英国 データ倫理・イノベーションセンター データおよびAIに対する国民の意識:トラッカー調査(第2回)
こんにちは、丸山満彦です。
英国政府のデータ倫理・イノベーションセンター(CDEI)が、データ及びAIに対する国民の意識についての経年調査の2回目の報告書を公表していますね。。。
・2022.11.02 Public attitudes to data and AI: Tracker survey (Wave 2)
Public attitudes to data and AI: Tracker survey (Wave 2) | データおよびAIに対する国民の意識:トラッカー調査(第2回) |
The CDEI has published a report detailing the findings from the second wave of its Public Attitudes Tracker Survey, which monitors how attitudes towards data and AI vary over time, and assesses the drivers of trust in data use. | CDEIは、データとAIに対する態度が時系列でどのように変化するかを監視し、データ利用に対する信頼のドライバーを評価する「公共態度トラッカー調査」の第2回の結果を詳述した報告書を発表した。 |
Details | 詳細 |
The Centre for Data Ethics and Innovation (CDEI) Public Attitudes Tracker Survey monitors how public attitudes towards the use of data and data-driven technologies change over time, as well as assessing the drivers of trust in data use. Building on Wave 1 this second iteration of the survey provides insight into issues including where citizens see the greatest value in data use, where they see the greatest risks, trust in institutions to use data, and preferences for data sharing. This report summarises the second wave (Wave 2) of research and makes comparisons to the first wave (Wave 1). The research was conducted by Savanta ComRes on behalf of the CDEI. | データ倫理・イノベーションセンター(CDEI)の公共態度トラッカー調査は、データやデータ駆動型技術の利用に対する国民の態度が時間とともにどのように変化するかを監視し、データ利用に対する信頼の推進要因を評価するものである。本調査は、第1波をベースに、市民がデータ活用に最大の価値を見出す場所、最大のリスクを見出す場所、データ活用のための機関への信頼、データ共有に対する好みなどの問題に関する洞察を提供するものである。本レポートは、第2回調査(Wave 2)の要約と第1回調査(Wave 1)との比較を行っている。 本調査は、CDEIの委託を受け、Savanta ComResが実施したものである。 |
Key findings | 主な調査結果 |
Health and the economy are perceived as the greatest opportunities for data use. These mirror the areas where the public perceive the biggest issues facing the UK: ‘the economy’ and ‘tax’ have both increased in importance as key issues faced by the UK since the last wave, while health remains a priority issue. | 「健康」と「経済」がデータ活用の最大の機会であると認識されている。これらは、国民が英国が直面している最大の問題を認識している分野と一致している。「経済」と「税」は、前回の調査から英国が直面する重要な課題として重要性を増しているが、「健康」は依然として優先度の高い課題である。 |
Data security and privacy are the top concerns, reflecting the most commonly recalled news stories. UK adults report a slight increase in perceived risks related to data security since December 2021, with ‘data not being held securely/ being hacked or stolen’ and ‘data being sold onto other organisations for profit’ representing the two greatest perceived risks. | データのセキュリティとプライバシーは、最もよく想起されるニュースストーリーを反映して、最大の関心事となっている。英国の成人は、2021年12月以降、データセキュリティに関するリスク認識がわずかに増加していると報告しており、「データが安全に保持されていない/ハッキングされたり盗まれたりする」と「データが利益のために他の組織に売却される」が2大リスク認識として挙げられている。 |
Trust in data actors is strongly related to overall trust in those organisations. While trust in the NHS and academic researchers to use data remains high, a drop in the public’s trust in the government and utility companies and their data practices has been reported since the previous wave. Trust in big technology companies to act in people’s best interest has also fallen since 2021, particularly amongst those who are most positive and knowledgeable about technology. Trust in social media companies remains low. | データ関係者への信頼は、それらの組織に対する全体的な信頼と強く関連している。NHSや学術研究者のデータ活用に対する信頼は依然として高いが、政府や電力会社、そのデータ活用に対する国民の信頼は、前回の波から低下していることが報告されている。人々の最善の利益のために行動する大手テクノロジー企業への信頼も2021年以降低下しており、特にテクノロジーに最も肯定的で知識のある人々の間で低下している。ソーシャルメディア企業への信頼は依然として低い。 |
UK adults do not want to be identifiable in shared data - but will share personal data in the interests of protecting fairness. When it comes to data governance, people want their data to be managed by experts, and for the privacy of their data to be prioritised. | 英国の成人は、共有データで個人を特定されることを望んでいない - しかし、公平性を守るためなら個人データを共有する。データガバナンスに関して、人々は自分のデータが専門家によって管理されること、そして自分のデータのプライバシーが優先されることを望んでいる。 |
While identifiability is the most important criterion driving willingness to share data, the wider UK adult population is willing to share demographic data for the purpose of evaluating systems for fairness towards all groups. The proportion of people who would be comfortable sharing information about their ethnicity, gender, or the region they live in, to enable testing of systems for fairness is 69%, 68% and 61% respectively. In comparison, adults with very low digital familiarity are less comfortable sharing information about their ethnicity (47%), gender or region they live in (both 55%). | 識別可能性がデータ共有の意欲を高める最も重要な基準である一方、英国の成人人口は、すべてのグループに対する公正なシステムを評価する目的で、人口統計データを共有することに前向きである。民族、性別、住んでいる地域について、公平性を検証するために情報を共有してもよいと考える人の割合は、それぞれ69%、68%、61%である。一方、デジタルへの親和性が非常に低い成人は、民族(47%)、性別、住んでいる地域(ともに55%)の情報を共有することに抵抗があるようである。 |
The UK adult population prefers experts to be involved in the review process for how their data is managed. This preference for experts to be involved in decision-making processes related to shared data is stronger among adults with low levels of trust in institutions tested compared to those with high levels of trust. | 英国の成人は、自分のデータがどのように管理されるかの検討プロセスに専門家が関与することを希望している。共有データに関連する意思決定プロセスに専門家が関与することを望むこの傾向は、テストされた機関への信頼度が低い成人では、信頼度が高い人に比べてより強くなっている。 |
People are positive about the added conveniences of AI, but expect strong governance in higher risk scenarios, such as in healthcare and policing. Healthcare is the area in which UK adults expect there to be the biggest changes as a result of AI. | 人々は、AIによる利便性の向上には肯定的であるが、医療や警察などリスクの高いシナリオでは強力なガバナンスを期待します。ヘルスケアは、英国の成人がAIの結果として最も大きな変化があると期待している分野である。 |
Members of the public with very low digital familiarity have low confidence in their knowledge and control over their personal data, with the majority saying that they know little or nothing about how their data is used and collected (76%). Few feel that their data is stored safely and securely (28%). As a result, they are less likely than the wider UK adult population to feel they personally benefit from technology. However, they are reasonably open to sharing data to benefit society, and the majority consider collecting and analysing data to be good for society (57%). | デジタルへの親和性が非常に低い一般市民は、自分の個人データに関する知識やコントロールに対する信頼度が低く、大多数が自分のデータがどのように使用・収集されているかについてほとんど知らない(76%)と回答している。また、自分のデータが安全かつセキュアに保管されていると感じている人はほとんどいません(28%)。その結果、英国の成人人口に比べ、テクノロジーから個人的に恩恵を受けていると感じる割合が低くなっている。しかし、社会に役立つデータの共有には積極的で、データの収集と分析は社会にとって良いことだと考えている人が大半である(57%)。 |
Next steps | 次のステップ |
The CDEI has published the raw survey data and data tables alongside the report summarising the findings of this iteration of the tracker survey. This survey, alongside other qualitative and quantitative research at CDEI, provides an evidence base which sits at the heart of our work on responsible innovation. For example, the survey’s research findings on demographic data will inform work to support organisations to access demographic data to monitor their products and services for algorithmic bias. To sign up for updates about future waves for the survey, click here. | CDEIは、今回のトラッカー調査の結果をまとめた報告書とともに、調査の生データとデータテーブルを公開した。本調査は、CDEIの他の定性・定量調査とともに、責任あるイノベーションに関する我々の活動の中核となるエビデンスベースを提供するものである。例えば、人口統計データに関する本調査の結果は、アルゴリズムによる偏りがないか製品やサービスを監視するために人口統計データにアクセスする組織を支援するための作業に反映される。本調査の今後の波に関する最新情報を入手するには、ここをクリック。 |
報告書...
・Public attitudes to data and AI: Tracker survey (Wave 2)
目次...
Contents | 目次 |
1.Foreword | 1.まえがき |
2.Executive summary | 2.エグゼクティブサマリー |
3.Overview | 3.概要 |
4.The value of data for society | 4.社会にとってのデータの価値 |
5.Risks related to data and its portrayal in the media | 5.データに関するリスクとメディアにおけるその描写 |
6.Trust in data actors | 6.データ利用者への信頼 |
7.Public preferences for data governance | 7.データガバナンスに対する社会的嗜好 |
8.Public preferences for data sharing | 8.データ共有に対する国民の嗜好 |
9.The future of AI and AI governance | 9.AIとAIガバナンスの将来 |
10.Attitudes of those with very low digital familiarity | 10.デジタルへの親和性が極めて低い人の意識 |
11.Methodology | 11.方法論 |
12.Annex: Regression models | 12.附属書:回帰モデル |
2. Executive summary | 2. エグゼクティブサマリー |
Below is a summary of the key findings of this Wave 2 report (June - July 2022), and how these findings differ from Wave 1 (November - December 2021): | 以下、本Wave2レポート(2022年6月~7月)の主な調査結果、およびWave1(2021年11月~12月)との違いをまとめている。 |
1. Health and the economy are perceived as the greatest opportunities for data use. | 1. 健康と経済がデータ活用の最大の機会として認識されている。 |
‘Health’ and ‘the economy’ represent the greatest perceived opportunities for data to be used for public benefit. These mirror the areas where the public perceive the biggest issues facing the UK: ‘the economy’ and ‘tax’ have both increased in importance as key issues faced by the UK since the last wave, while health remains a priority issue. In general, UK adults remain broadly optimistic about data use, with reasonably high agreement that data is useful for creating products and services that benefit individuals, and that collecting and analysing data is good for society. Nevertheless, it is important to recognise that differences persist across population groups, with younger people, and those within higher socio-economic grades, seeing various aspects of data use in a more positive light. | 「健康」と「経済」は、データが公共の利益のために利用される最大の機会であると認識されていることを表している。これらは、国民が英国が直面している最大の問題を認識している分野を反映している。経済」と「税」は、前回の波から英国が直面する重要な問題として重要性を増しており、「健康」は依然として優先度の高い問題である。一般に、英国の成人はデータ利用について概ね楽観的であり、データは個人の利益となる製品やサービスを生み出すのに有用であり、データの収集と分析は社会にとって良いことであるという点で、かなり高い同意が得られている。しかし、若年層や社会経済的な地位の高い人々は、データ活用の様々な側面をより肯定的に捉えており、人口集団によって違いがあることを認識することが重要である。 |
2. Data security and privacy are the top concerns, reflecting the most commonly recalled news stories. | 2. データのセキュリティとプライバシーが最大の懸念事項であり、最もよく想起されるニュースストーリーを反映している。 |
UK adults report a slight increase in perceived risks related to data security since December 2021, with ‘data not being held securely / being hacked or stolen’ and ‘data being sold onto other organisations for profit’ representing the two greatest perceived risks. These concerns are reflected in the news stories that people recall about data, resulting in a predominantly negative overall recall. At the same time, the UK adult population expresses low confidence that concerns related to data are being addressed. | 英国の成人は、2021年12月以降、データセキュリティに関するリスク認識がわずかに増加しており、「データが安全に保持されていない/ハッキングや盗難にあう」、「データが他の組織に売られて利益を得る」の2つが最も大きなリスク認識となっている。これらの懸念は、人々がデータについて思い出すニュースストーリーにも反映されており、結果として全体的にネガティブな想起が多くなっている。同時に、英国の成人人口は、データに関連する懸念が対処されていることに低い信頼感を示している。 |
3. Trust in data actors is strongly related to overall trust in those organisations. | 3. データ関係者に対する信頼は、それらの組織に対する全体的な信頼と強く関連している。 |
Trust in actors to use data safely, effectively, transparently, and with accountability remains strongly related to overall trust in those organisations to act in one’s best interests. This is therefore affected by other events which impact on the level of trust in those organisations (such as public discussions about the current energy crisis, and mismanagement of sewage affecting public trust in utility companies). While trust in the NHS and academic researchers to use data remains high, a drop in the public’s trust in the government and utility companies and their data practices has been reported since the previous wave. Trust in big technology companies to act in people’s best interest has also fallen since 2021, particularly amongst those who are most positive and knowledgeable about technology. Trust in social media companies remains low. | データを安全に、効果的に、透明性をもって、そして説明責任をもって利用する行為者に対する信頼は、自分の利益のために行動するそれらの組織に対する全体的な信頼と強い関連性を保っている。したがって、これは、それらの組織に対する信頼のレベルに影響を与える他の出来事(現在のエネルギー危機に関する公的な議論や、公益事業会社に対する国民の信頼に影響を与える下水の不始末など)の影響を受けることになる。NHSと学術研究者のデータ活用に対する信頼は依然として高いが、政府と電力会社とそのデータ活用に対する国民の信頼は、前回の波から低下していることが報告されている。人々の最善の利益のために行動する大手テクノロジー企業への信頼も2021年以降低下しており、特にテクノロジーに最も肯定的で知識のある人々の間で低下している。ソーシャルメディア企業への信頼は依然として低い。 |
4. UK adults do not want to be identifiable in shared data - but will share personal data in the interests of protecting fairness. | 4. 英国の成人は、共有データで個人を特定されることを望んでいない - しかし、公平性を守るためなら個人データを共有する。 |
When it comes to data governance, people want their data to be managed by experts, and for the privacy of their data to be prioritised. ‘Identifiability’ stands out as the most important consideration for an individual to be willing to share data, and UK adults express a clear preference that they are not personally identifiable in data that is shared. People also express a preference for experts to be involved in the decision-making process for data sharing, over a public or self-assessed review. | データガバナンスに関して、人々は自分のデータが専門家によって管理されること、そして自分のデータのプライバシーが優先されることを望んでいる。個人がデータを共有する際に最も重要視されるのは「識別可能性」であり、英国の成人は、共有されるデータから個人を特定できないようにすることを明確に希望している。また、データ共有の意思決定プロセスには、公開レビューや自己評価よりも、専門家が関与することを希望していることが示されている。 |
While identifiability is the most important criterion driving willingness to share data, the wider UK adult population is willing to share demographic data for the purpose of evaluating systems for fairness towards all groups. The proportion of people who would be comfortable sharing information about their ethnicity, gender, or the region they live in, to enable testing of systems for fairness is 69%, 68% and 61% respectively. In comparison, adults with very low digital familiarity are less comfortable sharing information about their ethnicity (47%), gender or region they live in (both 55%). | 識別可能性がデータ共有の意欲を高める最も重要な基準である一方、英国の成人人口は、すべてのグループに対して公平なシステムを評価する目的で、人口統計データを共有することを望んでいる。民族、性別、住んでいる地域に関する情報を、システムの公平性を検証するために共有してもよいと考える人の割合は、それぞれ69%、68%、61%である。これに対し、デジタルへの親和性が非常に低い成人は、民族(47%)、性別、住んでいる地域(ともに55%)に関する情報を共有することに抵抗があるようである。 |
5. The UK adult population prefers experts to be involved in the review process for how their data is managed. | 5. 英国の成人は、自分のデータがどのように管理されるかの検討プロセスに専門家が関与することを好む。 |
Out of all types of governance tested, people value the involvement of experts in the review process over the involvement of the public, self-assessed review, or no review, suggesting that the public prefers to delegate decisions around data management to professionals skilled in this field. This preference for experts to be involved in decision-making processes related to shared data is stronger among adults with low levels of trust in institutions tested compared to those with high levels of trust. | テストしたすべてのガバナンスの種類のうち、人々は、一般人の関与、自己評価によるレビュー、レビューなしよりも、レビュープロセスへの専門家の関与を重視しており、一般人は、データ管理に関する決定をこの分野に精通した専門家に委ねることを好むことが示唆されている。このように、共有データに関連する意思決定プロセスに専門家が関与することを好む傾向は、テストした機関への信頼度が低い成人の方が、信頼度が高い人と比べてより強くなっている。 |
6. People are positive about the added conveniences of AI, but expect strong governance in higher risk scenarios. | 6. 人々はAIの付加的な利便性には肯定的だが、よりリスクの高いシナリオでは強力なガバナンスを期待する。 |
The UK adult population has a positive expectation that AI will improve the efficiency and effectiveness of regular tasks. However, public views are split on the fairness of the impact of AI on society, and on the effect AI might have on job opportunities. People have higher demands for governance in AI use cases that are deemed higher risk or more complex, such as in healthcare and policing. Healthcare is the area in which UK adults expect there to be the biggest changes as a result of AI. However, overall AI still ranks fairly low against other societal concerns, signalling this is not yet a front of mind topic or concern for people. | 英国の成人人口は、AIが通常の作業の効率と効果を向上させることに肯定的な期待を持っている。しかし、AIが社会に与える影響の公平性や、AIが仕事の機会に与える影響については、国民の意見が分かれている。ヘルスケアや警察など、リスクが高い、あるいはより複雑とされるAIのユースケースにおいて、人々はより高いガバナンスを要求している。ヘルスケアは、英国の成人がAIによって最も大きな変化があると期待している分野である。しかし、全体的なAIは、他の社会的な懸念に対してまだかなり低いランクにあり、これはまだ人々の頭の中にあるトピックや懸念ではないことを示している。 |
7. Those with very low digital familiarity express concerns about the control and security of their data, but are positive about its potential for society. | 7. デジタルへの親和性が非常に低い人は、自分のデータの管理やセキュリティに懸念を示す一方で、社会的な可能性については肯定的である。 |
Members of the public with very low digital familiarity have low confidence in their knowledge and control over their personal data, with the majority saying that they know little or nothing about how their data is used and collected (76%). Few feel that their data is stored safely and securely (28%). As a result, they are less likely than the wider UK adult population to feel they personally benefit from technology. However, they are reasonably open to sharing data to benefit society, and the majority consider collecting and analysing data to be good for society (57%). | デジタルへの親和性が非常に低い人々は、自分の個人データに関する知識やコントロールに対する自信が低く、大多数が自分のデータがどのように使用・収集されているかほとんど知らないと回答している(76%)。また、自分のデータが安全かつセキュアに保管されていると感じている人はほとんどいません(28%)。その結果、英国の成人人口に比べ、テクノロジーから個人的に恩恵を受けていると感じる割合が低くなっている。しかし、社会に役立つデータの共有には寛容で、データの収集や分析は社会にとって良いことだと考えている人が大半である(57%)。 |
・[PDF] Dashboard of key metrics from the tracker survey
・[xlsx] CDEI PADAI Tracker - Wave 2 - CATI - Weighted data tables
・[xlsx] CDEI PADAI Tracker - Wave 2 - CAWI - Weighted data tables
・[xlsx] CDEI PADAI Tracker - Wave-on-Wave (W1-W2) - CAWI - Weighted data tables
・[xlsx] CDEI PADAI Tracker - Wave 2 - CATI - Raw data
・[xlsx] CDEI PADAI Tracker - Wave 2 - CAWI - Raw data
Wave1
・2022.03.30 Public attitudes to data and AI: Tracker survey
・[PDF] Public attitudes to data and AI: Tracker survey
・ Tracker survey: Polling data
● まるちゃんの情報セキュリティ気まぐれ日記
Centre for Data Ethics and Innovation’s: CDEI
・2022.08.22 英国政府 データ倫理・イノベーションセンター「自動運転車における責任あるイノベーション」
・2022.06.26 英国 国防AI戦略 (2022.06.15)
・2021.12.19 英国 AIバロメータ21 公表
・2021.12.09 英国 AI保証に向けたロードマップを公表(AI認証制度?)
・2021.09.11 英国 Ada Lovelace 協会 「参加型データスチュワードシップ - データの利用に人々を参加させるためのフレームワーク」
・2021.07.19 U.K. プライバシー強化技術:採用ガイド β版 by デジタル・文化・メディア・スポーツ省 データ倫理・イノベーションセンター
・2021.04.21 英国政府 データ倫理とイノベーションセンターのブログ AIの保証についての3つの記事
« 英国 ウクライナのサイバー防衛に635万ポンド(約10億円)を支援している (2022.11.01) | Main | NIST ホワイトペーパー(ドラフト) 【プロジェクト概要】上下水道事業の安全確保:上下水道システムセクターのためのサイバーセキュリティ »
Comments