« MITRE 連邦政府のサイバーセキュリティを向上させるための議会への8つの提言 | Main | CSAジャパン 「クラウド脅威モデリング」(日本語翻訳版)を公開していますね。。。 »

2021.11.03

米国 CISA 相互運用可能な情報共有フレームワークを開発するためのアプローチ:公共安全通信技術の将来的な相互運用性とデータ共有の確保

こんにちは、丸山満彦です。

米国のCISAが公共安全通信について、コスト削減等を目的としてタスクフォースを設立して活動をしていますが、それを紹介するブログですかね。。。

バイデン大統領についての本「ジョー・バイデン 約束してくれないか、父さん 希望、苦難、そして決意の日々 (Joe Biden - Promise Me, Dad - A year of hope, hardship, and purpose)」をいまさらながら先日読んだのですが、そこでも当時の副大統領が移動する先々で、シークレットサービスが安全で電話回線を開設するということが書かれています。こういう比較的一般向けの書物でもそういうことが書かれるのか、、、と思いました。。。

米国だけでなく、日本でも警察や消防、緊急電話、それ以外の緊急通信網、同じような話なのかもしれないので、勉強しておこうかなと思いました。。。

 

Cybersecurity and Infrastructure Security Agency: CISA

・2021.11.01 (blog) APPROACH FOR DEVELOPING AN INTEROPERABLE INFORMATION SHARING FRAMEWORK: ENSURING FUTURE INTEROPERABILITY AND DATA SHARING FOR PUBLIC SAFETY COMMUNICATIONS TECHNOLOGY

APPROACH FOR DEVELOPING AN INTEROPERABLE INFORMATION SHARING FRAMEWORK: ENSURING FUTURE INTEROPERABILITY AND DATA SHARING FOR PUBLIC SAFETY COMMUNICATIONS TECHNOLOGY 相互運用可能な情報共有フレームワークを開発するためのアプローチ。公共安全通信技術の将来的な相互運用性とデータ共有の確保
Author: Rob Dew, Senior Emergency Communications Technologist Advisor, Cybersecurity and Infrastructure Security Agency (CISA) 著者 ロブ・デュー(サイバーセキュリティ・インフラストラクチャ・セキュリティ機関(CISA)上級緊急通信技術者アドバイザー
The public safety community has seen a boom in the pace of development and integration of technology into operational practices, driven by an underlying desire to improve the efficiency and effectiveness of public safety communications and information availability. However, this ever-growing market of new platforms and solutions does not always address the operational requirements of the public safety community, forcing trade-offs between interoperability, flexibility, security, and sustainability. 公共安全コミュニティでは、公共安全通信の効率性と有効性、および情報の可用性を向上させたいという根本的な願望を背景に、技術の開発と運用方法への統合のペースが急上昇しています。しかし、成長を続ける新しいプラットフォームやソリューションの市場は、必ずしも公共安全コミュニティの運用要件に対応しているわけではなく、相互運用性、柔軟性、セキュリティ、および持続可能性の間でトレードオフの関係を余儀なくされています。
To alleviate these challenges, CISA, in partnership with SAFECOM and the National Council of Statewide Interoperability Coordinators (NCSWIC), established the Information Sharing Framework Task Force (ISFTF). CISA engaged the ISFTF to develop the  Approach for Developing an Interoperable Information Sharing Framework report. This report explains the ongoing development of an Information Sharing Framework (ISF) to inform and guide the transition to a common information exchange approach. Public safety agencies can adopt the ISF to make their technology and communications ecosystem more interoperable, thereby enhancing first responder access to the timely and relevant information needed to save lives and protect communities. このような課題を軽減するために、CISAはSAFECOMおよび全米州間相互運用性コーディネーター協議会(NCSWIC)と共同で、情報共有フレームワーク・タスクフォース(ISFTF)を設立しました。CISAは、ISFTFに「相互運用可能な情報共有フレームワーク開発のためのアプローチ」レポートの作成を依頼しました。この報告書では、共通の情報交換手法への移行を案内するための情報共有フレームワーク(ISF)の開発が進行中であることが説明されている。公共安全機関はISFを採用することで、技術や通信のエコシステムの相互運用性を高め、人命救助や地域社会の保護に必要なタイムリーな情報へのファーストレスポンダーのアクセスを向上させることができます。
The ISF is intended to be a living document that can be scaled to include additional technologies as they are developed and integrate other key federal efforts such as the SAFECOM Interoperability Continuum, National Emergency Communications Plan (NECP), and the Next Generation First Responder (NGFR) Integration Handbook. ISFは、生きた文書を目指しており、開発中の技術を追加したり、SAFECOM相互運用連続性、国家緊急通信計画 (NKP)、次世代ファーストレスポンダ (NGFR) 統合ハンドブックなどの他の連邦政府の主要な取り組みを統合したりすることができます。
Information sharing systems will play a critical role for the future of data integration in the public safety communications ecosystem. CISA will continue to address the challenges presented by the rapid technology advancements in the public safety communications ecosystem through efforts such as the ISF until near real-time situational awareness is achieved and sustained. 情報共有システムは、公共安全通信のエコシステムにおけるデータ統合の将来にとって重要な役割を果たすでしょう。CISAは、ほぼリアルタイムの状況認識が達成され、それが維持されるまで、ISFのような取り組みを通じて、公共安全通信エコシステムにおける急速な技術進歩がもたらす課題に引き続き取り組んでいきます。
For additional information about CISA’s programs please visit: CISAのプログラムについての詳細は以下を参照してください。
Emergency Communications: cisa.gov/emergency-communications 緊急通信cisa.gov/emergency-communications
SAFECOM: cisa.gov/safecom SAFECOMcisa.gov/safecom
NCSWIC: cisa.gov/safecom/ncswic 全米州間相互運用性コーディネーター協議会 NCSWIC: cisa.gov/safecom/ncswic

 

・2021.08 [PDF] Approach for Developing an Interoperable Information Sharing Framework (Ver. 1.7)

20211103-60529

エグゼクティブサマリー ↓

 

 

EXECUTIVE SUMMARY   エグゼクティブサマリー  
The desire to improve the efficiency and effectiveness of communications and information sharing for our Nation’s public safety agencies has led to an ever-growing market of platforms and solutions that do not always address operational needs. As a result, agencies continue to invest in new products and technologies to improve their public safety communications ecosystems.  However, many of these new products and technologies force trade-offs among interoperability, flexibility, security and sustainability, which impacts time to value for any agency. The solutions often attempt to position their product as the central predominant technology without due consideration to the long-term impact to the end users’ mission environments and their ongoing interoperability requirements.  Typically, the public safety agencies must manage a multitude of platforms and systems that don’t interoperate and burden the agency with technical complexity and incomplete situational awareness.  わが国の公共安全機関の通信と情報共有の効率と効果を向上させたいという願いから、プラットフォームやソリューションの市場は拡大を続けているが、必ずしも業務上のニーズに対応しているわけではありません。その結果、各機関は、公共安全通信のエコシステムを改善するために、新製品や新技術への投資を続けています。 しかし、これらの新製品や新技術の多くは、相互運用性、柔軟性、セキュリティ、持続可能性の間でトレードオフの関係にあり、どの機関にとっても価値ある時間に影響を与えます。このようなソリューションは、エンドユーザのミッション環境への長期的な影響や、継続的な相互運用性の要件を考慮することなく、自社製品を中心的な優位性のある技術として位置づけようとすることがよくあります。 一般的に、公共安全機関は、相互運用性のない多数のプラットフォームやシステムを管理しなければならず、技術的な複雑さや不完全な状況認識で機関に負担をかけることになります。
Acknowledging the need to support our public safety agencies, SAFECOM and the National Council of Statewide Interoperability Coordinators (NCSWIC) in partnership with the Cybersecurity and Infrastructure Security Agency (CISA) have established the Information Sharing Framework Task Force (ISFTF) comprised of information technology (IT) and public safety communications subject matter experts from public safety agencies across the country.   公共安全機関をサポートする必要性を認識し、SAFECOMと全米州間相互運用性コーディネーター協議会(NCSWIC)は、サイバーセキュリティ・インフラセキュリティ庁(CISA)と共同で、全国の公共安全機関の情報技術(IT)および公共安全通信の専門家で構成される情報共有フレームワーク・タスクフォース(ISFTF)を設立しました。 
CISA is engaging with the ISFTF to develop an Information Sharing Framework (ISF) to ensure the effectiveness of new products and technologies as agencies transition to mobile and fully interconnected environments. Making data interoperable and enabling information sharing across platforms is a requirement that spans beyond technical and traditional organizational boundaries. First responders should be able to discover, access,  and consume any relevant information on a need-to-know basis, regardless of jurisdiction, affiliation, or location.  CISAはISFTFと協力して、各機関がモバイル環境や完全な相互接続環境に移行する際に、新製品や新技術の有効性を確保するための情報共有フレームワーク(ISF)の開発に取り組んでいます。データの相互運用性を高め、プラットフォーム間での情報共有を可能にすることは、技術や従来の組織の境界を超えた要件です。第一応答者は、管轄、所属、場所を問わず、必要に応じてあらゆる関連情報を発見、アクセス、利用することができなければなりません。
The intended audience for this ISF document includes Statewide Interoperability Coordinators (SWICs) and other state and local level public safety communications personnel working with land mobile radio (LMR), cellular broadband, 911, public alerts, warnings, and notifications (AWN) systems, and any personnel directly involved in acquisition, management, and oversight of public safety systems.  The document is organized as follows:  このISF文書の対象者は、州全体の相互運用性コーディネーター(SWIC)をはじめ、陸上移動無線(LMR)、携帯電話ブロードバンド、911、公共の警報・警告・通知(AWN)システムを扱う州および地方レベルの公共安全通信担当者、および公共安全システムの取得、管理、監督に直接関わるすべての担当者です。 本文書の構成は以下の通りです。
•       Section 1 - Introduction provides the role and objectives of the Information Sharing Framework (ISF)  ・セクション1:「序文」では情報共有フレームワーク(ISF)の役割と目的を説明しています。
•       Section 2 - Document Organization provides a description of each section of this document, and where appropriate the intended audience for that section  ・セクション2:「文書の構成」では本文書の各セクションの説明と、必要に応じてそのセクションの対象者を示しています。
•       Section 3 - Background provides an overview of the phased approach and an overview of baseline work accomplished to date  ・セクション3:「背景」では、段階的なアプローチの概要と、これまでに達成されたベースライン作業の概要を説明しています。
•       Section 4 - Information Sharing Framework provides a high-level overview of the approach for developing and implementing an information sharing framework  ・セクション4:「情報共有フレームワーク」では、情報共有フレームワークの開発と導入のためのアプローチについて、ハイレベルな概要を説明しています。
•       Section 5 - Summary provides a high-level summary of the information found within the body of this document  ・セクション5:「まとめ」では、本文書の本文に記載されている情報を高レベルでまとめています。
•       Appendix A - Baseline Technological Assessment presents the results of a baseline technological assessment of emerging technologies and best practices and is intended for those interested in a deeper understanding of the technological aspects relevant to achieving interoperability.  ・附属書A :「 ベースライン技術評価」では、新たな技術やベストプラクティスに関するベースライン技術評価の結果を示しており、相互運用性の実現に関連する技術的側面をより深く理解することに関心のある方を対象としています。
•       Appendix B - Use Cases presents information on a sampling of representative use to help develop baseline requirements and is intended for both operational and technical personnel.  ・附属書B:「ユースケース」では、ベースライン要件の策定に役立つ代表的な使用例に関する情報を示しており、運用担当者と技術担当者の両方を対象としています。
•       Appendix C - Policy Considerations provides a discussion regarding the policy considerations that should be considered in the implementation of the ISF.  This appendix is intended for all public safety personnel with decision making roles and responsibilities.  ・附属書C:「政策的考察」では、ISFの実装において考慮すべき政策的考察に関する議論を行う。 この付録は、意思決定の役割と責任を持つすべての公共安全関係者を対象としています。
•       Appendix D - Functional and Physical Architecture Approach Overview provides a more technical understanding of the interoperability needs of the end-user and the technology community and is intended for the public safety IT community.  ・附属書D:「機能的・物理的アーキテクチャのアプローチの概要」では、エンドユーザーと技術コミュニティの相互運用性のニーズをより技術的に理解するための情報を提供しており、公共安全ITコミュニティを対象としています。
•       Appendix E - ISF Implementation Cycle provides tools and resources to help guide each of the six (6) steps of the ISF Implementation Cycle. This appendix is intended for public safety personnel who have responsibilities for implementing interoperability programs (e.g., acquisition, training, CONOPS development, etc.).  ・附属書E:「ISF実装サイクル」では、ISF実装サイクルの6つのステップそれぞれの指針となるツールとリソースを提供する。この付録は、相互運用性プログラム(取得、訓練、CONOPS策定など)の実施に責任を持つ公共安全担当者を対象としています。
•       Appendix F - Acronym Lists provides a list of acronyms and definitions used in this document as well as a list of common emergency communications acronyms.  ・附属書F:「頭字語リスト」には、本文書で使用されている頭字語とその定義、および一般的な緊急通信の頭字語のリストが掲載されています。
The overarching goal of the ISF is to inform and guide the transition of operational capabilities to a common data exchange approach that a public safety entity can adopt and use efficiently. Many public safety organizations experience the same challenges and may benefit from this framework.   ISFの最大の目標は、運用能力を、公共安全機関が採用して効率的に使用できる共通のデータ交換手法に移行するための情報を提供し、指導することである。多くの公共安全機関が同じ課題を経験しており、このフレームワークから恩恵を受ける可能性があります。 
This approach must consider several dimensions of interoperability including common data structures and formats, common transport/messaging protocols, common search and information request service calls, and network and communications interconnectivity. The value proposition of the ISF for SWICs and other public safety personnel is to provide:  このアプローチでは、共通のデータ構造とフォーマット、共通のトランスポート/メッセージングプロトコル、共通の検索と情報要求サービスコール、ネットワークと通信の相互接続性など、相互運用性のいくつかの側面を考慮する必要があります。SWICやその他の公共安全関係者に対するISFの価値提案は、以下の通りです。
•       An interoperable, operational architecture that can be customized to specific public safety use cases and that ensures alignment of people, processes, and technology prior to a major multi-agency, multijurisdiction event or investment;  ・特定の公共安全のユースケースに合わせてカスタマイズすることができ、複数の機関、複数の管轄区域での大規模なイベントや投資に先立って、人、プロセス、技術の調整を確実に行うことができる相互運用可能な運用アーキテクチャ
•       A roadmap to solving interoperability issues and gaps via architectural blueprints and governance that drives acquisition guidance and alignment with training, exercises and grants;  ・相互運用性の問題やギャップを、アーキテクチャの設計図や、買収の指針となるガバナンス、トレーニングや演習、助成金との連携を通じて解決するためのロードマップ
•       A guidebook for public safety acquisition decisions for products and services ensuring that such acquisitions are interoperable, secure, resilient, and enable effective data management;  ・ 相互運用性、安全性、回復力を確保し、効果的なデータ管理を可能にする、公共安全のための製品やサービスの購入決定のためのガイドブック
•       A blueprint that informs state leadership of the complexities and needs for interoperability across multiple networks/functions (e.g., LMR, broadband, Next Generation 911 (NG911), Computer Aided Dispatch (CAD)/Record Management Systems (RMS), AWN, etc.) as well as political jurisdictions;  ・複数のネットワーク/機能(LMR、ブロードバンド、次世代911(NG911)、CAD(Computer Aided Dispatch)/RMS(Record Management Systems)、AWNなど)や政治的管轄権を越えた相互運用の複雑さとニーズを州の指導者に伝える青写真。
•       A framework that incorporates information sharing best practices, guidance, and lessons learned; and  ・情報共有のベストプラクティス、ガイダンス、および教訓を組み込んだフレームワーク
•       A strategy for ISF evolution that can be expanded to include public safety IT personnel such as IT Service Unit Leaders (ITSL) and communications personnel such as the Communications Unit Leader (COML) as well as an ongoing dialogue and documentation of effective practices.   ・ITサービス・ユニット・リーダー(ITSL)などの公共安全のIT担当者や、コミュニケーション・ユニット・リーダー(COML)などの通信担当者を含むように拡張できるISFの進化戦略、および効果的な実践についての継続的な対話と文書化。 
The ISF approach to addressing interoperability is based on a proven approach of defining interfaces and interoperability between enterprises. It includes several architectural views including:  相互運用性に取り組むISFのアプローチは、企業間のインターフェイスと相互運用性を定義する実証済みのアプローチに基づいています。これには、以下のようないくつかのアーキテクチャビューが含まれています。
•       A logical layered model of data and information that can depict and demonstrate how disparate raw and processed data is transformed into useable information and shared;    ・データと情報の論理的なレイヤードモデル:異種の生データや処理済みデータが、どのようにして使用可能な情報に変換され、共有されるかを描き、実証することができます。
•       A functional information exchange model that depicts the major types of entities involved in public safety along with the typical function-based information exchanges that are required to happen among the entities in order for them to perform their mission(s) efficiently and effectively and that are enduring over time; and  ・機能的な情報交換モデル:公共の安全に関わる主要なタイプのエンティティと、これらのエンティティが効率的かつ効果的に任務を遂行するために必要な、時間の経過とともに変化する典型的な機能ベースの情報交換を描いたもの。
•       A physical interface model that incorporates the above two models and provides a more tangible description of how the public safety entities need to interface using multiple but related dimensions which include applications, services, devices, networks, and facilities.  ・物理的インターフェースモデル:上記2つのモデルを統合し、アプリケーション、サービス、デバイス、ネットワーク、ファシリティなど、複数の関連する次元を使用して、公共安全のエンティティがどのようにインターフェースする必要があるかをより具体的に説明します。
The logical, 3-layered model (see Figure ES-1) presumes that existing legacy systems located in the data layer are not necessarily designed for sharing across platforms inside or outside the agency. They are more than likely stove-piped and closely-coupled to proprietary systems and applications. In addition, today’s presentation layer tools are increasingly found in applications that reside on wireless smart devices. Thus, interoperability between these legacy data systems and the presentation of that data or information needed by emergency responders must be addressed by an integration layer where the data is discovered, accessed, transported, processed, aggregated, manipulated, and analyzed into useful information. The resulting informa tion should then be transported/delivered in a standard fashion to the presentation layer so that any public safety partner can consume the desired information in the application of their choice and improve their situational awareness. Additional information, including a description of the challenges associated with interoperability, can be found in the Phase 1 Interoperability Report located in the SAFECOM Governance Resources Publications Library at cisa.gov/publication/governance-documents   論理的な3層モデル(図ES-1参照)では、データ層にある既存のレガシーシステムは、必ずしも機関の内外のプラットフォーム間で共有できるように設計されていないことを前提としています。これらのシステムは、縦割りで、独自のシステムやアプリケーションと密接に結びついていることがほとんどです。さらに、今日のプレゼンテーション層のツールは、無線スマートデバイス上のアプリケーションに多く見られます。したがって、これらのレガシーデータシステム間の相互運用性と、緊急対応者が必要とするデータや情報の提示は、データの発見、アクセス、転送、処理、集約、操作、分析を行い、有用な情報を得るための統合レイヤーによって行われなければなりません。その結果得られた情報は、標準的な方法でプレゼンテーション・レイヤーに転送/配信され、公共安全のパートナーが選択したアプリケーションで必要な情報を消費し、状況認識を向上させることができるようにする必要があります。相互運用性に関する課題を含む詳細情報は、cisa.govのSAFECOM Governance Resources Libraryにあるフェーズ1相互運用性レポートに記載されています。cisa.gov/publication/governance-documents の出版物ライブラリにあります。 
1_20211103064401   
Figure ES-1: Conceptual Data-Information Model  図 ES-1: 概念的なデータ-情報モデル 
The ISFTF recognizes that interoperability is a complex challenge beyond technology. The lack of interoperability is comprised of three dimensions that must align: people, process, and technology (see Figure ES-2). The people issues involve a lack of consensus across all the stakeholders on the need to share information (and in doing so, address the data interoperability issues). The process issues involve not having a protocol or other  mechanisms to guide the necessary information sharing. And finally, even if there is agreement amongst the  parties to share information, and there is a protocol and governance to guide the information sharing, there are technology issues and security considerations that must be addressed. Success will only occur when there is  alignment across each of these aspects of the interoperability challenge. This complexity  points to the need to approach this challenge using Enterprise of Enterprises (EoE) Architecture constructs. Data and information sharing success only occurs when the people involved jointly agree to share their data, establish processes to do so, and have a standard, technological approach that enables that agreement.  ISFTFは、相互運用性が技術を超えた複雑な課題であることを認識しています。相互運用性の欠如は、「人」「プロセス」「技術」という3つの次元で構成されています(図ES-2参照)。人の問題とは、情報を共有する必要性について、すべての関係者の間でコンセンサスが得られていないことです(そうすることで、データの相互運用性の問題に対処することができます)。プロセスの問題は、必要な情報共有を行うためのプロトコルやその他のメカニズムがないことです。最後に、当事者間で情報共有の合意が得られ、情報共有を導くためのプロトコルやガバナンスがあったとしても、技術的な問題やセキュリティ上の問題に対処しなければなりません。これらの相互運用性の課題の各側面が一致して初めて成功がもたらされます。このような複雑さから、EoE(Enterprise of Enterprises)アーキテクチャの構造を用いてこの課題に取り組む必要があります。データと情報の共有が成功するのは、関係者が共同でデータの共有に同意し、そのためのプロセスを確立し、その同意を可能にする標準的な技術的アプローチを持っている場合のみです。
2_20211103064501   
Figure ES-2: Interoperability Components  図 ES-2: 相互運用性コンポーネント 
Given the scope of the Internet and the rapid increase of devices coming online in the Internet of Things (IoT), discovery and access to such a large amount of information poses significant challenges to avoid overwhelming end users with information beyond what is needed for the decision-making at hand. When additional information is added for the intended purpose of enhancing situational awareness, consideration must be given to ensuring that the right information is available at the right time to the right individual that is relevant to the current mission. In addition to enabling the exchange and transport of data and information between content owners (in the data layer) and end users (in the presentation layer), the integration layer needs to provide the analytics critical to ensuring that the information is timely, accurate, relevant, and targeted (see Figure ES-3).  インターネットの範囲とIoT(Internet of Things)でオンラインになるデバイスが急速に増加していることを考えると、このような大量の情報の発見とアクセスは、目前の意思決定に必要な以上の情報でエンドユーザーを圧倒しないようにするという大きな課題をもたらします。状況認識を強化する目的で情報を追加する場合、現在のミッションに関連した適切な情報を適切な人に適切なタイミングで提供することを考慮しなければなりません。統合層は、コンテンツの所有者(データ層)とエンドユーザー(プレゼンテーション層)の間でデータや情報の交換や転送を可能にするだけでなく、情報の適時性、正確性、関連性、対象性を確保するための分析機能を提供する必要があります(図ES-3参照)。

|

« MITRE 連邦政府のサイバーセキュリティを向上させるための議会への8つの提言 | Main | CSAジャパン 「クラウド脅威モデリング」(日本語翻訳版)を公開していますね。。。 »

Comments

Post a comment



(Not displayed with comment.)


Comments are moderated, and will not appear on this weblog until the author has approved them.



« MITRE 連邦政府のサイバーセキュリティを向上させるための議会への8つの提言 | Main | CSAジャパン 「クラウド脅威モデリング」(日本語翻訳版)を公開していますね。。。 »