米国 MITRE ドローンの利点、安全性、社会的受容性を評価するための包括的なアプローチ
こんにちは、丸山満彦です。
いわゆるドローンは、登場からかなり経つような気がします。エンターテイメント分野(東京オリンピックなどで使われたようなもの)、競技用だけでなく、橋梁などの高所の点検等に利用されるなど、実用化も少しずつ進んでいますね。。。さらに、今一歩の利用促進のためには技術的な進歩ももちろん必要なのですが、いかに社会に受け入れられるかという視点も重要となりますよね。。。
ということで、その辺りをMITREが考えているようです。。。といっても詳細ではないですが。。。
● MITRE
・2023.01.31 A HOLISTIC APPROACH FOR ASSESSING DRONE BENEFITS, SAFETY, AND SOCIETAL ACCEPTANCE
A HOLISTIC APPROACH FOR ASSESSING DRONE BENEFITS, SAFETY, AND SOCIETAL ACCEPTANCE | ドローンの利点、安全性、社会的受容性を評価するための包括的なアプローチ |
How can the positive benefits of drones be recognized, quantified, and viewed in a holistic manner to inform safety decisions that would enable increased and purposeful use of drones with societal benefits? | ドローンのポジティブなベネフィットを認識し、定量化し、総合的に判断することで、社会的ベネフィットを伴うドローンの利用を目的に応じて拡大できるような安全性の意思決定を行うにはどうしたらよいか? |
A multi-disciplinary team from MITRE set out with the goal of creating a holistic assessment process that measures and evaluates societal benefits of using a drone in addition to considering aviation operational risk—a methodology that considers societal perception and acceptance of drone use for a specific purpose in a holistic manner. This collaborative effort resulted in a framework that can be used to inform FAA decision-making based on assessing air and ground safety, societal benefits, and societal acceptance for a specific drone operation. | MITREの学際的なチームは、航空運用リスクに加えて、ドローン使用の社会的便益を測定・評価する総合的な評価プロセス、すなわち特定の目的でのドローン使用に対する社会の認識と受容を総合的に考慮する方法論を構築することを目標に掲げ、研究を開始した。この共同作業の結果、特定のドローン運用に関する空と地上の安全性、社会的便益、社会的受容性を評価し、FAAの意思決定に活用できるフレームワークが誕生した。 |
・[PDF]
A HOLISTIC APPROACH FOR ASSESSING DRONE BENEFITS, SAFETY, AND SOCIETAL ACCEPTANCE | ドローンの利点、安全性、社会的受容性を評価するための包括的なアプローチ |
Rains batter a region of the Midwest, saturating the ground and eventually threatening portions of the local flood control infrastructure. A buzzing can be faintly heard, slowly growing louder, entering an inaccessible flooded area. A drone launched by structural engineers comes into view, circling over a levee, assessing its condition. Nearby, another drone inspects a diversion dam to analyze how well it is holding. When risks are spotted, downstream cities and towns are warned to evacuate. The exodus begins, but before all are safe, more rains cause the structures to fail. First responders deploy multiple drones and discover new failures in real-time and locate those in peril. Flying day and night, the drones’ visual and infrared video cameras allow operators to spot people in need of assistance. First responders are able to rapidly react, enable swift coordination, and save lives. | 中西部のある地域を襲う雨は、地面を覆い尽くし、ついには地元の洪水防止インフラの一部を脅かすようになりました。ブーンという音がかすかに聞こえ、徐々に大きくなり、立ち入ることのできない浸水域に入り込んでいく。堤防の上空を旋回し、その状態を評価する構造エンジニアによって打ち上げられたドローンが視界に入ってくる。その近くでは、別のドローンが分水ダムを点検し、ダムの状態を解析している。危険と判断されると、下流の市や町に避難勧告が出される。避難が始まったが、全員が無事である前に、さらに雨が降り、構造物が破壊される。ドローンを複数台投入し、リアルタイムで新たな破損を発見し、危険な状態にある人を特定する。昼夜を問わず飛行するドローンの視覚および赤外線ビデオカメラにより、オペレーターは支援を必要とする人々を発見することができる。第一応答者は、迅速に反応し、迅速な連携を可能にし、命を救うことができる。 |
WHILE EXPANDING THE PROCESS TO ENABLE AND UNLOCK BROADER DRONE POTENTIAL IN A SAFE MANNER, THE FAA CAN BENEFIT FROM A PROCESS THAT MEASURES AND EVALUATES SOCIETAL BENEFIT OF USING A DRONE IN ADDITION TO CONSIDERING AVIATION OPERATIONAL RISK. A METHODOLOGY THAT CONSIDERS SOCIETAL PERCEPTION AND ACCEPTANCE OF DRONE USE FOR A SPECIFIC PURPOSE IN A HOLISTIC MANNER. | 安全な方法でドローンの可能性を広げるプロセスを拡大する一方で、FAAは、航空運用上のリスクに加えて、ドローン使用による社会的利益を測定・評価するプロセスから利益を得ることができる。特定の目的でのドローン使用に対する社会的認識と受容を総合的に考慮する方法論。 |
Introduction | 序文 |
You’ve seen the videos, watched the news reports, heard the stories – drones performing a variety of functions to help people, improve safety, or add convenience to our lives. A growing list of governmental and commercial drone users and stakeholders have acknowledged the positive aspects of using a drone to replace traditional methods of accomplishing a range of tasks. How can those benefits be recognized, quantified, and viewed in a holistic manner to inform safety decisions that would enable increased and purposeful use of drones with societal benefits? | ドローンが人々を助け、安全を向上させ、あるいは私たちの生活に便利さを加えるために様々な機能を果たしていることを、皆さんはビデオで見たり、ニュース報道を見たり、話を聞いたりしてきたことだろう。政府機関や民間のドローンユーザーや関係者は、ドローンを使って従来の方法に代わって様々なタスクを達成することのプラス面を認めつつある。社会的利益を伴うドローンの利用を増加させ、目的を持って利用できるようにするための安全性の判断材料として、それらのメリットをどのように認識し、定量化し、総合的に見ることができるだろうか。 |
Promoting and ensuring aviation safety is a primary function of the National Airspace System (NAS) regulator, the Federal Aviation Administration (FAA). The FAA’s role of providing aviation safety oversight has traditionally focused on crewed and passengercarrying aircraft. As technology and innovation evolve, new entrants to the NAS, like drones and commercial space operations, require broader, expanded safety oversight and evaluation. More informative and actionable tools are required to evaluate risk versus benefit. | 航空安全の推進と確保は、国家空域システム(NAS)の監督官庁である連邦航空局(FAA)の主要機能である。航空安全の監督を行うFAAの役割は、伝統的に有人航空機と旅客機が中心でした。しかし、技術革新の進展に伴い、ドローンや商業宇宙飛行のようなNASへの新規参入は、より広範な安全監視と評価を必要とします。リスク対便益を評価するために、より有益で実用的なツールが必要とされている。 |
Safety assessments are conducted by the FAA prior to approving or denying drone operators’ requests to fly in the NAS. These assessments focus on the ability of the drone system to operate safely. Specifically, they consider the operation’s ability to not disrupt the operations of other aircraft, to comply with required rules and directives, and to remain within established performance limitations. | FAAは、ドローン運用者のNASでの飛行要請を承認または拒否する前に、安全性評価を実施する。これらの評価は、ドローンシステムが安全に運用できるかどうかに焦点を当てている。具体的には、他の航空機の運航を妨げないこと、要求される規則や指令に従うこと、確立された性能制限の範囲内で運用することができるかどうかを検討する。 |
There is no current means included in FAA NAS risk assessment calculations to consider the potential risks and benefits of a proposed drone operation within the context of the operator’s mission safety envelope, to include quantification of comparable risks and benefits inherent in the traditional method of accomplishing the same task. When potential benefits, level of societal acceptance, and safety assurance aspects are evaluated together in a holistic manner, a clearer picture of the overall impact of the drone operation can be assessed. For example, if a drone operator desires to fly beyond the visual line of sight (BVLOS) of the remote pilot or requests to overfly a dense residential neighborhood in order to accomplish a task, the safety risks of doing so can be weighed against the benefit gained. Where benefits (most importantly, safety benefits) of drone use outweigh air and ground risk of operating the drone, societal net gain may be realized. Simply stated, where benefits are greater than the risks, enabling drones serves a broader-than-aviation societal benefit. | FAA NASのリスクアセスメント計算には、オペレーターのミッションの安全範囲内で、提案されたドローン運用の潜在的リスクと利益を検討するための手段が現在含まれておらず、同じタスクを達成する従来の方法に固有の同等のリスクと利益の定量化も含まれる。潜在的なメリット、社会的受容のレベル、安全保証の側面が総合的に評価されると、ドローン運用の全体的な影響をより明確に評価することができる。例えば、ドローンオペレーターがリモートパイロットの目視外飛行(BVLOS)を希望する場合や、タスクを達成するために住宅密集地を上空飛行することを要求する場合、そうすることによる安全リスクを、得られるメリットと比較検討することができる。ドローン使用の便益(最も重要なのは安全上の便益)が、ドローン操作の空と地上でのリスクを上回る場合、社会的な純益が実現される可能性がある。簡単に言えば、ベネフィットがリスクより大きい場合、ドローンを可能にすることは、航空よりも幅広い社会的ベネフィットを提供することになるのである。 |
How does society, particularly those people directly affected by a drone operation, perceive use of a drone? Do they feel the operation is safe? Do they feel threatened? Does the drone operation improve their lives? Does the operation increase convenience or safety, or provide some other perceived benefit? If society accepts a single drone accomplishing a task, how about many drones simultaneously? Are there perceived privacy issues as the number of drones increases? | 社会、特にドローン運用の影響を直接受ける人々は、ドローンの利用をどのように受け止めているのだろうか。安全だと感じているのだろうか?脅威を感じているのだろうか?ドローン運用は彼らの生活を向上させるか?利便性や安全性を向上させるのか、あるいはその他のメリットを感じるのか?1機のドローンがタスクを達成することを社会が受け入れるとしたら、多数のドローンを同時に運用することはどうだろうか?ドローンの数が増えるにつれて、プライバシーの問題が認識されるのだろうか? |
The answer to many of these questions is “it depends.” In some cases, society is completely accepting, even enthusiastic, about the operations. In other cases, there is increased concern or maybe opposition. Societal acceptance depends on many factors, including the affected population’s familiarity with drones, a drone operator’s efforts to inform the involved population, the nature of the drone operation, and the impact – perceived or real – that the operation has on the community. Perception can also change over time and can be affected by information campaigns or events. | これらの質問の多くは、"場合による "というのが答えである。あるケースでは、社会は完全にその運用を受け入れ、熱狂的でさえある。また、懸念が強まったり、反対するケースもある。社会の受け入れは、影響を受ける人々のドローンに対する慣れ、ドローン運用者の関係者への情報提供の努力、ドローン運用の性質、運用が地域社会に与える影響(認識されているか、実際にあるか)を含む多くの要因によって決まる。また、認知は時間の経過とともに変化し、情報キャンペーンやイベントによって影響を受けることもある。 |
“ operations have the potential to reduce the risk of serious injury or fatality from other causes, such as climbing towers for inspection or driving vehicles for delivery. It is in the public interest to enable such operations if the risks from the UA are lower than the risks of the activity they replace, regardless of how they would contribute to the aviationinduced ground risk. FAA Draft White Paper “Safety Performance Objectives: Acceptable Level of Risk for ” Unmanned Aircraft Operations” Drone Advisory Committee (DAC) Public eBook October 27, 2021 | 「ドローンの運用は、点検のために塔に登ったり、配送のために車両を運転するなど、他の原因による重傷や死亡のリスクを低減する可能性がある。もしUAによるリスクが代替する活動のリスクより低ければ、それが航空による地上リスクにどのように寄与するかにかかわらず、そのような活動を可能にすることは公共の利益になる。FAAドラフトホワイトペーパー "Safety Performance Objectives: Acceptable Level of Risk for " Unmanned Aircraft Operations" Drone Advisory Committee (DAC) Public eBook October 27, 2021 |
Applying Safety Assessment to Drone Operations Requests | ドローン運用の依頼に安全性評価を適用する |
Today, most commercial drone operations fall under a federal regulation: Code of Federal Regulation (CFR) Part 107 – Small Unmanned Aircraft Systems. This regulation allows the use of small drones (less than 55 pounds) provided they meet certain restrictions, such as staying within a distance where the remote pilot can visually observe the drone, flying in good weather, operating at or below 400 feet above the ground, and operating one drone at a time, among other restrictions. Sometimes companies, first responders and governmental organizations find uses for drones that require operations outside those allowed by current regulations. In these cases, operators will request a waiver or exemption from the FAA to allow them to operate when not in compliance with portions of the regulations. | 現在、ほとんどの商業用ドローン運用は、連邦規制の下にある。連邦規則(CFR)第107条-小型無人航空機システム。この規制では、遠隔操縦者がドローンを目視で確認できる距離にいること、天候の良い日に飛行すること、地上400フィート以下で飛行すること、一度に1台のドローンを操作することなど、一定の制限を満たせば小型ドローン(55ポンド未満)の使用を認めている。企業、第一応答者、政府組織が、現行の規制で認められている以外の操作を必要とするドローンの用途を見出すこともある。このような場合、操縦者は、規制の一部を遵守していないときに操縦を許可するために、FAAに免除または免除を要求する。 |
Waiver requests are analyzed, according to the FAA’s regulatory role and their drone policies, based on the safety risk they pose to other aircraft sharing the airspace, as well as to people and property on the ground. The FAA’s safety assessment process involves identifying known hazards related to the proposed operation, assessing the likelihood and severity of those hazards, and developing proposed mitigations to reduce the likelihood of occurrence of those hazards to an acceptable level. Sometimes the proposed operation imposes significant enough safety risk to be denied. Most times, mitigations are applied to the operation that allow it to be conducted in a safe manner. | 免除申請は、FAAの規制の役割とドローン政策に従って、空域を共有する他の航空機や地上の人々や財産に与える安全上のリスクに基づいて分析される。FAA の安全性評価プロセスでは、提案された操作に関連する既知の危険性を特定し、それらの危険性の可能性と重大性を評価し、それらの危険性の発生の可能性を許容レベルまで低減するための緩和策を提案する。時には、提案された運転が拒否されるほど重大な安全リスクをもたらすこともある。ほとんどの場合、安全な方法で実施できるような緩和策が適用される。 |
Many drone tasks that offer societal benefits are most effectively performed with specific waivers or exemptions from regulations. When requests for a waiver/exemption are made, the FAA applies its safety assessment process to evaluate the request. Current processes do not include assessments of benefits to society or societal acceptance. | 社会的な利益をもたらす多くのドローン業務は、特定の規制の適用除外や免除を受けることで最も効果的に実施することができる。免除の申請がなされると、FAAは安全性評価プロセスを適用してその申請を評価する。現在のプロセスには、社会的な利益や社会的な受容性の評価は含まれていない。 |
Creating a Holistic Process – From Methodology to Practical Framework | 全体論的なプロセスの構築 - 方法論から実用的なフレームワークまで |
A multi-disciplinary team from MITRE set out with the goal of creating a holistic assessment process. The MITRE team included members from our Enterprise Program and Risk Management Department, who work with federal government sponsors (e.g., Department of Defense, Department of Homeland Security, Intelligence Community agencies) to develop, integrate, and use risk assessment processes applicable to their operations. The team also included members from MITRE departments focused on optimization and hazard identification, who are experienced in drone integration efforts and safety assessment processes both within the FAA and internationally. Completing our team was a human-centered engineer from MITRE Labs’ Transportation HumanCentered Experimentation department, who is familiar with the human components and social considerations of drone systems and operations. | MITREの学際的なチームは、全体論的な評価プロセスを構築することを目標に掲げ、活動を開始した。MITREのチームには、連邦政府のスポンサー(国防総省、国土安全保障省、情報コミュニティ機関など)と協力して、彼らの業務に適用できるリスク評価プロセスを開発、統合、利用するためのエンタープライズプログラムおよびリスクマネジメント部のメンバーも含まれている。このチームには、最適化とハザードの特定を専門とするMITREの部署からもメンバーが参加し、FAA内外のドローン統合作業と安全性評価プロセスの経験を積んでいる。さらに、MITRE LabsのTransportation HumanCentered Experimentation部門から、ドローンシステムと運用における人間の構成要素と社会的考察に詳しい人間中心エンジニアがチームを構成した。 |
Collaborative and technical engagement resulted in a framework that can be used to inform FAA decision-making based on assessing air and ground safety, societal benefits, and societal acceptance for a specific drone operation. The framework allows for a more rigorous and quantitative review of the many factors that come into play for a drone operation and allows those factors to be weighted by importance. | 共同作業と技術的な取り組みにより、特定のドローン運用について、空と地上の安全性、社会的便益、社会的受容性を評価し、FAAの意思決定に活用できるフレームワークが誕生した。このフレームワークにより、ドローンの運用に関わる多くの要因をより厳密かつ定量的に検討し、それらの要因を重要度によって重み付けすることが可能になった。 |
Safety assessment is a critical aspect of the framework, and in some cases safety concerns may be weighed with other factors, such as the benefits the drone operation provides. The safety assessment process introduced in this framework evolved from the FAA’s current process. It’s an expanded, more comprehensive safety examination. MITRE incorporated recommendations that have emanated from multiple uncrewed aircraft system (UAS) advisory and stakeholder groups to improve safety assessment through a holistic, data-driven, and quantifiable process. The assessment focuses on characteristics that influence air and ground risk and presents a structured, transparent process that coalesces around a path to defining and including additional safety-related variables within an aviation acceptable level of risk identification. | 安全性評価はフレームワークの重要な側面であり、場合によっては、安全性の懸念は、ドローン運用がもたらす利益など、他の要素と比較検討されることもある。このフレームワークで導入された安全性評価プロセスは、FAAの現在のプロセスから発展したものである。より拡張され、より包括的な安全性審査である。MITREは、複数の無人航空機システム(UAS)諮問委員会や関係者グループから発せられた提言を取り入れ、全体的かつデータ主導で定量化可能なプロセスを通じて安全性評価を改善した。この評価では、空と地上のリスクに影響を与える特性に焦点を当て、航空許容レベルのリスク識別の中で追加の安全関連変数を定義して含めるためのパスを中心にまとまった、構造化された透明性の高いプロセスを示している。 |
The framework uses standardized required information that waiver applicants would normally provide, a method of quantifying the information received, and computational functions to process information to inform the existing FAA decisionmaking and approval process. The framework is not designed to remove human assessment or approval process of the proposed drone operation, but rather to better inform the FAA analyst and allow the decision-making process to be more streamlined and inclusive. | このフレームワークは、免除申請者が通常提供する標準化された必要情報、受け取った情報を定量化する方法、そして既存のFAAの意思決定と承認プロセスに情報を提供するための情報処理のための計算機能を使用している。このフレームワークは、提案されたドローン運用に関する人間の評価や承認プロセスを排除するものではなく、むしろFAAのアナリストに情報をより良く伝え、意思決定プロセスをより合理的かつ包括的にすることを可能にするものである。 |
A Holistic Benefit/Risk Framework | 包括的なベネフィット/リスクフレームワーク |
Description and Key Components of the Framework. The preliminary framework is comprised of three main components – or modules – that house sub-components that perform quantitative, computational functions that enable a holistic assessment and decision capability: approve or deny. The three modules correspond to inclusive consideration of potential benefits of using a drone for a specific operation, societal perception and acceptance (local affected population), and safety assessment (air and ground risk). The framework is data-driven, using data that is supplied to the FAA by the waiver applicant (as required today) to reduce subjectivity. Subjectivity from the regulator is not entirely removed from the decision process, but it is bounded by ranges established by the FAA and those ranges are known to drone operators. The framework employs scaling, averaging, weighting, and scoring. | フレームワークの説明と主要な構成要素。予備的なフレームワークは、3つの主要コンポーネント(モジュール)で構成され、その中には、全体的な評価と承認または拒否の意思決定能力を可能にする定量的な計算機能を実行するサブコンポーネントが含まれている。3つのモジュールは、特定のオペレーションにドローンを使用する潜在的な利益、社会の認識と受容(影響を受ける地元の人々)、安全性評価(空と地上のリスク)を包括的に考慮することに対応している。このフレームワークはデータ駆動型であり、主観を減らすために、(現在要求されているように)ウェーバー申請者からFAAに提供されるデータを使用する。規制当局の主観は意思決定プロセスから完全に排除されるわけではないが、FAAが設定した範囲によって制限され、その範囲はドローン運用者が知っている。このフレームワークは、スケーリング、平均化、重み付け、スコアリングを採用している。 |
Use of a Decision Matrix and Acceptable Level of Risk. Our methodology uses a decision matrix that factors the three module outputs (benefits, acceptance, and safety) and aligns these with an acceptable level of aviation risk. Acceptable risk is a value that’s understood and recognized internally by FAA and is known to the drone industry. Use of acceptable level of risk in regulator decision-making potentially streamlines waiver and exemption decisions, decreases decision-making subjectivity, and provides transparency to the drone community. A decision matrix allows a holistic assessment and is constructed with the basic paradigm that in cases of high societal benefit and acceptance, greater risk may be accepted. | 意思決定マトリックスと許容リスクレベルの使用。我々の方法論は、3つのモジュールの出力(利点、受容性、安全性)を考慮し、これらを航空リスクの許容レベルと整合させる決定マトリックスを使用している。許容できるリスクとは、FAAの内部で理解され認識されている値であり、ドローン業界にも知られているものである。規制当局の意思決定に許容可能なリスクレベルを使用することで、免責や適用除外の決定を合理化し、意思決定の主観を減らし、ドローンコミュニティに透明性を提供できる可能性がある。意思決定マトリックスは、全体的な評価を可能にし、社会的な利益と受容性が高い場合には、より大きなリスクを受け入れることができるという基本的なパラダイムで構築されている。 |
How the Framework Is Used. The framework is intended for regulator assessment of drone applications for waiver and/or exemption. The computational functions and calculations are designed to be contained in a web-based platform, inclusive of algorithms. This construct allows waiver applicant entry of required data, application tracking, and structured regulator assessment of an application. | フレームワークの使用方法 このフレームワークは、規制当局によるドローンの免除申請および/または免除申請を評価するためのものである。計算機能および計算は、アルゴリズムを含むウェブベースのプラットフォームに含まれるように設計されている。この構成により、免除申請者が必要なデータを入力し、申請を追跡し、規制当局が構造的に申請を評価することができる。 |
Applicability Beyond Drones | ドローン以外の適用性 |
While the focus of this work is on the applicability of a holistic risk assessment framework for drone use, the concepts could be expanded to incorporate other new entrants requesting access to the NAS. Areas where a more diverse assessment may be required include the concepts of Urban Air Mobility, Advanced Air Mobility, supersonic transport and the launch and reentry operations of commercial space vehicles. These types of operations also have non-aviation benefits and varying levels of societal acceptance that are not formally considered in the current aviation risk decision process. | この研究の焦点は、ドローン使用に対する総合的なリスク評価フレームワークの適用性であるが、このコンセプトは、NASへのアクセスを要求する他の新規参入者を取り込むために拡張することが可能である。より多様な評価が必要と思われる分野には、アーバンエアモビリティ、アドバンストエアモビリティ、超音速輸送、商業宇宙船の打ち上げ・再突入運用のコンセプトが含まれる。このようなタイプの運航には、航空以外の便益もあり、社会的受容のレベルも様々で、現在の航空リスク決定プロセスでは正式に考慮されていない。 |
In addition, there are likely applications for modified versions of the framework in other modes of transportation, such as road, rail, and maritime; however, these applications would require further research. | さらに、このフレームワークの修正版は、道路、鉄道、海運など他の交通手段にも適用できると思われるが、これらの適用にはさらなる研究が必要である。 |
Conclusion | 結論 |
Drones can often offer advantages over traditional methods of accomplishing a task. While their use is not wholly void of risk, their benefits can outweigh the risks under certain conditions. An assessment framework to examine benefits, risks, and societal acceptance is necessary to fully assess the advantages drones offer. MITRE’s exploration of a benefit and risk framework supporting drone operations revealed it is possible to consistently and holistically assess, compare, and measure the benefit/risk relationship, thus enabling better informed decision-making. | ドローンは、タスクを達成するための従来の方法よりも多くの利点を提供することができる。その使用にはリスクが全くないわけではないが、一定の条件下ではそのメリットがリスクを上回ることがある。ドローンが提供する利点を十分に評価するためには、利点、リスク、社会的受容性を検討する評価フレームワークが必要である。MITREは、ドローン運用をサポートするベネフィットとリスクのフレームワークを検討した結果、ベネフィットとリスクの関係を一貫して総合的に評価、比較、測定することが可能であり、その結果、より良い情報に基づく意思決定が可能になることを明らかにした。 |
“ assessment methodologies is needed to integrate UAS into the National Airspace System in a timely yet safe manner. A principal driver of this conclusion is the wide variety and number of UAS operations in tandem with societal safety-related benefits that those operations can provide the public. National Academy of Sciences, 2018 | UASをタイムリーかつ安全な方法で国家空域システムに統合するためには、「評価方法論」が必要である。この結論の主要な推進力は、それらの操作が公衆に提供することができる社会的安全関連の利点と同時に、UAS操作の多様性と数である。米国科学アカデミー、2018年 |
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