米国 国家安全保障に危険を及ぼす商用スパイウェアの米国政府による使用禁止に関する大統領令
こんにちは、丸山満彦です。
バイデン大統領が、国家安全保障に危険を及ぼす商用スパイウェアの米国政府による使用禁止に関する大統領令を出しています。米国政府職員の携帯電話が商用スパイウェアにより狙われていたことがきっかけになったようですね。。。また、このタイミングというのは、第2回民主主義サミットが今週開催されるということもありますね。。。
安全保障という背景もあるのでしょうが、第2回民主主義サミットが開催されるということから、人権、民主主義ということが強調されているように思います。。。商用スパイウェアの利用については、人権団体からも批判がありましたからね。。。
で、これは、すべての行政機関に対してなので、法執行機関(例えば、FBI)、諜報(例えば、CIA)、防衛関連省庁も含みますね。。。ということは、諜報機関も商用のスパイウェアを使って諜報活動をするということはできないということになりますね。。。
また、中国製品狙いと思うかもしれませんが、国として限定されていないことから、米国製品であっても同じということですね。。。(人権と民主主義ですから。。。)ブラックリスト(機密情報指定される)をつくるようです。
一方、例外も認められるような記述がありますね。。。
⚫︎ The White House
Executive Order on Prohibition on Use by the United States Government of Commercial Spyware that Poses Risks to National Security | 国家安全保障に危険を及ぼす商用スパイウェアの米国政府による使用禁止に関する大統領令について |
By the authority vested in me as President by the Constitution and the laws of the United States of America, it is hereby ordered as follows: | 合衆国憲法および合衆国法により大統領として私に与えられた権限により、ここに次のように命ずる: |
Section 1. Policy. Technology is central to the future of our national security, economy, and democracy. The United States has fundamental national security and foreign policy interests in (1) ensuring that technology is developed, deployed, and governed in accordance with universal human rights; the rule of law; and appropriate legal authorization, safeguards, and oversight, such that it supports, and does not undermine, democracy, civil rights and civil liberties, and public safety; and (2) mitigating, to the greatest extent possible, the risk emerging technologies may pose to United States Government institutions, personnel, information, and information systems. | 第1条 方針:技術は、我が国の安全保障、経済および民主主義の将来にとって中心的なものである。 米国は、(1)技術が、普遍的人権、法の支配、適切な法的認可、保障措置、監視に従って開発、展開、管理され、民主主義、市民権、市民自由、公共の安全を支援し、損なうことがないようにすること、(2)新興技術が米国政府の機関、人員、情報、情報システムに与える可能性があるリスクを可能な限り軽減すること、について国家安全保障と外交政策の基本的利益を有する。 |
To advance these interests, the United States supports the development of an international technology ecosystem that protects the integrity of international standards development; enables and promotes the free flow of data and ideas with trust; protects our security, privacy, and human rights; and enhances our economic competitiveness. The growing exploitation of Americans’ sensitive data and improper use of surveillance technology, including commercial spyware, threatens the development of this ecosystem. Foreign governments and persons have deployed commercial spyware against United States Government institutions, personnel, information, and information systems, presenting significant counterintelligence and security risks to the United States Government. Foreign governments and persons have also used commercial spyware for improper purposes, such as to target and intimidate perceived opponents; curb dissent; limit freedoms of expression, peaceful assembly, or association; enable other human rights abuses or suppression of civil liberties; and track or target United States persons without proper legal authorization, safeguards, or oversight. | これらの利益を促進するため、米国は、国際標準開発の完全性を保護し、信頼に基づくデータとアイデアの自由な流れを可能にし促進し、私たちのセキュリティ、プライバシー、人権を保護し、経済競争力を強化する国際技術エコシステムの開発を支持する。 米国人の機密データの搾取の拡大や、商用スパイウェアを含む監視技術の不適切な使用は、このエコシステムの発展を脅かしている。 外国政府および個人は、米国政府の機関、職員、情報および情報システムに対して商用スパイウェアを展開し、米国政府に対して重大な防諜およびセキュリティリスクを提示している。 外国政府および個人はまた、認識された反対者を標的にして脅迫する、反対意見を抑制する、表現、平和的集会または結社の自由を制限する、その他の人権侵害または市民的自由の抑圧を可能にする、適切な法的認可、保護措置または監視なしに米国人を追跡または標的化するなど、不適切な目的で商用スパイウェアを使っている。 |
The United States has a fundamental national security and foreign policy interest in countering and preventing the proliferation of commercial spyware that has been or risks being misused for such purposes, in light of the core interests of the United States in protecting United States Government personnel and United States citizens around the world; upholding and advancing democracy; promoting respect for human rights; and defending activists, dissidents, and journalists against threats to their freedom and dignity. To advance these interests and promote responsible use of commercial spyware, the United States must establish robust protections and procedures to ensure that any United States Government use of commercial spyware helps protect its information systems and intelligence and law enforcement activities against significant counterintelligence or security risks; aligns with its core interests in promoting democracy and democratic values around the world; and ensures that the United States Government does not contribute, directly or indirectly, to the proliferation of commercial spyware that has been misused by foreign governments or facilitate such misuse. | 米国は、世界中の米国政府要員および米国市民の保護、民主主義の支持と推進、人権の尊重の促進、活動家、反体制派、ジャーナリストの自由と尊厳に対する脅威からの擁護という米国の基本的利益に照らし、このような目的で悪用されてきた、またはその危険性がある商用スパイウェアの拡散に対抗し防止することについて、国家安全保障および外交政策の基本的利益を有している。 これらの利益を促進し、商用スパイウェアの責任ある使用を促進するために、米国は、米国政府による商用スパイウェアの使用が、その情報システム、情報および法執行活動を重大な防諜またはセキュリティのリスクから保護し、世界中の民主主義と民主的価値の促進という米国の中核的利益に合致し、米国政府が外国政府によって悪用された商用スパイウェアの拡散に直接または間接的に寄与せず、その悪用が促進されることを確実にする、強固な保護と手順を確立しなければならない。 |
Therefore, I hereby establish as the policy of the United States Government that it shall not make operational use of commercial spyware that poses significant counterintelligence or security risks to the United States Government or significant risks of improper use by a foreign government or foreign person. In furtherance of the national security and foreign policy interests of the United States, this order accordingly directs steps to implement that policy and protect the safety and security of United States Government institutions, personnel, information, and information systems; discourage the improper use of commercial spyware; and encourage the development and implementation of responsible norms regarding the use of commercial spyware that are consistent with respect for the rule of law, human rights, and democratic norms and values. The actions directed in this order are consistent with the policy objectives set forth in section 6318 of the James M. Inhofe National Defense Authorization Act for Fiscal Year 2023 (NDAA FY 2023) (Public Law 117-263) and section 5502 of the National Defense Authorization Act for Fiscal Year 2022 (NDAA FY 2022) (Public Law 117-81). | したがって、私は、米国政府にとって重大な防諜または安全保障上のリスク、あるいは外国政府または外国人による不正使用の重大なリスクをもたらす商用スパイウェアを業務上使用しないことを、米国政府の方針としてここに確立する。 米国の国家安全保障および外交政策の利益を促進するため、この命令は、この政策を実施し、米国政府の機関、職員、情報、および情報システムの安全およびセキュリティを保護し、商用スパイウェアの不適切な使用を阻止し、法の支配、人権、および民主主義の規範と価値の尊重と一致する、商用スパイウェアの使用に関する責任規範の策定と実施を奨励する措置を指示するものである。 この命令で指示された行動は、2023会計年度ジェームズ・M・インホーフ国防権限法(NDAA 2023年度)(公法117-263)の第6318条および2022会計年度国防権限法(NDAA 2022年度)(公法117-81)の第5502条に定められた政策目標に合致している。 |
Sec. 2. Prohibition on Operational Use. (a) Executive departments and agencies (agencies) shall not make operational use of commercial spyware where they determine, based on credible information, that such use poses significant counterintelligence or security risks to the United States Government or that the commercial spyware poses significant risks of improper use by a foreign government or foreign person. For the purposes of this use prohibition: | 第 2 条 業務上の使用の禁止: (a) 行政府および政府機関(以下、機関)は、信頼できる情報に基づき、その使用が米国政府にとって重大な防諜または安全保障上のリスクをもたらすと判断した場合、またはその商用スパイウェアが外国政府または外国人によって不適切に使用される重大なリスクをもたらすと判断した場合には、商用スパイウェアを業務上使用してはならない。この使用禁止の目的のために |
(i) Commercial spyware may pose counterintelligence or security risks to the United States Government when: | (i) 商業用スパイウェアは、以下の場合に、合衆国政府に対して防諜上または安全保障上のリスクをもたらす可能性がある: |
(A) a foreign government or foreign person has used or acquired the commercial spyware to gain or attempt to gain access to United States Government computers or the computers of United States Government personnel without authorization from the United States Government; or | (A) 外国政府または外国人が、合衆国政府のコンピュータまたは合衆国政府職員のコンピュータに、合衆国政府の許可なくアクセスするため、またはアクセスしようとするために、商用スパイウェアを使用または取得した場合。 |
(B) the commercial spyware was or is furnished by an entity that: | (B) 商用スパイウェアが、以下の事業者によって提供された、または提供された場合: |
(1) maintains, transfers, or uses data obtained from the commercial spyware without authorization from the licensed end-user or the United States Government; | (1) ライセンスを受けたエンドユーザまたは合衆国政府の許可なく、商用スパイウェアから得られたデータを維持、転送、または使用する; |
(2) has disclosed or intends to disclose non-public United States Government information or non-public information about the activities of the United States Government without authorization from the United States Government; or | (2) 米国政府からの許可なく、米国政府の非公開情報または米国政府の活動に関する非公開情報を開示した、または開示する予定である。 |
(3) is under the direct or effective control of a foreign government or foreign person engaged in intelligence activities, including surveillance or espionage, directed against the United States. | (3) 米国に向けられた監視またはスパイ活動を含む諜報活動に従事する外国政府または外国人の直接的または実効的な管理下にある。 |
(ii) Commercial spyware may pose risks of improper use by a foreign government or foreign person when: | (ii) 商用スパイウェアは、以下の場合に、外国政府または外国人による不適切な使用のリスクをもたらす可能性がある: |
(A) the commercial spyware, or other commercial spyware furnished by the same vendor, has been used by a foreign government or foreign person for any of the following purposes: | (A) 商業用スパイウェア、または同じベンダーが提供する他の商業用スパイウェアが、外国政府または外国人によって以下のいずれかの目的で使用されたことがある: |
(1) to collect information on activists, academics, journalists, dissidents, political figures, or members of non-governmental organizations or marginalized communities in order to intimidate such persons; curb dissent or political opposition; otherwise limit freedoms of expression, peaceful assembly, or association; or enable other forms of human rights abuses or suppression of civil liberties; or | (1) 活動家、学者、ジャーナリスト、反体制派、政治家、非政府組織または疎外されたコミュニティのメンバーに関する情報を収集し、これらの人々を脅迫し、反対意見や政治的反対を抑制し、表現、平和的集会、または結社の自由を制限し、または他の形態の人権侵害または市民の自由の抑圧を可能にするために使用すること、または |
(2) to monitor a United States person, without such person’s consent, in order to facilitate the tracking or targeting of the person without proper legal authorization, safeguards, and oversight; or | (2) 適切な法的認可、保護措置、監視なしに、米国人の追跡または標的化を促進するために、当該人の同意なしに、米国人を監視すること。 |
(B) the commercial spyware was furnished by an entity that provides commercial spyware to governments for which there are credible reports in the annual country reports on human rights practices of the Department of State that they engage in systematic acts of political repression, including arbitrary arrest or detention, torture, extrajudicial or politically motivated killing, or other gross violations of human rights, consistent with any findings by the Department of State pursuant to section 5502 of the NDAA FY 2022 or other similar findings. | (B) 国務省の人権慣行に関する年次国別報告書において、恣意的な逮捕または拘留、拷問、超法規的または政治的動機による殺害、またはその他の重大な人権侵害を含む政治的抑圧行為を組織的に行っているという信頼できる報告がある政府に対して、2022年度NDAA第5502条に基づく国務省による所見またはその他の同様の所見と一致する商用スパイウェアが提供された事業者である。 |
(iii) In determining whether the operational use of commercial spyware poses significant counterintelligence or security risks to the United States Government or poses significant risks of improper use by a foreign government or foreign person, such that operational use should be prohibited, agencies shall consider, among other relevant considerations, whether the entity furnishing the commercial spyware knew or reasonably should have known that the spyware posed risks described in subsections (a)(i) or (ii) of this section, and whether the entity has taken appropriate measures to remove such risks, such as canceling relevant licensing agreements or contracts that present such risks; taking other verifiable action to prevent continuing uses that present such risks; or cooperating in United States Government efforts to counter improper use of the spyware. | (iii) 市販のスパイウェアの運用上の使用が、米国政府にとって重大な防諜または安全保障上のリスクをもたらすか、あるいは運用上の使用を禁止すべきような外国政府または外国人による不正使用の重大なリスクをもたらすかを判断するにあたり、機関は、他の関連する考慮事項の中でも、以下を考慮しなければならない、 商用スパイウェアを提供する事業者が、当該スパイウェアが本節(a)(i)または(ii)に記載されたリスクをもたらすことを知っていたか、または合理的に知るべきだったか、および当該事業者が、当該リスクをもたらす関連ライセンス契約または契約を取り消すなど、リスクを取り除くための適切な措置をとったかどうか; そのようなリスクをもたらす継続的な使用を防止するための他の検証可能な行動をとること、又はスパイウェアの不適切な使用に対抗する合衆国政府の努力に協力すること。 |
(b) An agency shall not request or directly enable a third party to make operational use of commercial spyware where the agency has determined that such use poses significant counterintelligence or security risks to the United States Government or that the commercial spyware poses significant risks of improper use by a foreign government or foreign person, as described in subsection (a) of this section. For purposes of this order, the term “operational use” includes such indirect use. | (b) 機関は、そのような使用が合衆国政府にとって重大な防諜または安全保障上のリスクをもたらすと機関が判断した場合、あるいは、その商用スパイウェアが本節の(a)項に記載されているように外国政府または外国人による不正使用の重大なリスクをもたらすと機関が判断した場合には、第三者に商用スパイウェアの運用を要請したり直接可能にしたりしてはならない。 この命令の目的上、「運用上の使用」という用語は、このような間接的な使用を含む。 |
(c) To facilitate effective interagency coordination of information relevant to the factors set forth in subsection (a) of this section and to promote consistency of application of this order across the United States Government, the Director of National Intelligence (DNI) shall, within 90 days of the date of this order, and on a semiannual basis thereafter, issue a classified intelligence assessment that integrates relevant information — including intelligence, open source, financial, sanctions-related, and export controls-related information — on foreign commercial spyware or foreign government or foreign person use of commercial spyware relevant to the factors set forth in subsection (a) of this section. The intelligence assessment shall incorporate, but not be limited to, the report and assessment required by section 1102A(b) of the National Security Act of 1947, 50 U.S.C. 3001 et seq., as amended by section 6318(c) of the NDAA FY 2023. In order to facilitate the production of the intelligence assessment, the head of each agency shall, on an ongoing basis, provide the DNI all new credible information obtained by the agency on foreign commercial spyware vendors or foreign government or foreign person use of commercial spyware relevant to the factors set forth in subsection (a) of this section. Such information shall include intelligence, open source, financial, sanctions-related, export controls-related, and due diligence information, as well as information relevant to the development of the list of covered contractors developed or maintained pursuant to section 5502 of the NDAA FY 2022 or other similar information. | (c) 本項(a)に規定する要因に関連する情報の効果的な省庁間調整を促進し、合衆国政府全体における本命令の適用の一貫性を促進するため、国家情報長官(DNI)は、本令の日付から90日以内に、またその後半期ごとに、次のことを行う、 本節の第(a)項に定める要因に関連する外国の商用スパイウェアまたは外国政府もしくは外国人の商用スパイウェアの使用に関する情報、オープンソース、金融、制裁関連および輸出管理関連の情報を含む関連情報を統合した機密情報評価を発行する。 情報評価は、2023年度NDAA第6318条(c)により改正された1947年国家安全保障法(50 U.S.C. 3001 et seq)の1102A条(b)により求められる報告及び評価を取り入れるものとするが、これに限定されない。 情報評価の作成を促進するため、各機関の長は、継続的に、外国の商用スパイウェアのベンダーまたは外国政府もしくは外国人の商用スパイウェアの使用に関して当該機関が得たすべての新しい信頼できる情報を、本節の第(a)項に規定する要因に関連させてDNIに提供しなければならない。 当該情報には、情報、オープンソース、金融、制裁関連、輸出管理関連、デューディリジェンス情報のほか、2022年度NDAA第5502条に従って作成または維持される対象業者のリストの作成に関連する情報またはその他の同様の情報を含むものとする。 |
(d) Any agency that makes a determination of whether operational use of a commercial spyware product is prohibited under subsection (a) of this section shall provide the results of that determination and key elements of the underlying analysis to the DNI. After consulting with the submitting agency to protect operational sensitivities, the DNI shall incorporate this information into the intelligence assessment described in subsection (c) of this section and, as needed, shall make this information available to other agencies consistent with section 3(b) of this order. | (d) 本節の第(a)項に基づき、市販のスパイウェア製品の運用利用が禁止されているか否かの判断を行った機関は、その判断結果および基礎となる分析の主要要素をDNIに提供する。 DNIは、作戦上の機密を保護するために提出機関と協議した後、この情報を本節の(c)項に記載の情報評価に組み込み、必要に応じて、この情報を本命令の第3項(b)に従って他機関に提供しなければならないものとする。 |
(e) The Assistant to the President for National Security Affairs (APNSA), or a designee, shall, within 30 days of the issuance of the intelligence assessment described in subsection (c) of this section, and additionally as the APNSA or designee deems necessary, convene agencies to discuss the intelligence assessment, as well as any other information about commercial spyware relevant to the factors set forth in subsection (a) of this section, in order to ensure effective interagency awareness and sharing of such information. | (e) 国家安全保障問題担当大統領補佐官(APNSA)またはその被指名者は、本項(c)に記載された情報評価の発行から30日以内に、またAPNSAまたは被指名者が必要と考える場合には、省庁間の認識と情報の共有を効果的に行うために、情報評価、および本項(a)に定める要因に関連する商用スパイウェアに関するその他の情報についても話し合うために省庁を招集するものとする。 |
(f) For any commercial spyware intended by an agency for operational use, a relevant official, as provided in section 5(k) of this order, shall certify the determination that the commercial spyware does not pose significant counterintelligence or security risks to the United States Government or significant risks of improper use by a foreign government or foreign person based on the factors set forth in subsection (a) of this section. The obligation to certify such a determination shall not be delegated, except as provided in section 5(k) of this order. | (f) 機関が運用目的で使用する商用スパイウェアについては、本命令の第5条(k)に定める関係当局者が、本条(a)に定める要因に基づき、商用スパイウェアが合衆国政府に対する重大な防諜・セキュリティ上のリスク、または外国政府もしくは外国人による不正使用の著しいリスクをもたらさないという決定を証明するものとする。 このような決定を証明する義務は、本命令の第5条(k)に規定される場合を除き、委任されないものとする。 |
(g) If an agency decides to make operational use of commercial spyware, the head of the agency shall notify the APNSA of such decision, describing the due diligence completed before the decision was made, providing relevant information on the agency’s consideration of the factors set forth in subsection (a) of this section, and providing the reasons for the agency’s determination. The agency may not make operational use of the commercial spyware until at least 7 days after providing this information or until the APNSA has notified the agency that no further process is required. | (g) ある機関が市販のスパイウェアを運用することを決定した場合、当該機関の長は、APNSAに当該決定を通知し、決定前に完了したデューディリジェンスを説明し、本項(a)に規定する要因の検討に関する関連情報を提供し、当該機関の決定の理由を提供するものとする。 当該機関は、この情報を提供してから少なくとも7日後、またはAPNSAがこれ以上の処理を必要としないことを当該機関に通知するまで、商用スパイウェアの運用利用を行うことはできない。 |
(h) Within 90 days of the issuance of the intelligence assessment described in subsection (c) of this section, each agency shall review all existing operational uses of commercial spyware and discontinue, as soon as the head of the agency determines is reasonably possible without compromising ongoing operations, operational use of any commercial spyware that the agency determines poses significant counterintelligence or security risks to the United States Government or significant risks of improper use by a foreign government or foreign person, pursuant to subsection (a) of this section. | (h) 本項(c)に記載された情報評価の発行から90日以内に、各機関は、商用スパイウェアの既存の運用上の使用をすべて見直し、本項(a)に従って、米国政府に対する重大な防諜またはセキュリティ上のリスクまたは外国政府もしくは外国人による不正使用の著しいリスクがあると機関長が判断する商用スパイウェアの運用上の使用を、進行中の業務を損なわずに合理的に可能と判断した時点で停止しなければならない。 |
(i) Within 180 days of the date of this order, each agency that may make operational use of commercial spyware shall develop appropriate internal controls and oversight procedures for conducting determinations under subsection (a) of this section, as appropriate and consistent with applicable law. | (i) この命令の日付から180日以内に、市販のスパイウェアを運用上使用する可能性のある各機関は、本条第(a)項に基づく判断を行うための適切な内部統制および監視手順を、適切かつ適用法と一致するように開発するものとする。 |
(j) At any time after procuring commercial spyware for operational use, if the agency obtains relevant information with respect to the factors set forth in subsection (a) of this section, the agency shall determine whether the commercial spyware poses significant counterintelligence or security risks to the United States Government or significant risks of improper use by a foreign government or foreign person, and, if so, shall terminate such operational use as soon as the head of the agency determines is reasonably possible without compromising ongoing operations, and shall notify the DNI and the APNSA. | (j) 業務用スパイウェアを調達した後いつでも、本条(a)項に定める要因に関して関連情報を入手した場合、当該機関は、当該商用スパイウェアが合衆国政府にとって重大な防諜またはセキュリティ上のリスクをもたらすかどうか、または外国政府もしくは外国人による不適切な使用の重大なリスクをもたらすかを判断し、その場合は、継続中の業務を損なわずに機関の長が合理的に可能と判断した時点で当該業務使用を終了し、DNI及びAPNSAに通知しなければならない。 |
(k) The Federal Acquisition Security Council shall consider the intelligence assessment described in subsection (c) of this section in evaluating whether commercial spyware poses a supply chain risk, as appropriate and consistent with applicable law, including 41 C.F.R. Part 201-1 and 41 U.S.C. 1323. | (k) 連邦調達安全委員会は、商業用スパイウェアがサプライチェーンのリスクをもたらすかどうかを評価する際に、適切かつ41CFR Part 201-1および41U.S.C. 1323を含む適用法と一致するように、本節(c)に記載の情報評価を考慮しなければならない。 |
(l) The prohibitions contained in this section shall not apply to the use of commercial spyware for purposes of testing, research, analysis, cybersecurity, or the development of countermeasures for counterintelligence or security risks, or for purposes of a criminal investigation arising out of the criminal sale or use of the spyware. | (l) 本条に含まれる禁止事項は、試験、研究、分析、サイバーセキュリティ、または防諜もしくはセキュリティ・リスクに対する対策の開発を目的とした商用スパイウェアの使用、またはスパイウェアの犯罪的販売もしくは使用から生じる犯罪捜査の目的には適用されないものとする。 |
(m) A relevant official, as provided in section 5(k) of this order, may issue a waiver, for a period not to exceed 1 year, of an operational use prohibition determined pursuant to subsection (a) of this section if the relevant official determines that such waiver is necessary due to extraordinary circumstances and that no feasible alternative is available to address such circumstances. This authority shall not be delegated, except as provided in section 5(k) of this order. A relevant official may, at any time, revoke any waiver previously granted. Within 72 hours of making a determination to issue or revoke a waiver pursuant to this subsection, the relevant official who has issued or revoked the waiver shall notify the President, through the APNSA, of this determination, including the justification for the determination. The relevant official shall provide this information concurrently to the DNI. | (m) 本命令第5条(k)に規定される関係当局は、本条(a)項に従って決定された運用使用禁止の放棄が異常事態により必要であり、当該状況に対処するために実行可能な代替手段がないと関係当局が判断した場合、1年を超えない期間、当該放棄を行うことができます。 この権限は、本令第5条(k)に規定される場合を除き、委任されないものとする。 関係者は、いつでも、以前に付与された免除を取り消すことができる。 本項に従って免除を発行または取り消す決定を下してから 72 時間以内に、免除を発行または取り消した関係当局は、APNSA を通じて、決定の正当性を含むこの決定を大統領に通知するものとする。 関係当局は、この情報を DNI に同時に提供しなければならない。 |
Sec. 3. Application to Procurement. An agency seeking to procure commercial spyware for any purpose other than for a criminal investigation arising out of the criminal sale or use of the spyware shall, prior to making such procurement and consistent with its existing statutory and regulatory authorities: | 第 3 条 調達への適用:スパイウェアの犯罪的販売または使用に起因する犯罪捜査以外の目的で市販のスパイウェアを調達しようとする機関は、当該調達を行う前に、既存の法令および規制上の権限に基づき、以下のことを行うものとする: |
(a) review the intelligence assessment issued by the DNI pursuant to section 2(c) of this order; | (a) この命令の第2条(c)に従ってDNIが発行した情報評価を検討すること; |
(b) request from the DNI any additional information regarding the commercial spyware that is relevant to the factors set forth in section 2(a) of this order; | (b) この命令の第2条(a)に規定する要因に関連する商用スパイウェアに関する追加情報をDNIに要求すること; |
(c) consider the factors set forth in section 2(a) of this order in light of the information provided by the DNI; and | (c) DNIから提供された情報に照らして、本命令の第2条(a)に規定する要因を検討すること。 |
(d) consider whether any entity furnishing the commercial spyware being considered for procurement has implemented reasonable due diligence procedures and standards — such as the industry-wide norms reflected in relevant Department of State guidance on business and human rights and on transactions linked to foreign government end-users for products or services with surveillance capabilities — and controls that would enable the entity to identify and prevent uses of the commercial spyware that pose significant counterintelligence or security risks to the United States Government or significant risks of improper use by a foreign government or foreign person. | (d) 調達が検討されている商用スパイウェアを提供する事業者が、合理的なデューディリジェンスの手順と基準(ビジネスと人権に関する国務省の関連ガイダンスや監視機能を有する製品またはサービスに関する外国政府のエンドユーザと関連する取引に反映される業界全体の規範など)および米国政府にとって重大な防諜またはセキュリティ上のリスクをもたらす商用スパイウェアや外国政府または外国人によって不正使用する著しいリスクの用途を特定および防止できる統制を実施しているかを検討する。 |
Sec. 4. Reporting Requirements. (a) The head of each agency that has procured commercial spyware, upon completing the review described in section 2(h) of this order, shall submit to the APNSA a report describing the review’s findings. If the review identifies any existing operational use of commercial spyware, as defined in this order, the agency report shall include: | 第4条 報告要件: (a) 商用スパイウェアを調達した各機関の長は、本命令の第2項(h)に記載されたレビューを完了した時点で、レビューの結果を記載した報告書をAPNSAに提出する。 レビューにより、本命令で定義される商用スパイウェアの既存の業務上の使用が確認された場合、当該機関の報告書には、以下が含まれるものとする: |
(i) a description of such existing operational use; | (i) 当該既存の業務上の使用に関する記述; |
(ii) a determination of whether the commercial spyware poses significant counterintelligence or security risks to the United States Government or significant risks of improper use by a foreign government or foreign person, along with key elements of the underlying analysis, pursuant to section 2(a) of this order; and | (ii) 本命令の第2条(a)に従い、商業用スパイウェアが、米国政府にとって重大な防諜またはセキュリティ上のリスク、あるいは外国政府または外国人による不適切な使用の重大なリスクをもたらすかどうかの判断と、その基礎となる分析の主要要素。 |
(iii) in the event the agency determines that the commercial spyware poses significant risks pursuant to section 2(a) of this order, what steps have been taken to terminate its operational use. | (iii) 本命令の第2項(a)に従って商用スパイウェアが重大なリスクをもたらすと機関が判断した場合、その業務上の使用を終了させるためにどのような措置が取られたのか。 |
(b) Within 45 days of an agency’s procurement of any commercial spyware for any use described in section 2(l) of this order except for use in a criminal investigation arising out of the criminal sale or use of the spyware, the head of the agency shall notify the APNSA of such procurement and shall include in the notification a description of the purpose and authorized uses of the commercial spyware. | (b) スパイウェアの犯罪的な販売または使用に起因する犯罪捜査における使用を除き、本注文の第2項(l)に記載された用途で機関が商用スパイウェアを調達した日から45日以内に、機関の長は、APNSAに当該調達を通知し、通知には、商用スパイウェアの目的および許可された用途の説明を含めなければならない。 |
(c) Within 6 months of the date of this order, the head of each agency that has made operational use of commercial spyware or has procured commercial spyware for operational use shall submit to the APNSA a report on the actions that the agency has taken to implement this order, including the internal controls and oversight procedures the agency has developed pursuant to section 2(i) of this order. | (c) 本命令の日付から6か月以内に、商用スパイウェアを業務上の目的で使用した、または業務上の目的で商用スパイウェアを調達した各機関の長は、本命令の第2項(i)に従って機関が開発した内部統制および監視手続を含め、当該機関が実施した措置に関する報告書をAPNSAに提出する。 |
(d) Within 1 year of the date of this order, and on an annual basis thereafter, the head of each agency that has procured commercial spyware for operational use shall provide the APNSA a report that identifies: | (d) 本命令の日付から1年以内、およびその後毎年、業務用の商用スパイウェアを調達している各機関の長は、APNSAに対し、以下を特定する報告書を提出する: |
(i) any existing operational use of commercial spyware and the reasons why it does not pose significant counterintelligence or security risks to the United States Government or significant risks of improper use by a foreign government or foreign person, pursuant to section 2(a) of this order; | (i) 本命令の第2条(a)に従い、商用スパイウェアの既存の運用上の使用と、それが合衆国政府にとって重大な防諜またはセキュリティ上のリスク、あるいは外国政府または外国人による重大な不正使用のリスクを引き起こさない理由; |
(ii) any operational use of commercial spyware that was terminated during the preceding year because it was determined to pose significant risks pursuant to section 2(a) of this order, the circumstances under which this determination was made, and the steps taken to terminate such use; and | (ii) この命令の第2条(a)に従って重大なリスクをもたらすと判断されたため、前年度に終了した商用スパイウェアの運用上の使用、この判断が下された状況、および当該使用を終了するために講じた措置。 |
(iii) any purchases made of commercial spyware, and whether they were made for operational use, during the preceding year. | (iii) 前年の間に、市販のスパイウェアを購入したこと、及びそれが業務用であったかどうか。 |
Sec. 5. Definitions. For purposes of this order: | 第5条 定義 :本命令の目的上、以下のとおりとする: |
(a) The term “agency” means any authority of the United States that is an “agency” under 44 U.S.C. 3502(1), other than those considered to be independent regulatory agencies, as defined in 44 U.S.C. 3502(5). | (a) 「機関」とは、44 U.S.C. 3502(1)に基づく「機関」である米国の当局をいい、44 U.S.C. 3502(5)に定義される独立規制機関とみなされるものは除きます。 |
(b) The term “commercial spyware” means any end-to-end software suite that is furnished for commercial purposes, either directly or indirectly through a third party or subsidiary, that provides the user of the software suite the capability to gain remote access to a computer, without the consent of the user, administrator, or owner of the computer, in order to: | (b) 「商用スパイウェア」とは、第三者または子会社を通じて直接的または間接的に商用目的で提供されるエンド・ツー・エンドのソフトウェア・スイートであって、当該ソフトウェアスイートの使用者に、当該コンピュータの使用者、管理者または所有者の同意なしに、以下の目的でコンピュータにリモートアクセスする機能を提供するものをいう: |
(i) access, collect, exploit, extract, intercept, retrieve, or transmit content, including information stored on or transmitted through a computer connected to the Internet; | (i) インターネットに接続されたコンピュータに保存された情報またはコンピュータを通じて送信された情報を含むコンテンツにアクセス、収集、悪用、抽出、傍受、取得、または送信すること; |
(ii) record the computer’s audio calls or video calls or use the computer to record audio or video; or | (ii) コンピュータの音声通話またはビデオ通話を記録すること、または音声またはビデオを記録するためにコンピュータを使用すること、または。 |
(iii) track the location of the computer. | (iii) コンピュータの場所を追跡すること。 |
(c) The term “computer” shall have the same meaning as it has in 18 U.S.C. 1030(e)(1). | (c) 「コンピュータ」という用語は、合衆国法律集第 18 編第 1030 条(e)(1)における意味と同じ意味を有するものとする。 |
(d) The term “entity” means a partnership, association, trust, joint venture, corporation, group, subgroup, or other organization. | (d) 「事業体」という用語は、パートナーシップ、協会、信託、ジョイントベンチャー、企業、グループ、サブグループ、またはその他の組織を意味する。 |
(e) The term “foreign entity” means an entity that is not a United States entity. | (e) 「外国企業」とは、米国の企業でない企業を意味する。 |
(f) The term “foreign government” means any national, state, provincial, or other governing authority, any political party, or any official of any governing authority or political party, in each case of a country other than the United States. | (f) 「外国政府」とは、国、州、地方、その他の統治当局、政党、統治当局または政党の役人をいい、いずれの場合も、米国以外の国のものをいう。 |
(g) The term “foreign person” means a person that is not a United States person. | (g) 「外国人」とは、合衆国人でない者をいう。 |
(h) The term “furnish,” when used in connection with commercial spyware, means to develop, maintain, own, operate, manufacture, market, sell, resell, broker, lease, license, repackage, rebrand, or otherwise make available commercial spyware. | (h)「提供する」という用語は、商用スパイウェアに関連して使用される場合、商用スパイウェアを開発、維持、所有、運用、製造、販売、再販、仲介、リース、ライセンス、再パッケージ、再ブランド、その他利用可能にすることを意味する。 |
(i) The term “operational use” means use to gain remote access to a computer, without the consent of the user, administrator, or owner of the computer, in order to: | (i) 「業務上の使用」とは、以下の目的で、コンピュータの使用者、管理者または所有者の同意を得ずに、コンピュータにリモートアクセスするための使用をいいる: |
(i) access, collect, exploit, extract, intercept, retrieve, or transmit the computer’s content, including information stored on or transmitted through a computer connected to the Internet; | (i) インターネットに接続されたコンピュータに保存された情報またはコンピュータを通じて送信された情報を含む、コンピュータのコンテンツにアクセス、収集、悪用、抽出、傍受、取得、または送信すること; |
(ii) record the computer’s audio calls or video calls or use the computer to otherwise record audio or video; or | (ii) コンピュータの音声通話またはビデオ通話を記録すること、あるいはコンピュータを使用して音声またはビデオを記録すること、または。 |
(iii) track the location of the computer. | (iii) コンピュータの位置を追跡すること。 |
The term “operational use” does not include those uses described in section 2(l) of this order. | 運用上の使用」という用語には、本注文の第2項(l)に記載される使用は含まれない。 |
(j) The term “person” means an individual or entity. | (j) 「人」という用語は、個人または団体を意味する。 |
(k) The term “relevant official,” for purposes of sections 2(f) and 2(m) of this order, refers to any of the following: the Secretary of Defense, the Attorney General, the Secretary of Homeland Security, the DNI, the Director of the Central Intelligence Agency, or the Director of the National Security Agency. The Attorney General’s obligation under section 2(f) of this order and authority under section 2(m) of this order may be delegated only to the Deputy Attorney General. | (k) 本命令第2条(f)および第2条(m)における「関係当局者」とは、国防長官、司法長官、国土安全保障省長官、DNI、中央情報局長官、国家安全保障局長官のいずれかを意味するものとする。 本命令第2条(f)に基づく司法長官の義務および本命令第2条(m)に基づく権限は、司法長官代理にのみ委任することができます。 |
(l) The term “remote access,” when used in connection with commercial spyware, means access to a computer, the computer’s content, or the computer’s components by using an external network (e.g., the Internet) when the computer is not in the physical possession of the actor seeking access to that computer. | (l) 「リモート・アクセス」という用語は、商用スパイウェアに関連して使用される場合、コンピュータへのアクセスを求める行為者がそのコンピュータを物理的に所有していないときに、外部ネットワーク(例えば、インターネット)を使用してコンピュータ、コンピュータのコンテンツ、またはコンピュータのコンポーネントにアクセスすることを意味する。 |
(m) The term “United States entity” means any entity organized under the laws of the United States or any jurisdiction within the United States (including foreign branches). | (m) 「米国企業」とは、米国法または米国内の司法権に基づき組織された企業(外国支店を含む)をいいる。 |
(n) The term “United States person” shall have the same meaning as it has in Executive Order 12333 of December 4, 1981 (United States Intelligence Activities), as amended. | (n) 「合衆国人」という用語は、1981年12月4日の大統領令12333(合衆国諜報活動)において修正されたものと同じ意味を有するものとする。 |
(o) The term “United States Government personnel” means all United States Government employees as defined by 5 U.S.C. 2105. | (o)「合衆国政府職員」とは、5 U.S.C. 2105に規定されるすべての合衆国政府職員をいう。 |
Sec. 6. General Provisions. (a) Nothing in this order shall be construed to impair or otherwise affect: | 第6条 一般規定: (a) 本命令のいかなる条項も、以下の事項を損なう、またはその他の影響を与えるものと解釈してはならない: |
(i) the authority granted by law to an executive department or agency, or the head thereof; or | (i) 行政機関またはその長に法律で認められた権限。 |
(ii) the functions of the Director of the Office of Management and Budget relating to budgetary, administrative, or legislative proposals. | (ii) 予算、行政、または立法案に関する行政管理予算局長の機能。 |
(b) Nothing in this order shall be construed to limit the use of any remedies available to the head of an agency or any other official of the United States Government. | (b) 本命令のいかなる内容も、省庁の長または米国政府の他の職員が利用できる救済措置の利用を制限するものと解釈してはならない。 |
(c) This order shall be implemented consistent with applicable law, including section 6318 of the NDAA FY 2023, as well as applicable procurement laws, and subject to the availability of appropriations. | (c) 本命令は、2023年度NDAA第6318条、適用される調達法を含む適用法と一致し、かつ、充当可能な予算に応じて実施されるものとする。 |
(d) This order is not intended to, and does not, create any right or benefit, substantive or procedural, enforceable at law or in equity by any party against the United States, its departments, agencies, or entities, its officers, employees, or agents, or any other person. | (d) 本命令は、実体的または手続き的に、いかなる当事者も米国、その省庁、団体、その役員、職員、代理人、またはその他の人物に対して法律上または衡平法上強制できる権利または利益を創出することを意図しておらず、また創出しない。 |
JOSEPH R. BIDEN JR. | ジョセフ・R・バイデン Jr. |
THE WHITE HOUSE, | ホワイトハウス |
March 27, 2023. | 2023年3月27日 |
FACT SHEET: President Biden Signs Executive Order to Prohibit U.S. Government Use of Commercial Spyware that Poses Risks to National Security | ファクトシート:バイデン大統領、国家安全保障に危険を及ぼす商用スパイウェアの米国政府使用を禁止する大統領令に署名 |
Presidential Directive Will Serve as a Cornerstone Initiative During the Second Summit for Democracy | 大統領令は、第2回民主主義のためのサミットにおける基軸となるイニシアティブとなる |
Today, President Biden signed an Executive Order that prohibits, for the first time, operational use by the United States Government of commercial spyware that poses risks to national security or has been misused by foreign actors to enable human rights abuses around the world. | 本日、バイデン大統領は、国家安全保障に危険を及ぼす、あるいは外国人行為者によって世界中の人権侵害を可能にするために悪用されてきた商用スパイウェアの米国政府による運用利用を初めて禁止する大統領令に署名した。 |
Commercial spyware – sophisticated and invasive cyber surveillance tools sold by vendors to access electronic devices remotely, extract their content, and manipulate their components, all without the knowledge or consent of the devices’ users – has proliferated in recent years with few controls and high risk of abuse. | 商用スパイウェアとは、電子機器に遠隔からアクセスし、そのコンテンツを抽出し、そのコンポーネントを操作するための、ベンダーが販売する高度で侵襲的なサイバー監視ツールで、すべて機器のユーザーの知識や同意なしに、制御がほとんどなく、悪用のリスクが高い状態で近年拡散している。 |
The proliferation of commercial spyware poses distinct and growing counterintelligence and security risks to the United States, including to the safety and security of U.S. Government personnel and their families. U.S. Government personnel overseas have been targeted by commercial spyware, and untrustworthy commercial vendors and tools can present significant risks to the security and integrity of U.S. Government information and information systems. | 商用スパイウェアの拡散は、米国政府関係者とその家族の安全やセキュリティを含め、米国に明確かつ増大する防諜・安全保障上のリスクをもたらす。海外の米国政府関係者は、商用スパイウェアに狙われており、信頼できない商用ベンダーやツールは、米国政府の情報および情報システムのセキュリティと完全性に重大なリスクをもたらす可能性がある。 |
A growing number of foreign governments around the world, moreover, have deployed this technology to facilitate repression and enable human rights abuses, including to intimidate political opponents and curb dissent, limit freedom of expression, and monitor and target activists and journalists. Misuse of these powerful surveillance tools has not been limited to authoritarian regimes. Democratic governments also have confronted revelations that actors within their systems have used commercial spyware to target their citizens without proper legal authorization, safeguards, and oversight. | さらに、世界中のますます多くの外国政府が、政治的反対者を脅迫し、反対意見を抑制し、表現の自由を制限し、活動家やジャーナリストを監視し標的とするなど、抑圧を促進し人権侵害を可能にするためにこの技術を導入している。こうした強力な監視ツールの悪用は、権威主義的な政権に限ったことではない。民主的な政府もまた、自国のシステム内の行為者が、適切な法的認可、保護措置、監視なしに、市民を標的にするために商用スパイウェアを使用していることが明らかになったことに直面している。 |
In response, the Biden-Harris Administration has mobilized a government-wide effort to counter the risks posed by commercial spyware. Today’s Executive Order builds on these initiatives, and complementary bipartisan congressional action, to establish robust protections against misuse of such tools. | これに対し、バイデン-ハリス政権は、商用スパイウェアがもたらすリスクに対抗するため、政府を挙げての取り組みを行いました。本日の大統領令は、こうした取り組みと超党派の議会活動を補完するものであり、こうしたツールの悪用に対する強固な保護を確立するものである。 |
This Executive Order will serve as a cornerstone U.S. initiative during the second Summit for Democracy on March 29-30, 2023, which President Biden will co-host with the leaders of Costa Rica, the Netherlands, the Republic of Korea, and the Republic of Zambia. In furtherance of President Biden’s National Security Strategy, this Executive Order demonstrates the United States’ leadership in, and commitment to, advancing technology for democracy, including by countering the misuse of commercial spyware and other surveillance technology. This Executive Order will also serve as a foundation to deepen international cooperation to promote responsible use of surveillance technology, counter the proliferation and misuse of such technology, and spur industry reform. | この大統領令は、バイデン大統領がコスタリカ、オランダ、大韓民国、ザンビア共和国の首脳と共同開催する、2023年3月29~30日の第2回民主化サミットにおける米国の重要なイニシアティブとして機能することになるでしょう。バイデン大統領の国家安全保障戦略を推進するため、この大統領令は、商業用スパイウェアやその他の監視技術の悪用に対抗することを含め、民主主義のための技術の進歩における米国のリーダーシップとそのコミットメントを示すものである。 また、この大統領令は、監視技術の責任ある使用を促進し、そのような技術の拡散や悪用に対抗し、業界の改革を促進するための国際協力を深めるための基盤としても機能する。 |
*** | *** |
In particular, the Executive Order signed by President Biden today: | 特に、本日バイデン大統領が署名した大統領令では |
・Applies to U.S. federal government departments and agencies, including those engaged in law enforcement, defense, or intelligence activities, and encompasses spyware tools furnished by foreign or domestic commercial entities. | ・法執行、防衛、諜報活動に従事するものを含む、米国連邦政府の部局および機関に適用され、外国または国内の商業団体が提供するスパイウェアツールを包含する。 |
・Prohibits departments and agencies across the federal government from operationally using commercial spyware tools that pose significant counterintelligence or security risks to the U.S. Government or significant risks of improper use by a foreign government or foreign person, including to target Americans or enable human rights abuses. | ・連邦政府内の各省庁が、米国政府に対する重大な防諜・安全保障上のリスク、または米国人を標的にしたり人権侵害を可能にするなど、外国政府または外国人による不正使用の重大なリスクをもたらす商用スパイウェアツールを業務上、使用することを禁止する。 |
・Establishes key counterintelligence, security, and improper use factors that indicate such risks, including if : |
・以下の場合を含め、そのようなリスクを示す重要な防諜、安全保障、不適切な使用の要因を確立する: |
・・a foreign government or foreign person has used or acquired the commercial spyware to gain or attempt to gain access to U.S. Government electronic devices, or those of U.S. Government personnel, without authorization from the U.S. Government; | 外国政府または外国人が、米国政府の電子デバイスまたは米国政府職員の電子デバイスに、米国政府の許可なくアクセスするため、またはアクセスしようとするために、商用スパイウェアを使用または取得した; |
・・the commercial spyware was or is furnished by an entity that (1) maintains, transfers, or uses data obtained from the commercial spyware without authorization from the licensed end-user or the U.S. Government; (2) has disclosed or intends to disclose non-public information about the U.S. Government or its activities without authorization from the U.S. Government; or (3) is under the direct or effective control of a foreign government or foreign person engaged in intelligence activities directed against the United States; | ・・(1)ライセンスされたエンドユーザまたは米国政府の許可なく、商用スパイウェアから取得したデータを維持、転送または使用する、(2)米国政府またはその活動に関する非公開情報を米国政府の許可なく開示したまたは開示しようとする、(3)米国に向けた情報活動を行う外国政府または外国人の直接的または実効支配下にある事業者によって提供された、または提供されていた; |
・・a foreign actor uses the commercial spyware against activists, dissidents, or other actors to intimidate; to curb dissent or political opposition; to otherwise limit freedoms of expression, peaceful assembly or association; or to enable other forms of human rights abuses or suppression of civil liberties; | ・・外国の行為者が、活動家、反体制派、またはその他の行為者に対して、威嚇するため、反対意見や政治的反対を抑制するため、表現、平和的集会または結社の自由を制限するため、またはその他の形態の人権侵害や市民的自由の抑圧を可能にするために商業用スパイウェアを使用する; |
・・a foreign actor uses the commercial spyware to monitor a United States person, without consent, in order to track or target them without proper legal authorization, safeguards, and oversight; and | ・・外国の行為者が、適切な法的認可、保護措置、および監視なしに、米国人を追跡または標的とするために、同意なしに、商業用スパイウェアを使用して米国人を監視する場合、および |
・・the commercial spyware is furnished to governments for which there are credible reports that they engage in systematic acts of political repression, including arbitrary arrest or detention, torture, extrajudicial or politically motivated killing, or other gross violations of human rights. This ensures application of the Executive Order in situations when foreign actors may not yet have committed specific abuses through the use of commercial spyware, but have engaged in other serious abuses and violations of human rights. | ・・商業用スパイウェアは、恣意的な逮捕や拘留、拷問、超法規的または政治的動機による殺害、その他の重大な人権侵害を含む政治的抑圧行為を組織的に行っているという信頼できる報告がある政府に対して提供されます。これにより、外国の行為者が商業用スパイウェアの使用を通じて特定の虐待をまだ行っていないかもしれないが、他の重大な虐待や人権侵害に関与している状況においても、大統領令の適用が保証される。 |
・Identifies concrete remedial steps that commercial spyware vendors can take to reduce identified risks, such as cancelling relevant licensing agreements or contracts that present such risks. | ・商業用スパイウェアのベンダーが、そのようなリスクをもたらす関連ライセンス契約や契約の取り消しなど、特定されたリスクを軽減するために取ることのできる具体的な改善策を特定する。 |
・Directs important new reporting and information-sharing requirements within the Executive Branch to ensure departments and agencies can make informed and consistent determinations based on up-to-date all-source information, including a semi-annual comprehensive intelligence assessment. | ・半年ごとの包括的な情報評価を含む最新の全情報源情報に基づき、各省庁が情報に基づいた一貫した判断を下せるように、行政機関内で重要な新しい報告および情報共有の要件を指示する。 |
The Executive Order, therefore, seeks to ensure that any U.S. Government use of commercial spyware aligns with the United States’ core national security and foreign policy interests in upholding and advancing democratic processes and institutions, and respect for human rights; does not contribute, directly or indirectly, to the proliferation and misuse of commercial spyware; and helps protect U.S. Government personnel and U.S. Government information systems and intelligence and law enforcement activities against significant counterintelligence or security risks. | したがって、この大統領令は、米国政府による商用スパイウェアの使用が、民主的プロセスと制度、人権の尊重を支持・促進するという米国の国家安全保障と外交政策の中核的利益に合致し、商用スパイウェアの拡散と悪用に直接的または間接的に寄与せず、米国政府職員、米国政府の情報システム、情報および法執行活動を重大な防諜またはセキュリティのリスクから守るのに役立つことを保証しようとする。 |
*** | *** |
The Executive Order complements concrete actions the Biden-Harris Administration and Congress have taken to confront the threat posed by the proliferation and misuse of commercial spyware: | この大統領令は、バイデン=ハリス政権と議会が、商用スパイウェアの拡散と悪用によってもたらされる脅威に立ち向かうためにとった具体的な行動を補完するものである: |
・Congress enacted new statutory authorities and requirements related to commercial spyware in the Intelligence Authorization Acts for Fiscal Years 2022 and 2023, including new restrictions and reporting requirements for Intelligence Community (IC) employees’ post-service employment with foreign governments or companies, to include foreign commercial spyware entities. Last week, the Director of National Intelligence issued binding guidance to the U.S. Intelligence Community to implement these statutory requirements, which set an international standard that we hope will be followed by other countries. | ・議会は、2022年度および2023年度の情報認可法において、商業スパイウェアに関連する新たな法的権限と要件を制定した。これには、情報コミュニティ(IC)職員の勤務後の外国政府または企業との雇用に関する新たな制限と報告要件(外国の商業スパイウェア事業体を含む)が含まれている。先週、国家情報長官は、これらの法定要件を実施するために、米国の情報コミュニティに対して拘束力のあるガイダンスを発行した。これは、他の国々が追随することを期待する国際標準を設定するものである。 |
・The Department of Commerce’s Bureau of Industry and Security (BIS) has placed foreign entities on the Entity List to address foreign policy concerns related to surveillance technologies. In November 2021, BIS added four commercial entities to the Entity List for engaging in the proliferation and misuse of cyber intrusion tools contrary to the national security or foreign policy interests of the United States. | ・商務省産業安全保障局(BIS)は、監視技術に関連する外交政策の懸念に対処するため、外国の事業者を事業者リストに載せている。2021年11月、BISは、米国の国家安全保障または外交政策の利益に反するサイバー侵入ツールの拡散と悪用に関与したとして、4つの商業団体をEntity Listに追加した。 |
・The Department of Commerce has implemented technology-based controls to address digital surveillance tools. In October 2021, the Department implemented multilateral Wassenaar Arrangement export controls on certain cybersecurity items that could be used for surveillance, espionage or other actions that disrupt, deny, or degrade a network or devices on the network. The final rule has been in effect since May 2022. | ・商務省は、デジタル監視ツールに対処するため、技術に基づく管理を実施した。2021年10月、同省は、監視、スパイ活動、またはネットワークやネットワーク上の機器を混乱、拒否、劣化させるその他の行為に使用される可能性のある特定のサイバーセキュリティ品目について、多国間ワッセナー・アレンジメント輸出規制を実施した。最終ルールは2022年5月から施行されている。 |
・In January 2022, the Department of State and the Office of the Director of National Intelligence’s National Counterintelligence and Security Center issued an advisory for the broader public on how to protect oneself from commercial surveillance tools. | ・2022年1月、国務省と国家情報長官室の国家防諜・セキュリティセンターは、より広範な国民に向けて、商用監視ツールから身を守る方法に関する勧告を発表した。 |
At the direction of Congress, the Department of State, in consultation with the Office of the Director of National Intelligence, has submitted to appropriate oversight committees a classified report on contractors that have knowingly assisted or facilitated certain cyberattacks or conducted surveillance activities on behalf of relevant foreign governments against the United States or for the purposes of suppressing dissent or intimidating critics. | 議会の指示により、国務省は国家情報長官室と協議の上、関連する外国政府のために米国に対する特定のサイバー攻撃を故意に支援または促進したり、監視活動を行ったりした業者、または反対意見の弾圧や批判者の威嚇を目的とした業者に関する機密報告書を適切な監視委員会に提出した。 |
・In June 2021, Secretary Blinken announced that the Department of State, on behalf of the Biden-Harris Administration, will update the United States’ National Action Plan on Responsible Business Conduct. This builds on prior U.S. government guidance, including the U.S. Department of State guidance on implementing business and human rights principles for “Transactions Linked to Foreign Government End-Users for Products or Services with Surveillance Capabilities". | ・2021年6月、ブリンケン長官は、バイデン=ハリス政権に代わり、国務省が「責任ある企業行動に関する米国の国家行動計画」を更新することを発表した。これは、"監視機能を有する製品またはサービスに関する外国政府のエンドユーザーと連携した取引 "に対するビジネスおよび人権原則の実施に関する米国務省のガイダンスなど、これまでの米国政府のガイダンスに基づくものである。 |
In parallel, the Biden-Harris Administration continues to undertake a concerted effort to assess the extent to which commercial spyware has been directed against U.S. Government personnel serving overseas and mitigate the counterintelligence and security risks posed by these tools. | これと並行して、バイデン-ハリス政権は、商用スパイウェアが海外で勤務する米国政府関係者に向けられた程度を評価し、これらのツールがもたらす防諜およびセキュリティリスクを軽減するための協調的な取り組みを続けている。 |
Taken together, these efforts aim to reduce the improper use of new technological tools to facilitate repression and human rights abuses, mitigate the counterintelligence threats these tools can pose to the U.S. Government, ensure that U.S. companies and former U.S. Government personnel are not facilitating authoritarian or repressive practices abroad, and provide tools to Americans and civil society to better protect themselves. | これらの努力は、抑圧や人権侵害を助長する新しい技術ツールの不適切な使用を減らし、これらのツールが米国政府にもたらす防諜上の脅威を軽減し、米国企業や元米国政府職員が海外で権威主義的または抑圧的な行為を助長しないようにし、米国人や市民社会がよりよく自衛できるツールを提供することを目的としている。 |
まだ掲載されていないが、ここに載るはず...
・2023 Joseph R. Biden Jr. Executive Orders
ニュース...
[UK]
⚫︎ Computing
・2023.03.28 50 US government staff targeted with commercial spyware
[Germany]
⚫︎AFX News
・2023.03.28 Government Use Of Risky Commercial Spyware Banned In US
[U.S.]
⚫︎ Tech Crunchz
・2023.03.28 Biden executive order bans federal agencies from using commercial spyware
⚫︎ Engadget
・2023.03.27 Biden administration bans federal agencies from using commercial spyware
⚫︎ The Star
・2023.03.28 US to adopt new restrictions on using commercial spyware
⚫︎ US Today
・2023.03.27 As part of ongoing effort to beef up cybersecurity, Biden turns gaze to commercial spyware
⚫︎ CBS News
・2023.03.27 Biden signs executive order restricting government's use of commercial spyware
⚫︎ Gizmodo
・2023.03.27 U.S. Rolls Out Strict Rules for Commercial Spyware Use, Amidst Rash of Hacks
⚫︎ PBS News
・2023.03.27 U.S. to adopt new restrictions on the use of commercial spyware
⚫︎ まるちゃんの情報セキュリティ気まぐれ日記
・2023.03.04 米国 国家サイバーセキュリティ戦略を発表
« NIST NISTIR 8459(ドラフト)NIST SP 800-38シリーズにおけるブロック暗号の動作モードに関する報告書 (2021.03.21) | Main | 中国 ロシア 習近平国家主席とプーチン大統領の会談 (2023.03.22) »
Comments