« 経済施策を一体的に講ずることによる安全保障の確保の推進に関する法律が成立 | Main | 米国 ITI SECのサイバーセキュリティに関する規則案の延期を要請 - セキュリティリスクの分散と軽減のために »

2022.05.12

世界経済フォーラム (WEF) 「AI Procurment in a Box」を使ってみる:実装からのインサイト

 こんにちは、丸山満彦です。

世界経済フォーラム (World Economic Forum)がAIの調達(特に政府調達)についてのAI Procurment in a Boxのプロジェクトに関連した文書を公表しています。。。著者はブラジルのメンバーです。。。

については

World Economic Forum

・2022.05.09 [PDF] Unpacking AI Procurement in a Box: Insights from Implementation

 

20220512-52144

 

Foreword 序文
Executive summary エグゼクティブサマリー
Introduction はじめに
1 Phase zero: Prerequisites for the widespread adoption of AI/ML in the public sector  1 フェーズゼロ:公共部門におけるAI/MLの普及のための前提条件 
2 Leveraging public trust in AI through accountability structures  2 アカウンタビリティ構造によるAIへの国民の信頼の活用 
3 Human beyond-the-loop? Mitigating risks arising from human oversight 3 人間はこのループを超えられるか?人間の監視に起因するリスクの軽減
4 What does success look like for AI Procurement in a Box? Indicators for   monitoring and evaluation 4 AI調達の解明について成功とは何か?モニタリングと評価のための指標
Conclusion まとめ
Contributors 貢献者
Endnotes 巻末資料

 

エグゼクティブサマリー

Executive summary エグゼクティブサマリー
Revisiting the AI Procurement in a Box toolkit with new themes to guide the widespread adoption of AI in the public sector. AI Procurement in a Boxツールキットを新たなテーマで再検討し、公共部門におけるAIの普及を進めます。
In 2021, the Centre for the Fourth Industrial Revolution Brazil implemented the AI Procurement in a Box Guidelines in two unprecedented pilots, one with the Metrô de São Paulo and the other with the Hospital das Clínicas of the University of São Paulo. Both pilots reaffirmed the importance of guidance on how to procure safe and ethical artificial intelligence and machine learning (AI/ ML) tools, exploring additional challenges for their widespread use in the public sector.  2021年、第四次産業革命ブラジルセンターは、Metrô de São Pauloとサンパウロ大学Hospital das Clínicasとの2つの前例のないパイロットでAI Procurement in a Boxガイドラインを実施しました。どちらのパイロット版でも、安全で倫理的な人工知能や機械学習(AI/ML)ツールの調達方法に関するガイダンスの重要性が再確認され、公共部門での普及に向けたさらなる課題が探求されました。
These pilots have brought insights into and understanding of the cross-cutting challenges in implementing the toolkit in other countries, especially in the Global South. These countries often lag in terms of AI governance frameworks, institutional and technical maturity, and skills for developing and deploying these technologies. Therefore, new topics and mechanisms are needed to make AI Procurement in a Box accessible to nations in the Global South. これらのパイロット版は、他の国、特に「南半球」の国々でツールキットを実施する際の横断的な課題に対する洞察と理解をもたらしてくれました。これらの国々は、AIガバナンスの枠組み、制度的・技術的成熟度、これらの技術を開発・展開するためのスキルの面で遅れていることが多いです。したがって、AI Procurement in a Boxを南半球の国々が利用できるようにするためには、新しいトピックやメカニズムが必要です。
– Before acquiring AI, governments must selfassess their access to information technology (IT) infrastructure and appropriate data, as well as their levels of institutional maturity and internal skillsets.   - AIを取得する前に、政府は情報技術(IT)インフラや適切なデータへのアクセス、制度的成熟度や内部のスキルセットのレベルを自己評価する必要があります。
– Governments should consider a mix of policy instruments, such as algorithmic impact evaluations and certifications, to ensure the responsible use of AI within their organization and expand these policies to internally developed AI models and systems that do not go through traditional procurement processes.   - 政府は,組織内でのAIの責任ある利用を確保するために,アルゴリズムによる影響評価や認証などの政策手段を組み合わせて検討し,これらの政策を従来の調達プロセスを経ない内部開発のAIモデルやシステムにも拡大する必要がある。
– Governments should carefully consider the interactions between humans and AI models to mitigate both algorithmic bias and humanbased bias.   - 政府は,アルゴリズムによる偏りと人間による偏りの両方を緩和するために,人間とAIモデルとの相互作用を慎重に検討する必要があります。
In addition, a monitoring and evaluation framework should be adopted globally to guide the deployment of future AI Procurement in a Box pilots and allow for cross-country and regional comparisons by looking at success metrics for project implementation and the wider dissemination of best practices in the public sector. さらに、今後のAI Procurement in a Boxパイロット版の展開を導くために、モニタリングと評価の枠組みをグローバルに採用し、プロジェクト実施の成功指標を見ることで国や地域を超えた比較を可能にし、公共部門におけるベストプラクティスを広く普及させる必要があります。

 

参考

・2020.06.11 AI Procurement in a Box

AI Procurement in a Box AI Procurement in a Box
The promises of artificial intelligence (AI) technologies lie beyond our imaginations and the risks accompanying them remain impossible to forecast. Government officials working in procurement can’t be expected to possess the most up-to-date knowledge in this increasingly specialized field. As a result, safeguarding the responsible use of AI technologies requires a multistakeholder effort. 人工知能(AI)技術の将来性は我々の想像をはるかに超えており、それに伴うリスクは依然として予測不可能です。調達に携わる政府職員が、このますます専門化する分野で最新の知識を持つことは期待できません。そのため、AI技術の責任ある利用を守るためには、マルチステークホルダーによる取り組みが必要です。

 

・AI調達ガイドライン

AI Procurement Guidelines

ツールキット

・[PDF] AI Procurement in a Box: AI Government Procurement Guidelines

20220512-53248

What is artificial intelligence (AI)? 人工知能(AI)とは何か?
Why do we need guidelines for public procurement of AI? なぜAIの公共調達のためのガイドラインが必要なのか?
How were these guidelines developed? このガイドラインはどのように作成されたのか?
How to use the guidelines ガイドラインの活用方法
Guidelines overview ガイドラインの概要
Detailed explanation of guidelines ガイドラインの詳細説明
Acknowledgements 謝辞
Endnotes 巻末資料

 

 

 

|

« 経済施策を一体的に講ずることによる安全保障の確保の推進に関する法律が成立 | Main | 米国 ITI SECのサイバーセキュリティに関する規則案の延期を要請 - セキュリティリスクの分散と軽減のために »

Comments

Post a comment



(Not displayed with comment.)


Comments are moderated, and will not appear on this weblog until the author has approved them.



« 経済施策を一体的に講ずることによる安全保障の確保の推進に関する法律が成立 | Main | 米国 ITI SECのサイバーセキュリティに関する規則案の延期を要請 - セキュリティリスクの分散と軽減のために »