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2022.09.19

米国 連邦取引委員会 (FTC) 消費者をだまし、罠にかける巧妙なダークパターンが増加している

こんにちは、丸山満彦です。

米国の連邦取引委員会 (FTC) が、消費者をだまし、罠にかける巧妙なダークパターンが増加していると報告書で注意喚起をしていますね。。。

Federal Trade Commission: FTC

・2022.09.15 FTC Report Shows Rise in Sophisticated Dark Patterns Designed to Trick and Trap Consumers

FTC Report Shows Rise in Sophisticated Dark Patterns Designed to Trick and Trap Consumers FTCの報告書、消費者をだまし、罠にかける巧妙なダークパターンの増加を示す
Tactics Include Disguised Ads, Difficult-to-Cancel Subscriptions, Buried Terms, and Tricks to Obtain Data 偽装広告、解約困難な定期購入商品、不明朗な規約、データ取得のための手口など
The Federal Trade Commission released a report today showing how companies are increasingly using sophisticated design practices known as “dark patterns” that can trick or manipulate consumers into buying products or services or giving up their privacy. The dark pattern tactics detailed in the report include disguising ads to look like independent content, making it difficult for consumers to cancel subscriptions or charges, burying key terms or junk fees, and tricking consumers into sharing their data. The report highlighted the FTC’s efforts to combat the use of dark patterns in the marketplace and reiterated the agency’s commitment to taking action against tactics designed to trick and trap consumers. 米連邦取引委員会(FTC)は本日、消費者を騙して製品やサービスを購入させたり、プライバシーを侵害したりする「ダークパターン」と呼ばれる巧妙な設計手法を用いる企業が増加していることを示す報告書を発表した。報告書で詳述されているダークパターンには、広告を独立したコンテンツに見せかけること、消費者による購読や料金の取り消しを困難にすること、重要な条件や迷惑料を隠蔽すること、消費者をだましてデータを共有させることなどが含まれている。この報告書は、市場におけるダークパターンの使用に対抗するためのFTCの取り組みを強調し、消費者を騙して陥れることを目的とした手口に対して対策を講じるというFTCの姿勢を改めて表明している。
“Our report shows how more and more companies are using digital dark patterns to trick people into buying products and giving away their personal information,” said Samuel Levine, Director of the FTC’s Bureau of Consumer Protection. “This report—and our cases—send a clear message that these traps will not be tolerated.” FTCの消費者保護局長であるサミュエル・レビンは、「我々の報告書は、ますます多くの企業がデジタルダークパターンを使って人々を騙し、製品を購入させたり、個人情報を提供させたりしていることを示している」と述べ、次のように述べている。「この報告書と私たちの事例は、このような罠を許さないという明確なメッセージを送っている。
For years, unscrupulous direct-mail and brick-and-mortar retailers have used design tricks and psychological tactics such as pre-checked boxes, hard-to-find-and read disclosures, and confusing cancellation policies, to get consumers to give up their money or data. As more commerce has moved online, dark patterns have grown in scale and sophistication, allowing companies to develop complex analytical techniques, collect more personal data, and experiment with dark patterns to exploit the most effective ones. The staff report, which stems from a workshop the FTC held in April 2021, examined how dark patterns can obscure, subvert, or impair consumer choice and decision-making and may violate the law. 長年にわたり、悪質なダイレクトメールや実店舗の小売業者は、消費者から金銭やデータを引き出させるために、チェック済みのボックス、見つけにくく読みにくい情報開示、紛らわしいキャンセルポリシーなど、デザイン上のトリックや心理作戦を駆使してきました。このため、企業は複雑な分析技術を開発し、より多くの個人データを収集し、最も効果的なパターンを利用するためにダークパターンを試すことができるようになった。 このスタッフレポートは、2021年4月にFTCが開催したワークショップに由来するもので、ダークパターンが消費者の選択や意思決定をいかに不明瞭にし、破壊し、障害を与え、法律に違反する可能性があるかを検証している。
The report, Bringing Dark Patterns to Light, found dark patterns used in a variety of industries and contexts, including e-commerce, cookie consent banners, children’s apps, and subscription sales. The report focuses on four common dark pattern tactics: 報告書「Bringing Dark Patterns to Light」では、電子商取引、クッキー同意バナー、子供向けアプリ、定期購入販売など、さまざまな業界や文脈で使用されているダークパターンを発見している。この報告書では、4つの一般的なダークパターンの手口に焦点を当てている。
・Misleading Consumers and Disguising Ads: These tactics include advertisements designed to look like independent, editorial content; comparison shopping sites that claim to be neutral but really rank companies based on compensation; and countdown timers designed to make consumers believe they only have a limited time to purchase a product or service when the offer is not actually time-limited. For example, the FTC took action against the operators of a work-from-home scheme for allegedly sending unsolicited emails to consumers that included “from” lines that falsely claimed they were coming from news organizations like CNN or Fox News. The body of these emails included links that sent consumers to additional fake online news stories, and then eventually routed consumers to sales websites that pitched the company’s work-from-home schemes. 消費者を欺く、広告を偽装する:これらの手口には、独立した編集コンテンツのように見せかけた広告、中立性を主張しながら実際には報酬に基づいて企業をランク付けする比較ショッピングサイト、実際には期限がないにもかかわらず消費者に製品やサービスを購入できる期間が限られていると思わせるようなカウントダウンタイマーなどが含まれる。例えば、FTCは、CNNやFox Newsなどの報道機関からのメールであると偽った「from」行を含む未承諾メールを消費者に送ったとされる在宅ワークスキームの運営者に対して訴訟を起こした。これらのメールの本文には、消費者をさらに偽のオンラインニュースへ誘導するリンクが含まれており、最終的には、同社の在宅ワークスキームを売り込む販売サイトへ消費者を誘導していた。
・Making it difficult to cancel subscriptions or charges: Another common dark pattern involves tricking someone into paying for goods or services without consent. For example, deceptive subscription sellers may saddle consumers with recurring payments for products and services they never intended to purchase or that they do not wish to continue purchasing. For example, in its case against ABCmouse, the FTC alleged the online learning site made it extremely difficult to cancel free trials and subscription plans despite promising “Easy Cancellation.” Consumers who wanted to cancel their subscriptions were often forced to navigate a difficult-to-find, lengthy, and confusing cancellation path on the company’s website and click through several pages of promotions and links that, when clicked, directed consumers away from the cancellation path. 購読や課金の取り消しを困難にする: もうひとつのよくある手口は、商品やサービスの代金を無断で支払わせるというものである。例えば、定期購入を謳う業者は、消費者が購入するつもりのなかった商品やサービス、あるいは継続購入を望まない商品について、定期的な支払いを強要することがある。例えば、ABCmouseに対する訴訟では、FTCは、オンライン学習サイトが「簡単な解約」を約束したにもかかわらず、無料体験版や定期購入プランの解約を非常に困難にしていると主張した。 解約を希望する消費者は、同社のウェブサイト上で、見つけにくく、長く、分かりにくい解約経路をたびたびたどり、数ページにわたる宣伝やリンクをクリックすると、解約経路から消費者を遠ざけるような行動をとらざるを得なかったのである。 
・Burying key terms and junk fees: Some dark patterns operate by hiding or obscuring material information from consumers, such as burying key limitations of the product or service in dense terms of service documents that consumers don’t see before purchase. This tactic also includes burying junk fees. Companies advertise only part of a product’s total price to lure consumers in, and do not mention other mandatory charges until late in the buying process. In its case against LendingClub, the FTC alleged that the online lender used prominent visuals to falsely promise loan applicants that they would receive a specific loan amount and pay “no hidden fees” but hid mention of fees behind tooltip buttons and in between more prominent text. 重要な用語やジャンクフィーを隠す:商品・サービスの重要な制限事項を、購入前に消費者が目にすることのない利用規約の中に埋没させるなど、消費者から重要な情報を隠したり、曖昧にしたりして運営する闇パターンもある。この手口には、迷惑料の隠蔽も含まれる。企業は、消費者を誘い込むために商品価格の一部だけを宣伝し、購入プロセスの後半になるまで他の必須料金に触れない。レンディングクラブに対する訴訟で、FTCは、オンライン金融業者が目立つビジュアルを使って、融資希望者に特定の融資額と「隠れた手数料なし」を不当に約束しながら、ツールチップ・ボタンの後ろや目立つテキストの間に手数料に関する言及を隠したと主張している。
・Tricking consumers into sharing data: These dark patterns are often presented as giving consumers choices about privacy settings or sharing data but are designed to intentionally steer consumers toward the option that gives away the most personal information. The FTC alleged that smart-TV maker Vizio enabled default settings allowing the company to collect and share consumers’ viewing activity with third parties, only providing a brief notice to some consumers that could easily be missed. 消費者を騙してデータを共有させる:これらの暗黒パターンは、消費者にプライバシー設定やデータ共有に関する選択肢を与えるように見せかけながら、最も個人情報を与えやすい選択肢に消費者を意図的に誘導するように設計されていることが多い。 FTCは、スマートTVメーカーのVizioが、消費者の視聴活動を収集し、第三者と共有することを可能にする初期設定を有効にし、一部の消費者には簡単に見落とせるような簡単な通知しかしていないと主張している。
As detailed in the report, the FTC has worked to keep pace with the evolving types of dark patterns used in the marketplace. The Commission has sued companies for requiring users to navigate a maze of screens in order to cancel recurring subscriptions, sneaking unwanted products into consumers’ online shopping carts without their knowledge, and experimenting with deceptive marketing designs.  報告書に詳述されているように、FTCは、市場で使用されるダークパターンの種類が進化していることに対応するために努力してきた。欧州委員会は、定期購読を解約するためにユーザーに迷路のような画面を操作させる、消費者が知らないうちに不要な商品をオンラインショッピングカートにこっそり入れる、欺瞞的なマーケティングデザインを試みているなどの理由で企業を提訴してきた。 
The Commission voted 5-0 at an open meeting to authorize the release of the staff report. 連邦取引委員会は、公開の会議において、5対0の賛成多数でスタッフレポートの公表を承認した。
The Federal Trade Commission works to promote competition and protect and educate consumers. Learn more about consumer topics at consumer.ftc.gov, or report fraud, scams, and bad business practices at ReportFraud.ftc.gov. Follow the FTC on social media, read consumer alerts and the business blog, and sign up to get the latest FTC news and alerts. 連邦取引委員会は、競争の促進、消費者の保護と啓蒙に努めている。消費者関連の話題については consumer.ftc.gov で、詐欺や悪徳商法については ReportFraud.ftc.gov で詳細を参照すること。FTCをソーシャルメディアでフォローし、消費者向け警告やビジネスブログを読み、FTCの最新ニュースや警告を受け取るために登録することができる。
Press Release Reference プレスリリース参照
FTC Releases Final Agenda for Dark Patterns Workshop on April 29 FTC、4月29日に開催されるダークパターン・ワークショップの最終アジェンダを発表
FTC to Hold Virtual Workshop Exploring Digital “Dark Patterns” FTC、デジタル "ダーク・パターン "を探求するバーチャル・ワークショップを開催
FTC Seeks Public Comment on Dark Patterns Topics ahead of Workshop FTC、ワークショップ開催に先立ち、ダークパターンのトピックについてパブリックコメントを募集

 

・[PDF] Bringing Dark Patterns to Light

20220919-52841

 

Introduction はじめに
Background 背景
Common Dark Patterns & Consumer Protection Concerns よくある暗黒パターンと消費者保護への懸念
I. Design Elements that Induce False Beliefs I. 誤認を誘発するデザイン要素
II. Design Elements that Hide or Delay Disclosure of Material Information II. 重要な情報の開示を隠したり遅らせたりするデザイン要素
III. Design Elements that Lead to Unauthorized Charges III. 不正な課金につながる設計要素
IV. Design Elements that Obscure or Subvert Privacy Choices IV. プライバシーに関する選択肢を不明瞭にする、または妨害する設計要素
Conclusion 結論
Appendix A 附属書A
Compilation of Digital Dark Patterns デジタルダークパターンの編集
Appendix B 附属書B
Contributors 寄稿者
Endnotes 巻末資料

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