OECD デジタル政府レビュー :トルコ
こんにちは、丸山満彦です。
OECDがデジタル政府レビューのトルコ政府版を公表していますね。。。
まだ、読んでいないですが・・・
⚫︎ OECD
・2023.05.15 Digital Government Review of Türkiye
Digital Government Review of Türkiye | デジタル政府レビュー :トルコ |
Towards a Digitally-Enabled Government | デジタルに対応した政府を目指して |
This Digital Government Review of Türkiye explores how the Government of Türkiye can use digital technology and data to help the public sector become more responsive, resilient and proactive. It evaluates the efforts made so far by Türkiye in achieving digital government maturity by looking at governance, institutional capacities, digital skills, public service design and delivery, enabling building blocks and the strategic management and use of data. The review provides policy recommendations intended to help the Government of Türkiye fully benefit from digital technologies and data to realise the potential of the digital age in transforming the public sector and the services provided to the public. | このデジタル・政府・レビューでは、公共部門の応答性、回復力、積極性を高めるために、トルコ政府がデジタル技術とデータをどのように活用できるかを探っている。このレビューでは、ガバナンス、制度的能力、デジタルスキル、公共サービスの設計と提供、有効なビルディングブロック、データの戦略的管理と使用について検討し、デジタル政府の成熟度を達成するためにトルコがこれまでに行った努力を評価している。このレビューでは、トルコ政府がデジタル技術とデータの恩恵を十分に受け、公共部門と国民に提供されるサービスの変革におけるデジタル時代の可能性を実現することを目的とした政策提言を行いる。 |
POLICY RECOMMENDATIONS | 政策提言 |
Establishing institutional capacity to implement digital government | デジタル政府を実施するための制度的な能力を確立する |
Support the development and implementation of a dedicated digital government strategy in order to transform ambitious plans into concrete actions at the whole-of-government level. | 野心的な計画を政府全体のレベルで具体的な行動に変えるために、専用のデジタル政府戦略の策定と実施を支援する。 |
Strengthen the use of common policy levers including business cases, project management, procurement of ICT/digital projects and financial management tools to facilitate steering and co ordination of digital investments across the public sector by the DTO. | ビジネスケース、プロジェクト管理、ICT/デジタルプロジェクトの調達、財務管理ツールなど、共通の政策手段の使用を強化し、DTOによる公共部門全体のデジタル投資の舵取りと協調を促進する。 |
Improve the legal and regulatory framework to anchor digital transformation efforts and support the transition from e-government to digital government. | デジタル変革の取り組みを支える法的・規制的枠組みを改善し、電子政府からデジタル政府への移行をサポートする。 |
Embedding digital skills and capability in the public sector | 公共部門にデジタル技術と能力を根付かせる |
Create a work environment in the public sector that includes better communications, a flatter organisational structure to promote faster and better decision-making, more collaboration opportunities, a learning culture and more flexible working policies. | より良いコミュニケーション、より迅速で優れた意思決定を促進するフラットな組織構造、より多くのコラボレーション機会、学習文化、より柔軟な労働政策など、公共部門における労働環境を構築する。 |
Ensure that public servants at all levels – including in leadership positions – develop the adequate digital literacy and confidence to lead a successful digital transformation. | 指導的立場にある公務員を含むあらゆるレベルの公務員が、デジタル変革を成功に導くための十分なデジタルリテラシーと自信を身につけるようにする。 |
Set up a recruitment strategy to attract the necessary digital talents and offer a transparent reward system, professional growth and mobility opportunities, while building a work environment to accommodate these changes. | 必要なデジタル人材を惹きつけるための採用戦略を立て、透明性の高い報酬制度、専門的な成長機会、移動の機会を提供し、これらの変化に対応できる職場環境を構築する。 |
Creating user-driven value in proactive public service design and delivery | プロアクティブな公共サービスの設計と提供において、ユーザー主導の価値を創造する。 |
Recognise the political, organisational, technical and societal context within which public service design and delivery takes place and use those insights to shape a tailored response to the needs and priorities of individual organisations to achieve transformation. | 公共サービスの設計と提供が行われる政治的、組織的、技術的、社会的背景を認識し、それらの洞察を用いて、個々の組織のニーズと優先順位に合わせた対応を形成し、変革を実現する。 |
Embrace the opportunities of digital transformation to create a more proactive and user-driven culture within the Turkish public sector. | トルコの公共部門において、より積極的でユーザー主導の文化を創造するために、デジタル変革の機会を取り入れる。 |
Cementing building blocks and shared services for improved capabilities | 能力向上のためのビルディングブロックとシェアードサービスを固める。 |
Revise the governance processes for funding and assuring the quality of public service design and delivery. | 公共サービスの設計と提供の質を保証するための資金調達とガバナンスプロセスを見直す。 |
Clearly define an inclusive approach to providing access to public services that accounts for the relationship between analogue and digital experiences and seeks to minimise digital divides, recognise accessibility needs and champion digital inclusion. | 公共サービスへのアクセスを提供するための包括的なアプローチを明確に定義し、アナログとデジタル体験の関係を考慮し、デジタルデバイドの最小化、アクセシビリティのニーズの認識、デジタルインクルージョンの推進を図る。 |
Encourage the use of shared building blocks and common resources as part of the curated Government as a Platform ecosystem. | プラットフォームとしての政府エコシステムの一部として、共有ビルディングブロックと共通リソースの利用を奨励する。 |
Moving towards a data-driven public sector | データ駆動型公共部門への移行 |
Define and strengthen the leadership and vision for establishing a data-driven public sector in Türkiye. | トルコにおけるデータ主導の公共部門を確立するためのリーダーシップとビジョンを明確にし、強化する。 |
Support institutions in applying data to generate value by establishing communities of practice, investing in training and resources, defining standards for data sharing and incentivising data application. | 実践コミュニティの設立、トレーニングやリソースへの投資、データ共有のための基準の定義、データ活用のインセンティブを与えることにより、データを活用して価値を生み出す機関を支援する。 |
Commit to the trustworthy management and use of data in the public sector by promoting the role of ethics, transparency, privacy and security. | 倫理、透明性、プライバシー、セキュリティの役割を促進することにより、公共部門におけるデータの信頼できる管理と利用にコミットする。 |
トルコ政府...
⚫︎ Presidency of the Republic of Turkiye - Digital Transformation Office
・2023.05.15 OECD Digital Government Review of Türkiye is Released
OECD Digital Government Review of Türkiye is Released | OECDデジタル政府レビュー :トルコが発表される |
Under the coordination of the Digital Transformation Office (DTO) of the Presidency of the Republic of Türkiye, the "Digital Government Review of Türkiye" study launched by the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) in June 2021 to identify strengths, challenges and areas for improvement to enhance a forward-looking and innovative digital government approach is completed and the "OECD Digital Government Review of Türkiye" report is released. | トルコ共和国大統領府デジタルトランスフォーメーションオフィス(DTO)の調整のもと、2021年6月に経済協力開発機構(OECD)が開始した、前向きで革新的なデジタル政府のアプローチを強化するための強み、課題、改善点を特定するための研究「デジタル政府レビュー:トルコ」が終了し、「OECDデジタル政府レビュー」レポートが公表された。 |
The study examined how to enhance the capacity to design and deliver data-driven public policies and digital services to support modernization, innovation and efficiency in public administration through digital transformation. | 本調査では、デジタルトランスフォーメーションを通じて行政の近代化、革新、効率化を支援するために、データ主導の公共政策やデジタルサービスを設計・提供する能力を強化する方法について検討した。 |
In line with the OECD Digital Government Policy Framework, the report analyzed current situation of Türkiye and developed forward-looking policy recommendations. During the process; | OECDのデジタル・政府・ポリシー・フレームワークに沿い、本報告書はトルコの現状を分析し、将来を見据えた政策提言を作成した。その過程で |
• Survey was conducted with 115 public institutions and organizations, | ・115の公的機関・団体を対象にアンケート調査を実施、 |
• stakeholder meetings were organized with the participation of 44 institutions/organizations as well as South Korea, Sweden and the OECD Secretariat, | ・44の機関・団体、韓国、スウェーデン、OECD事務局の参加を得て、ステークホルダー・ミーティングを開催した、 |
• capacity building workshops on "Service Design and Delivery" and "Data-Driven Public Sector" were organized with the participation of 50 institutions/organizations; and | ・「サービスデザインとデリバリー」と「データ駆動型公共セクター」に関する能力開発ワークショップが開催され、50の機関/組織が参加した。 |
• draft report has been prepared. | ・報告書のドラフトが作成された。 |
The report, which reflected a total of 221 comments received from 41 institutions, was finalized and published on May 15, 2023. Summary assessments and policy recommendations are also included in the brochure prepared within the scope of the Report. | 41機関から寄せられた計221件のコメントを反映させた報告書を最終化し、2023年5月15日に発行した。また、報告書の範囲内で作成されたパンフレットには、要約評価と政策提言が記載されている。 |
Within the scope of the "OECD Digital Government Review of Türkiye", current situation assessments and 18 policy recommendations for Türkiye are presented on the basis of the following topics: | 「デジタル政府レビュー :トルコ」の範囲内では、以下のトピックに基づいてトルコの現状評価と18の政策提言が提示されている: |
• Digital government administration in Türkiye | ・トルコにおけるデジタル政府行政 |
• Policy tools and guidance to lead digital transformation of Türkiye | ・トルコのデジタルトランスフォーメーションを導くための政策ツールおよびガイダンス |
• Embedding digital skills and capability in the public sector | ・公共部門にデジタル技術と能力を定着させる |
• Creating user-driven value in proactive public service design and delivery | ・プロアクティブな公共サービスの設計と提供におけるユーザー主導の価値創造 |
• Cementing building blocks and shared services for improved capabilities | ・能力向上のためのビルディングブロックと共有サービスの強化 |
• Moving towards a data-driven public sector | ・データ駆動型公共セクターへの移行 |
The findings of the OECD Digital Government Review of Türkiye are important inputs to the new Digital Government Strategy, which is currently under preparation. Up-to-date information on the Digital Government Strategy is available here. | OECDデジタル政府レビューの結果は、現在準備中の新しいデジタル・政府戦略への重要なインプットとなる。デジタル・政府戦略に関する最新情報は、こちらでまで。 |
・[PDF] Digital Government Review of Türkiye
1. CONTEXTUAL FACTORS AND INSTITUTIONAL MODELS FOR DIGITAL GOVERNMENT | 1. デジタルガバメントの文脈的要因と制度モデル |
Proposals for action | アクションへの提案 |
2. POLICY LEVERS TO LEAD THE DIGITAL TRANSFORMATION | 2. デジタルトランスフォーメーションをリードするための政策レバー |
Proposals for action | アクションの提案 |
3. DIGITAL TALENT AND SKILLS FOR A TRANSFORMATIONAL PUBLIC SECTOR | 3. 変革する公共セクターのためのデジタル人材とスキル |
Proposals for action | アクションのための提案 |
4. CREATING USER-DRIVEN VALUE IN PROACTIVE PUBLIC SERVICE DESIGN AND DELIVERY | 4. プロアクティブな公共サービスの設計と提供におけるユーザー主導の価値の創造 |
Proposals for action | アクションの提案 |
5. CEMENTING BUILDING BLOCKS AND SHARED SERVICES FOR IMPROVED CAPABILITIES | 5. 能力向上のためのビルディングブロックと共有サービスの強化 |
Proposals for action | アクションの提案 |
6. MOVING TOWARDS A DATA-DRIVEN PUBLIC SECTOR | 6. データ駆動型公共セクターへの移行 |
Proposals for action | アクションの提案 |
Reflections on digital transformation from Turkish public servants | トルコの公務員によるデジタルトランスフォーメーションへの反映 |
References | 参考資料 |
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