« 米国 GAO 2022-2027の戦略計画 (2022.03.15) | Main | FIRST ロシアとベラルーシを拠点とする会員組織を一時的に停止 (2022.03.25) »

2022.03.29

米国 GAO ブロックチェーン:新たな技術がもたらす利点と課題

こんにちは、丸山満彦です。

米国のGAOがブロックチェーンがもたらす新たな利点と課題についての報告書を出していますね。。。

● U.S. Government Accountability Office

・2022.03.22 GAO 2022-2027 Strategic Plan: Goals and Objectives for Serving Congress and the Nation

 

Blockchain: Emerging Technology Offers Benefits for Some Applications but Faces Challenges ブロックチェーン:ブロックチェーンがもたらす新たな利点と課題
Fast Facts 概要
Blockchain combines several technologies to provide a tamper-resistant record of transactions between parties without a central authority, such as a bank. ブロックチェーンは、複数の技術を組み合わせることで、銀行などの中央当局を介さずに当事者間の取引を改ざんされにくい形で記録することができます。
Although cryptocurrency is the best known use, blockchain has potential non-financial uses. For example, it could be used to manage supply chains, create less hierarchical organizations, and document real estate title transfers. 暗号通貨が最もよく知られている用途ですが、ブロックチェーンは金融以外の用途にも利用できる可能性があります。例えば、サプライチェーンの管理、階層性の低い組織の構築、不動産の所有権移転の文書化などに利用できる可能性があります。
This report also highlights potential benefits and challenges of blockchain. Data privacy, energy consumption, and regulatory uncertainty are key concerns. We present policy options for oversight, standard-setting, and more. 本レポートでは、ブロックチェーンの潜在的なメリットと課題についても取り上げています。データプライバシー、エネルギー消費、規制の不確実性などが主な懸念事項です。監視、標準設定などに関する政策オプションを提示します。
There are potential applications for blockchain in supply chains, financial services, digital IDs, and more. ブロックチェーンは、サプライチェーン、金融サービス、デジタルIDなどに応用される可能性があります。
Highlights ハイライト
What GAO Found GAOの発見事項
Blockchain combines several technologies to provide a trusted, tamper-resistant record of transactions by multiple parties without a central authority such as a bank. Blockchain can be used for a variety of financial and non-financial applications, including cryptocurrency, supply chain management, and legal records. GAO found that blockchain is useful for some applications but limited or even problematic for others. For example, because of its tamper resistance, it may be useful for applications involving many participants who do not necessarily trust each other. But it may be overly complex for a few trusted users, where traditional spreadsheets and databases may be more helpful. Blockchain may also present security and privacy challenges and can be energy-intensive. ブロックチェーンは、複数の技術を組み合わせることで、銀行などの中央当局を介さずに、複数の当事者による取引を、信頼性が高く改ざんされにくい記録として提供するものです。ブロックチェーンは、暗号通貨、サプライチェーン管理、法的記録など、金融および非金融のさまざまな用途に使用することができます。GAOは、ブロックチェーンが一部の用途には有用であるが、他の用途には制限があるか、あるいは問題があることを発見した。例えば、改ざんができないため、必ずしもお互いを信頼していない多くの参加者が関わる用途では有用かもしれません。しかし、信頼できる少数のユーザーにとっては過度に複雑であり、従来のスプレッドシートやデータベースの方が有用な場合もあります。また、ブロックチェーンにはセキュリティやプライバシーに関する課題があり、エネルギーを大量に消費する可能性があります。
Blockchain has a wide range of potential non-financial uses (see figure). ブロックチェーンには、金融以外の幅広い用途の可能性があります(図参照)。
Blockchain has many potential non-financial applications ブロックチェーンには、金融以外の用途の可能性が多くある
719632

For example, it could be used to organize supply chains, create less hierarchical organizations, and document title registries for real estate. However, most such efforts are not yet beyond the pilot stage and face challenges. For example, most blockchain networks are not designed to be interoperable and cannot communicate with other blockchains. Organizations that want to use blockchain also face legal and regulatory uncertainties, and have found it difficult to find skilled workers to implement blockchain. 例えば、サプライチェーンの整理、階層の少ない組織の構築、不動産の所有権登録の文書化などに利用できるでしょう。しかし、そのような取り組みのほとんどは、まだ試験的な段階を越えておらず、課題に直面しています。例えば、ほとんどのブロックチェーンネットワークは相互運用性を考慮した設計になっておらず、他のブロックチェーンと通信することができません。また、ブロックチェーンの利用を希望する組織は、法律や規制の不確実性に直面しており、ブロックチェーンを実装するための熟練労働者を見つけることが困難であることもわかっています。
Financial applications of blockchain have the potential to reduce costs and improve access to the financial system, but they also face multiple challenges. Cryptocurrencies, likely the most widely known application, are a digital representation of value protected through cryptographic mechanisms, which facilitates payments. Some are known for volatility (i.e., frequent or rapid changes in value), but a type known as stablecoins may help reduce this risk. Similarly, an emerging area known as decentralized finance offers services such as blockchain-based lending and borrowing, which also face several challenges. For example, blockchain-based financial applications can facilitate illicit activity, may reduce consumer and investor protections compared to traditional finance, and, in some cases, are subject to unclear and complex rules. ブロックチェーンの金融アプリケーションは、コストを削減し、金融システムへのアクセスを改善する可能性を秘めていますが、複数の課題にも直面しています。最も広く知られているアプリケーションであろう暗号通貨は、暗号メカニズムによって保護された価値のデジタル表現であり、決済を容易にします。中にはボラティリティ(価値が頻繁に、あるいは急激に変化すること)が高いことで知られるものもありますが、ステーブルコインと呼ばれるタイプはこのリスクの軽減に役立つ可能性があります。同様に、分散型金融と呼ばれる新興分野では、ブロックチェーンを利用した貸し借りなどのサービスが提供されていますが、これもいくつかの課題を抱えています。例えば、ブロックチェーンベースの金融アプリケーションは、違法行為を助長する可能性があり、従来の金融と比較して消費者や投資家の保護が低下する可能性があり、場合によっては不明瞭で複雑なルールが適用される可能性があります。
GAO developed four policy options that could help enhance benefits or mitigate challenges of blockchain technologies. The policy options identify possible actions by policymakers, which may include Congress, federal agencies, state and local governments, academic and research institutions, and industry. In addition, policymakers could choose to maintain the status quo, whereby they would not take additional action beyond any current efforts. See below for details of the policy options and relevant opportunities and considerations. GAOは、ブロックチェーン技術の利点を高め、あるいは課題を軽減するのに役立つ4つの政策オプションを作成しました。政策オプションは、議会、連邦政府機関、州・地方政府、学術・研究機関、産業界を含む政策立案者が取り得る行動を特定している。さらに、政策立案者は、現在の取り組み以上の追加的な行動を取らない、現状維持を選択することも可能です。政策オプションの詳細と関連する機会や考慮事項については、以下を参照してください。
Policy Options That Could Help Enhance Benefits or Mitigate Challenges of Blockchain Technologies ブロックチェーン技術の利点の強化または課題の軽減に役立つ政策オプション
Standards (report p. 38) 標準(報告書P.38)
Policymakers could collaborate to unify standards that focus on the development, implementation, and use of blockchain technologies. 政策立案者は、ブロックチェーン技術の開発、実装、利用に焦点を当てた標準を統一するために協力することができる。
Opportunities 機会
▪         Could simplify fragmented standards and help identify gaps and reduce overlap in standard-setting efforts. ・断片化した規格を簡素化し、規格設定におけるギャップの特定と重複の軽減に役立つ。
▪         Could identify the areas in which standards would be most beneficial across different sectors of the economy or applications of blockchain. ・経済の様々なセクターやブロックチェーンのアプリケーションにおいて、標準化が最も有益となる分野を特定することができる。
▪         Could help address challenges around interoperability and data security. ・相互運用性とデータセキュリティに関する課題への対処に役立つ可能性がある。
Considerations 検討事項
▪         Could require consensus from many public- and private-sector stakeholders, which can be time- and resource-intensive. ・多くの官民関係者のコンセンサスが必要であり、時間とリソースがかかる可能性がある。
▪         May not be clear which entities should take the lead in establishing internationally recognized standards for different technologies and application areas. ・異なる技術や応用分野に対して、どの主体が国際的に認知された標準を率先して確立すべきかが明確でない可能性がある。
▪         May require new funding or reallocation of existing resources to support new efforts. ・新たな取り組みを支援するために、新たな資金調達や既存のリソースの再配分を必要とする可能性がある。
Oversight (report p. 39) 監督(報告書P.39)
Policymakers could clarify existing oversight mechanisms, including regulations, or create new mechanisms to ensure appropriate oversight of blockchain applications. 政策立案者は、ブロックチェーン・アプリケーションの適切な監視を確保するために、規制を含む既存の監視メカニズムを明確にしたり、新しいメカニズムを構築したりすることができる。
Opportunities 機会
▪         Clear, industry-specific U.S. oversight frameworks could offer the clarity needed for individuals and firms to more successfully engage in blockchain-related commerce in the U.S. ・明確で業界固有の米国の監督フレームワークは、個人と企業が米国でブロックチェーン関連の商取引をより成功させるために必要な明確さを提供することができる。
▪         Policymakers, including regulatory entities and developers, could use tools to create oversight mechanisms in addition to testing innovative products and services. ・規制機関や開発者を含む政策立案者は、革新的な製品やサービスのテストに加えて、監視メカニズムを構築するためのツールを使用することができる。
▪         Could provide coordinated and timely clarity to promote safety and soundness, consumer protection, and compliance with applicable laws and regulations to combat illicit activity in blockchain-related commerce. ・ブロックチェーン関連商取引における不法行為に対抗するために、安全性と健全性、消費者保護、適用される法律や規制の遵守を促進するための協調的かつタイムリーな明確化を提供し得る。
Considerations 検討事項
▪         Policymakers will need to determine the appropriate level of oversight. Aggressive oversight could hamper innovation and competition as the technology matures, whereas too little oversight could leave consumers and businesses unprotected. ・政策立案者は適切な監視のレベルを決定する必要がある。積極的な監視は技術の成熟に伴う技術革新と競争を阻害する可能性があり、一方、監視が少なすぎると消費者と企業が無防備な状態になる可能性がある。
▪         Soliciting input across a range of stakeholders in various sectors may be time consuming and challenging. ・様々なセクターの様々な利害関係者に意見を求めることは、時間がかかり、困難な場合がある。
▪         May require new funding or reallocation of existing resources. ・新たな資金調達や既存のリソースの再配分が必要となる可能性がある。
Educational materials (report p. 40) 教材(報告書P.40)
Policymakers could support the development of educational materials to help users and regulators better understand blockchain technologies beyond existing financial applications. 政策立案者は、ユーザーや規制当局が既存の金融アプリケーションを超えてブロックチェーン技術をより理解するための教材開発を支援することができます。
Opportunities 機会
▪         Could enable instructors to train a workforce skilled in developing, implementing, and using blockchain-based products. ・ブロックチェーンを利用した製品の開発、実装、使用に長けた人材を指導者が育成できる。
▪         Could increase consumer literacy and help reduce negative public perceptions of blockchain. ・消費者のリテラシーを向上させ、ブロックチェーンに対するネガティブなイメージを払拭することができる。
▪         Could stimulate critical thinking and innovation, as well as prompt innovative research and development. ・批判的思考やイノベーションを刺激し、革新的な研究開発を促進することができる。
▪         Could help prepare policymakers to better use and regulate the latest technologies. ・政策立案者が最新技術をより良く利用し、規制するための準備に役立つ可能性がある。
Considerations 検討事項
▪         Educational materials will likely need to be tailored to meet a wide variety of learning needs across multiple target audiences. ・教材は、複数の対象者の多様な学習ニーズに対応する必要があると思われる。
▪         May be difficult to identify who could most effectively create educational materials for any particular target audience. ・特定の対象者に対して、誰が最も効果的に教材を作成できるかを特定することが困難な場合がある。
▪         May require new funding or reallocation of existing resources, especially to address the need for education regarding innovative uses of blockchain beyond existing financial applications. ・特に、既存の金融アプリケーション以外のブロックチェーンの革新的な使用に関する教育の必要性に対応するために、新たな資金調達または既存のリソースの再配分が必要となる可能性がある。
Appropriate uses (report p. 41) 適切な利用方法(報告書P.41)
Policymakers could support activities designed to determine whether blockchain is appropriate for achieving specific missions and goals or to mitigate specific challenges. 政策立案者は、ブロックチェーンが特定の使命や目標を達成するため、あるいは特定の課題を軽減するために適切かどうかを判断するための活動を支援することができます。
Opportunities 機会
▪         Actively investigating where and when blockchain would be the most useful could allow entities to capture the full benefits the technology might offer. ・ブロックチェーンがいつ、どこで最も役に立つかを積極的に調査することで、この技術が提供しうる利点を最大限に活かすことができる。
▪         Supporting blockchain use, where appropriate, could enhance transparency and accountability of existing systems and services. ・ブロックチェーンの利用を支援することで、既存のシステムやサービスの透明性と説明責任を高めることができる。
Considerations 検討事項
▪         Legal or regulatory uncertainty may hinder some potential users from benefitting from blockchain. ・法律や規制の不確実性が、ブロックチェーンの恩恵を受ける潜在的なユーザーの妨げになる可能性がある。
▪         Could be difficult to revert to a non-blockchain technology once an entity has invested a significant amount of time and resources. ・一度に多大な時間とリソースを投資した企業が、ブロックチェーン以外の技術に戻すことは困難な場合がある。
▪         May require new funding or reallocation of existing resources. ・新たな資金調達や既存リソースの再配分が必要となる可能性がある。
Source: GAO. | GAO-22-104625 出典 GAO | 参考資料:GAO(米国会計検査院)|GAO-22-104625
Why GAO Did This Study GAOがこの調査を行った理由
Economies rely on central authorities and trusted intermediaries to facilitate business transactions. Blockchain is a technology that could reduce the need for such entities while establishing a system of verification. It might therefore improve a variety of financial and non-financial applications. However, the use of blockchain technologies raises a variety of ethical, legal, economic, and social concerns. 経済では、商取引を円滑に行うために、中央当局や信頼できる仲介者に依存しています。ブロックチェーンは、検証システムを確立しながら、そのような主体の必要性を減らすことができる技術です。そのため、金融および非金融の様々なアプリケーションを改善する可能性があります。しかし、ブロックチェーン技術の使用は、倫理的、法的、経済的、社会的な様々な懸念を引き起こします。
GAO was asked to conduct a technology assessment on the use of blockchain, with an emphasis on foresight and policy implications. This report discusses (1) non-financial applications of blockchain, including potential benefits and challenges, (2) financial applications of blockchain, including potential benefits and challenges, and (3) policy options that could help enhance benefits or mitigate challenges of blockchain technologies. GAOは、ブロックチェーンの利用について、予見性と政策的含意に重点を置いた技術評価を行うよう依頼された。本報告書では、(1)ブロックチェーンの非金融用途(潜在的なメリットと課題を含む)、(2)ブロックチェーンの金融用途(潜在的なメリットと課題を含む)、(3)ブロックチェーン技術のメリット強化または課題軽減に役立つ政策オプションについて論じている。
GAO assessed blockchain applications developed for or used in finance, government, supply chain management, and organization management; interviewed a range of stakeholder groups including government, industry, academia, and a venture capital firm; convened a meeting of experts in collaboration with the National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine; and reviewed key reports and scientific literature. GAO is identifying policy options in this report. GAOは、金融、政府、サプライチェーン管理、組織管理向けに開発または使用されているブロックチェーンアプリケーションを評価し、政府、産業、学界、ベンチャーキャピタル企業を含む様々なステークホルダー集団にインタビューを行い、全米科学・工学・医学アカデミーと共同で専門家会議を開催し、主要なレポートや科学文献を調査しました。GAOは本報告書において、政策の選択肢を特定しています。

 

・[PDF] Highlights Page

20220329-21510

 

・[PDF] Full Report 

20220329-21633

Introduction はじめに
1 Fundamentals of Blockchain 1 ブロックチェーンの基礎知識
1.1 What is blockchain? 1.1 ブロックチェーンとは?
1.2 How to determine whether a blockchain would be most useful 1.2 ブロックチェーンが最も有用であるかどうかを判断する方法
1.3 Blockchain operation 1.3 ブロックチェーンの運用
1.4 Types of blockchains 1.4 ブロックチェーンの種類
1.5 Smart contracts 1.5 スマートコントラクト
1.6 Consensus protocols 1.6 コンセンサスプロトコル
2 Blockchain Could Enable a Variety of Non-Financial Applications, but These Applications Face Challenges 2 ブロックチェーンは金融以外の様々な応用を可能にするが、その応用には課題がある
2.1 Risks and challenges 2.1 リスクと課題
3 Financial Blockchain Technologies Are in Use and Offer Several Benefits 3 金融ブロックチェーン技術は実用化され、いくつかの利点を提供している
3.1 Cryptocurrencies 3.1 暗号通貨
3.2 Stablecoins 3.2 ステーブルコイン
3.3 Lending and borrowing through decentralized finance 3.3 分散型金融による貸出・借入れ
3.4 All blockchain-based financial products face challenges 3.4 ブロックチェーンを利用した金融商品はどれも課題を抱えている
4 Policy Options 4 政策オプション
5 Agency and Expert Comments 5 機関および専門家のコメント
Appendix I: Objectives, Scope, and Methodology 附属書I:目的、範囲、および方法論
Appendix II: Expert Participation 附属書II:専門家の参加
Appendix III: Selected Definitions 附属書III:厳選された定義
Appendix IV: Consensus Protocols 附属書IV:コンセンサスプロトコル
Appendix V: GAO Contacts and Staff Acknowledgments 附属書V:GAOの連絡先とスタッフへの謝辞

 


 

まるちゃんの情報セキュリティ気まぐれ日記

暗号 / 電子署名 / ブロックチェーン

|

« 米国 GAO 2022-2027の戦略計画 (2022.03.15) | Main | FIRST ロシアとベラルーシを拠点とする会員組織を一時的に停止 (2022.03.25) »

Comments

Post a comment



(Not displayed with comment.)


Comments are moderated, and will not appear on this weblog until the author has approved them.



« 米国 GAO 2022-2027の戦略計画 (2022.03.15) | Main | FIRST ロシアとベラルーシを拠点とする会員組織を一時的に停止 (2022.03.25) »