中国 香港 個人データのためのプライバシーコミッショナー室 (PCPD) が「ソーシャルメディアのプライバシー設定比較」報告書を公表していますね。。。
こんにちは、丸山満彦です。
香港の個人データのためのプライバシーコミッショナー室 (Office of th Privacy Commissioner for Personal Data, Hong Kong: PCPD) がソーシャルメディアのプライバシー設定比較」報告書を公表していますね。。。
比較対象としているのは、香港で利用が多い10のソーシャルメディア、メッセンジャーで
- Facebook Messenger
- LINE
- Skype
- YouTube
となります。いわゆる大陸系の
- 哔哩哔哩 Bilibili
- 抖音 Douyin (TikTok)
- 小红书 Red
- 微信 WeChat
- 微博 Weibo
は含まれていませんね。。。
● Office of th Privacy Commissioner for Personal Data, Hong Kong: PCPD
・2022.04.12 (media) PCPD Releases Report on “Comparison of Privacy Settings of Social Media”
PCPD Releases Report on “Comparison of Privacy Settings of Social Media” | PCPDが「ソーシャルメディアのプライバシー設定比較」報告書を公開 |
As the public has become increasingly aware in recent years of the personal data privacy risks related to the use of social media, the Office of the Privacy Commissioner for Personal Data (PCPD) today released a report on “Comparison of Privacy Settings of Social Media” after a review of the top ten most commonly used social media platforms in Hong Kong, including Facebook, Facebook Messenger, Instagram, LINE, LinkedIn, Skype, Twitter, WeChat, WhatsApp and YouTube (in alphabetical order). | 近年、ソーシャルメディアの利用に関連する個人データのプライバシーリスクについて一般の認識が高まっていることから、個人情報保護委員会(PCPD)は本日、香港で最もよく利用されているFacebook、Facebook Messenger、Instagram、LINE、LinkedIn、Skype、Twitter、WeChat、WhatsApp、YouTube(アルファベット順)のソーシャルメディア上位10プラットフォームを検証し「ソーシャルメディアのプライバシー設定比較」報告書を発表しました。 |
According to the review results, the performance of the ten social media in terms of their privacy functions, privacy policies and the usability of privacy dashboards are summarised as follows: | レビュー結果によると、プライバシー機能、プライバシーポリシー、プライバシーダッシュボードの使いやすさの観点から、10ソーシャルメディアのパフォーマンスは以下のように要約されます。 |
· All the social media reviewed have privacy policy in place. They collect a wide variety of personal data, ranging from 12 to 19 types of personal data. | · レビューしたすべてのソーシャルメディアは、プライバシーポリシーを導入しています。 収集する個人データの種類は12~19種類と多岐にわたります。 |
· All the social media reviewed would collect users’ location data (including both the precise and coarse locations). | · レビューしたすべてのソーシャルメディアは、ユーザの位置情報(正確な位置と粗い位置の両方を含む)を収集します。 |
· In terms of the default privacy settings, the age and telephone number of a user are not disclosed by Skype and YouTube, while the other social media reviewed disclose users’ personal data such as age, location, email address or telephone number by default. | · プライバシー設定の初期設定では、SkypeとYouTubeはユーザの年齢と電話番号を公開していないが、レビューした他のソーシャルメディアは、年齢、場所、メールアドレスまたは電話番号などのユーザの個人データをデフォルトで公開しています。 |
· Twitter, WeChat and YouTube receive the highest scores for readability of their privacy policies, while the others that do not score full marks mainly lack infographics, tables or short videos in illustrating their privacy policies. | · Twitter、WeChat、YouTubeは、プライバシーポリシーの読みやすさで最も高いスコアを獲得しましたが、満点を獲得できなかった他のメディアは、プライバシーポリシーを説明するインフォグラフィックス、表、短いビデオがないのが主な理由です。 |
· Apart from WeChat, all other instant messaging applications reviewed including Facebook Messenger, LINE, Skype and WhatsApp deploy end-to-end encryption in the transmission of messages between users. | · WeChatを除き、Facebook Messenger、LINE、Skype、WhatsAppなどのインスタントメッセージングアプリケーションはすべて、ユーザ間のメッセージ送信にエンドツーエンドの暗号化を導入しています。 |
· Except for LINE, all other social media reviewed provide two-factor authentication. | · LINEを除くすべてのソーシャルメディアは、2ファクタ認証を提供しています。 |
· Most of the social media reviewed would retain users’ credit card data. | · ほとんどのソーシャルメディアは、ユーザのクレジットカード情報を保持しています。 |
· All the privacy policies of the social media reviewed explicitly state that users’ personal data would be transferred to their affiliated companies. | · プライバシーポリシーには、ユーザの個人情報が関連会社に転送されることが明記されています。 |
· Twitter does not provide its privacy policy in Chinese text. Users who do not read English would find it difficult to understand the social media’s policies relating to the handling of their personal data. | · Twitterは中国語のテキストでプライバシーポリシーを提供していません。 英語が読めないユーザは、個人データの取り扱いに関連するソーシャルメディアの方針を理解することが困難です。 |
· Facebook, LINE, WeChat and YouTube all allow users to disseminate posts to specific individuals or groups, and modify the privacy settings of the contents after posting. | · Facebook、LINE、WeChat、YouTubeは、ユーザが特定の個人やグループに投稿を配信したり、投稿後にコンテンツのプライバシー設定を変更したりすることができます。 |
The Privacy Commissioner for Personal Data, Ms Ada CHUNG Lai-ling states that: “While the online world is fascinating and users may communicate and connect with other users around the world by sharing their personal updates and messages on social media, we should not neglect the risks posed to personal data privacy arising from the use of social media. Such risks may include the abuse of personal data, data scrapping or data leakage. Personal data which is openly available may also be used by others for the purposes of doxxing, cyberbullying, phishing, or other illegal activities, leading to property loss and even physical or psychological harm of the victims. I call for greater vigilance and smart use of social media when users surf or communicate online in order to reduce the risks posed to personal data privacy.” | 個人情報保護委員会のアダ・チャン・ライリング女史は、次のように述べています。「オンライン世界は魅力的であり、ユーザはソーシャルメディア上で個人的な最新情報やメッセージを共有することで、世界中の他のユーザとコミュニケーションし、つながることができますが、ソーシャルメディアの使用から生じる個人データのプライバシーにもたらすリスクを無視してはなりません。 このようなリスクには、個人データの乱用、データのスクラップ、データの漏洩などが含まれる可能性があります。 また、公開された個人情報は、晒し、ネットいじめ、フィッシング、その他の違法行為に利用され、被害者の財産損失や身体的・精神的損害につながる可能性もあります。私は、個人情報のプライバシーにもたらされるリスクを軽減するために、ユーザがネットサーフィンやオンラインコミュニケーションを行う際に、より一層の警戒とソーシャルメディアの賢い利用を呼びかけます。」 |
The PCPD has issued the Report to the operators of the social media concerned. More specifically, the PCPD provides the following advice to the social media platforms:- | PCPDは、当該ソーシャルメディアの運営者に対し、本報告書を発行しました。具体的には、PCPDはソーシャルメディアのプラットフォームに対して、次のようなアドバイスをしています。 |
· Operators of social media should continuously adopt "Privacy by Design" to enhance their services and provide more privacy-related functions to users so as to increase the choices available to users. | · ソーシャルメディアの運営者は、「プライバシー・バイ・デザイン」を継続的に採用し、サービスを強化するとともに、プライバシー関連の機能をユーザに提供し、ユーザが利用できる選択肢を増やすべきです。 |
· Social media platforms should be cautious of the types of personal data collected and avoid collecting more data than is necessary for its services; | · ソーシャルメディア・プラットフォームは、収集する個人データの種類に注意し、サービスに必要以上のデータを収集しないようにすべきです。 |
· Privacy policies for social media should be clear and easy to understand and should not be vague and general. The PCPD considers that the use of layered presentations, infographics, tables or short videos would help to improve the readability of privacy policies; | · ソーシャルメディアのプライバシーポリシーは、明確で理解しやすいものであるべきで、曖昧で一般的なものであってはなりません。PCPDは、階層化されたプレゼンテーション、インフォグラフィックス、表、または短いビデオを使用することで、プライバシーポリシーの読みやすさを向上させることができると考えています。 |
· Social media should not track locations of its users by default and should provide choices to its users according to their needs; | · ソーシャルメディアは、デフォルトでユーザの位置情報を追跡すべきではなく、ユーザのニーズに応じた選択肢を提供すべきです。 |
· Social media should provide end-to-end encryptions and two-factor authentications to strengthen the protection of users’ personal data; and | · ソーシャルメディアは、ユーザの個人データの保護を強化するために、エンドツーエンドの暗号化と二要素認証を提供すべきです。 |
· Operators of social media should also proactively tackle “doxxing”, “data scraping” or other illegal acts and limit the ways for searching users. | · また、ソーシャルメディアの運営者は、「ドキシング」や「データスクレイピング」等の違法行為に積極的に取り組み、ユーザの検索方法を制限すべきです。 |
On the other hand, the PCPD provides the following advice to users of social media:- | 一方、PCPDは、ソーシャルメディアの利用者に対し、次のようなアドバイスをしています。 |
· Before registering an account, read the privacy policy of the social media carefully, open an email account dedicated for social media and only provide the required personal data; | · アカウントを登録する前に、ソーシャルメディアのプライバシーポリシーをよく読み、ソーシャルメディア専用のメールアカウントを開設し、必要な個人情報のみを提供すること。 |
· Check the default settings on security or privacy of the social media, as well as the ways through which individual users may be searched on the media, with a view to minimising the disclosure of personal data and opting for the most privacy-protecting setting; | · ソーシャルメディアのセキュリティやプライバシーに関する初期設定、およびメディア上で個々のユーザを検索する方法を確認し、個人情報の開示を最小限に抑え、最もプライバシー保護に役立つ設定を選択します。 |
· If you do not need the location tracking function, consider turning off the function to avoid the collection of location data by the social media; | · 位置情報機能が不要な場合は、その機能をオフにして、ソーシャルメディアによる位置情報の収集を回避することを検討します。 |
· Pay attention to the privacy options of contents posted and select the appropriate settings before posting the content; | · 投稿するコンテンツのプライバシーオプションに注意し、適切な設定を選択してから投稿します。 |
· Before choosing any instant messaging application, pay attention to whether it provides end-to-end encryption forms of transmission to strengthen the confidentiality of transmitted data; | · インスタントメッセージングアプリケーションを選択する前に、送信データの機密性を強化するためにエンドツーエンドの暗号化形式を提供しているかどうかに注意してください。 |
· Use strong passwords and enable two-factor authentication for social media to strengthen account security; | · アカウントのセキュリティを強化するために、強力なパスワードを使用し、ソーシャルメディアの二要素認証を有効にします。 |
· Minimise the risk of credit card data leakage by avoiding transactions on social media platforms over public Wi-Fi or unsecured Wi-Fi connections; and | · 公共Wi-Fiや安全でないWi-Fi接続でのソーシャルメディアプラットフォームでの取引を避け、クレジットカード情報漏えいのリスクを最小限に抑える。 |
· Parents/guardians may consider enabling parental controls to monitor their children’s use of social media and reminding them of the consequences of excessive disclosure or sharing of personal data. | · 保護者は、ペアレンタルコントロールを有効にして子供のソーシャルメディアの利用を監視し、個人データの過度の開示や共有がもたらす結果について注意を促すことを検討するとよいでしょう。 |
報告書は中国語だけですが。。。
・[PDF] 社交媒體私隱設定 大檢閱
比較表があります。。。
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