ISO 37002 内部告発マネジメントシステム–ガイドラインが公表されていますね。。。
こんにちは、丸山満彦です。
ISO 37002 内部告発マネジメントシステム–ガイドラインが公表されていますね。。。
経営者、管理者の不正等の抑止、発見対応の手段として、内部告発制度というのは期待されていますね。。。
● ISO
・2021.07.28 (news) BEATING BRIBERY AND CORRUPTION - International guidance on whistleblowing.
BEATING BRIBERY AND CORRUPTION | 贈収賄と汚職の撲滅 |
International guidance on whistleblowing. | 内部告発に関する国際的なガイダンス |
Good governance in any organization involves demonstrating accountability and fostering a “speak up” culture. To address the importance of having a secure and effective way that employees can report concerns about wrongdoing, a new ISO standard for whistleblowing has just been published. | どのような組織においても、優れたガバナンスを実現するためには、説明責任を果たし、「声を上げる」文化を醸成することが必要です。従業員が不正行為に関する懸念を報告するための安全で効果的な方法の重要性に対処するために、内部告発に関する新しいISO規格が発行されました。 |
ISO 37002, Whistleblowing management systems – Guidelines, provides guidance for implementing, managing, evaluating, maintaining and improving a robust and effective management system for whistleblowing. It is non-sector-specific and can be used by organizations of all sizes, including SMEs, as well as those with international operations. | ISO 37002「内部告発マネジメントシステム-ガイドライン」は、内部告発のための強固で効果的なマネジメントシステムを実施、管理、評価、維持、改善するための指針を示しています。ISO 37002は、セクターにとらわれず、中小企業を含むあらゆる規模の組織や、国際的に事業を展開している組織でも活用できる内容となっています。 |
Following the three principles of trust, impartiality and protection, the standard covers the identification and reporting of such concerns and how they are assessed and addressed. Its use will not only minimize or prevent potential losses but also ensure compliance with organizational policies and legal and social obligations. | 本基準は、信頼、公平性、保護の3つの原則に則り、このような懸念事項の特定と報告、およびそれらの評価と対処方法を網羅しています。この基準を使用することで、潜在的な損失を最小限に抑えたり、防止したりするだけでなく、組織の方針や法的・社会的な義務を確実に遵守することができます。 |
・2021.07.28 ISO 37002:2021 Whistleblowing management systems — Guidelines
ForewordIntroduction | 序文 |
1 Scope | 1 適用範囲 |
2 Normative references | 2 引用規格 |
3 Terms and definitions | 3 用語及び定義 |
4 Context of the organization | 4 組織の状況 |
4.1 Understanding the organization and its context | 4.1 組織とその状況の理解 |
4.2 Understanding the needs and expectations of interested parties | 4.2 利害関係者のニーズ及び期待の理解 |
4.3 Determining the scope of the whistleblowing management system | 4.3 内部告発マネジメントシステムの範囲の決定 |
4.4 Whistleblowing management system | 4.4 内部告発マネジメントシステム |
5 Leadership | 5 リーダーシップ |
5.1 Leadership and commitment | 5.1 リーダーシップ及びコミットメント |
5.2 Whistleblowing policy | 5.2 内部告発の方針 |
5.3 Roles, responsibilities and authorities | 5.3 組織の役割、責任及び権限 |
6 Planning | 6 計画 |
6.1 Actions to address risks and opportunities | 6.1 リスク及び機会に対処する活動 |
6.2 Whistleblowing management system objectives and planning to achieve them | 6.2 内部告発マネジメントシステムの目的及びその達成のための計画 |
6.3 Planning of changes | 6.3 変更の計画 |
7 Support | 7 支援 |
7.1 Resources | 7.1 資源 |
7.2 Competence | 7.2 力量 |
7.3 Awareness | 7.3 認識 |
7.4 Communication | 7.4 コミュニケーション |
7.5 Documented information | 7.5 文書化した情報 |
8 Operation | 8 運用 |
8.1 Operational planning and control | 8.1 運用計の画及び管理 |
8.2 Receiving reports of wrongdoing | 8.2 不正行為の報告の受領 |
8.3 Assessing reports of wrongdoing | 8.3 不正行為に関する報告書の評価 |
8.4 Addressing reports of wrongdoing | 8.4 不正行為の報告への対処 |
8.5 Concluding whistleblowing cases | 8.5 内部告発事件の終結 |
9 Performance evaluation | 9 パフォーマンス評価 |
9.1 Monitoring, measurement, analysis and evaluation | 9.1 監視、測定、分析及び評価 |
9.2 Internal audit | 9.2 内部監査 |
9.3 Management review | 9.3 マネジメントレビュー |
10 Improvement | 10 改善 |
10.1 Continual improvement | 10.1 継続的改善 |
10.2 Nonconformity and corrective action | 10.2 不適合及び是正措置 |
Bibliography | 参考文献 |
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