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2023.07.19

世界経済フォーラム (WEF) メタバースにおけるプライバシーと安全性

こんにちは、丸山満彦です。

世界経済フォーラム (WEF) が「メタバースにおけるプライバシーと安全性」を公表していますね。。。

この報告書でのメタバースのイメージは、「リアルタイムの交流や活動のための共有デジタル空間の集合体、つまりデジタル世界と物理世界を融合させた連続体」という感じのようです。。。

「2次元(2D)や3次元(3D)の物理的・デジタル的な世界や、臨場感をもって体験できる(半)没入型の環境が相互に接続されたネットワークのこと」と定義していますね。。。

今のところは、ゴーグルといわれているデバイスにより、より深い体験ができるようになっていますが、視覚と聴覚に限られていますね。。。おそらく将来的には、脳に直接信号をおくることにより体験できる世界ということになるでしょうから、そうなると、プライバシーや安全性はより重要となるでしょうね。。。物理的な安全というよりも、精神的な安全。。。

いまは、メタバースへの入り口にたったにすぎない。。。

仮想世界の映画としては、マトリックス[wikipedia]が有名ですが、、、バニラ・スカイ[wikipedia]という映画もありましたね。。。個人的にはかなり後味の悪かった映画で、いまでもこうして思い出してしまいます...(^^;; すでに両方とも20年以上も前の映画なのにね。。。

 

 ● World Economic Forum - Report

・2023.07.17 Privacy and Safety in the Metaverse

Privacy and Safety in the Metaverse メタバースにおけるプライバシーと安全性
The metaverse is expected to reach a value of $1 trillion in the next three years, driven by rapid uptake and technologies like generative AI. メタバースは、急速な普及と生成的AIのような技術に牽引され、今後3年間で1兆ドルの価値に達すると予想されている。
The metaverse is expected to reach a value of $1 trillion in the next three years, driven by rapid uptake and technologies like generative AI. メタバースは、急速な普及と生成的AIのような技術によって、今後3年間で1兆ドルの価値に達すると予想されている。
This report is published under the Defining and Building the Metaverse Initiative, whose goal is to bring together major stakeholders from academia, civil society, government and business to advance consensus and create a metaverse that is economically viable, interoperable, safe, equitable and inclusive. The initiative is divided into two workstreams: governance and economic and social value creation. 本レポートは、学術界、市民社会、政府、ビジネス界から主要なステークホルダーを集め、コンセンサスを促進し、経済的に実行可能で、相互運用可能で、安全で、公平で、包括的なメタバースを創造することを目的とした「メタバースの定義と構築イニシアチブ」のもとで発表された。このイニシアティブは、ガバナンスと経済的・社会的価値創造の2つのワークストリームに分かれている。
In this report, the governance workstream emphasizes the need for worldwide collaboration among various stakeholders, including academics, regulators, policy-makers and design teams, to nurture understanding of the metaverse and establish protective measures. The paper highlights the importance of privacy, responsible data handling and inclusive design. It encourages stakeholders to start discussions about the ethical navigation of the metaverse. 本報告書では、ガバナンスのワークストリームにおいて、メタバースに対する理解を深め、保護手段を確立するために、学者、規制当局、政策立案者、デザインチームなど、さまざまなステークホルダーが世界規模で協力する必要性を強調している。この論文は、プライバシー、責任あるデータの取り扱い、包括的なデザインの重要性を強調している。関係者がメタバースの倫理的なナビゲーションについて議論を始めるよう促している。
An accompanying release from the social value creation workstream presents a holistic understanding of the implications of metaverse adoption on individuals, economies and societies. 社会価値創造ワークストリームからの付随リリースでは、メタバース導入が個人、経済、社会に与える影響について全体的な理解を示している。

 

・[PDF]

20230719-24616

 

目次

Foreword  まえがき 
Executive summary 要旨
Introduction 序文
Key concepts 主要概念
1 New realities 1 新たな現実
2 Privacy and data processing 2 プライバシーとデータ処理
3 Engaging safely 3 安全に関与する
4 Literacy and empowerment 4 リテラシーとエンパワーメント
5 Future technology considerations 5 将来のテクノロジーに関する考察
Conclusion おわりに
Appendices 附属書
Contributors 協力者
Endnotes 巻末資料

 

前書きから主要概念...

Foreword まえがき
The metaverse – a term used for the next iteration of the internet – continues to garner research, development, and investment interest around the world. Recent findings from Accenture indicate that the projected value of the metaverse is expected to reach $1 trillion in the next three years, suggesting that the metaverse is already experiencing wide adoption. Furthermore, recent developments in generative AI will accelerate metaverse creation and growth, with the metaverse, in turn, providing a way for AI to reach consumers. While AI and metaverse announcements may compete for media attention, they are, in fact, partners in this digital evolution.  メタバース(インターネットの次の世代を意味する言葉)は、世界中で研究、開発、投資の関心を集め続けている。アクセンチュアの最近の調査結果によると、メタバースの予測価値は今後3年間で1兆ドルに達すると予想されており、メタバースがすでに広く普及しつつあることを示唆している。さらに、生成的AIにおける最近の開発は、メタバースの創造と成長を加速させ、メタバースは、AIが消費者に到達するための手段を提供する。AIとメタバースの発表はメディアの注目を集めるために競合するかもしれないが、実際には、このデジタル進化におけるパートナーである。
The need to foster international dialogue and develop directional guidance is now more relevant than ever. The previous era of technology taught us that while innovation can be a powerful force for good, it can also exacerbate existing problems and create new ones. Building upon the lessons learned from the development of the early internet, the World Economic Forum convenes thought leaders from the public and private sectors to collaboratively develop insights, strategies, and frameworks to help ensure that the metaverse contributes to economic and social progress while protecting individual rights.  国際的な対話を促進し、方向性を示す指針を策定する必要性は、かつてないほど高まっている。前時代のテクノロジーは、イノベーションが善をもたらす強力な力になる一方で、既存の問題を悪化させ、新たな問題を生み出す可能性もあることを教えてくれた。世界経済フォーラムは、初期のインターネット開発から学んだ教訓に基づき、官民のオピニオンリーダーを招集し、メタバースが個人の権利を保護しつつ、経済的・社会的進歩に確実に貢献するための洞察、戦略、フレームワークを共同で開発している。
This paper is a continuation of the World Economic Forum’s Defining and Building the Metaverse Initiative. In collaboration with Accenture, past outputs from this initiative have delved into the concepts of Interoperability in the Metaverse and Demystifying the Consumer Metaverse.  本稿は、世界経済フォーラムの「メタバースの定義と構築」イニシアティブの続編である。アクセンチュアとの協力の下、このイニシアチブの過去のアウトプットは「メタバースにおける相互運用性」と「消費者メタバースの解明」の概念を掘り下げてきた。
We are pleased to present this second output from the governance track: Metaverse Privacy and Safety. It emphasizes key conversation areas so that the metaverse may be built with human rights, safety and privacy at its core. By presenting these insights, decision-makers are empowered to create a metaverse based on human-first principles that will positively impact individuals and society at large.  我々は、ガバナンス・トラックからの2番目のアウトプットを発表できることを嬉しく思う: メタバースのプライバシーと安全性である。メタバースが人権、安全性、プライバシーを中核として構築されるよう、主要な会話領域を強調している。これらの洞察を提示することで、意思決定者は、個人と社会全体にポジティブな影響を与える人間第一の原則に基づくメタバースを創造する力を与えられる。
Simultaneously, the value creation track of this project has released its second output: Social Implications of the Metaverse. It highlights the potential consequences and new opportunities of metaverse adoption and usage on individuals. These insights should help decision-makers think about technology development from a holistic lens and incentivize outcomes for a thriving and healthy society.  同時に、このプロジェクトの価値創造トラックは2番目のアウトプットを発表した: 「メタバースの社会的意義」である。これは、メタバースの採用と利用が個人にもたらす潜在的な影響と新たな機会を浮き彫りにしている。これらの洞察は、意思決定者が総合的なレンズから技術開発について考え、繁栄した健全な社会のための成果にインセンティブを与えるのに役立つずである。
Creating a metaverse that is not only economically viable, but also equitable, accessible, inclusive, and safe requires consideration of human rights, equality, and sustainability. These two publications are based on the inputs of a global, multistakeholder working group of more than 150 experts from academia, civil society, government, technology and business. The lessons from this process are informing global efforts to help realize the benefits, and mitigate the risks, of the metaverse.  経済的に実行可能であるだけでなく、公平で、利用しやすく、包括的で、安全なメタバースを創造するには、人権、平等、持続可能性を考慮する必要がある。これら2つの出版物は、学界、市民社会、ガバナンス、政府、テクノロジー、ビジネス界から150人以上の専門家が参加した、グローバルなマルチステークホルダー・ワーキンググループのインプットに基づいている。このプロセスから得られた教訓は、メタバースの恩恵を実現し、リスクを軽減するための世界的な取り組みに反映されている。
Executive summary 要旨
The metaverse, a dynamic and interconnected digital realm, holds immense potential to reshape the way we live, work, and interact. As the convergence of augmented reality (AR), virtual reality (VR) and mixed reality (MR) blur the boundaries between physical and (semi-)virtual spaces, it becomes imperative to address privacy and safety concerns to ensure a secure and inclusive metaverse for all participants. This paper serves as a catalyst for stakeholders, promoting dialogue and action in navigating the complexities of privacy and safety in this blended world. ダイナミックで相互接続されたデジタル領域であるメタバースは、私たちの生活、仕事、交流のあり方を再構築する計り知れない可能性を秘めている。拡張現実(AR)、仮想現実(VR)、複合現実(MR)が融合し、物理的空間と(半)仮想空間の境界が曖昧になるにつれ、すべての参加者にとって安全で包括的なメタバースを確保するために、プライバシーと安全性への懸念に対処することが不可欠になっている。本論文は、この融合された世界におけるプライバシーと安全性の複雑さを乗り越えるための対話と行動を促進し、利害関係者の触媒となるものである。
This paper emphasizes the importance of designing human-first experiences that prioritize the privacy and safety of all participants across the following domains: 本稿では、以下の領域にわたって、すべての参加者のプライバシーと安全を優先する人間優先の体験をデザインすることの重要性を強調する:
Blending worlds: Stakeholders should consider the nuances of real-world and online experiences–such as the meaning of real-world privacy vs data privacy, given the power metaverse technologies have in blending reality with digital spaces. This encompasses aspects such as rights, harms, crimes, inclusion and diversity within the metaverse environment. 融合する世界:メタバース・テクノロジーが現実とデジタル空間を融合させる力を持っていることから、関係者は現実世界とオンライン体験のニュアンス、例えば現実世界のプライバシーとデータ・プライバシーの意味などを考慮する必要がある。これは、メタバース環境における権利、危害、犯罪、包摂、多様性といった側面を包含する。
Experience and environment design: Choices made today regarding platform/organizational structure, permissions levels and forum type will shape privacy practices and safety measures of participants in the metaverse. エクスペリエンスと環境デザイン: プラットフォーム/組織構造、権限レベル、フォーラムのタイプに関して現在行われている選択は、メタバースにおける参加者のプライバシー慣行と安全対策を形成する。
Data processing and data privacy measures: Privacy decisions regarding the front and back end of system design play a pivotal role in cultivating trust among its users. Adequate privacy protections must be in place to ensure that individuals feel confident engaging in spatial interactions. Without robust data privacy measures, users may be reluctant to fully embrace the metaverse as a platform for social interaction, commerce and entertainment. データ処理とデータプライバシー対策: システム設計のフロントエンドとバックエンドに関するプライバシーの決定は、ユーザー間の信頼を培う上で極めて重要な役割を果たす。個人が安心して空間的なインタラクションに参加できるようにするためには、適切なプライバシー保護が行われなければならない。強固なデータプライバシー対策がなければ、ユーザーは社会的交流、商取引、娯楽のプラットフォームとしてメタバースを完全に受け入れることに消極的になるかもしれない。
Accessing, onboarding and engaging in metaverse environments and experiences: Carefully architecting how participants access, onboard and engage is essential to delivering privacy by design (PbD) and safety by design (SbD); integral to PbD and SbD, stakeholders must consider inclusivity, accessibility and literacy design specifications. メタバース環境と体験へのアクセス、オンボーディング、エンゲージメント: 参加者がどのようにアクセスし、乗り込み、エンゲージするかを注意深く設計することは、プライバシー・バイ・デザイン(PbD)とセーフティ・バイ・デザイン(SbD)を実現する上で不可欠である。PbDとSbDに不可欠な要素として、関係者は包括性、アクセシビリティ、リテラシー設計仕様を考慮しなければならない。
Spotlight: protecting children in the metaverse: Vulnerable groups deserve special consideration – particularly children. It is imperative to address the unique needs of children to foster a positive and enriching metaverse experience. For example, stakeholders should consider how, when and where children’s interests are supported by parental controls to promote autonomy as they grow by learning, playing and creating online. スポットライト:メタバースにおける子どもの保護: 脆弱性グループ、特に子どもは特別な配慮に値する。ポジティブで豊かなメタバース体験を育むためには、子ども特有のニーズに対応することが不可欠である。例えば関係者は、オンラインで学び、遊び、創造することで成長する子どもの自主性を促進するために、いつ、どこで、どのようにペアレンタルコントロールによって子どもの興味をサポートするかを検討すべきである。
Empowering individuals and communities with metaverse literacy: Establishing and enabling metaverse literacy is fundamental for putting human-first design principles into practice. Literacy efforts should target different education levels, be omnichannel in delivery and be customized to be persona- or demographic- specific to best empower all individuals. メタバース・リテラシーで個人とコミュニティに力を与える: メタバース・リテラシーを確立し可能にすることは、人間優先の設計原則を実践するための基本である。リテラシー向上への取り組みは、さまざまな教育レベルを対象とし、オムニチャネルで提供され、すべての個人に最適な力を与えるために、ペルソナやデモグラフィックに合わせてカスタマイズされるべきである。
Future technology considerations: While reliance on generative AI could build efficiency in populating the metaverse with infrastructure, buildings, art, personas and other objects, there is a safety risk inherent in building parts of the metaverse without responsible AI practices. 将来のテクノロジーに関する考察: 生成的AIに頼ることで、インフラ、建物、アート、ペルソナ、その他のオブジェクトをメタバースに投入する際の効率性を構築できるかもしれないが、責任あるAIの実践なしにメタバースの一部を構築することには、安全性のリスクが内在している。
This paper highlights the importance of global cooperation and collaboration among academics, policy-makers, product design teams and regulators. It calls for a collective effort to establish metaverse literacy programmes and comprehensive frameworks that safeguard the privacy, security and rights of individuals in this dynamic digital environment. 本稿では、学者、政策立案者、製品設計チーム、規制当局の世界的な協力と連携の重要性を強調する。このダイナミックなデジタル環境における個人のプライバシー、セキュリティ、権利を保護するメタバース・リテラシー・プログラムと包括的なフレームワークを確立するための集団的努力を求めるものである。
By highlighting privacy considerations, responsible data practices and inclusive design principles, this paper aims to empower stakeholders start conversations regarding how to navigate the metaverse responsibly and ethically. Through embracing privacy-conscious practices and promoting metaverse literacy, stakeholders can unlock the full potential of the metaverse while ensuring a safe and inclusive future for all. プライバシーへの配慮、責任あるデータ実務、包括的な設計原則を強調することで、本論文は、利害関係者が責任と倫理を持ってメタバースをナビゲートする方法について会話を始める力を与えることを目的としている。プライバシーに配慮した実践を受け入れ、メタバース・リテラシーを促進することで、関係者はメタバースの可能性を最大限に引き出し、同時にすべての人にとって安全で包括的な未来を確保することができる。
Introduction 序文
The next era of the internet is on the horizon, and the “metaverse” analogy has emerged as a vision for its potential future state. Although the definition of the metaverse is continually evolving, it can be described as a collection of shared digital spaces for real-time interaction and activities – a continuum that blends digital worlds with the physical world. This paper will discuss the importance of privacy and safety considerations that can support trust and wellbeing in the metaverse.  インターネットの次の時代は目前に迫っており、「メタバース」というアナロジーは、その潜在的な未来の状態のビジョンとして浮上している。メタバースの定義は絶えず進化しているが、リアルタイムの交流や活動のための共有デジタル空間の集合体、つまりデジタル世界と物理世界を融合させた連続体として説明することができる。本稿では、メタバースにおける信頼とウェルビーイングを支えるプライバシーと安全性への配慮の重要性について論じる。
The metaverse is likely to be composed of a consumer, enterprise and industrial metaverse. The early advancements towards the metaverse can be accessed through existing devices such as traditional desktops, tablets and mobile phones. In the future, however, metaverse experiences may be accessed and supported primarily by extended reality (XR) technologies – including augmented reality (AR), mixed reality (MR), virtual reality (VR) and/or other emerging technologies yet unknown.  メタバースは、コンシューマー、エンタープライズ、インダストリーのメタバースで構成される可能性が高い。メタバースに向けた初期の進歩は、従来のデスクトップ、タブレット、携帯電話といった既存のデバイスからアクセスできる。しかし将来的には、拡張現実(XR)技術(拡張現実(AR)、複合現実(MR)、仮想現実(VR)、および/またはまだ知られていないその他の新興技術を含む)によって、メタバース体験がアクセスされ、主にサポートされるようになるかもしれない。
As noted in the State of Digital Trust report by Information Systems Audit and Control Association (ISACA), 1 82% of survey respondents say digital trust will be even more important in five years than it is today. For the metaverse to become a reality, all metaverse stakeholders – including individuals and businesses – will need to address dimensions of digital trust 2 (see Appendix 1). Digital trust will be paramount to metaverse adoption as it is a critical building block for consumers and enterprises alike to promote a sense of safety and well-being.  ISACA(Information Systems Audit and Control Association)による「デジタルトラストの現状(State of Digital Trust)」レポートでも述べられているように、調査回答者の82%が、デジタルトラストは5年後には現在よりもさらに重要になると答えている。メタバースが現実のものとなるためには、個人や企業を含むすべてのメタバース関係者がデジタルトラストの次元に取り組む必要がある2(附属書1参照)。デジタル・トラストは、消費者にとってもエンタープライズにとっても、安全感と幸福感を促進するための重要なビルディング・ブロックであるため、メタバースの採用にとって最も重要である。
The purpose of this paper is to raise awareness of privacy and safety issues within the metaverse so that privacy by design (PbD) and safety by design (SbD) approaches can be aligned with digital trust dimensions and values such as transparency, accountability, oversight, inclusive design and ethical and responsible use may be upheld. This paper seeks to educate metaverse participants, providers, creators, policy-makers and other stakeholders so that they may prioritize and mitigate potential risks. It is paramount that privacy and safety are considered for all users, both individually and holistically, and discussed with special considerations for vulnerable groups and communities, such as children. As an example, this paper includes a special spotlight on children to showcase unique conversations and risks that require special attention. 本稿の目的は、プライバシー・バイ・デザイン(PbD)とセーフティ・バイ・デザイン(SbD)のアプローチをデジタルトラストの次元と整合させ、透明性、説明責任、監視、包括的デザイン、倫理的で責任ある利用といった価値を維持できるように、メタバースにおけるプライバシーと安全の問題に対する認識を高めることである。本稿は、メタバースへの参加者、プロバイダ、クリエイター、政策立案者、その他のステークホルダーが、潜在的なリスクに優先順位をつけ、軽減できるよう啓蒙することを目的としている。プライバシーと安全性が、すべてのユーザーに対して、個人的にも全体的にも考慮され、子どものような脆弱性のあるグループやコミュニティに対して特別に考慮された上で議論されることが最も重要である。その一例として、本稿では、特に注意が必要なユニークな会話やリスクを紹介するために、子どもにスポットライトを当てている。
Foundational key concepts 基礎となる主要概念
This paper makes frequent mentions of the metaverse, metaverse stakeholders, humanfirst, digital trust, well-being, privacy and safety, defined opposite.  本稿では、メタバース、メタバースステークホルダー、ヒューマンファースト、デジタルトラスト、ウェルビーイング、プライバシー、セーフティについて頻繁に言及している。
While the concepts underlie the discussions in this paper, notions of trust, well-being, privacy and safety should be contextualized to different local regulations, cultures, customs and sensitivities. これらの概念は本稿の議論の根底にあるが、信頼、幸福、プライバシー、安全という概念は、異なる地域の規制、文化、習慣、感性に合わせて文脈化されるべきである。
Metaverse: The metaverse is a network of interconnected two dimensional (2D) and three dimensional (3D) physical and digital worlds and environments of (semi-)immersive nature that can be experienced with a sense of presence. The market is still converging around on a single definition, see Appendix 2 for additional market definitions.  メタバース: メタバースとは、2次元(2D)や3次元(3D)の物理的・デジタル的な世界や、臨場感をもって体験できる(半)没入型の環境が相互に接続されたネットワークのことである。市場はまだ一つの定義に収斂している最中であり、追加の市場定義については附属書2を参照のこと。
Metaverse stakeholders: Metaverse stakeholders: the individuals who engage with and support the metaverse. メタバース利害関係者 メタバース関係者:メタバースに関与し、それをサポートする個人。
 – Providers: The technology, platform and service providers that build the infrastructure and devices for the metaverse.  - プロバイダ: メタバースのインフラやデバイスを構築するテクノロジー、プラットフォーム、サービスのプロバイダ。
 – Creators: Creators make content and experiences for participants on the platforms that providers make available.  - クリエイター: プロバイダが提供するプラットフォーム上で、参加者のためにコンテンツや体験を作る。
 – Participants: Individuals who (will) participate in the experiences that creators make.  - 参加者: クリエイターが作る体験に参加する(予定の)個人。
 – Civil society: Community groups, nongovernmental organizations (NGOs), labour unions, indigenous groups, charitable organizations, faith-based organizations, professional associations and foundations that have a role in public life.  - 市民社会: コミュニティ・グループ、非政府組織(NGO)、労働組合、先住民グループ、慈善団体、信仰に基づく組織、専門家団体、公共生活において役割を持つ財団。
 – Academia: Communities dedicated to research, education and scholarship.  - アカデミア: 研究、教育、学問を専門とするコミュニティ。
 – Government/policy-makers: Members of government responsible for policy-making.   - 政府/政策立案者: 政策立案を担当する政府メンバー。
Human-first metaverse: A metaverse that prioritizes the human needs of the individual and consequently integrates supportive design choices, tools and interactions to respect the persons behind the data. This transcends decisions – from architecture and security to privacy, identity and safety choices. This is an inclusive design philosophy that considers people’s needs as they are, irrespective of geography, cultural identity, ability or age. It strives to be equitable and inclusive of all, not just most.  人間優先のメタバース: 個人のニーズを優先し、その結果、データの背後にある個人を尊重するための支援的なデザインの選択、ツール、インタラクションを統合したメタバース。これは、アーキテクチャやセキュリティからプライバシー、アイデンティティ、安全性の選択に至るまで、意思決定を超越している。これは、地理的、文化的アイデンティティ、能力、年齢に関係なく、ありのままの人々のニーズを考慮する包括的なデザイン哲学である。多くの人だけではなく、すべての人を公平に包含することを目指す。
Metaverse technology: メタバース・テクノロジー:
 – Extended reality (XR): a fusion of all the realities – including augmented reality (AR), virtual reality (VR), and mixed reality (MR) – that consists of technology-mediated experiences enabled via a wide spectrum of hardware and software, including sensory interfaces, applications and infrastructures.  - 拡張現実(XR):拡張現実(AR)、仮想現実(VR)、複合現実(MR)を含むすべての現実の融合であり、感覚的インターフェイス、アプリケーション、インフラストラクチャーを含む広範なハードウェアとソフトウェアによって実現されるテクノロジーを媒介とした体験からなる。
 – Virtual reality (VR): a fully immersive softwaregenerated artificial environment. VR is a simulation of three-dimensional images, experienced by users via special electronic equipment, such as a head-mounted display (HMD). VR can create or enhance characteristics such as presence, embodiment and agency.  - 仮想現実(VR):完全没入型のソフトウェアによる人工環境。VRは3次元映像のシミュレーションであり、ヘッドマウントディスプレイ(HMD)などの特殊な電子機器を介してユーザーが体験する。VRは、臨場感、体現感、主体性といった特徴を創造したり、高めたりすることができる。
 – Mixed reality (MR): seamlessly blends the user’s real-world environment with digitally created content, where both environments can coexist and interact with each other.  - 複合現実感(MR):ユーザーの現実世界環境とデジタルで作成されたコンテンツをシームレスに融合させ、両環境を共存させ、相互に作用させることができる。
 – Augmented reality (AR): overlays digitally created content on top of the user’s real-world environment, viewed through a device (such as a smartphone) that incorporates real-time inputs to create an enhanced version of reality.   - 拡張現実(AR):ユーザーの現実世界の環境の上にデジタルで作成されたコンテンツを重ね合わせ、リアルタイムの入力を組み込んだデバイス(スマートフォンなど)を通して見ることで、現実の拡張版を作成する。
Metaverse environment: Also known as immersive virtual environments (IVEs),9 these are (semi-) immersive spaces hosted on a given platform. メタバース環境: 没入型仮想環境(IVE)9 とも呼ばれ、特定のプラットフォーム上でホストされる(半)没入型空間である。
Metaverse experience: The activities, engagement, transactions etc. enabled across metaverse environments.10  メタバース体験: メタバース環境全体で可能になる活動、関与、取引など10。
Privacy:11 Privacy is defined as the right of an individual or entity to manage and maintain control over and confidentiality of information and data about itself, and to make choices on how that data is used and shared; the freedom from interference in one’s personal affairs.  プライバシー:11 プライバシーとは、個人または事業体が自分自身に関する情報やデータを管理・維持し、機密性を保持し、そのデータをどのように利用・共有するかを選択する権利、すなわち個人的な事柄に対する干渉を受けない自由と定義される。
Safety:12 Safety is the state achieved by taking actions to prevent and reduce harms. Metaverse safety includes driving responsible platform design and governance, designing tools to empower individuals to moderate their online experiences, and mitigating illegal or harmful content and conduct. It is important to acknowledge that digital safety requires a complex range of deliberations, balancing legal, policy, ethical, social and technological considerations.  安全性:12 安全性とは、危害を予防し、軽減するための行動をとることによって達成される状態である。メタバースの安全性には、責任あるプラットフォームの設計とガバナンスを推進すること、個人のオンライン体験を節度あるものにするためのツールを設計すること、違法または有害なコンテンツや行為を低減することが含まれる。デジタル・セーフティは、法的、政策的、倫理的、社会的、技術的な考慮のバランスをとりながら、複雑な範囲の検討を必要とすることを認識することが重要である。
Digital trust:13 Digital trust is an individual’s expectation that digital and virtual technologies and services – and the organizations providing them – will protect all stakeholders’ interests and uphold societal expectations and values. For more on digital trust, see the work by the World Economic Forum, Earning Digital Trust.  デジタルの信頼:13 デジタルの信頼とは、デジタルとバーチャルのテクノロジーとサービス、そしてそれらをプロバイダとして提供する組織が、すべての利害関係者の利益を守り、社会の期待と価値を支持するという個人の期待のことである。デジタルの信頼については、世界経済フォーラム(World Economic Forum)の「Earning Digital Trust」を参照されたい。
Well-being:14 Well-being is a sense of health, vitality and happiness that arises from a person’s thoughts, emotions and actions. ウェルビーイング:14 ウェルビーイングとは、人の思考、感情、行動から生じる健康、活力、幸福感のことである。

1.            ISACA, New Digital Trust Research Reveals Gaps, Benefits and Key Takeaways for Future Digital Transformations [Press release],  15 September 2022, https://www.isaca.org/ why-isaca/about-us/newsroom/pressreleases/2022/new-digital-trust-researchreveals-gaps-benefits-and-key-takeaways.

2.            World Economic Forum, Earning Digital Trust: Decision-Making for Trustworthy Technologies, 2022, https://www3.weforum.org/docs/WEF_ Earning_Digital_Trust_2022.pdf.

3.            “Universal Declaration of Human Rights”,  United Nations, 1948, https://www.un.org/en/ about-us/universal-declaration-of-human-rights.

4.            United Nations, Guiding Principles on Business and Human Rights, 2011, https://www.ohchr.org/ sites/default/files/documents/publications/ guidingprinciplesbusinesshr_en.pdf.

5.            World Economic Forum, Global Principles on Digital Safety: Translating International Human Rights for the Digital Context, 2023, https://www.weforum.org/whitepapers/ global-principles-on-digital-safety-translatinginternational-human-rights-for-the-digitalcontext/.

6.            “Article 12 of the Universal Declaration of Human Rights”, United Nations, 1948,  https://www.un.org/en/about-us/universaldeclaration-of-human-rights.

7.           “Responsible innovation”, UK Research and Innovation, 10 May 2023, https://www.ukri.org/ about-us/policies-standards-and-data/ good-research-resource-hub/responsibleinnovation/#:~:text=For%20researchers%2C%20 responsible%20innovation%20is,consequences.

8.            Price, Matthew, “Part 1: From HumanCentric Design to Human-First Design in the Metaverse”, Medium, 3 April 2023,  https://medium.com/@matthewpricephd/part1-from-human-centric-design-to-human-firstdesign-in-the-metaverse-bad99598488a.

9.            Neo, Jun Rong Jeffery, Andrea Stevenson Won and Mardelle McKuskey Shepley, “Designing Immersive Virtual Environments for Human Behavior Research”, Frontiers in Virtual Reality, vol. 2, 2021, https://doi.org/10.3389/ frvir.2021.603750.

10.         Radoff, John, “The Experiences of the Metaverse”, Medium, 27 May 2021, https://medium.com/ building-the-metaverse/the-experiences-of-themetaverse-2126a7899020.

11.         “What does privacy mean?”, iapp, n.d.,  https://iapp.org/about/what-is-privacy/.

12.         “SAFETY Definition & Legal Meaning”,  The Law Dictionary, n.d.,  https://thelawdictionary.org/safety/.

13.         “Digital Trust”, World Economic Forum, n.d., https://initiatives.weforum.org/digital-trust/about.

14.         “Promoting well-being”, World Health Organization, n.d., https://www.who.int/ activities/promoting-well-being.

 


 

ちなみに、あわせて「メタバースの社会的意義」というものも公表されています。。。

 

・2023.07.17 Social Implications of the Metaverse

Social Implications of the Metaverse メタバースの社会的意味
The metaverse is projected to amass a staggering value of $1 trillion over the next three years, indicating rapid adoption and acceleration through technologies such as generative AI. メタバースは、今後3年間で1兆ドルという驚異的な価値を集めると予測されており、生成的AIなどのテクノロジーによって急速に普及・加速することを示している。
This report is published under the Defining and Building the Metaverse Initiative, whose goal is to bring together major stakeholders from academia, civil society, government and business to advance consensus and create a metaverse that is economically viable, interoperable, safe, equitable and inclusive. The initiative is divided into two workstreams: governance and economic and social value creation. 本報告書は、学術界、市民社会、政府、ビジネス界から主要なステークホルダーを集め、コンセンサスを促進し、経済的に実行可能で、相互運用可能で、安全で、公平で、包括的なメタバースを創造することを目的とした「メタバースの定義と構築イニシアティブ」のもとで発表された。このイニシアティブは、ガバナンスと経済的・社会的価値創造の2つのワークストリームに分かれている。
In this report, the social value creation workstream presents a holistic understanding of the implications of metaverse adoption on individuals, across the dimensions of access and adoption, psychological and physical well-being, DEI, sustainability and economic empowerment. It encourages an international dialogue for strategic development and regulatory guidance. 本報告書では、社会的価値創造ワークストリームが、メタバース導入が個人に与える影響について、アクセスと導入、心理的・身体的幸福、DEI、持続可能性、経済的エンパワーメントの各側面にわたる総合的な理解を提示する。戦略的発展と規制の指針のための国際的対話を促している。
An accompanying release from the governance workstream focuses on metaverse privacy and safety, striving for a metaverse rooted in human-first principles. ガバナンス・ワークストリームからの付随リリースでは、メタバースのプライバシーと安全性に焦点を当て、人間第一の原則に根ざしたメタバースを目指している。
Achieving an economically viable, equitable and socially conscious metaverse requires careful consideration of human rights, equality and sustainability. By incorporating these values into the design and development of the metaverse, we can create a digital realm that empowers all individuals, ensures equal opportunities, embraces diversity and safeguards the well-being of its users. 経済的に実行可能で、公平で社会的意識の高いメタバースを実現するには、人権、平等、持続可能性を慎重に考慮する必要がある。メタバースの設計と開発にこれらの価値観を取り入れることで、すべての個人に力を与え、平等な機会を保証し、多様性を受け入れ、ユーザーの幸福を守るデジタル領域を創造することができる。

 

・[PDF]

20230721-42702

 

目次...

Foreword まえがき
Executive summary 要旨
Introduction 序文
1 Access and adoption 1 アクセスと採用
2 Psychological and physical health 2 心理的・身体的健康
3 Diversity, equity and inclusion 3 多様性、公平性、インクルージョン
4 Sustainability 4 持続可能性
5 Economic impact and empowerment 5 経済的影響とエンパワーメント
Conclusion 結論
Glossary 用語集
Contributors 協力者
Endnotes 巻末資料

 

エグゼクティブサマリー

Executive summary 要旨
The transformative power of technology cannot be denied, yet there are both opportunities and challenges in its application. At its core, the impact of technology, and thus the metaverse, is not solely defined by its capabilities but rather by collective behaviours, attitudes and approaches to its implementation. With the potential for significant disruption across industries, it is important to consider the implications of the metaverse on individual and collective well-being.  テクノロジーの変革力は否定できないが、その応用にはチャンスもあれば課題もある。その核心は、テクノロジー、ひいてはメタバースのインパクトは、その能力によってのみ定義されるのではなく、むしろその実装に対する集団的な行動、態度、アプローチによって定義されるということである。業界全体に大きな混乱をもたらす可能性がある以上、メタバースが個人と集団の幸福に及ぼす影響を考えることは重要である。
The private and public sectors will play a critical role in signalling their demands and intentions with the metaverse through investment, development of metaverse technologies and infrastructure, education and upskilling, as well as policy and regulation that mitigate risks while supporting innovation. Overall, awareness and understanding of the potentialities of technology is the first step in shaping individual and societal responses to it.  民間部門と公的部門は、投資、メタバース・テクノロジーとインフラストラクチャーの開発、教育とスキルアップ、さらにはイノベーションを支援しながらリスクを軽減する政策と規制を通じて、メタバースに対する要求と意図を示す上で重要な役割を果たすだろう。全体として、テクノロジーの潜在性に対する認識と理解は、それに対する個人と社会の反応を形成するための第一歩である。
This report aims to investigate these potentialities in the context of social implications derived from the use of digital technologies, analyse their potential for exacerbation in the metaverse and explore a non-exhaustive set of new individual and collective opportunities and challenges rooted in metaverse adoption and use. This report does so across the five dimensions laid out in Figure 1. 本報告書の目的は、デジタル技術の利用から派生する社会的意味合いという文脈でこれらの潜在性を調査し、メタバースにおけるそれらの悪化の可能性を分析し、メタバースの採用と利用に根ざした個人と集団の新たな機会と課題を網羅的でない形で探求することである。本報告書は、図 1 に示した 5 つの次元に渡ってこれを行う。
FIGURE 1 Social value and implications of the metaverse: report overview 図1 メタバースの社会的価値と意味:報告書概要
Access and Adoption アクセスと採用
Opportunity  機会 
If digital infrastructure is established, the metaverse has the potential to help billions of individuals to access digital identities, education, financial services, healthcare and new economic opportunities.  デジタルインフラが確立されれば、メタバースは何十億もの個人がデジタルアイデンティティ、教育、金融サービス、ヘルスケア、新たな経済機会にアクセスできるようになる可能性を秘めている。
Challenge  課題 
If the establishment of metaverse infrastructure is delayed in certain regions, or metaverse applications do not support regional needs, the digital divide may be exacerbated, 特定の地域でメタバースインフラの確立が遅れたり、メタバースアプリケーションが地域のニーズをサポートしなかったりすると、デジタルデバイドが悪化する可能性がある、
Psychological and physical health 心理的・身体的健康
Opportunity  機会 
The metaverse offers a vast range of applications in an at-home or clinical context that support with the improvement of psychological and physical health.  メタバースは、心理的・身体的健康の改善を支援する、家庭や臨床の文脈における膨大なアプリケーションを提供する。
Challenge  課題 
Certain design choices, or excessive usage may lead to negative health outcomes such as worsened cognitive function, stress or anxiety. These outcomes are mediated by factors such as age, exposure time, medium and type of use. 特定のデザインの選択、あるいは過度の使用は、認知機能の悪化、ストレスや不安といった健康上のネガティブな結果につながる可能性がある。これらの結果は、年齢、エクスポージャー時間、媒体、使用の種類などの要因によって媒介される。
Diversity, equity and invludion 多様性、公平性、投資
Opportunity  機会 
Through its intuitive design and its capability of immersion, the metaverse may offer great opportunities to include a large and diverse group of people both into virtual as well as physical activities. メタバースは、その直感的なデザインと没入できる能力によって、物理的な活動だけでなく仮想的な活動にも多くの多様な人々を取り込む大きな機会を提供する可能性がある。
Challenge  課題 
There is a need to establish metaverse accessibility standards in order to include everyone into metaverse experiences, Moreover, it is vital to ensure that metaverse leaders, creators and participants are diverse. 誰もがメタバース体験に参加できるよう、メタバース・アクセシビリティ標準を確立する必要がある。さらに、メタバースのリーダー、クリエイター、参加者が多様であることを保証することが不可欠である。
Sustainability 持続可能性
Opportunity  機会 
Through its capability of immersion and presence, the metaverse offers state-of-the-art opportunities to foster a sustainability mindset and drive climate action.  メタバースは、その没入感と臨場感を通じて、持続可能な考え方を育み、気候変動対策を推進する最先端の機会を提供する。
Challenge  課題
The metaverse comes with its own environmental challenges related to its technologies' energy intensity, e-waste and raw materials sourced. It is vital to mitigate these challenges, while applying the metaverse as a force for good and an enabler of sustainability. メタバースには、テクノロジーのエネルギー集約度、電子廃棄物、原材料の調達に関連する環境上の課題がある。これらの課題を低減する一方で、メタバースを善の力として、また持続可能性を実現する力として活用することが不可欠である。
Economic impact and empowerment 経済効果とエンパワーメント
Opportunity  機会 
The economic impact and opportunity of the metaverse is undeniable, unleashing a new canvas, toolsets, and currencies for individuals with new ways to express and monetize their creativity.  メタバースがもたらす経済的影響と機会は否定できず、創造性を表現し収益化する新たな方法を持つ個人のために、新たなキャンバス、ツールセット、通貨を解き放つ。
Challenge  課題 
To ensure a sustainable and economically viable economy, treatment of IP, portability of ownership and identity, mechanics for transparent and fair value distribution that ensure the individual is compensated for their work and experiences, and establishing processes for the fair flow of money to both the individual and society must be addressed. 持続可能で経済的に存続可能な経済を実現するためには、知的財産の扱い、所有権とアイデンティティのポータビリティ、個人が自分の仕事と経験に見合った報酬を得られるようにする透明で公正な価値分配の仕組み、個人と社会の両方に対する公正な資金の流れのプロセスの確立に取り組まなければならない。

 

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