final recommendations take into account feedback from the public consultation and stakeholder outreach. In light of the events that took place in crypto-asset markets in 2022 and early 2023 and the potential threat to the wider financial system, the recommendations also reflect enhancements of key areas. これらの最終勧告は、パブリックコンサルテーションと関係者への働きかけからのフィードバックを考慮に入れている。2022年から2023年初頭にかけて暗号資産市場で起きた出来事や、より広範な金融システムに対する潜在的な脅威を考慮し、勧告には主要分野の強化も反映されている。
In line with the mandate of the FSB, the recommendations focus on regulatory, supervisory and oversight issues relating to crypto-assets to help foster safe innovation. The recommendations therefore do not comprehensively address all specific risk categories related to crypto-asset activities, such as: Anti-Money Laundering/Combating the Financing of Terrorism (AML/CFT); data privacy; cyber security; consumer and investor protection; market integrity; competition policy; taxation; monetary policy; monetary sovereignty; and other macroeconomic concerns. FSBのマンデートに沿って、勧告は安全なイノベーションの育成を支援するため、暗号資産に関連する規制、監督、監視の問題に焦点を当てている。したがって、本勧告は、暗号資産活動に関連する以下のような特定のリスクカテゴリーを包括的に取り 扱うものではない: マネーロンダリング防止/テロ資金供与対策(AML/CFT)、データセキュリティ、消費者・投資家保護、市場整合性、競争政策、税制、金融政策、通貨主権、その他のマクロ経済的懸念などである。
The FSB has been working closely with the International Monetary Fund, World Bank, the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), the Basel Committee on Banking Supervision, the Bank for International Settlements’ Committee on Payments and Market Infrastructures, the International Organization of Securities Commissions (IOSCO), and the Financial Action Task force to ensure that the work underway regarding the monitoring and regulation of crypto-asset activities and markets is coordinated and mutually supportive. FSBは、国際通貨基金(IMF)、世界銀行、経済協力開発機構(OECD)、バーゼル銀行監督委員会、国際決済銀行決済・市場インフラ委員会、証券監督者国際機構(IOSCO)、金融活動作業部会と緊密に連携し、暗号資産活動や市場の監視・規制に関して進められている作業が、協調的かつ相互支援的なものとなるよう努めている。
Final recommendations 最終勧告
Recommendation 1: Regulatory powers and tools 勧告1:規制権限とツール
Authorities should have and utilise the appropriate powers and tools, and adequate resources to regulate, supervise, and oversee crypto-asset activities and markets, and enforce relevant laws and regulations effectively, as appropriate. 当局は、暗号資産活動や市場を規制、監督、監視し、関連する法律や規制を効果的に執行するために、適切な権限や手段、適切なリソースを有し、活用すべきである。
Recommendation 2: General regulatory framework 勧告2:一般的な規制の枠組み
Authorities should apply comprehensive and effective regulation, supervision, and oversight to crypto-asset activities and markets – including crypto-asset issuers and service providers – on a functional basis and proportionate to the financial stability risk they pose, or potentially pose, and consistent with authorities’ respective mandates in line with the principle “same activity, same risk, same regulation”. 当局は、「同じ活動、同じリスク、同じ規制」の原則に則り、暗号資産発行者およびサービスプロバイダを含む暗号資産活動および市場に対し、機能的かつ金融安定リスクに見合った、包括的かつ効果的な規制・監督・監視を行うべきである。
Recommendation 3: Cross-border cooperation, coordination and information sharing 勧告3:国境を越えた協力、調整、情報共有
Authorities should cooperate and coordinate with each other, both domestically and internationally, to foster efficient and effective communication, information sharing and consultation in order to support each other as appropriate in fulfilling their respective mandates and to encourage consistency of regulatory and supervisory outcomes. 当局は、国内外を問わず、効率的かつ効果的なコミュニケーション、情報共有、協議を促進するため、相互に協力・調整すべきである。
Recommendation 4: Governance 勧告4:ガバナンス
Authorities, as appropriate, should require that crypto-asset issuers and service providers have in place and disclose a comprehensive governance framework with clear and direct lines of responsibility and accountability for all functions and activities they are conducting. The governance framework should be proportionate to their risk, size, complexity and systemic importance, and to the financial stability risk that may be posed by activity or market in which the crypto-asset issuers and service providers are participating. It should provide for clear and direct lines of responsibility and accountability for the functions and activities they are conducting. 政府は必要に応じて、暗号資産発行者およびサービスプロバイダが実施するすべての機能および活動に対し、明確かつ直接的な責任と説明責任を伴う包括的なガバナンスの枠組みを整備し、開示することを要求すべきである。ガバナンスの枠組みは、リスク、規模、複雑性、システミックな重要性、および暗号資産発行 者やサービスプロバイダーが参加している活動や市場がもたらす可能性のある金融安定性 リスクに見合ったものでなければならない。暗号資産発行者およびサービスプロバイダが実施する機能および活動につい て、明確かつ直接的な責任と説明責任を規定すべきである。
Recommendation 5: Risk management 勧告5: リスクマネジメント
Authorities, as appropriate, should require crypto-asset service providers to have an effective risk management framework in place that comprehensively addresses all material risks associated with their activities. The framework should be proportionate to the risk, size, complexity, and systemic importance, and to the financial stability risk that may be posed by the activity or market in which they are participating. Authorities should, to the extent necessary to achieve regulatory outcomes comparable to those in traditional finance, require crypto-asset issuers to address the financial stability risk that may be posed by the activity or market in which they are participating. 当局は必要に応じて、暗号資産サービスプロバイダに対し、その活動に関連するすべての重要なリスクに包括的に対処する効果的なリスクマネジメントの枠組みを整備するよう求めるべきである。この枠組みは、リスク、規模、複雑性、システミックな重要性、および参加する活動や市場 によってもたらされる可能性のある金融安定リスクに見合ったものでなければならない。当局は、伝統的な金融に匹敵する規制の成果を達成するために必要な範囲において、 暗号資産発行者が参加している活動または市場によってもたらされる可能性のある金融安 定リスクに対処することを要求すべきである。
Recommendation 6: Data collection, recording and reporting 勧告6:データ収集、記録、報告
Authorities, as appropriate, should require that crypto-asset issuers and service providers have in place robust frameworks, including systems and processes, for collecting, storing, safeguarding, and the timely and accurate reporting of data, including relevant policies, procedures and infrastructures needed, in each case proportionate to their risk, size, complexity and systemic importance. Authorities should have access to the data as necessary and appropriate to fulfil their regulatory, supervisory and oversight mandates. 当局は必要に応じて、暗号資産発行者およびサービスプロバイダに対し、リスク、規模、複雑性、システミックな重要性に応じて、それぞれ必要な関連ポリシー、手順、インフラを含め、データの収集、保管、保護、適時かつ正確な報告のためのシステムおよびプロセスを含む強固な枠組みを整備するよう求めるべきである。当局は、規制・監督・監視のマンデートを果たすために、必要かつ適切なデータへのアクセス権を有するべきである。
Recommendation 7: Disclosures 勧告7:開示
Authorities should require that crypto-asset issuers and service providers disclose to users and relevant stakeholders comprehensive, clear and transparent information regarding their governance framework, operations, risk profiles and financial conditions, as well as the products they provide and activities they conduct. 政府は、暗号資産の発行者およびサービスプロバイダに対し、そのガバナンスの枠組み、業務、リスクプロファイル、財務状況、ならびに提供する商品および実施する活動に関して、包括的かつ明確で透明性の高い情報を利用者および関連するステークホルダーに開示するよう求めるべきである。
Recommendation 8: Addressing financial stability risks arising from interconnections and interdependencies 勧告8:相互接続と相互依存から生じる金融安定リスクに対処する。
Authorities should identify and monitor the relevant interconnections, both within the crypto-asset ecosystem, as well as between the crypto-asset ecosystem and the wider financial system. Authorities should address financial stability risks that arise from these interconnections and interdependencies. 当局は、暗号資産エコシステム内だけでなく、暗号資産エコシステムと広範な金融システムとの間でも、関連する相互接続を特定し、監視すべきである。当局は、こうした相互接続や相互依存から生じる金融安定リスクに対処すべきである。
Recommendation 9: Comprehensive regulation of crypto-asset service providers with multiple functions 勧告9:複数の機能を持つ暗号資産サービスプロバイダの包括的規制
Authorities should ensure that crypto-asset service providers and their affiliates that combine multiple functions and activities, where permissible, are subject to appropriate regulation, supervision and oversight that comprehensively address the risks associated with individual functions and the risks arising from the combination of functions, including but not limited to requirements regarding conflicts of interest and separation of certain functions, activities, or incorporation, as appropriate. 当局は、許容される場合、複数の機能および活動を組み合わせる暗号資産サービスプロバイダおよびその関連会社が、適切な規制、監督および監視の対象となり、利益相反および特定の機能、活動の分離、または適宜の法人化に関する要件など、個々の機能に関連するリスクおよび機能の組み合わせから生じるリスクに包括的に対処することを確保すべきである。
Content Type(s): Publications, Reports to the G20 Source(s): FSB Policy Area(s): Crypto Assets コンテンツの種類 出版物、G20 への報告書 出所:FSB FSB 政策分野:暗号資産
Press Release プレスリリース

17 July 2023FSB finalises global regulatory framework for crypto-asset activities

2023年7月17日FSB、暗号資産活動に関する世界的な規制の枠組みを最終決定
FSB publishes recommendations, constituting a regulatory and supervisory framework for crypto-assets and stablecoins. FSBは、暗号資産とステーブルコインの規制・監督の枠組みを構成する勧告を公表する。
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17 July 2023FSB Global Regulatory Framework for Crypto-asset Activities 2023年7月17日FSB 暗号資産活動のためのグローバル規制枠組み
Framework consists of two distinct recommendations for the regulation, supervision and oversight of crypto-asset markets and activities and “global stablecoin arrangements”. フレームワークは、暗号資産市場・活動と「グローバルなステーブルコインの取決め」の規制・監督・監視に関する2つの異なる勧告で構成される。
16 February 2023The Financial Stability Risks of Decentralised Finance 2023年2月16日分散型金融の金融安定リスク
Report analyses the DeFi ecosystem, identifies vulnerabilities and sets out work to address them. 報告書は、DeFiエコシステムを分析し、脆弱性を特定し、それらに対処するための作業を提示する。
11 October 2022Regulation, Supervision and Oversight of Crypto-Asset Activities and Markets: Consultative report 2022年10月11日暗号資産活動と市場の規制、監督、監視: 諮問報告書
Recommendations to promote the consistency and comprehensiveness of regulatory, supervisory and oversight approaches to crypto-asset activities and markets and to strengthen international cooperation, coordination and information sharing. 暗号資産活動と市場に対する規制・監督・監視アプローチの一貫性と包括性を促進し、国際的な協力・協調・情報共有を強化するための提言。
16 February 2022Assessment of Risks to Financial Stability from Crypto-assets 2022 年 2 月 16 日暗号資産による金融安定性へのリスクの評価
This report provides the FSB’s view on recent developments in crypto-asset markets and their implications for global financial stability. 本レポートは、暗号資産市場の最近の進展と世界の金融安定に対するその影響に関するFSBの見解を提供する。

 

・[PDF] High-level Recommendations for the Regulation, Supervision and Oversight of Crypto-Asset Activities and Markets - Final report

20230718-24440

・[DOCX] 仮訳

 

 

 

ステーブルコイン

 

・2023.07.17 High-level Recommendations for the Regulation, Supervision and Oversight of Global Stablecoin Arrangements: Final report

 

最終勧告

High-level Recommendations for the Regulation, Supervision and Oversight of Global Stablecoin Arrangements: Final report グローバルなステーブルコイン・アレンジメントの規制・監督・監視のためのハイレベル勧告: 最終報告書
In October 2022, the FSB published a review of its High-level Recommendations, including how any gaps identified could be addressed by existing frameworks, considering recent market and policy developments. 2022年10月、FSBは、最近の市場や政策の進展を考慮し、特定されたギャップを既存の枠組みでどのように対処できるかを含め、ハイレベル勧告のレビューを公表した。
These final revised recommendations take into account feedback from a public consultation and stakeholder outreach. これらの最終的な勧告の改訂は、パブリックコンサルテーションやステークホルダーへの働きかけからのフィードバックを考慮に入れている。
The High-level Recommendations seek to promote consistent and effective regulation, supervision and oversight of global stablecoin arrangements (GSCs) across jurisdictions to address the potential financial stability risks they pose, both at the domestic and international level, while supporting responsible innovation and providing sufficient flexibility for jurisdictions to implement domestic approaches. ハイレベル勧告は、グローバル・ステーブルコイン・アレンジメント(GSC)がもたらす潜在的な金融安定リスクに対処するため、国内・国際レベルの双方において、各国・法域間で一貫性のある効果的な規制・監督・監視を推進することを目指すとともに、責任あるイノベーションを支援し、各国・法域が国内アプローチを実施するための十分な柔軟性を提供するものである。
The recommendations are addressed to financial regulatory, supervisory and oversight authorities at a jurisdictional level. They should be applied by individual authorities to the extent they fall within the authorities’ remits. 本勧告は、各国・法域レベルの金融規制・監督・監視当局を対象としている。勧告は、各当局の権限の範囲内で、各当局が適用すべきものである。
The recommendations take a broad approach to GSCs and are intended to be flexible so that they can be incorporated into the wide variety of regulatory frameworks potentially applicable to GSCs around the world. Where international sectoral standards apply to a GSC for a particular economic function, those standards will address risks specific to the economic function and, as such, authorities should implement those international standards. 本勧告は、GSC に対する広範なアプローチをとっており、世界中の GSC に適用される可能性のある多種多様な規制の枠組みに取り入れることができるよう、柔軟性を持たせるこ とを意図している。特定の経済機能に関する GSC に国際的なセクター標準が適用される場合、それらの標準はその経済機能に特有なリスクに対処するものであり、当局はそれらの国際標準を実施すべきである。
Final recommendations 最終勧告
Recommendation 1: Authorities’ readiness to regulate and supervise global stablecoin arrangements 勧告 1:グローバルなステーブルコインの取決めを規制・監督する当局の準備態勢
Authorities should have and utilise the appropriate powers and tools, and adequate resources, to comprehensively regulate, supervise, and oversee a GSC arrangement and its associated functions and activities, and enforce relevant laws and regulations effectively. 当局は、GSC の取決め及び関連する機能・活動を包括的に規制・監督・監視し、関連する法 律・規制を効果的に執行するために、適切な権限・手段及び適切なリソースを有し、活用すべきで ある。
Recommendation 2: Comprehensive oversight of GSC activities and functions 勧告2:GSCの活動と機能の包括的な監督
Authorities should apply comprehensive and effective regulatory, supervisory and oversight requirements consistent with international standards to GSC arrangements on a functional basis and proportionate to their risks insofar as such requirements are consistent with their respective mandates. 当局は、国際標準に合致した包括的かつ効果的な規制・監督・監視の要件を、それぞれの 権限と整合的である限りにおいて、機能的に、かつリスクに見合った形で、GSC の取 り決めに対して適用すべきである。
Recommendation 3: Cross-border cooperation, coordination and information sharing 勧告3:国境を越えた協力、調整、情報共有
Authorities should cooperate and coordinate with each other, both domestically and internationally, to foster efficient and effective communication, information sharing and consultation in order to support each other in fulfilling their respective mandates and to ensure comprehensive regulation, supervision, and oversight of a GSC arrangement across borders and sectors, and to encourage consistency of regulatory and supervisory outcomes. 当局は、それぞれのマンデートの遂行を相互に支援し、国境やセクターを越えた GSC の取 り決めに対する包括的な規制・監督・監視を確保し、規制・監督上の結果の一貫性を促すため に、効率的かつ効果的なコミュニケーション、情報共有、協議を促進するため、国内外を問わず、 相互に協力・協調すべきである。
Recommendation 4: Governance structures and decentralised operations 勧告4:ガバナンス構造と分散運営
Authorities should require that GSC arrangements have in place and disclose a comprehensive governance framework with clear and direct lines of responsibility and accountability for all functions and activities within the GSC arrangement. 政府は、GSC のアレンジメントが、GSC のアレンジメント内の全ての機能及び活動につい て、明確かつ直接的な責任と説明責任を有する包括的なガバナンスの枠組みを有し、そ れを開示することを求めるべきである。
Recommendation 5: Risk management 勧告5:リスクマネジメント
Authorities should require that GSC arrangements have effective risk management frameworks in place that comprehensively address all material risks associated with their functions and activities, especially with regard to operational resilience, cyber security safeguards and AML/CFT measures, as well as “fit and proper” requirements, if applicable, and consistent with jurisdictions’ laws and regulations. 当局は、GSC のアレンジメントが、その機能及び活動に関連する全ての重要なリスク、特 にオペレーショナル・レジリエンス、サイバーセキュリティ・セーフガード、AML/CFT 措 置、及び適用される場合には「適合性及び適正性」の要件に関して、包括的に対処する効果的なリ スクマネジメントの枠組みを有し、かつ法域の法律及び規制と整合的であることを要求す べきである。
Recommendation 6: Data storage and access to data 勧告 6:データの保管とデータへのアクセス
Authorities should require that GSC arrangements have in place robust frameworks, including systems and processes for the collecting, storing, safeguarding and timely and accurate reporting of data. Authorities should have access to the data as necessary and appropriate to fulfil their regulatory, supervisory and oversight mandates. 当局は、GSC の取決めに対し、データの収集、保管、保護、適時かつ正確な報告のためのシス テムおよびプロセスを含む、強固な枠組みを整備することを求めるべきである。当局は、規制・監督・監視のマンデートを果たすために、必要かつ適切なデータへのアクセス権を有するべきである。
Recommendation 7: Recovery and resolution of the GSC 勧告7:GSC の回収と破綻処理
Authorities should require that GSC arrangements have appropriate recovery and resolution plans. 当局は、GSC が適切な回収・破綻処理計画を策定することを義務付けるべきである。
Recommendation 8: Disclosures 勧告8:情報開示
Authorities should require that GSC issuers and, where applicable, other participants in the GSC arrangements provide all users and relevant stakeholders with comprehensive and transparent information to understand the functioning of the GSC arrangement, including with respect to the governance framework, any conflicts of interest and their management, redemption rights, stabilisation mechanism, operations, risk management framework and financial condition. 当局は、GSC の発行体および該当する場合には GSC の他の参加者に対し、ガバナンスの枠組 み、利益相反とそのマネジメント、償還権、安定化メカニズム、業務、リスクマネジメントの枠組 みおよび財務状況を含め、GSC の機能を理解するための包括的かつ透明性のある情報を、すべての利 用者および関連する利害関係者に提供することを求めるべきである。
Recommendation 9: Redemption rights, stabilisation, and prudential requirements 勧告9:償還権、安定化、プルデンシャル要件
Authorities should require that GSC arrangements provide a robust legal claim to all users against the issuer and/or underlying reserve assets and guarantee timely redemption. For GSCs referenced to a single fiat currency, redemption should be at par into fiat. To maintain a stable value at all times and mitigate the risks of runs, authorities should require GSC arrangements to have an effective stabilisation mechanism, clear redemption rights and meet prudential requirements. 当局は、GSC の仕組みが、すべての利用者に対し、発行体および/または原資産に対す る強固な法的請求権を提供し、タイムリーな償還を保証することを要求すべきである。単一の不換紙幣を参照する GSC については、償還は不換紙幣とのパーで行われる べきである。常に安定した価値を維持し、暴落リスクを軽減するため、当局は GSC の取決めに対し て、効果的な安定化メカニズム、明確な償還権、およびプルデンシャル要件を満たすこ とを求めるべきである。
Recommendation 10: Conformance with regulatory, supervisory and oversight requirements before commencing operations 勧告 10:業務開始前の規制・監督・監視要件への適合
Authorities should require that GSC arrangements meet all applicable regulatory, supervisory and oversight requirements of a particular jurisdiction before commencing any operations in that jurisdiction and adapt to new regulatory requirements as necessary and as appropriate. 当局は、GSC のアレンジメントが特定の法域で業務を開始する前に、当該法域の適用され る規制、監督、監視上の要件をすべて満たしていることを求めるとともに、必要に応じて、また 適切な場合には、新たな規制要件に適応することを求めるべきである。

 

・[PDF] High-level Recommendations for the Regulation, Supervision and Oversight of Global Stablecoin Arrangements

 

20230718-24502

・[DOCX] 仮訳

 

 

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