« NIST SP 800-172A 管理対象非機密情報に対する強化版セキュリティ要件の評価 | Main | NIST SP 1800-10 産業用制御システム環境における情報とシステムインテグリティの保護:製造業のためのサイバーセキュリティ »

2022.03.19

NATO CCDCOE サイバースペースの戦略的展望 2030:ホライズンスキャンニングと分析

こんにちは、丸山満彦です。

The NATO Cooperative Cyber Defence Centre of Excellence: CCDCOE

・2022.03.16 Cyberspace Strategic Outlook 2030: Horizon Scanning and Analysis

Cyberspace Strategic Outlook 2030: Horizon Scanning and Analysis サイバースペースの戦略的展望 2030:ホライズンスキャンニングと分析
NATO Cooperative Cyber Defence Centre of Excellence (CCDCOE) is proud to publish a second volume on Horizon Scanning and Analysis, entitled “Cyberspace Strategic Outlook 2030: Horizon Scanning and Analysis”, edited by Piret Pernik. NATO Cooperative Cyber Defence Centre of Excellence (CCDCOE) は、Piret Pernik編集の「Cyberspace Strategic Outlook 2030: Horizon Scanning and Analysis」と題したHorizon Scanning and Analysisの第2版を公表します。
The book includes foreword by David van Weel, NATO’s assistant secretary general for emerging security challenges, and six chapters that help inform policy and decision-makers on current and future cyber threats, and possible cyberspace game changers in 2030. The chapters have undergone peer review to ensure their academic quality. 本書は、NATOのDavid van Weel事務局長補佐(新興の安全保障課題担当)による序文と、現在および将来のサイバー脅威、2030年に起こりうるサイバースペースのゲームチェンジャーについて、政策立案者や意思決定者に情報を提供する6章から成っています。各章は、学術的な質を保証するためにピアレビューを受けています。
In the opening chapter, James A. Lewis argues that cyber norms and old concepts such as deterrence are insufficient for achieving international stability in cyberspace. He recommends that NATO develop a new conceptual framework and a set of proportional response options to respond to cyberattacks. He observes that political consensus needs to be established in order to exercise these options. 冒頭の章では、ジェームズ・A・ルイスが、サイバー規範や抑止力などの古い概念は、サイバースペースにおける国際的安定を達成するためには不十分であると論じています。彼は、NATOがサイバー攻撃に対応するための新しい概念的枠組みと、一連の比例的対応の選択肢を開発するよう提言しています。また、これらのオプションを行使するためには、政治的なコンセンサスを確立する必要があると述べています。
In Chapter Two, Jason Healey and Virpratap Vikram Singh consider the likelihood of geopolitical and cyber tensions escalating into a larger conflict. They develop a matrix of high and low geopolitical and cyber tensions and find that in high-tension contexts, there is an increased likelihood of cyber incidents and escalation of cyber conflict. 第2章では、ジェイソン・ヒーリーとヴィルプラタップ・ヴィクラム・シンが、地政学的・サイバー的緊張がより大きな紛争にエスカレートする可能性について考察しています。彼らは、地政学的・サイバー的緊張の高低のマトリックスを作成し、緊張が高い状況では、サイバー事件やサイバー紛争のエスカレーションの可能性が高くなることを見出しています。
In Chapter Three, Franz-Stefan Gady examines the Joint All-Domain Operations (JADO) concept of the NATO future operational doctrine, which could link conventional command and control with the nuclear ones. Gady identifies cybersecurity risks related to that development, addresses the possibility of miscalculation in times of crisis, and draws three implications on the deployment of cyberspace operations. 第3章では、フランツ・ステファン・ガディが、NATOの将来の作戦ドクトリンにおける全領域作戦(JADO)コンセプトを検証し、従来の指揮統制を核とリンクさせる可能性について述べています。ガディは、その開発に関連するサイバーセキュリティのリスクを特定し、危機の際の誤算の可能性に対処し、サイバースペース作戦の展開に関する3つの示唆を導き出しています。
In Chapter Four, Laura G. Brent posits that NATO must act to counter China’s ambitions to become a ‘cyber superpower’ by treating China as a strategic challenge and requiring improved resilience from the Allies in cooperation with the European Union. She draws attention to collective security, which she defines as ‘coordinated and consensus approaches to the broad spectrum of security challenges below the threshold of armed conflict’. 第4章では、ローラ・G・ブレントが、中国の「サイバー超大国」への野心に対抗するために、中国を戦略的課題として扱い、欧州連合と協力して連合国に回復力の向上を求める行動をNATOはとらなければならないと提起しています。また、集団安全保障について、「武力紛争の閾値以下の広範な安全保障上の課題に対する協調的かつ合意的なアプローチ」と定義し、注意を喚起しています。
In Chapter Five, Piret Pernik explores global drivers of change relevant to cyberspace that NATO should consider in looking at the 2030 horizon. She contends that the cyber domain is best understood as part of all-domain shaping, contesting, and fighting actions. She says that NATO should study how authoritarian opponents are likely to deploy EDTs and what their strategic thinking and tactical innovations will look like in the new decade. She closes by suggesting for future research for the NATO community. 第5章では、ピレ・ペルニクが、2030年の地平を見据える上でNATOが考慮すべき、サイバースペースに関連するグローバルな変化の要因を探っています。彼女は、サイバー領域は、全領域の形成、争奪、戦闘行動の一部として最もよく理解されると主張しています。NATOは、権威主義的な敵対勢力がどのようにEDTを展開しそうか、そして彼らの戦略的思考と戦術的革新が新しい10年にどのようなものになるかを研究すべきであると述べています。最後に、NATOのコミュニティに対して今後の研究を提案し、締めくくっています。
In the last chapter, Berend Valk illustrates how NATO has implemented cyber norms and confidence- and   measures. The Alliance’s role in norms-building is limited. Valk describes how NATO implements its cyber defence and the SCEPVA mechanism, and recommends integrating the latter into collective defence. He calls for starting discussions on Allied responses to cyberattacks in the grey zone. 最後の章では、ベレンド・ヴァルクが、NATOがどのようにサイバー規範と信頼性・対策を実施してきたかを説明しています。規範構築における同盟国の役割は限定的である。ヴァルクは、NATOがサイバー防衛とSCEPVAメカニズムをどのように実施しているかを説明し、後者を集団防衛に統合することを推奨しています。彼は、グレーゾーンにおけるサイバー攻撃への同盟国の対応について議論を始めることを呼びかけています。
Please find the current volume in CCDCOE´s online Library. 本書はCCDCOEのオンライン・ライブラリーでご覧いただけます。
The first volume of the Horizon Scanning and Analysis series was published in January 2021. 2021年1月に「Horizon Scanning and Analysis」シリーズの第1版が発行されました。

 

Cyber Threats and NATO 2030: Horizon Scanning and Analysis

・[PDF]

20220317-213049

Foreword / David van Weel 序文 / デヴィッド・ヴァン・ウィール
Introduction to Cyberspace Strategic Outlook 2030: Horizon Scanning and Analysis / Piret Pernik サイバースペース戦略的展望2030:ホライズンスキャンニングと分析』の紹介 / ピレト・ペルニク
Chapter 1 A Strategic Outlook for Cyberspace Operations / James A. Lewis 第1章 サイバースペース作戦の戦略的展望 / ジェームズ・A・ルイス
Chapter 2 Situational Cyber Stability and the Future of Escalating Cyber Conflict / Jason Healey and Virpratap Vikram Singh 第2章 状況的なサイバー安定性とサイバー紛争の激化の未来/ジェイソン・ヒーリー、ヴィルプラタップ・ヴィクラム・シン
Chapter 3 Do Joint All-Domain Operations Increase Cyber Vulnerabilities in Nuclear Command, Control, and Communications Systems within the NATO Alliance? / Franz-Stefan Gady 第3章 全領域合同作戦はNATO同盟内の核指揮統制通信システムにおけるサイバー脆弱性を高めるか?/ フランツ=ステファン・ガディ
Chapter 4 NATO’s Role in Responding to China’s ‘Cyber Superpower’ Ambitions / Laura G. Brent 第4章 中国の「サイバー超大国」の野望に対応するNATOの役割 / Laura G. Brent
Chapter 5 Drivers of Change Impacting Cyberspace in 2030 / Piret Pernik 第5章 2030年のサイバースペースに影響を与える変化の原動力 / Piret Pernik
Chapter 6 NATO Cyber Policies in Relation to the International Stability Framework / Berend Valk 第6章 国際安定化フレームワークと関連したNATOのサイバー政策 / ベレンド・ヴァルク

 

|

« NIST SP 800-172A 管理対象非機密情報に対する強化版セキュリティ要件の評価 | Main | NIST SP 1800-10 産業用制御システム環境における情報とシステムインテグリティの保護:製造業のためのサイバーセキュリティ »

Comments

Post a comment



(Not displayed with comment.)


Comments are moderated, and will not appear on this weblog until the author has approved them.



« NIST SP 800-172A 管理対象非機密情報に対する強化版セキュリティ要件の評価 | Main | NIST SP 1800-10 産業用制御システム環境における情報とシステムインテグリティの保護:製造業のためのサイバーセキュリティ »