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2021.10.24

豪州 ビクトリア州  人工知能とプライバシーに関する報告書(2つ)

こんにちは、丸山満彦です。

オーストラリア ビクトリア州が2021.04に人工知能 - プライバシーに関する報告書を2つ発行していました...

ここでは、人工知能=機械学習です。学習データの個人情報についての取り扱いについてとか、参考になるかもですね。。。

 

Office of the Victorian Information Commissioner: OVIC

・2021.04.13 ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND PRIVACY – ISSUES AND CHALLENGES

 ・[DOCX] 原文

20211024-31422

 ・[DOCX] 仮訳

 

ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND PRIVACY – ISSUES AND CHALLENGES 人工知能とプライバシー - 論点と挑戦
INTRODUCTION 序文 
This resource serves as an introduction to a wider conversation regarding information privacy and AI. It is written for a non-technical audience and does not endeavour to solve questions posed, nor provide legal guidance. It should be noted that there are many other ethical, technical and legal issues associated with AI that are beyond the scope of this document.  この資料は、情報のプライバシーとAIに関するより広い会話への導入として提供されています。本資料は、技術者ではない読者を対象に作成されており、提起された疑問を解決しようとするものでも、法的な指針を提供するものでもありません。AIに関連する倫理的、技術的、法的な問題は、本資料の範囲を超えて多数存在することに留意する必要があります。 
The purpose of this resource is to: この資料の目的は
・provide a high-level understanding of AI and its uses in the public sector; and  ・公共部門におけるAIとその利用についての高度な理解を提供します。 
・highlight some of the challenges and opportunities that AI presents in relation to information privacy.  ・情報プライバシーに関連してAIがもたらすいくつかの課題と機会を紹介します。 
Artificial Intelligence (AI) at its most simple, is a sub-field of computer science with the goal of creating programs that can perform tasks generally performed by humans. These tasks can be considered intelligent, and include visual and audio perception, learning and adapting, reasoning, pattern recognition and decision-making. ‘AI’ is used as an umbrella term to describe a collection of related techniques and technologies including machine learning, predictive analytics, natural language processing and robotics. 人工知能(AI)とは、コンピュータサイエンスの一分野であり、一般的に人間が行うタスクを実行できるプログラムを作成することを目的としています。これらのタスクは知的と見なされ、視覚や聴覚の知覚、学習と適応、推論、パターン認識、意思決定などが含まれます。AIは、機械学習、予測分析、自然言語処理、ロボット工学など、関連する技術やテクノロジーの集合体を表す包括的な用語として利用されています。
While the philosophy of Artificial Intelligence has been argued since at least Leibnitz in the early 18th Century, the concept of AI as we use it has existed since the early 1940s and made famous with the development of the “Turing test” in 1950. More recently, we are experiencing a period of rapid development in the field of AI as a result of three factors: improved algorithms, increased networked computing power, and increased ability to capture and store an unprecedented amount of data.[i] As well as technological advancements, the very way of thinking about intelligent machines has shifted significantly since the 1960s, which has enabled many of the developments we are seeing today.  人工知能の哲学は、少なくとも18世紀初頭のライプニッツから論じられてきましたが、私たちが利用しているAIの概念は1940年代初頭から存在し、1950年に「チューリングテスト」が開発されたことで有名になりました。最近では、アルゴリズムの改良、ネットワーク化されたコンピューティング能力の向上、前例のない量のデータを取得・保存する能力の向上という3つの要因により、AIの分野で急速な発展を遂げています。[i]技術的な進歩だけでなく、知的機械に対する考え方も1960年代から大きく変化しており、それが今日のような発展を可能にしています。 
Real-life applications of AI technologies are already established in our everyday lives, although many people are not conscious of this. One of the characteristics of AI is that once the technology works, it stops being referred to as AI and transforms into mainstream computing.[ii] For example, being greeted by an automated voice on the other end of the phone, or being suggested a movie based on your preferences, are examples of mainstream AI technology. Now that these systems are an established element in our lives, the fact that AI techniques – including speech recognition, natural language processing and predictive analytics – are at work is often forgotten.   AI技術の現実の応用は、多くの人が意識していないにもかかわらず、すでに私たちの日常生活の中に定着しています。AIの特徴の一つは、一度動作した技術はAIと呼ばれなくなり、メインストリームのコンピューティングに変化することです。[ii]例えば、電話の向こうで自動音声が挨拶してくれる、好みに合わせて映画を勧めてくれるなどは、主流のAI技術の一例です。これらのシステムが私たちの生活に定着している今、音声認識、自然言語処理、予測分析などのAI技術が働いているという事実は忘れられがちです。  
The ways that AI can enrich our lives are immense. Increased efficiency and lower costs, huge improvements in healthcare and research, increased safety of vehicles, and general convenience, are just some of the promises of AI. But, as with any new technology, the opportunities of AI come with an array of challenges for society and the law.[iii]  AIが私たちの生活を豊かにする方法は計り知れません。効率性の向上やコストの削減、医療や研究の大幅な改善、自動車の安全性の向上、一般的な利便性の向上などは、AIが約束してくれることのほんの一部です。しかし、他の新しい技術と同様に、AIの機会には、社会や法律にとっての様々な課題が伴います。 [iii]
[i] Alex Campolo, Madelyn Sanfilippo, Meredith Whittaker & Kate Crawford, ‘AI Now 2017 Report’, AI Now, 2017, available at: web, p 3. [i] Alex Campolo, Madelyn Sanfilippo, Meredith Whittaker & Kate Crawford, 'AI Now 2017 Report', AI Now, 2017, available at: web, p 3.
[ii] Toby Walsh, It's Alive! Artificial Intelligence from the logic piano to killer robots, Latrobe University Press, 2017, p 60. [ii] トビー・ウォルシュ『It's Alive!Artificial Intelligence from the logic piano to killer robots, Latrobe University Press, 2017, p 60.
[iii] For example, Samuel Warren and Louis Brandeis wrote on the impact of the portable camera on the right to be let alone in the 19th century. See Samuel D. Warren and Louis D. Brandeis, ‘The Right to Privacy’, Harvard Law Review, Vol. IV, No. 6, 15 December 1890. [iii]例えば、Samuel WarrenとLouis Brandeisは、19世紀に携帯カメラが独りにされる権利に与える影響について書いています。Samuel D. Warren and Louis D. Brandeis, 'The Right to Privacy', Harvard Law Review, Vol.IV, No.6, 15 December 1890を参照。

 


・2021.04.17 ARTIFICIAL INTELLIGENCE – UNDERSTANDING PRIVACY OBLIGATIONS

 ・[DOCX] 原文

20211024-31514

 ・[DOCX] 仮訳

 

ARTIFICIAL INTELLIGENCE – UNDERSTANDING PRIVACY OBLIGATIONS 人工知能 - プライバシーに関する義務の理解
INTRODUCTION 序文 
Many artificial intelligence (AI) technologies rely on enormous amounts of data – which may include personal information – in order to train and test algorithms. When Victorian public sector (VPS) organisations collect personal information to train an AI model, feed personal information into an AI system, or use AI to infer information about individuals, the Information Privacy Principles (IPPs) of the Privacy and Data Protection Act 2014 (PDP Act) apply.  多くの人工知能(AI)技術は、アルゴリズムのトレーニングやテストのために、個人情報を含む膨大な量のデータに依存しています。ビクトリア州の公共部門(VPS)の組織が、AIモデルを訓練するために個人情報を収集したり、個人情報をAIシステムに供給したり、AIを利用して個人に関する情報を推論したりする場合、2014年プライバシー・データ保護法(PDP法)の情報プライバシー原則(IPP)が適用されます。 
The purpose of this guidance is to assist VPS organisations to consider their privacy obligations when using or considering the use of personal information in AI systems or applications. It will cover the collection, use, handling and governance of personal information within this context. Organisations should also conduct a privacy impact assessment (PIA) when designing or implementing AI systems, to help identify potential privacy risks associated with the collection and use of personal information in the AI system. PIAs are discussed later in this guidance. このガイダンスの目的は、VPS組織がAIシステムやアプリケーションで個人情報を利用する、または利用を検討する際に、プライバシーに関する義務を考慮することを支援することです。このガイダンスは、この文脈における個人情報の収集、利用、取扱、およびガバナンスをカバーします。また、組織は、AIシステムを設計または実装する際に、プライバシー影響評価(PIA)を実施し、AIシステムにおける個人情報の収集および利用に関連する潜在的なプライバシーリスクの特定に役立てる必要があります。PIAについては、本ガイダンスで後述します。
What is AI? Artificial intelligence, or ‘AI’, is a way for computers to perform tasks that require abstraction and which would ordinarily be performed by humans. AI is used as an umbrella term to describe a collection of different techniques and technologies, including machine learning, speech recognition, natural language processing, robotics, and predictive analytics. AI is present in many of the day-to-day interactions in our personal lives – for example, when we give voice commands on our mobile phones, or the movie recommendations on streaming services. AIとは?人工知能(AI)とは、抽象化が必要で、通常は人間が行う作業をコンピュータが行う方法のことです。AIは、機械学習、音声認識、自然言語処理、ロボット工学、予測分析など、さまざまな技術の集合体を表す包括的な用語として利用されています。AIは、私たちの日常生活の中で、例えば、携帯電話での音声コマンドや、ストリーミングサービスでのお勧めの映画など、多くの場面で利用されています。
The use of AI applications and systems is also growing in the public sector, enabled by the generation, availability and variety of sources of data accessible to government. Organisations are increasingly turning to AI to help carry out their functions, automate decision making processes, inform policy, and deliver services to the public. Common applications of AI include identifying objects, making predictions, translating language and processing very large amounts of information. For example, an increasingly common use of AI in the public sector is the use of chat bots to provide customer service and advice to individuals on a website. AIアプリケーションやシステムの利用は、政府がアクセス可能なデータの生成、利用可能性、および多様なソースによって可能となり、公共部門でも拡大しています。組織は、機能の遂行、意思決定プロセスの自動化、政策への情報提供、一般市民へのサービス提供のために、ますますAIを利用するようになっています。AIの一般的なアプリケーションには、対象物の識別、予測、言語の翻訳、非常に大量の情報の処理などがあります。例えば、公共部門でますます一般的になっているAIの利用法は、チャットボットを使ってウェブサイト上で個人に顧客サービスやアドバイスを提供することです。
While the use of an AI system to process personal information can deliver significant benefits, VPS organisations should consider whether the deployment of such a system is necessary to address an identified problem, and whether it is the best solution to that problem – AI systems should not necessarily be deployed simply because they are available. 個人情報の処理にAIシステムを利用することで大きなメリットが得られる可能性がありますが、VPS組織は、特定された問題に対処するためにそのようなシステムの導入が必要であるかどうか、またその問題に対する最善の解決策であるかどうかを検討する必要があります - AIシステムは、単に利用可能であるという理由で必ずしも導入すべきではありません。
This is particularly important given the potential risks associated with the use of an AI system, including the risk of discrimination, bias and inequality. The use of AI to inform decision making, for example, can have long lasting and significant impacts on individuals’ lives and human rights, such as where AI is used to help assess the risk of a person recommitting an offence, or to assist in determining eligibility for welfare services or payments.  これは、差別、偏見、不平等など、AIシステムの利用に伴う潜在的なリスクを考えると、特に重要です。例えば、AIを利用して意思決定を行うことは、個人の生活や人権に長期的かつ重大な影響を与える可能性があります。例えば、AIを利用して犯罪を再犯するリスクを評価したり、福祉サービスや支払いの適格性を判断したりする場合などが挙げられます。 
Ensuring that individuals’ privacy rights are upheld in the context of an AI system is therefore crucial, in order to mitigate some of the potential risks that may arise.[i] VPS organisations using AI systems or applications are also obliged to consider and act compatibly with the Charter of Human Rights and Responsibilities Act 2006 (Vic), which includes the right to privacy. したがって、起こりうるリスクを軽減するためには、AIシステムにおいて個人のプライバシー権が確実に守られることが重要です。[i]また、AIシステムやアプリケーションを利用するVPS組織は、プライバシー権を含む2006年人権責任憲章(Vic)を考慮し、それに適合するように行動する義務があります。
[i] For more information about the potential for discrimination, bias and inequality in AI, see OVIC’s Closer to the Machine: Technical, social and legal aspects of AI, available at web.
[i] AIにおける差別、偏見、不平等の可能性については、OVICのCloser to the Machineを参照してください。Technical, social and legal aspects of AI, available at web

 


 

State Government of Victoria - Victorian Legislation

Privacy and Data Protection Act 2014

 

 

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