英国 AIバロメータ21 公表
こんにちは、丸山満彦です。
英国政府(データ倫理とイノベーションセンター)がAIバロメータの第2版を公表していますね。。。今回は、パンデミックの影響を大きく受けた英国の3つの主要セクター(採用と労働力管理、輸送とロジスティック、教育)を取り上げていますね。。。
最も有望な機会
・採用と労働力管理:
- 仕事の機会へのより簡単なアクセス
- 個別の専門能力開発サポート
- 長期的には差別を減らす
・輸送とロジスティクス:
- エネルギー効率を改善し、排出量を削減し、より良い環境成果を生み出す
- 社会的モビリティの向上促進
・教育:
- 教師の管理上の負担の軽減
- 教育とマーキングの一貫性の向上
- 長期的には拡張性のある個別学習を可能にする
最も重大なリスク
- AIまたはデータの問題のある、または物議を醸す使用が、AI自体に対する一般市民および組織の信頼を損なう可能性
- アルゴリズムのバイアス
- 規制当局のリソース
イノベーションへの障壁
- 信頼:AIとデータの使用に対する信頼が低いと、イノベーションが阻害される
- 不明確なガバナンス
- 不整合な市場インセンティブと不十分な市場情報
- 新形式データ洞察の不明確な科学的妥当性
- デジタルおよびデータの成熟度の低さ
● U.K. Government - Centre for Data Ethics and Innovation
・2021.12.17 AI Barometer 2021
・Part 2 - Business Innovation Survey 2021 summary
・Part 3 - Recruitment and workforce management
・Part 4 - Transport and logistics
・[PDF] Business Innovation Survey 2021
Details | 詳細 |
The CDEI’s AI Barometer is a major analysis of the most pressing opportunities, risks and governance challenges associated with AI and data use in the UK. This edition builds on the first AI Barometer and looks at three further sectors - including recruitment and workforce management, education, and transport and logistics - that have been severely impacted by the COVID-19 pandemic. Alongside the AI Barometer, the CDEI has published the findings from a major survey of UK businesses across eight sectors, which it commissioned Ipsos MORI to conduct to find out about businesses’ readiness to adapt to an increasingly data-driven world. The survey was undertaken between March and May 2021. | CDEIのAIバロメーターは、英国におけるAIとデータ利用に関連する最も差し迫った機会、リスク、ガバナンスの課題を大規模に分析したものです。今回は、第1回目の「AIバロメーター」をベースに、COVID-19パンデミックで深刻な影響を受けた、採用・人材管理、教育、輸送・物流などの3つのセクターに注目しています。CDEIは、AIバロメーターと同時に、データ化が進む世界に適応するための企業の準備状況を調べるため、Ipsos MORI社に依頼して実施した、8つのセクターの英国企業を対象とした大規模な調査結果を発表しました。この調査は、2021年3月から5月にかけて実施されました。 |
To produce the AI Barometer, the CDEI conducted an extensive review of policy and academic literature, and convened over 80 expert panellists from industry, civil society, academia and government. It used a novel comparative survey to enable panellists to meaningfully assess a large number of technological impacts; the results of which informed a series of workshops. | CDEIは、AIバロメーターを作成するために、政策や学術文献を幅広く調査し、産業界、市民社会、学界、政府から80名以上の専門家を招集しました。また、パネリストが多数の技術的な影響を有意に評価できるよう、斬新な比較調査を実施し、その結果を一連のワークショップに反映させました。 |
Key findings | 主な調査結果 |
・The CDEI’s analysis highlights the ‘prize to be won’ in each sector if data and AI are leveraged effectively. It points to the potential for data and AI to be harnessed to increase energy efficiency and drive down carbon emissions; improve fairness in recruitment and management contexts; and enable scalable high quality, personalised education, in turn improving social mobility. | ・CDEIの分析では、データとAIが効果的に活用された場合に、各分野で獲得できる「賞」を強調しています。データやAIを活用することで、エネルギー効率の向上や二酸化炭素排出量の削減、採用や管理における公平性の向上、拡張性がある質の高い個人に合わせた教育の実現、ひいては社会的流動性の向上などの可能性を指摘しています。 |
・In order to realise these opportunities, however, it points to major, cross-sectoral barriers to trustworthy innovation that need to be addressed, ranging from a lack of clarity about governance in specific sectors, to public unease about data and AI are used. | ・しかし、これらの機会を実現するためには、特定のセクターにおけるガバナンスの不明確さや、データやAIの利用に対する一般市民の不安など、信頼に足るイノベーションを実現するためのセクター横断的な障壁に対処する必要があると指摘しています。 |
・The report also ranks a range of risks associated with AI and data use. Top risks common to all sectors examined include: bias in algorithmic decision-making; low accuracy of data-driven tools; the failure of consent mechanisms to give people meaningful control over their data; as well as a lack of transparency around how AI and data is used. | ・また、本報告書では、AIやデータの利用に関連するさまざまなリスクをランク付けしています。調査対象となったすべてのセクターに共通する上位のリスクとしては、アルゴリズムによる意思決定の偏り、データ駆動型ツールの低い精度、同意メカニズムが人々に自分のデータに対する意味のあるコントロールを与えられないこと、AIやデータの使用方法に関する透明性の欠如などが挙げられています。 |
・The major survey of UK businesses generated a range of insights. For example, it revealed that businesses that have extensively deployed data-driven technologies in their processes would like further legal guidance on data collection, use and sharing (78%), as well as subsidised or free legal support on how to interpret regulation (87%). | ・英国の企業を対象とした大規模な調査では、さまざまな知見が得られました。例えば、データ駆動型テクノロジーを自社のプロセスに幅広く導入している企業は、データの収集、使用、共有に関するさらなる法的ガイダンス(78%)や、規制の解釈方法に関する補助金または無料の法的サポート(87%)を求めていることが明らかになりました。 |
Next steps | 次のステップ |
The CDEI’s work programme is helping to tackle barriers to innovation. It worked with the Recruitment and Employment Confederation to develop industry-led guidance to enable the responsible use of AI in recruitment. It has also set out the steps required to build a world-leading ecosystem of products and services that will drive AI adoption by verifying that data-driven systems are trustworthy, effective and compliant with regulation. Separately, it is working with the Cabinet Office’s Central Digital and Data Office to pilot one of the world’s first national algorithmic transparency standards, as well as with the Office for Artificial Intelligence as it develops the forthcoming White Paper on the governance and regulation of AI. | CDEIのワークプログラムは、イノベーションの障壁に取り組むのに役立っています。CDEIは、Recruit and Employment Confederationと協力して、人材紹介におけるAIの責任ある利用を可能にする業界主導のガイダンスを作成しました。また、データ駆動型のシステムが信頼でき、効果的であり、規制に準拠していることを検証することで、AIの導入を促進する製品やサービスの世界最先端のエコシステムを構築するために必要なステップを示しました。これとは別に、内閣府の中央デジタル・データ局と協力して、世界初となる国家的なアルゴリズムの透明性基準の一つを試験的に導入しているほか、人工知能局と協力して、まもなく発行予定のAIのガバナンスと規制に関する白書の作成に取り組んでいます。 |
« ロシア 連邦中央銀行 意見募集 2022-2024年の金融市場のデジタル化に関するガイドライン草案 at 2021.12.10 | Main | NATO CCDCOE 2022年版サイバーセキュリティトレーニングカタログ »
Comments