英国 会計検査院 (NAO) VFM報告書 政府におけるデジタルトランスフォーメーション:効率化を阻む障壁への対応
こんにちは、丸山満彦です。
日本のデジタル庁のお手本?である英国のデジタル庁的な中央デジタル・データオフィス(CDDO)の活動に対するValue for Money報告書を公表していますね。。。
デジタル庁の方が読んでも参考になると思います。おそらく似たような状況でしょうから。。。
こういうVFM監査という視点を日本の会計検査院も全面に出した方がよいと思います(必要におうじて法改正もして)。
・2023.03.10 Digital transformation in government: addressing the barriers to efficiency
Digital transformation in government: addressing the barriers to efficiency | 政府におけるデジタルトランスフォーメーション:効率化を阻む障壁への対応 |
Background to the report | 報告書の背景 |
One of government’s main challenges is achieving efficiency savings. The civil service employs over half a million people in the UK and runs diverse operations and services, from collecting taxes and processing benefits claims to granting a rod fishing licence. In 2020-21, central government departments expected to spend £456 billion on the day-to-day running costs of public services, grants and administration. | 政府の主な課題の1つは、効率的な削減を達成することである。公務員は英国で50万人以上を雇用し、税金の徴収や給付金請求の処理から竿釣り免許の付与まで、多様な業務やサービスを運営している。2020-21年、中央政府の各部門は、公共サービス、補助金、行政の日常的な運営コストに4,560億ポンドを費やすと予想される。 |
Digital transformation and modernisation of its services and data are instrumental in achieving efficiencies, with huge gains to be achieved if all government services were modernised. However, there are many challenges, and these will take many years to overcome. | そのサービスとデータのデジタルトランスフォーメーションと近代化は効率化の実現に不可欠であり、すべての政府サービスが近代化されれば、大きな利益を得ることができる。しかし、多くの課題があり、克服するには長い年月がかかるだろう。 |
Across government, outdated IT systems and its ageing data are a key source of inefficiency and create a major constraint to improving and modernising government services. Many of these ageing systems were built several decades ago and are commonly referred to as ‘legacy’ systems. Their limitations and poor-quality data increase the cost of services. | 政府全体では、時代遅れのITシステムとその老朽化したデータが非効率の主な原因であり、政府サービスの改善と近代化に対する大きな制約となっている。これらの老朽化したシステムの多くは数十年前に構築されたもので、一般に「レガシー」システムと呼ばれている。その制限や質の低いデータは、サービスのコストを増大させる。 |
In January 2021, the Cabinet Office created the Central Digital & Data Office (CDDO) to lead the digital, data and technology function across government. In June 2022, CDDO published ‘Transforming for a digital future: 2022 to 2025 roadmap for digital and data (which we refer to as ‘the Roadmap’) which seeks to address some of the underlying digital problems. | 2021年1月、内閣府は政府全体のデジタル、データ、テクノロジー機能を主導する中央デジタル・データ局(CDDO)を設立した。2022年6月、CDDOは「Transforming for a digital future: 2022 to 2025 roadmap for digital and data」(私たちは「ロードマップ」と呼んでいる)を発表し、根本的なデジタル問題のいくつかに対処することを求めている。 |
Scope of the report | 報告書の範囲 |
This report evaluates government’s approach to addressing the underlying issues of why past attempts at digital transformation have run into problems. We focus on the approach to transforming government, how the Central Digital and Data Office, its Roadmap and departmental leaders will support and promote this, and whether senior business leaders across government have a suitable level of digital capability. | 本報告書は、過去のデジタル変革の試みがなぜ問題に陥ったのかという根本的な問題に取り組む政府のアプローチを評価するものである。政府を変革するためのアプローチ、中央デジタル・データ局、そのロードマップ、各部門のリーダーがどのようにこれを支援・推進するか、政府全体の上級ビジネスリーダーが適切なレベルのデジタル能力を備えているかどうかに焦点を当てている。 |
The report is in three parts: | 本報告書は3部構成となっている。 |
Part One sets out the current landscape, drivers for change and government’s new approach | 第1部では、現在の状況、変化の要因、政府の新しいアプローチについて述べている。 |
Part Two examines how government is undertaking its new approach | 第2部では、政府がどのように新しいアプローチに取り組んでいるのかを検証する。 |
Part Three assesses how the Roadmap is addressing key challenges to digital transformation | 第3部では、ロードマップがデジタルトランスフォーメーションの主要な課題にどのように対処しているかを評価する |
Conclusions | 結論 |
Government has established CDDO to provide fresh impetus to the digital transformation needed across government. CDDO has created its Roadmap as a framework to start addressing key systemic issues and encourage departments to take more urgent action to understand what will be required. Departments attempting to transform operational services and the associated legacy and data issues will be a major step in addressing the existing inefficiencies. CDDO has also created stronger levers for delivery, with permanent secretary-level sponsors and boards, compared with previous digital strategies. | 政府は、政府全体で必要とされるデジタルトランスフォーメーションに新たな弾みをつけるため、CDDOを設立した。CDDOは、主要なシステム上の問題への取り組みを開始するための枠組みとしてロードマップを作成し、何が必要とされるかを理解するために、各省庁がより緊急に行動を起こすことを奨励している。各省庁が業務サービスや関連するレガシーやデータの問題を変革しようとすることは、既存の非効率性に対処するための大きな一歩となる。また、CDDOは、これまでのデジタル戦略と比べて、常任長官レベルのスポンサーや理事会など、より強力な実現手段を設けている。 |
CDDO is laying good foundations but many of the critical and more challenging milestones lie in the future. CDDO’s small budget and headcount are already affecting the intended reforms to government central functions’ treatment of digital programmes. In addition, departments are finding that, in current market conditions, they cannot acquire sufficient digital skills and expertise in their teams. | CDDOは良い土台を築きつつあるが、重要でより困難なマイルストーンの多くは今後にある。CDDOの予算と人数が少ないため、政府の中央省庁がデジタルプログラムを扱う際に意図した改革にすでに影響を与えている。また、各省庁は、現在の市場環境では、チーム内で十分なデジタルスキルや専門知識を習得できないことに気づいている。 |
It is therefore too early to say if the aims of the Roadmap can be achieved. Many business leaders do not yet have the expertise required to comprehend and tackle the challenges the civil service faces in a digital age. Stronger digital expertise and capacity-building, sustained support from the centre of government and the continued goodwill of department senior business leaders are needed to maintain momentum. Without these, the Roadmap will peter out as its predecessors have done and government is unlikely to address the systemic issues and achieve the efficiencies the Roadmap has identified. | したがって、ロードマップの目的が達成できるかどうかを判断するのは時期尚早である。多くのビジネスリーダーは、デジタル時代に公務員が直面する課題を理解し、それに取り組むために必要な専門知識をまだ持っていない。この勢いを維持するためには、デジタルに関するより強力な専門知識と能力開発、政府中央からの持続的な支援、そして省庁の上級ビジネスリーダーの継続的な好意が必要である。これらがなければ、ロードマップは前任者と同様に頓挫し、政府はロードマップが特定したシステム的な問題に取り組み、効率化を達成することは難しいだろう。 |
・[PDF] Report - Digital transformation in government
概要版
・[PDF] Summary - Digital transformation in government
・[DOCX] 本文仮訳
プレスリリース
・2023.03.10 Digital transformation in government: addressing the barriers to efficiency
Digital transformation in government: addressing the barriers to efficiency | 政府におけるデジタルトランスフォーメーション:効率化を阻む障壁への対応 |
For government to realise billions of pounds in efficiency savings, those running departments need to improve their understanding of digital transformation, a new NAO report says. | 政府が数十億ポンドの効率化を実現するためには、各省庁を運営する人々がデジタルトランスフォーメーションへの理解を深める必要があると、英国会計検査院の新しい報告書が述べている。 |
‘Digital transformation in government: addressing the barriers to efficiency’ welcomes the stronger central function the Central Digital and Data Office’s (CDDO) provides in leading digital transformation. It also commends the CDDO’s fresh approach to helping government departments address longstanding challenges to digital transformation through its 2022 to 2025 roadmap for digital and data. | 政府におけるデジタルトランスフォーメーション:効率化への障壁への対処」は、デジタルトランスフォーメーションを主導する中央デジタル・データ局(CDDO)の中央機能の強化を歓迎している。また、デジタルとデータのための2022年から2025年のロードマップを通じて、政府部門がデジタル変革に対する長年の課題に取り組むのを支援するCDDOの新しいアプローチも評価されている。 |
Earlier digital transformation attempts across government often prioritised simpler online interactions and merely layered new changes on top of existing services using old data and systems. This approach entrenched higher costs and earlier inefficiencies.1 | 政府全体におけるこれまでのデジタルトランスフォーメーションの試みは、よりシンプルなオンラインでのやり取りを優先し、古いデータやシステムを使った既存のサービスの上に、新しい変化を重ねるだけということが多かった。このアプローチは、より高いコストとより早い非効率性を定着させるものだった1。 |
The UK’s independent public spending watchdog has previously reported on the barriers to successful digital transformation and its effect on departments’ operations and efficiency. Our July 2021 report on ‘The challenges in implementing digital change’ identified six key areas of concern, concluding that successive government strategies demonstrated “a consistent pattern of underperformance” over a quarter of a century. | 英国の独立した公共支出監視機関は、デジタル・トランスフォーメーションを成功させるための障壁と、それが各省庁の業務と効率に及ぼす影響について、以前に報告した。2021年7月に発表した「デジタル変革の実施における課題」に関する報告書では、懸念される6つの主要分野を特定し、歴代の政府戦略が四半世紀にわたって「一貫した低パフォーマンスのパターン」を示していると結論付けている。 |
Digital change involves levels of complexity, uncertainty and risk which are often unique to each specific programme due to legacy systems,2 existing operations and the difficulties of integration. These are complex and deep-rooted issues which take time to address and must be properly addressed by transformation programmes’ governance structures. | デジタル変革には、レガシーシステム、2 既存の業務、統合の難しさなどのために、しばしば特定のプログラムごとに固有の複雑さ、不確実性、リスクのレベルが含まれます。これらは複雑で根深い問題であり、対処に時間がかかるため、変革プログラムのガバナンス構造で適切に対処する必要がある。 |
The NAO’s latest report finds that most digital change decisions in government are made by generalist leaders who lack the expertise to fully comprehend and tackle digital challenges. Government should build digital capability and support for non-specialist leaders to understand the issues posed by legacy data and systems. The report urges individual departments to appoint at least one non-executive director with digital, data and technology expertise and ensure that membership of their most senior decision-making board includes at least one senior digital leader. | NAOの最新報告書によると、政府におけるデジタル変革の意思決定のほとんどは、デジタル課題を十分に理解し、取り組むための専門知識を持たない一般論的なリーダーによって行われているとのことである。政府は、レガシーデータやシステムがもたらす問題を理解するために、専門家ではないリーダーに対してデジタル能力を構築し、サポートする必要がある。報告書は、各省庁に対し、デジタル、データ、テクノロジーの専門知識を持つ非常勤取締役を少なくとも1名任命し、最高意思決定機関のメンバーに少なくとも1名のシニアデジタルリーダーが含まれるようにすることを求めている。 |
The report also shows that the government already has a specialist skills deficit, only 4% of civil servants are digital professionals, compared with an industry average of between 8% and 12%. There is a major digital skills shortage in the UK. The number of government digital vacancies rose from 3,900 in April 2022. | また、報告書によると、政府はすでに専門的なスキル不足に陥っており、業界平均が8%から12%であるのに対し、公務員のうちデジタル専門家はわずか4%である。英国では大規模なデジタルスキル不足が発生している。政府のデジタル欠員数は、2022年4月の3,900名から増加した。 |
"The creation of the Central Digital and Data Office provides fresh impetus for digital transformation across government. Its roadmap is a good step towards addressing systemic issues and encouraging departments to take action." | 中央デジタル・データ局 の設立は、政府全体のデジタル変革に新たな弾みをつけるものである。そのロードマップは、システム的な問題に対処し、各部門に行動を促すための良い一歩となる。" |
"However, to maintain momentum, government needs stronger digital expertise and sustained support from senior departmental leaders. Otherwise, these latest efforts will peter out and government will not achieve the savings and efficiencies that digital transformation has long promised.” | しかし、勢いを維持するために、政府はより強力なデジタル専門知識と、各部門の上級指導者による持続的な支援を必要としている。そうでなければ、こうした最新の努力は空回りし、政府はデジタルトランスフォーメーションが長年約束してきた節約と効率化を達成することはできないだろう。 |
Gareth Davies, head of the NAO | NAO責任者 ガレス・デイヴィス |
Full report | 全文表示 |
Digital transformation in government: addressing the barriers to efficiency | 政府におけるデジタルトランスフォーメーション:効率化を阻む障壁への対応 |
Notes for editors | 編集後記 |
Press notices and reports are available from the date of publication on the NAO website. Hard copies can be obtained by using the relevant links on our website. | プレスリリースや報告書は、発行日からNAOのウェブサイト上で入手可能である。ハードコピーは、ウェブサイトの関連リンクを使用して入手することができます。 |
1. HM Treasury’s 2021 Spending Review made a commitment to invest £8bn in digital, data and technology transformation by 2025. | 1. HM Treasuryの2021年のSpending Reviewでは、2025年までにデジタル、データ、テクノロジーの変革に80億ポンドを投資することが約束された。 |
2. Government defines systems as being legacy if no longer supporting the business service due to being not cost-effective, hard to maintain, above an acceptable risk threshold or an end-of-life product. | 2. 政府は、費用対効果が悪い、保守が困難、許容できるリスクの閾値を超えた、または耐用年数が過ぎた製品などの理由で、ビジネスサービスをサポートしなくなったシステムをレガシーと定義している。 |
トラディショナル vs デジタル
Comments