« NISTIR 8419 製造業のサプライチェーントレーサビリティを支援するブロックチェーンと関連技術:ニーズと業界の視点 | Main | 米国 司法省 ロシア連邦軍参謀本部情報総局(GRU)が管理するボットネットを裁判所の認可に基づき破壊(2022.04.06) »

2022.04.11

ENISA サイバーセキュリティビジネスの意思決定を支援するサイバーセキュリティ市場分析のフレームワーク

こんにちは、丸山満彦です。

ENISAがサイバーセキュリティビジネスの意思決定を支援するサイバーセキュリティ市場分析のフレームワークを公表していますね。。。いまいま段階の暫定版の位置付けで、さまざまな事例を通じてブラッシュアップしていく感じですね。。。まずは、配電網分野のIoTセキュリティ市場で試している感じです(日立も調査対象となっています)。。。

興味深いですね。。。

 

ENISA

・2022.04.08 (news) Cybersecurity Market Analysis in support of Informed Cybersecurity Business Decisions

Cybersecurity Market Analysis in support of Informed Cybersecurity Business Decisions 情報化されたサイバーセキュリティビジネスの意思決定を支援するサイバーセキュリティ市場分析
The European Union Agency for Cybersecurity (ENISA) introduces a framework to perform cybersecurity market analyses and dives into the market of the Internet of Things (IoT) distribution grids for validation. 欧州連合サイバーセキュリティ庁(ENISA)がサイバーセキュリティ市場分析を行うためのフレームワークを導入し、IoT(Internet of Things)配電網の市場について検証します。
What’s the objective? 目的は何ですか?
To improve market penetration, value for money, quality and acceptance of products, processes and services, performing cybersecurity market analysis has become an important tool for a variety of stakeholders. Market data is currently considered key to making informed decisions related to cybersecurity choices, on new products to be launched, policy initiatives or research and innovation funding. 製品、プロセス、サービスの市場浸透、コストパフォーマンス、品質、受容性を向上させるために、サイバーセキュリティ市場分析を行うことは、さまざまな関係者にとって重要な手段となっています。現在、市場データは、サイバーセキュリティの選択、発売される新製品、政策イニシアチブ、研究・革新資金に関する情報に基づいた意思決定を行う上で重要なものと考えられています。
The first report introduces a market analysis framework to be applied across various application areas over time.  最初の報告書では、時間をかけて様々なアプリケーション領域に適用される市場分析フレームワークを紹介しています。 
The second report analyses the IoT cybersecurity market demand and supply in the sector of electricity distribution grids across the EU. 2つ目の報告書では、EU全域の配電網の分野におけるIoTサイバーセキュリティ市場の需要と供給を分析します。
How does the framework work? フレームワークはどのように機能しますか?
The framework consists of a toolbox designed to facilitate the performance of cybersecurity market analyses. It offers a range of analysis approaches based on innovative market modelling specifically adapted to the cybersecurity market. このフレームワークは、サイバーセキュリティ市場分析のパフォーマンスを容易にするために設計されたツールボックスで構成されています。特にサイバーセキュリティ市場に適応した革新的な市場モデリングに基づいた様々な分析アプローチを提供します。
This framework can be applied to various market segments. Structured around six modules, it offers the flexibility to choose the type of the performed analysis among: このフレームワークは、様々な市場セグメントに適用することができます。6つのモジュールで構成されており、実行する分析の種類を柔軟に選択することができます。
・Market structure & segmentation; ・市場構造とセグメンテーション
・Demand-side research; ・需要側の調査
・Supply-side research including vendor market map; ・ベンダーマケットマップを含む供給側調査
・Technology research; ・テクノロジー調査
・Macro-environmental factors and ・マクロ環境要因
・Economic market characteristics. ・経済市場の特徴
Main points and foreseen next steps: 主なポイントと今後の予定
- On the framework ・フレームワークについて
Identifying the right data and the right method to perform data collection is essential if we want to avoid pitfalls such as bias. The processing techniques currently available need to be assessed and selected wisely. Moreover, the confidentiality of market data collected also raises both competition, and technical questions to be addressed. They call for the use of anonymisation, implementing security controls, etc. 偏りなどの落とし穴を避けるためには、正しいデータとデータ収集の方法を特定することが不可欠です。現在利用可能な処理技術を評価し、賢く選択する必要があります。さらに、収集した市場データの機密性についても、競争と技術的な問題の両方に対処しなければなりません。匿名化の利用、セキュリティ管理の実施などが求められています。
The framework introduces a coherent taxonomy of cybersecurity products, processes and services. This cybersecurity taxonomy has been derived from relevant work already performed within the EU. Cooperation with stakeholders that are active in classifying cybersecurity has also been taken into account (e.g. European Commission’s Joint Research Centre). このフレームワークは、サイバーセキュリティ製品、プロセス、サービスに関する首尾一貫した分類法を導入しています。このサイバーセキュリティの分類法は、EU内で既に実施された関連作業から導き出されたものです。サイバーセキュリティの分類に積極的なステークホルダーとの協力も考慮されています(例:欧州委員会の共同研究センター)。
Furthermore, Member States already started implementing cybersecurity market surveillance functions. These functions aim to check whether ICT products comply with the requirements of EU cybersecurity certificates. The development of market surveillance in Member States has been identified as a priority for ENISA today and for the years to come. The proposed cybersecurity market analysis framework may be a useful input to these efforts. さらに、加盟国はすでにサイバーセキュリティの市場監視機能の導入を開始しています。これらの機能は、ICT製品がEUのサイバーセキュリティ証明書の要件に適合しているかどうかをチェックすることを目的としています。加盟国における市場サーベイランスの発展は、現在および今後数年間のENISAの優先事項として認識されています。提案されているサイバーセキュリティ市場分析フレームワークは、こうした取り組みへの有用なインプットとなる可能性があります。
- On IoT in distribution grids ・配電網におけるIoTについて
The analysis on IoT for electricity grids reveals that the architecture of distribution grids is undergoing some major changes. Flexible and dynamically configured bi-directional power flows are gradually replacing traditional, one-way transmission electricity grids. The digital transformation of electricity grids will imply investing in digitalised components. However, this digitalisation will in turn lead to more cyber threat exposure by adversaries, such as State or non-State actors. 電力系統のIoT化に関する分析から、配電網のアーキテクチャが大きく変化していることが明らかになりました。柔軟で動的に構成された双方向の電力フローが、従来の一方通行の送電電力網に徐々に取って代わりつつあります。電力網のデジタル化は、デジタル化されたコンポーネントへの投資を意味します。しかし、このようなデジタル化は、国家や非国家主体などの敵対者によるサイバー脅威のさらなる露出を招くことになります。
The report on IoT serves as a proof of concept of the initial cybersecurity market analysis framework published herewith. Part of the objective of this report was to validate the applicability of the proposed framework. With the support of the Ad Hoc Working Group (AHWG) on the EU Cybersecurity Market established by ENISA in 2021, the Agency will conduct additional cybersecurity market analyses to further develop the framework. IoTに関する本レポートは、今回発表したサイバーセキュリティ市場分析の初期フレームワークの概念実証の役割を担っています。本報告書の目的の一つは、提案したフレームワークの適用可能性を検証することでした。2021年にENISAが設立したEUサイバーセキュリティ市場に関するアドホック・ワーキング・グループ(AHWG)の支援を受け、同庁は追加のサイバーセキュリティ市場分析を行い、枠組みをさらに発展させる予定です。
What’s the legal base? 法的根拠は?
The Cybersecurity Act (CSA) foresees the assessment of market developments, inter alia in the context of certification. Because certification is intended to improve the functioning of the internal market, performing the analysis of market trends both on the demand and on the supply sides helps ensuring market-enforcing certification efforts. Within this context, market analysis will therefore contribute to reducing the fragmentation of the EU internal market, an objective provided for by the CSA. サイバーセキュリティ法(CSA)は、特に認証の文脈で市場の発展を評価することを予見しています。認証は域内市場の機能を向上させることを目的としているため、需要側と供給側の両方で市場動向の分析を行うことは、市場強制力のある認証努力を保証するのに役立ちます。このような背景から、市場分析は、CSAが定める目的であるEU域内市場の断片化の抑制に貢献することになります。
Target audience 想定読者
・EU institutions, bodies and Agencies (EUIBAs); ・EUの機関、団体、機関(EUIBAs)。
・Member States/public authorities (e.g. Cybersecurity Authorities); ・加盟国/公的機関(サイバーセキュリティ当局など)。
・ENISA stakeholder groups (e.g. ENISA Advisory Group); ・ENISAのステークホルダー・グループ(例:ENISAアドバイザリー・グループ)。
・Further relevant stakeholder groups (e.g. ECCG, SCCG, NLOs) ・その他の関連するステークホルダー・グループ(例:ECCG、SCCG、NLOs)
・Industry and industry associations (Ecosystem of Certification, EU TIC Council, vendors / manufacturers, ECSO); ・業界および業界団体(認証のエコシステム、EU TIC協議会、ベンダー/メーカー、ECSO)。
・Research institutions and research related entities and ・研究機関および研究関連団体
・Consumer organisations/associations. ・消費者団体・協会
Further information その他の情報
ENISA Cybersecurity Market Analysis Framework ENISAサイバーセキュリティ市場分析フレームワーク
EU Cybersecurity Market Analysis – IoT in Distribution Grids EUサイバーセキュリティ市場分析 - 配電網におけるIoT

 

 

・2022.04.08 ENISA Cybersecurity Market Analysis Framework (ECSMAF)

ENISA Cybersecurity Market Analysis Framework (ECSMAF) ENISAサイバーセキュリティ市場分析フレームワーク(ECSMAF)
This document is the cornerstone of ENISA activities in analysing the EU cybersecurity market: it presents a cybersecurity market analysis framework as a “cookbook” on how EU cybersecurity market analyses can be performed. この文書は、EUサイバーセキュリティ市場の分析におけるENISAの活動の基礎となるものです。EUサイバーセキュリティ市場の分析をどのように行うかについての「料理本」としてサイバーセキュリティ市場分析のフレームワークを提示します。

・[PDF

20220411-51103

EXECUTIVE SUMMARY  エグゼクティブサマリー 
In 2021, in its efforts to contribute to the achievement of its objectives as defined in the Cybersecurity Act (CSA)1 and to the implementation of the ENISA Single Programming Document5, ENISA has kicked-off a series of activities in the area of cybersecurity market analysis.   2021年、サイバーセキュリティ法(CSA) で定義された目的の達成と ENISA 単一計画文書5 の実施に貢献する取り組みとして、ENISA はサイバーセキュリティ市場分析の分野で一連の活動を開始しました。
Analysing how well cybersecurity products, services and processes succeed in the market is a key step in understanding how to improve their market diffusion, importance, quality and acceptance. Though cybersecurity has been considered in the past within market analysis efforts, the customisation and scoping of cybersecurity market analyses is still at low levels of maturity. Moreover, market data on cybersecurity products, services and processes are scarcely taken into account in the cybersecurity development life-cycle, e.g. within decision-making processes for the launching and development of cybersecurity initiatives, product ideas, policy actions, research funding, and deployments. By initiating this activity, ENISA delivers an important contribution towards a more targeted, market-driven decision-making process for the conception, launching and maintenance of cybersecurity products, services and processes within the EU.  サイバーセキュリティ製品、サービス、プロセスが市場でどの程度成功しているかを分析することは、市場での普及、重要性、品質、受容性を向上させる方法を理解する上で重要なステップです。過去にも市場分析においてサイバーセキュリティは考慮されてきましたが、サイバーセキュリティの市場分析のカスタマイズやスコープ設定はまだ成熟度が低いのが現状です。さらに、サイバーセキュリティ製品、サービス、プロセスに関する市場データは、サイバーセキュリティの開発ライフサイクル、例えば、サイバーセキュリティのイニシアティブ、製品アイデア、政策行動、研究資金、配備の開始と開発のための意思決定プロセスにおいて、ほとんど考慮されていません。この活動を開始することにより、ENISAは、EU域内のサイバーセキュリティ製品、サービス、プロセスの構想、立ち上げ、維持のための、より的を絞った、市場主導型の意思決定プロセスに向けて重要な貢献をすることになります。
This document is the cornerstone of ENISA activities in analysing the EU cybersecurity market:  この文書は、EUのサイバーセキュリティ市場を分析するENISAの活動の基礎となるものです。
it presents a cybersecurity market analysis framework as a “cookbook” on how EU cybersecurity market analyses can be performed and be:  この文書は、サイバーセキュリティ市場分析のフレームワークを、EUのサイバーセキュリティ市場分析がどのように実行され、どのようになるかの「料理本」として提示するものです。
•        More transparent: the fact that analysis method, parametrization, cybersecurity value chain, market trends and market stakeholders are fixed, leads to a more transparency as regards the results of the analysis.  ・透明性の向上:分析方法,パラメトリック,サイバーセキュリティのバリューチェーン,市場動向,市場関係者が固定されているため,分析結果の透明性が向上します。
•        More comparable: by having set both the content of various components and the steps of the analysis process, the achieved results are more comparable, and thus reusable among various analyses performed.  ・比較可能性:さまざまなコンポーネントの内容と分析プロセスのステップの両方が設定されているため,達成された結果はより比較可能であり,したがって実行されたさまざまな分析間で再利用可能です。
•        More targeted towards specific cybersecurity value chains: the availability of a standard taxonomy of cybersecurity value chains, allows for more targeted analysis with regard to specific cybersecurity areas, products, services and processes.   ・特定のサイバーセキュリティバリューチェーンにより的を絞る: サイバーセキュリティバリューチェーンの標準的な分類法が利用できるため、特定のサイバーセキュリティ分野の製品、サービス、プロセスに関して、より的を絞った分析が可能になります。
•        More customizable towards technology and market trends: the possibility to customize an analysis according to various trends, allows for consideration of market dynamics by means for forecasts, market gaps and market niches.  ・技術や市場のトレンドに対してよりカスタマイズが可能:さまざまなトレンドに応じて分析をカスタマイズできるため、予測、市場ギャップ、市場ニッチなどの手段で市場のダイナミクスを考慮することができる。
•        More agile: the inherent flexibility of setting market analysis foci and adapting accordingly the performed analysis process, increases agility of the proposed market analysis method.  ・市場分析の焦点の設定や分析プロセスの柔軟性により,提案する市場分析手法の俊敏性を高めることができる。
•        More comprehensive: the inclusion of all possible variables, criteria and contextual information on cybersecurity, as well as requirements and dependencies both from the supply and the demand sides, increases the comprehensiveness of the proposed market analysis method.  ・より包括的に:サイバーセキュリティに関するすべての可能な変数、基準、文脈情報、および供給側と需要側の両方からの要件と依存関係を含めることで、提案する市場分析手法の包括性が高まる。
•        More coherence: the use of the framework to perform market analyses facilitates information exchanges among specific market analysis reports by means of re-usability and coherence of created/maintained market information (both raw market data and analysis results).  ・一貫性の向上:市場分析を行うためにフレームワークを使用することで、作成/維持された市場情報(生の市場データと分析結果の両方)の再利用性と一貫性により、特定の市場分析レポート間の情報交換が容易になります。
The framework presented in this report is at its initial development phase. With increasing performance of cybersecurity market analyses, but also with interactions with stakeholders, ENISA will continuously develop, update and maintain the current framework to increase its efficiency and practicability. To this extent, it constitutes rather the starting point of a journey than a destination. 本報告書で紹介するフレームワークは、まだ開発の初期段階です。サイバーセキュリティ市場分析の実績が増えるにつれ、また利害関係者との相互作用により、ENISAは現行の枠組みを継続的に開発、更新、維持し、その効率と実用性を高めていく予定です。この限りにおいて、本報告書は目的地というよりもむしろ旅の出発点となるものです。

[1] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R0881&from=EN, accessed November 2021.

 

目次...

1. INTRODUCTION 1. イントロダクション
1.1 POLICY CONTEXT 1.1 政策の背景
1.2 PURPOSE, OBJECTIVES AND SCOPE 1.2 目的、目標、範囲
1.3 TARGET AUDIENCE 1.3 想定読者
1.4 STRUCTURE OF THE REPORT 1.4 報告書の構成
2. CONTENT OF THE ENISA CYBERSECURITY MARKET ANALYSIS  FRAMEWORK (ECSMAF)
2. ENISAサイバーセキュリティ市場分析フレームワーク(ECSMAP)の内容
2.1 LOGICAL BLOCKS/MODULES OF ECSMAF 2.1 ecsmafの論理ブロック/モジュール
2.1.1 Market structure and segmentation 2.1.1 市場の構造とセグメンテーション
2.1.2 Demand-side research 2.1.2 需要側の調査
2.1.3 Supply-side research 2.1.3 供給側調査
2.1.4 Technology research 2.1.4 技術研究
2.1.5 Macro-Environmental Factors and Economic Market Characteristics 2.1.5 マクロ環境因子と経済市場の特性
2.2 CONTEXTUALIZED ECSMAF COMPONENTS 2.2 コンテキスト化されたECSMAPの構成要素
2.2.1 Scoping the analysis and ECSMAF parametrization 2.2.1 分析のスコープとECSMAFのパラメトリゼーション
2.2.2 Cybersecurity market taxonomy 2.2.2 サイバーセキュリティ市場の分類法
2.2.3 Cybersecurity market trends 2.2.3 サイバーセキュリティ市場の動向
2.2.4 Market stakeholder types 2.2.4 市場のステークホルダーの種類
2.2.5 Methods for collecting market data 2.2.5 市場データの収集方法
3. RELATED AREAS 3. 関連する分野
4. ISSUES, CONSIDERATIONS, CONCLUSIONS 4. 問題点、考察、結論
4.1 GENERAL REMARKS 4.1 総論
4.2 OPEN ISSUES AND WAYS FORWARD 4.2 未解決の問題および今後の進め方
A ANNEX: EXAMPLES 附属書A:事例
A.1 EXAMPLES OF MARKET STRUCTURE AND SEGMENTATION A.1 市場構造とセグメンテーションの例
A.2 EXAMPLES OF DEMAND-SIDE RESEARCH A.2 需要側の研究例
A.3 EXAMPLES OF SUPPLY-SIDE RESEARCH A.3 供給側の調査例
A.3.1 Example of Market Map A.3.1 市場マップの例
A.4 EXAMPLES OF TECHNOLOGY RESEARCH A.4 テクノロジー調査の例
A.4.1 Example of Scenarios and Technology Map A.4.1 シナリオとテクノロジーマップの例
A.4.2 Example of market adoption forecast A.4.2 市場導入予測例
A.5 EXAMPLES OF MACRO-ENVIRONMENTAL FACTORS AND ECONOMIC MARKET CHARACTERISTICS A.5 マクロ環境要因と経済市場の特性に関する例
B MAIN ABBREVIATIONS B 主な略語

 

 

・2022.04.08 EU Cybersecurity Market Analysis - IoT in Distribution Grid

EU Cybersecurity Market Analysis - IoT in Distribution Grid EUサイバーセキュリティ市場分析-配電網のIoT化
This report analyses demand and supply of IoT cybersecurity in distribution grids. Tt provides detailed indications on how this market might further develop in the future. The conclusions provided in the report are related to the envisaged scope, being thus non-exhaustive with regard to the entire smart-grid infrastructure. 本レポートでは、配電網におけるIoTサイバーセキュリティの需要と供給について分析しています。今後、この市場がどのように発展していくかについて、詳細な示唆を与えています。本レポートで提供する結論は、想定される範囲に関連するものであり、したがってスマートグリッドインフラ全体に関して網羅的なものではありません。

 

・[PDF]

20220411-51113

 

エグゼクティブサマリー・・・

EXECUTIVE SUMMARY  エグゼクティブサマリー 
Due to increasing digital transformation across various sectors, cybersecurity is now at the forefront for many organisations. This trend has been further reinforced by the continuous development of relevant EU legislative and policy frameworks, such as the Network and Information Security (NIS) Directive[1], the EU Cybersecurity Act (CSA)[2] and the Digital Single Market Strategy3 様々な分野でデジタルトランスフォーメーションが進んでいるため、サイバーセキュリティは多くの組織にとって最重要課題となっています。この傾向は、ネットワークと情報セキュリティ(NIS)指令[1]、EUサイバーセキュリティ法(CSA)[2]、デジタル単一市場戦略3など、関連するEU立法や政策の枠組みが継続的に発展していることによってさらに強まっています。
The NIS Directive represents the first EU-wide legislation on cybersecurity. Its objective is to achieve a high common level of cybersecurity across all national ‘Operators of Essential Service’ (OES). The identified OESs include various industries, such as energy, transport and water distribution. The energy infrastructure is one of the most complex and, at the same time, critical infrastructures that other business sectors depend upon to deliver essential services. Therefore, unavailability in supply of energy may potentially have high impact on economy and society. A potential disruption for a long period of time can cause a disfunctions in society, industry and trade by even affecting the gross domestic product (GDP). As will be outlined in this study, the NIS Directive has important implications for numerous organisations, including those managing the electrical grid in the Member States. The ability for organisations to ensure the cybersecurity of power supply is of fundamental value for the functioning of Member States and the every-day lives of European citizens. As such, successful cyber-attacks may have a devastating impact on the performance of power grids. By way of example, the 2015 cyberattack in Ukraine[3][4] cut the electricity of 225,000 households, damaged industrial control systems, and resulted in lasting operational implications on the electricity grid for several weeks.  NIS指令は、サイバーセキュリティに関する最初のEU全体の法律です。その目的は、すべての国の「重要サービス事業者」(OES)に対して、高い共通レベルのサイバーセキュリティを実現することです。特定されたOESには、エネルギー、輸送、配水など、さまざまな産業が含まれます。エネルギーインフラは、最も複雑であると同時に、他の事業部門が不可欠なサービスを提供するために依存している重要なインフラの一つです。そのため、エネルギーが供給されないと、経済や社会に大きな影響を与える可能性があります。長期にわたる供給停止は、社会、産業、貿易に混乱をもたらし、国内総生産(GDP)にまで影響を及ぼす可能性があります。本研究で概説するように、NIS指令は、加盟国の電力網を管理する組織を含む多くの組織にとって重要な意味を持っています。電力供給のサイバーセキュリティを確保する組織の能力は、加盟国の機能と欧州市民の日常生活にとって基本的な価値を持つものです。そのため、サイバー攻撃が成功すれば、電力網の性能に壊滅的な影響を与える可能性があります。例として、2015年にウクライナで発生したサイバー攻撃[3][4]は、22万5000世帯の電力をカットし、産業用制御システムにダメージを与え、数週間にわたって電力網に持続的な運用上の影響を与える結果となりました。
Meanwhile, it must be noted that the electricity industry is undergoing a radical transformation, driven by political, economic, social, and environmental factors, as well as by the increased digitalisation through the adoption of new technologies and new market entrants. Considering the recent policy developments on IoT cybersecurity5, one could reasonably state that IoT technologies are increasingly at the forefront of this transformation. Be that as it may, as organisations continue to digitalise their operations and improve the flexibility of the grid to accommodate renewable energy sources, their attack surface has increased. Vulnerable (interconnected) IoT devices[5] can be accessed by malicious actors, resulting in stolen information or malicious activities that could cause disruptions to the safe operation of energy assets, causing potential harm to individuals, organisations, or Member States.  一方、電力業界は、政治的、経済的、社会的、環境的要因に加え、新技術の採用や新規市場参入によるデジタル化の進展により、急激な変革期を迎えていることに留意する必要があります。IoTサイバーセキュリティに関する最近の政策展開5を考慮すると、IoT技術がこの変革の最前線にますます近づいていると合理的に言うことができます。それはともかく、組織が業務のデジタル化を進め、再生可能エネルギー源に対応するためにグリッドの柔軟性を向上させるにつれ、その攻撃対象は増加しています。脆弱な(相互接続された)IoTデバイス[5]は、悪意のある行為者によってアクセスされ、その結果、情報が盗まれたり、エネルギー資産の安全な運用を妨害する悪質な行為が行われたりし、個人、組織、加盟国に損害を与える可能性があるのです。
In accordance with its mandate under the CSA, ENISA observes and analyses the cybersecurity market in the European Union. It is within this context that ENISA delivers this report which aims at analysing the IoT cybersecurity market in distribution grids in the European Union. This analysis has been conducted as a proof of concept (PoC) of the initial version of the ENISA Cybersecurity Market Analysis Framework (ECSMAF) developed by the Agency in 2021 and published in April 2022[6].  CSAに基づく職務権限に従い、ENISAは欧州連合におけるサイバーセキュリティ市場を観察し分析しています。ENISAが、欧州連合の配電網におけるIoTサイバーセキュリティ市場の分析を目的とした本レポートを提供するのは、このような背景のためです。本分析は、2021年に同庁が開発し、2022年4月に公表したENISAサイバーセキュリティ市場分析フレームワーク(ECSMAF)の初期バージョンの概念実証(PoC)として実施されたものです[6]。
As described in ENISA Cybersecurity Market Analysis Framework (ECSMAF), the scoping is key for the success of the analysis. The decision to conduct an analysis focused on IoT cybersecurity market in distribution grids was made by taking into account a variety of scoping criteria such as: level of adoption of IoT in the smart grid, size of the relevant market, reported level of exposure to cyberthreats, assumed added value of the analysis for the stakeholders, but also available project resources.  ENISA Cybersecurity Market Analysis Framework (ECSMAF)にあるように、分析の成功にはスコーピングが重要です。配電網におけるIoTサイバーセキュリティ市場に焦点を当てた分析を実施する決定は、スマートグリッドにおけるIoTの導入レベル、関連市場の規模、サイバー脅威への暴露の報告レベル、関係者に対する分析の想定付加価値、さらには利用できるプロジェクトリソースなどの様々なスコーピング基準を考慮することによって行われました。
This report analyses demand and supply of IoT cybersecurity in distribution grids. Furthermore, it provides detailed indications on how this market might further develop in the future. That being said, the conclusions provided in the report are related to the envisaged scope, being thus nonexhaustive with regard to the entire smart-grid infrastructure. Moreover, in the frame of available resources, the analysis is based on existing market data delivered by a contractor. While they constitute a good sample to assess international market dynamics, trends and characteristics, they do not encompass the complete picture of the EU IoT cybersecurity market. This can be achieved in prospective, more targeted analyses of this market segment.  本レポートでは、配電網におけるIoTサイバーセキュリティの需要と供給について分析しています。さらに、この市場が今後どのようにさらに発展していくかについて、詳細な示唆を与えています。とはいえ、本レポートで提供する結論は、想定される範囲に関連するものであり、スマートグリッドのインフラ全体に関しては非網羅的なものとなっています。さらに、利用可能なリソースの枠内で、分析は請負業者によって提供された既存の市場データに基づいています。これらは、国際市場のダイナミクス、トレンド、特性を評価するための良いサンプルとなりますが、EUのIoTサイバーセキュリティ市場の全体像を網羅するものではありません。これは、この市場セグメントについて、より対象を絞った前向きな分析で達成することができます。
The research that was conducted resulted in the following highlights:  実施された調査の結果、以下の概要が得られました。
•        IoT cybersecurity spending within the distribution grids of the EU-27 is mainly driven by the adoption of electricity “smart” meters.  ・EU-27の配電網内のIoTサイバーセキュリティ支出は、主に電力の「スマート」メーターの採用によってもたらされています。
•        From 2025 to 2030, the IoT cybersecurity market related to smart meters is expected to be mainly driven by Operational Expenditures (OPEX) rather than Capital Expenditures (CAPEX). In practice, this means that more capital is expected to be spent for the maintenance of IoT cybersecurity (such as maintenance of security software installed in IoT devices, e.g. software patches) than for the purchase of new cybersecurity hardware or software.  ・2025年から2030年にかけて、スマートメーターに関連するIoTサイバーセキュリティ市場は、主に資本支出(CAPEX)よりも運用支出(OPEX)により牽引されると予想されます。これは、実際には、サイバーセキュリティのハードウェアやソフトウェアの新規購入よりも、IoTサイバーセキュリティの保守(IoT機器にインストールされたセキュリティソフトウェアの保守、例えばソフトウェアパッチなど)に多くの資本が使われることが予想されることを意味します。
•        Analysis indicates that there are no IoT monopolies. Nonetheless, organisations tend to favour larger IoT vendors that possess the necessary capabilities to cover a wide spectrum of requirements, limiting the space for market entry of smaller organisations in consequence.  ・分析によると,IoTの独占は存在しません。しかし,組織は、幅広い要件に対応するために必要な能力を有する大規模なIoTベンダーを好む傾向があり、その結果、小規模な組織の市場参入の余地が制限されることになります。
•        There are four main archetypes of suppliers within the IoT cybersecurity market, these being: multi-domain industrial assets vendors, multi-domain IT vendors, specialist IoT vendors, and IoT cybersecurity specialist vendors.   ・IoTサイバーセキュリティ市場には、マルチドメイン産業資産ベンダー、マルチドメインITベンダー、IoT専門ベンダーおよびIoTサイバーセキュリティ専門ベンダーの4種類の主要な供給者が存在します。
•        The above-mentioned archetypes exhibit different competitive dynamics, i.e., focussing on a particular market segment vs. diversification.  ・これらのタイプは、特定の市場セグメントへの注力と多様化という異なる競争力学を示しています。
•        The increase of demand for cybersecurity tools and services to improve its IoT cybersecurity capabilities, represents one of the main trends by the energy industry.  ・IoTサイバーセキュリティ能力を向上させるためのサイバーセキュリティツールおよびサービスに対する需要の増加は、エネルギー産業による主要なトレンドの1つを表しています。
•        Embedded cybersecurity into IoT infrastructure and IoT management platforms represents one of the trends on the supply-side portfolios.  ・IoTインフラとIoT管理プラットフォームへのサイバーセキュリティの組み込みは、供給側ポートフォリオのトレンドの1つを表しています。
•        There are multiple technological development trends in the IoT cybersecurity market. Among these, cyber-physical system security and operational technology security are expected to materialize in the short term.  ・IoTサイバーセキュリティ市場には複数の技術開発トレンドが存在します。このうち短期的にはサイバーフィジカルシステムセキュリティと運用技術セキュリティが具体化すると予想されます。

[1] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016L1148&from=EN, accessed 20 September 2021.

[2] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R0881&from=EN, accessed 20 September 2021. 3 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52015DC0192&from=EN, accessed 20 September 2021.

[3] https://www.wired.com/2016/03/inside-cunning-unprecedented-hack-ukraines-power-grid/, accessed December 2021. 5 See for instance, EU's Cybersecurity Strategy for the Digital Decade, JOIN/2020/18 final, https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/ALL/?uri=JOIN:2020:18:FIN (see in particular Section 1.5 An Internet of Secure Things), accessed 13 January

[4] ; Council Conclusions on the cybersecurity of connected devices, 2 December 2020, 13629/20, https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-13629-2020-INIT/en/pdf, accessed 13 January 2022; Commission Delegated Regulation of 29.10.2021 supplementing Directive 2014/53/EU of the European Parliament and of the Council with regard to the application of the essential requirements referred to in Article 3(3), points (d), (e) and (f), of that Directive, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=PI_COM%3AC%282021%297672&qid=1638116539090, accessed 13 January 2022. For an overview on European Commission policy on IoT, see https://digitalstrategy.ec.europa.eu/en/policies/secure-internet-things, accessed 13 January 2022.

[5] In this report "IoT" and "connected devices" are used as synonymous.

 

目次・・・

EXECUTIVE SUMMARY エグゼクティブサマリー
1. INTRODUCTION 1. イントロダクション
1.1 SCOPING AND SELECTED THE FOCUS OF THE REPORT: IOT CYBERSECURITY IN DISTRIBUTION  GRIDS 1.1 スコープと報告書の焦点の選択:配電網におけるiotサイバーセキュリティ
1.2 SPECIFICITIES OF THIS MARKET ANALYSIS 1.2 この市場分析の特異性
1.3 STRUCTURE OF THE REPORT 1.3 レポートの構成
1.4 DATA COLLECTION 1.4 データ収集
1.5 BACKGROUND: A CHANGING LANDSCAPE IN THE ELECTRICITY INDUSTRY 1.5 背景:電力業界を取り巻く環境の変化
2. MARKET STRUCTURE 2. 市場構造
2.1 INTRODUCTION TO THE MARKET STRUCTURE 2.1 市場構造の紹介
2.2 RESEARCH QUESTIONS 2.2 調査クエスチョン
2.3 KEY ASSETS OF THE ELECTRICITY GRIDS FROM AN IOT PERSPECTIVE: SMART TRANSFORMERS  AND SMART METERS 2.3 iotの観点から見た電力網の主要資産:スマート変圧器とスマートメーター
2.4 COVERED GEOGRAPHIES 2.4 対象地域
2.5 IOT CYBERSECURITY MARKET IN DISTRIBUTION GRIDS IN EU-27 2.5 EU-27の配電網におけるiotサイバーセキュリティ市場
2.5.1 IoT cybersecurity market of smart transformers 2.5.1 スマート変圧器のIoTサイバーセキュリティ市場
2.5.2 IoT cybersecurity market of smart electricity meters 2.5.2 スマート電力計のIoTサイバーセキュリティ市場
2.5.3 IoT cybersecurity market: aggregated results 2.5.3 IoTサイバーセキュリティ市場:集計結果
3. DEMAND-SIDE RESEARCH 3. 需要側調査
3.1 INTRODUCTION TO THE DEMAND-SIDE RESEARCH SECTION 3.1 需要側調査セクションの紹介
3.2 RESEARCH QUESTIONS FOR THE DEMAND-SIDE 3.2 需要側の調査クエスチョン
3.3 METHODOLOGY OF THE DEMAND-SIDE RESEARCH 3.3 需要側調査の方法論
3.4 MARKET TRENDS ON THE DEMAND-SIDE 3.4 需要側の市場動向
4. SUPPLY-SIDE RESEARCH 4. 供給側調査
4.1 INTRODUCTION TO THE SUPPLY-SIDE ANALYSIS 4.1 供給側分析への導入
4.2 RESEARCH QUESTIONS FOR THE SUPPLY-SIDE ANALYSIS 4.2 供給側分析のための調査クエスチョン
4.3 METHODOLOGY OF THE SUPPLY-SIDE ANALYSIS 4.3 供給側分析の方法論
4.4 ARCHETYPES OF SUPPLIERS 4.4 供給者のアーキタイプ
4.4.1 Multi-domain industrial assets vendors 4.4.1 マルチドメイン産業資産ベンダー
4.4.2 Multi-domain IT vendors 4.4.2 マルチドメインITベンダー
4.4.3 Specialist IoT vendors 4.4.3 IoT専門ベンダー
4.4.4 IoT Cybersecurity specialist vendors 4.4.4 IoTサイバーセキュリティ専門ベンダー
4.5 PROFILES OF REPRESENTATIVE MARKET PLAYERS 4.5 代表的な市場プレイヤーのプロフィール
4.5.1 General Electric 4.5.1 ゼネラル・エレクトリック
4.5.2 Hitachi ABB Power Grids 4.5.2 日立ABBパワーグリッド
4.5.3 Microsoft 4.5.3 マイクロソフト
4.5.4 Oracle 4.5.4 オラクル
4.5.5 CloudPlugs 4.5.5 クラウドプラッグス
4.5.6 Telit 4.5.6 テリット
4.5.7 Nozomi Networks 4.5.7 のぞみネットワークス
4.5.8 Radiflow 4.5.8 ラジフロー
4.6 VENDORS IN SCOPE FOR THE ANALYSIS 4.6 分析対象ベンダー
4.7 MARKET TRENDS ON THE SUPPLY-SIDE 4.7 供給側の市場動向
5. TECHNOLOGY RESEARCH 5. 技術調査
5.1 INTRODUCTION TO THE TECHNOLOGY RESEARCH SECTION 5.1 技術調査セクションの紹介
5.2 RESEARCH QUESTIONS ON TECHNOLOGY 5.2 技術に関する調査の質問
5.3 METHODOLOGY OF TECHNOLOGY ANALYSIS 5.3 技術分析の方法論
5.4 IOT CYBERSECURITY TECHNOLOGY TRENDS IN DISTRIBUTION GRIDS 5.4 配電網におけるIoTサイバーセキュリティの技術動向
5.4.1 Cyber-physical system security 5.4.1 サイバーフィジカルシステムのセキュリティ
5.4.2 Operational Technology security 5.4.2 運用技術のセキュリティ
5.4.3 Positioning, Navigation, and Timing (PNT) security 5.4.3 PNT(ポジショニング・ナビゲーション・タイミング)セキュリティ
5.4.4 Digital Risk Protection Services 5.4.4 デジタルリスクプロテクションサービス
5.4.5 Homomorphic Encryption 5.4.5 ホモモーフィック・エンクリプション
6. MACRO-ENVIRONMENTAL FACTORS 6. マクロ環境要因
6.1 INTRODUCTION TO THE MACRO-ENVIRONMENTAL FACTORS SECTION 6.1 マクロ環境要因セクションの紹介
6.2 RESEARCH QUESTIONS 6.2 調査クエスチョン
6.3 METHODOLOGY OF ANALYSIS 6.3 分析の方法論
6.4 MACRO-ECONOMIC FACTORS OF THE IOT CYBERSECURITY MARKET 6.4 IoTサイバーセキュリティ市場のマクロ経済的要因
6.4.1 Accelerated electrification of vehicles in EU 6.4.1 EUで加速する自動車の電動化
6.4.2 Aftermath of the COVID-19 pandemic 6.4.2 COVID-19のパンデミックの余波
6.4.3 Available green bonds and government funding for energy transformation 6.4.3 エネルギー転換のためのグリーンボンドや政府資金が利用可能
6.4.4 Limited workforce to execute on grid digitalisation 6.4.4 グリッドのデジタル化を実行するための限られた労働力
6.4.5 Accelerated growth in electricity consumption because of global warming 6.4.5 地球温暖化により加速する電力消費量の増加
6.4.6 Relevant legal framework of IoT cybersecurity in distribution grids 6.4.6 配電網におけるIoTサイバーセキュリティの関連する法的枠組み
7. CONCLUSIONS 7. 結論
7.1 MAIN FINDINGS 7.1 主な調査結果
7.2 WAYS FORWARD 7.2 今後の進め方
A ANNEX: COVERED IOT CYBERSECURITY MARKET SEGMENT 附属書A:対象となるIoTサイバーセキュリティの市場セグメント
B ANNEX: ACRONYM TABLE 附属書B:頭字語表

|

« NISTIR 8419 製造業のサプライチェーントレーサビリティを支援するブロックチェーンと関連技術:ニーズと業界の視点 | Main | 米国 司法省 ロシア連邦軍参謀本部情報総局(GRU)が管理するボットネットを裁判所の認可に基づき破壊(2022.04.06) »

Comments

Post a comment



(Not displayed with comment.)


Comments are moderated, and will not appear on this weblog until the author has approved them.



« NISTIR 8419 製造業のサプライチェーントレーサビリティを支援するブロックチェーンと関連技術:ニーズと業界の視点 | Main | 米国 司法省 ロシア連邦軍参謀本部情報総局(GRU)が管理するボットネットを裁判所の認可に基づき破壊(2022.04.06) »