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2022.04.23

オーストラリア政府機関の年次パフォーマンス報告書の監査-パイロット・プログラム2020-21年

こんにちは、丸山満彦です。

オーストラリア政府機関の年次パフォーマンス報告書の監査-パイロット・プログラム2020-21年についての報告が公開されています。。。

政府のアカウントアビリティに関することは、英国連邦系(英国、カナダ、オーストラリア)と米国は進んでいるように感じています。こちらもファイブアイズの国に重なりますね。。。

● Australian National Audit Office: ANAO

・2022.04.21 Audits of the Annual Performance Statements of Australian Government Entities — Pilot Program 2020–21

 

Audits of the Annual Performance Statements of Australian Government Entities — Pilot Program 2020–21< オーストラリア政府機関の年次パフォーマンス報告書の監査-パイロット・プログラム2020-21年
This report reflects on the outcome of the ANAO’s annual performance statements audit pilot program and the ANAO’s preparation for the staged implementation of an annual performance statements assurance audit program. Following a request from the Minister for Finance in August 2019, the Australian National Audit Office (ANAO) commenced a pilot program of performance statements audits. 本報告書は、ANAOの年次パフォーマンス報告書監査パイロットプログラムの成果と、年次パフォーマンス報告書保証監査プログラムの段階的実施に向けたANAOの準備について考察するものである。 2019年8月の財務大臣からの要請を受け、オーストラリア国家監査局(ANAO)は、パフォーマンス報告書監査のパイロット・プログラムを開始した。
Executive summary エグゼクティブサマリー
1. The Public Governance Performance and Accountability Act 2013 (PGPA Act) places explicit obligations on accountable authorities for the quality and reliability of performance information and requires Australian Government entities to report their performance to Parliament in a way that meaningfully reflects their organisation’s purpose and achievements. This is an important aspect of the Australian Government’s public accountability system, enabling the Parliament and the public to assess whether Australian Government entities deliver value for money and achieve the outcomes for which they are funded. 1. 2013年公共ガバナンス・パフォーマンス・アカウンタビリティ法(PGPA法)は、アカウンタビリティを負う当局にパフォーマンス情報の質と信頼性に関する明確な義務を課し、オーストラリア政府機関に対して、組織の目的と成果を有意義に反映する形で議会にパフォーマンスを報告することを求めている。これは、オーストラリア政府の公的アカウンタビリティ制度の重要な側面であり、議会と国民は、オーストラリア政府機関が金額に見合う価値を提供し、資金提供を受けている成果を達成しているかどうかを評価できるようにするものである。
2. Recognising that public value is not only concerned with financial performance, the PGPA Act requires Australian Government entities to prepare annual performance statements. Australian Government entities have prepared annual performance statements and included those statements in their annual reports, with effect from the 2015–2016 reporting period. 2. 公共の価値は財務パフォーマンスだけにあるのではないとの認識から、オーストラリア政府機関は年次のパフォーマンス報告書を作成するよう、PGPA法は求めている。オーストラリア政府機関は、2015-2016年の報告期間から、年次パフォーマンス報告書を作成し、その内容を年次報告書に記載している。
3. The PGPA Act also makes provision for annual performance statements to be examined by the Auditor-General. Following a request from the Minister for Finance in August 2019, the Australian National Audit Office (ANAO) commenced a pilot program of performance statements audits. During the pilot program there was improvement in the standard of performance statements preparation and reporting for each of the audited entities1, demonstrating that mandated audits of performance statements can drive more transparent and meaningful performance reporting to Parliament. 3. PGPA法はまた、年次パフォーマンス報告書が監査総長によって調査されることを規定している。2019年8月に財務大臣からの要請を受け、オーストラリア国家監査院(ANAO)はパフォーマンス報告書監査のパイロット・プログラムを開始した。パイロットプログラム期間中、被監査団体のそれぞれについて、パフォーマンス報告書の作成と報告の水準に改善が見られ1、パフォーマンス報告書の監査の義務化が、議会に対してより透明で有意義なパフォーマンス報告を推進できることが示された。
4. Notwithstanding the progress made by entities during the pilot program, entities’ performance reporting functions and supporting systems will need to mature if they are to play a more proactive role in strategic planning and quality assurance. In addition, the ANAO will need to increase awareness within the sector of its methodology for conducting performance statements audits and continue to refine the methodology to enable the Auditor-General to provide the auditee with clear, concise and timely findings. 4. パイロット・プログラム期間中の各機関の進捗にもかかわらず、戦略立案と品質保証においてより積極的な役割を果たすためには、各機関のパフォーマンス報告機能と支援システムの成熟が必要である。さらに、ANAO は、パフォーマンス報告書監査の実施方法について、セクター内の認識を高め、監査総長が明確、簡潔かつタイムリーな調査結果を受審者に提供できるよう、その方法を継続して改善する必要がある。
5. The ANAO was provided additional funding in the 2021–22 Budget to support the staged roll-out of annual performance statements audits, from six audits in 2021–22 increasing to 19 audits in 2024–25 (comprising the material entities by income and expenditure). Implementation of mandatory auditing of entities’ annual performance statements would give the Parliament the same level of assurance over the quality and reliability of non-financial performance information that it currently receives for financial information presented in financial statements. 5. ANAO は、2021-22 年度予算において、年次パフォーマンス報告書監査を段階的に展開するための追加資金を提供され、2021-22 年度の 6 監査から 2024-25 年度には 19 監査(収入と支出による重要な事業体で構成)に増加することとなった。企業の年次パフォーマンス報告書の監査が義務化されれば、国会は、財務諸表に表示される財務情報に対して現在受けているのと同じレベルの、非財務パフォーマンス情報の品質と信頼性を保証することができる。
6. The Joint Committee of Public Accounts and Audit (JCPAA) has played an active and important role in the implementation of the PGPA Act through the Public Management Reform Agenda (PMRA). The JCPAA has recommended amending the PGPA Act to enable mandatory audits of annual performance statements by the Auditor-General to encourage the provision of high-quality performance information to support parliamentary accountability of entity performance2 and amending the Auditor-General Act 1997 so that audits of annual performance statements are able to be initiated without the need for approval or direction from the committee or Finance Minister.3 6. 会計監査合同委員会(JCPAA)は、公共経営改革アジェンダ(PMRA)を通じて、PGPA法の実施において積極的かつ重要な役割を担ってきた。JCPAA は、監査総長による年次パフォーマンス報告書の監査を義務化し、質の高いパフォーマンス情報の提供を促して、議会による企業パフォーマンスへのアカウンタビリティをサポートすること2 と、委員会や財務大臣による承認や指示を必要とせずに年次パフォーマンス報告書の監査を開始できるよう1997年監査総長法を改正することを提言した3。
7. This report reflects on the outcome of the ANAO’s annual performance statements audit pilot program and the ANAO’s preparation for the staged implementation of an annual performance statements assurance audit program. 7. 本報告書は、ANAO の年次パフォーマンス報告書監査パイロット・プログラムの結果と、年次パフォーマンス報告書保証監査プ ログラムの段階的実施に向けた ANAO の準備について考察したものである。
Performance reporting in the Australian Government オーストラリア政府におけるパフォーマンス報告
Developments in the Commonwealth Performance Framework 連邦政府のパフォーマンス・フレームワークの発展
8. The requirement for Australian Government entities to prepare annual performance statements under the PGPA Act took effect from 1 July 2015 with entities preparing and reporting annual performance statements for the first time in the 2015–16 reporting period. 8. オーストラリア政府機関に対するPGPA法に基づく年次パフォーマンス報告書の作成義務は、2015年7月1日から施行され、2015-16年の報告期間において初めて年次パフォーマンス報告書を作成・報告することとなった。
9. In August 2019, the Minister for Finance wrote to the Auditor-General requesting the conduct of a program of pilot assurance audits of annual performance statements of Australian Government entities subject to the PGPA Act in consultation with the JCPAA. 9. 2019年8月、財務大臣は監査総長に対し、日本公認会計士協会と協議の上、PGPA法の対象となるオーストラリア政府機関の年次パフォーマンス報告書に対する保証監査プログラムを試験的に実施することを要請する文書を提出した。
10. The Auditor-General agreedto the Finance Minister’s request and in 2020 commenced a pilot performance statements audit program of 2019–20 performance statements of the Department of Social Services (DSS), the Attorney-General’s Department (AGD) and the Department of Veterans’ Affairs (DVA). The same three entities’ 2020–21 annual performance statements were audited in 2021. 10. 監査総長は財務大臣の要請に同意し、2020年に社会福祉省(DSS)、法務大臣庁(AGD)、退役軍人省(DVA)の2019-20年度実績報告書に対する試験的な実績報告書監査プログラムを開始した。2021 年には、同 3 団体の 2020-21 年度年次実績報告書の監査を実施した。
11. The performance statements pilot program has demonstrated that accessible and understandable audit conclusions can be issued that clearly set out to the user the extent to which the performance statements can be relied upon to assess the performance of the entity. It has also demonstrated that the issuing of timely audit conclusions has been challenging. Ideally audit conclusions on an entity’s performance statements and financial statements would be issued in time to enable both to be included in the entity’s annual report. The framework does not currently require the audited entity to include the performance statements audit conclusion in its annual report. 11. パフォーマンス報告書パイロットプログラムは、パフォーマンス報告書が企業のパフォーマンスを評価するためにどの程度まで信頼できるかを利用者に明確に示す、アクセス可能で理解しやすい監査結論を出すことができることを実証している。また、適時に監査結論書を発行することが困難であることも実証されました。理想的には、企業のパフォーマンス報告書と財務諸表に関する監査結論は、両者が企業の年次報告書に含まれるように時間的に間に合うように発行されることである。この枠組みは、現在、被監査企業に対して、パフォーマンス報告書の監査結論を年次報告書に含めることを要求していない。
12. The ANAO is conducting six performance statements audits in 2021–2022, which will increase to 19 audits by 2024–25. 12. ANAOは、2021-2022年に6件のパフォーマンス報告書監査を実施し、2024-25年には19件に増加する予定である。
The benefits of high quality performance statements for the Parliament and the sector 質の高いパフォーマンス報告書が国会とセクターにもたらすメリット
High quality performance information 質の高いパフォーマンス情報
13. High quality annual performance statements will deliver on the Parliament’s key objective in establishing the performance framework requirements in the PGPA Act to improve the quality and reliability of performance information in the Australian public sector. High quality annual performance statements that comply with the framework will support the Parliament’s accountability and scrutiny function through the legislative process and parliamentary committees. 13. 質の高い年次パフォーマンス報告書は、オーストラリアの公共部門におけるパフォーマンス情報の質と信頼性を向上させるという、PGPA 法におけるパフォーマンスフレームワークの要件を確立した際の国会の主要な目的を実現するものである。枠組みを遵守した質の高い年次パフォーマンス報告書は、立法過程や議会の委員会を通じて、議会のアカウンタビリティと監視機能を支えることになる。
14. High quality performance statements enable entities to show the Parliament and the public whether policies and programs are delivering the results intended with the resources provided. The information that supports high quality performance statements will also provide a valuable evidence base for entities to justify new policy proposals and evaluate existing policy and program settings. 14. 高品質のパフォーマンス報告書により、事業体は、政策やプログラムが提供された資源で意図した結果を出しているかどうかを議会や国民に示すことができる。また、質の高いパフォーマンス報告書を支える情報は、事業体が新たな政策提案を正当化し、既存の政策やプログラムの設定を評価するための貴重な証拠となる。
15. The ANAO’s performance statements audits are designed to align with the Parliament’s expectations as established in the PGPA Act and the PGPA Rule (see Appendix 1). They provide assurance to the Parliament and also facilitate high quality performance reporting across the sector. Auditing contributes to the quality of preparation and presentation by entities and provides independent assurance to the Parliament that the performance statements can be relied upon. 15. ANAO のパフォーマンス報告書監査は、PGPA 法および PGPA 規則(付録 1 参照)に定められ た国会の期待に沿うよう設計されている。監査は、国会に保証を提供し、また、セクター全体における質の高いパフォーマンス報告を促進する。監査は、事業体による準備とプレゼンテーションの質に貢献し、パフォーマンス報告書が信頼できるものであるという独立した保証を国会に提供するものである。
Findings and recommendations from the Pilot Program パイロット・プログラムから得られた知見と提言
Audit themes 監査テーマ
16. Five themes emerged from findings through the audit process in 2020–21, representing opportunities for improvement and areas of focus for entities. 16. 2020-21年度の監査プロセスを通じて得られた知見から、5つのテーマが浮かび上がり、各団体の改善の機会や重点分野を示している。
17. For composite measures — a performance measure with several targets — the entity’s corporate plan needs to clearly set out how the results from each target will be weighted and the proportion of targets that must be met for the measure to be considered achieved. 17. 複合指標(複数の目標を持つパフォーマンス指標)については、各目標の結果の重み付けと、達成とみなされるために満たすべき目標の割合を、事業体の経営計画で明確に規定する必要がある。
18. Measures based on case studies and surveys need to be supported by a clear methodology that explains the basis for selecting case studies and identifies how surveys will be conducted. Entities need to pay particular attention where there is a heightened risk of bias in measuring and assessing performance. 18. ケーススタディや調査に基づく施策は、ケーススタディの選定根拠を説明し、どのように調査を行うかを明らかにする明確な方法論によってサポートされる必要がある。事業者は、パフォーマンスの測定や評価において、バイアスのリスクが高まる場合には、特に注意を払う必要がある。
19. A measure that is inwardly focused on what the entity does to enable an output to be produced will generally be assessed as an ‘input’ or an ‘activity’ — not an output. If the measure is assessed as an input or an activity, it would not normally meet the intent of the PGPA Rule. 19. あるアウトプットを生み出すために企業が行うことに内向きな測定は、一般に「インプット」または「活動」 として評価され、アウトプットではない。インプットまたはアクティビティとして評価される測定は、通常、PGPAルールの意図に合致しない。
20. Entities need to ensure there are appropriate disclosures in the performance statements regarding key information, known limitations with source data and the methodology for measuring results. 20. 事業者は、パフォーマンス報告書の中で、主要な情報、ソースデータに関する既知の限界、および結果の測定方法について、適切な開示があることを確認する必要がある。
21. Entities need to ensure that processes are in place to keep records and provide their own assurance over the systems and sources that inform their performance results. 21. 事業者は、記録を保存し、パフォーマンス結果を通知するシステムと情報源について、自ら保証を行うためのプロセスを確保する必要がある。
Audit conclusions and findings 監査の結論と所見
22. On 7 April 2022, the Minister for Finance tabled the Auditor-General’s Independent assurance reports on AGD’s, DVA’s and DSS’ 2020–21 annual performance statements.4 22. 2022年4月7日、財務大臣は、AGD、DVA、DSSの2020-21年の年次パフォーマンス報告書に関する監査総長の独立保証報告書を上程した4。
23. Across the three 2020–21 performance statements audits, entities’ annual performance statements were largely compliant with the requirements of the performance framework and fairly presented the performance of the entity. There were some exceptions where specific measures did not meet those requirements. The ANAO made significant findings and reported exceptions as qualifications to our audit conclusion for 14.9 per cent of the three entities’ performance measures. 23. 3つの2020-21年度パフォーマンス報告書の監査を通じて、事業体の年次パフォーマンス報告書は、パフォーマンスフレームワークの要件にほぼ適合しており、事業体のパフォーマンスを公正に示していた。例外として、特定の指標がその要件を満たしていない場合があった。ANAOは、3団体のパフォーマンス指標の14.9%について、重要な発見をし、我々の監査結論に対する除外事項として例外を報告した。
Lessons learned and future opportunities 学んだ教訓と将来の機会
Progress and areas to improve 進捗状況と改善すべき点
24. Overall, engagement with entities in this new audit function has been positive. Entities have demonstrated their willingness to improve the quality of the annual performance statements they present to Parliament. An emerging better practice is the development of performance measure profiles and preparation manuals. These documents are designed to underpin the performance measures included in the entity’s annual performance statements and the process of preparation of the performance statements. 24. 全体として、この新しい監査機能における事業体との関わりはポジティブなものであった。事業体は、国会に提出する年次パフォーマンス報告書の質を向上させる意欲を示している。より良い慣行として、パフォーマンス評価指標のプロファイルと作成マニュアルの作成が始まっている。これらの文書は、事業体の年次パフォーマンス報告書に含まれるパフォーマンス指標と、パフォーマンス報告書の作成プロセスを支援するために作成されたものである。
25. Entities’ performance reporting functions and supporting systems will need to mature and play a more proactive role in strategic planning and quality assurance. This should include: 25. 事業体のパフォーマンス報告機能と支援システムは成熟し、戦略立案と品質保証においてより積極的な役割を果たす必要がある。これには以下が含まれる。
・ensuring performance measures meet the requirements of the PGPA Rule; ・パフォーマンス指標が PGPA ルールの要求事項を満たしていること。
・having processes to gain assurance over the reliability and verifiability of the data source and methodology, and the completeness and accuracy of results; ・データソースと方法論の信頼性と検証可能性、および結果の完全性と正確性について保証を得るための プロセスを有すること。
・keeping records to demonstrate why and how internal assurance processes are undertaken; and ・内部保証プロセスを実施する理由と方法を実証するための記録を保持すること。
・constructing efficiency measures for outputs or results, which could involve linking money spent and resources applied to the results achieved. ・アウトプットまたは結果について、効率性の尺度を構築すること(支出した資金や適用した資源を達成した結果と関連付けることを含む)。
26. Consistent with their role for financial statements, audit committees have an important role to play in supporting entities to improve the quality of their performance statements. 26. 財務諸表に関する役割と同様に、監査委員会は、企業がパフォーマンス報告書の質を向上させることを支援する上で、重要な役割を担っている。
27. The 2020–21 audits showed that the ANAO needs to increase awareness within the sector of its methodology for conducting performance statements audits. The current shortfall in awareness may reflect the absence of a dedicated performance information function within entities, similar to the Chief Financial Officer (CFO) function which includes preparation of annual financial statements. Likewise, the absence of a network of performance reporting professionals to build capability and confidence could be addressed as the audit program grows. 27. 2020-21年の監査では、ANAOは、パフォーマンス報告書監査の実施方法について、セクター内の 認識を高める必要があることが示された。現在の認識不足は、年次財務諸表の作成を含む最高財務責任者(CFO)機能と同様に、事業体内のパフォーマンス情報専門機能の不在を反映していると思われる。同様に、能力と信頼を築くためのパフォーマンス報告専門家のネットワークが存在しないことも、監査プログラムの成長に伴って対処できる可能性がある。
28. The Department of Finance and the ANAO have discussed the establishment of a performance statements ‘Community of Practice’ to drive improvement in the effectiveness and the efficacy of the process and improve the profile and professionalism of the performance reporting function within the sector. 28. 財務局と ANAO は、パフォーマンス報告プロセスの有効性と効果を改善し、セクター内のパフォーマンス報告機能のプロファイルと専門性を向上させるために、パフォーマンス報告「実践のコミュニティ」の設立について議論している。
29. Performance statements audits will have a timeline consistent with financial statements audits such that audit conclusions can be tabled in the entity’s annual report by the end of October each year. Achieving this timeframe will require improvements in planning, systems and processes for both the ANAO and entities. 29. パフォーマンス報告書監査は、監査結論が毎年10月末までに事業体の年次報告書に記載されるよう、財務諸表監査と一致したタイムラインを持つことになる。この時間枠を達成するためには、ANAOと事業体の双方において、計画、システム、プロセスの改善が必要である。
30. This report recognises the progress that has been made during the performance statements pilot and the likely benefits for the Parliament and the sector as the audit program matures. Nonetheless, the staged roll-out of performance statements auditing will be challenging for the public sector. The disciplines applied to ensure informative and accurate financial reporting, which have been developed over many decades, are largely absent from performance reporting. 30. 本報告書は、パフォーマンス報告書試行期間中の進捗と、監査プログラムの成熟に伴い、議会とセクターが受けるであろう利益を認識している。しかし、パフォーマンス報告書監査の段階的な展開は、公共部門にとって困難なものである。何十年にもわたって培われてきた、有益で正確な財務報告を確保するための規律は、パフォーマンス報告にはほとんど存在しない。
31. The ANAO will provide the Parliament with regular updates on the progress of the performance statements audit program. The Finance Minister has noted that a JCPAA inquiry to review the audit methods and outcomes each year during the roll-out of the performance statements pilot program would inform incremental improvements in the program and practice and inform the design of legislation going forward.5 31. ANAOは、パフォーマンス報告書監査プログラムの進捗状況について、国会に定期的に報告する予定である。財務大臣は、パフォーマンス報告書のパイロット・プログラムが展開されている間、毎年監査方法と結果を見直すJCPAAの調査が、プログラムと実務の段階的な改善につながり、今後の法律設計に情報を提供することになると指摘している5。
Footnote 脚注
1 The Department of Social Services, the Attorney-General’s Department and the Department of Veterans’ Affairs participated in the performance statements pilot. 1 社会福祉省、検事総長省、退役軍人省がパフォーマンス・ステートメント試行に参加した。
2 Joint Committee of Public Accounts and Audit, Report 469: Commonwealth Performance Framework – Inquiry Based on Auditor-General’s Reports 31 (2015–16), and 6 and 58 (2016–17), December 2017, p. 49. 2 公会計監査合同委員会、報告書 469。Commonwealth Performance Framework - Inquiry Based on Auditor-General's Report 31 (2015-16), and 6 and 58 (2016-17), December 2017, p.49.。
3 Joint Committee of Public Accounts and Audit, Report 491: Review of the Auditor-General Act 1997, March 2022, p. 25, [pdf] [accessed 7 April 2022]. 3 会計検査院合同委員会、報告書491:1997年監査総監法の見直し、2022年3月、25頁、[pdf]
[accessed 7 April 2022].
4 Department of Finance, Publications, Reports, available from [web]  [accessed 8 April 2022]. 4 財務省、出版物、報告書、[web] [accessed April 8 2022]から入手可能。
5 Australian National Audit Office, Performance Statements Audit Pilot Program: Correspondence from Senator the Hon Simon Birmingham [Internet], available from [pdf] [accessed 27 January 2022]. 5 オーストラリア国家監査院、パフォーマンス・ステートメント・オーディット・パイロット・プログラム。Crespondence from Senator the Hon Simon Birmingham [Internet], available from [pdf] [accessed January 27 2022].

 

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