国際決済銀行 (BIS) ・国際通貨基金 (IMF) ・世界銀行 国際決済のための中央銀行デジタル通貨 (CBDC) に関するG20への報告書
こんにちは、丸山満彦です。
国際決済銀行の決済および市場インフラに関する委員会 (CPMI) ・国際通貨基金 (IMF) ・世界銀行が共同で、国際決済のための中央銀行デジタル通貨に関するG20への報告書を公表していますね。。。
● Bank for International Settlements: BIS
・2021.07.09 (press) International cooperation is essential for central bank digital currencies to improve cross-border payments
次のような結論が強調されていますね。。。
- CBDCは、当局が国際的に協調すれば、国際決済の強化に役立つ
- その影響は国境を越えて広がり、マクロ金融的な影響や相互運用性に関する多国間の協力が必要
- 規制・監督・監視の枠組みの強化は、CBDCが国際決済をするための不可欠な前提条件
規制、監督、監視は、マネーロンダリング、テロ資金供与、サイバーセキュリティリスク等に関することですね。。。
CBDCはこれからの話なのですが、普及するとしたらおそらく完全匿名の紙幣のようなものではなく、KYCがきっちりとしたものになるんでしょうね。。。
・2021.07.09 Central bank digital currencies for cross-border payments
Joint report to the G20 by the Committee on Payments and Market Infrastructures, the BIS Innovation Hub, the International Monetary Fund (IMF) and the World Bank.
・[PDF]
Contents | 目次 |
Executive Summary | エグゼクティブ・サマリー |
Introduction | はじめに |
1. Domestic CBDC designs and cross-border considerations: a primer | 1. 国内CBDCの設計と国境を越える際の考慮事項:入門編 |
Improving cross-border payments efficiency is an important motivation for CBDC work | 国境を越えた決済の効率化がCBDC作業の重要な動機である |
2. Stocktaking potential CBDC designs in cross-border payments | 2. 国際決済における潜在的なCBDCデザインの蓄積 |
Current central bank thinking on cross-border CBDC use | 国境を越えたCBDCの利用に関する現在の中央銀行の考え方 |
Cross-border aspects of advanced retail CBDC projects | 先進的なリテールCBDCプロジェクトの国境を越えた側面 |
Enabling retail or wholesale interoperability of CBDC arrangements | CBDCアレンジメントのリテールまたはホールセールの相互運用性の実現 |
CBDC arrangements in practice: current projects with cross-border focus | 実際のCBDCアレンジメント:国際決済に焦点を当てた現在のプロジェクト |
Central bank considerations regarding interoperability, mCBDC arrangements and FX conversion | 相互運用性、mCBDCアレンジメント、FX変換に関する中央銀行の検討事項 |
3. Opportunities and risks associated with cross-border use of CBDCs | 3. 国境を越えるCBDCの使用に関連する機会とリスク |
Possible benefits of CBDCs with regards to existing frictions in payments | 決済における既存の摩擦に関するCBDCの可能なメリット |
Existing frictions in cross-border payments | 国境を越えた決済における既存の摩擦 |
How CBDCs could help alleviate existing frictions | CBDCがどのようにして既存の摩擦を軽減することができるか |
International macro-financial implications of cross-border CBDC use | 国境を越えたCBDC利用の国際的なマクロ金融への影響 |
Potential increase in cross-border flows | クロスボーダー・フローの増加の可能性 |
Potential financial stability risks and currency substitution | 金融安定化リスクと通貨代替の可能性 |
Reserve currency configurations and backstops | 基軸通貨の構成とバックストップ |
Early central bank thinking on risks associated with cross-border use of CBDCs | 国境を越えたCBDCの使用に伴うリスクに関する中央銀行の初期の考え方 |
4. Conclusion and considerations for further work | 4. 結論と今後の検討課題 |
Glossary | 用語集 |
References | 参考文献 |
Annex 1: Projects for cross-border CBDC arrangements | 附属書1:国境を越えたCBDCアレンジメントのためのプロジェクト |
Annex 2: List of building blocks for enhancing cross-border payments | 附属書2:国境を越えた決済を強化するためのビルディングブロックのリスト |
Annex 3: Building block 19 - factoring an international dimension into CBDC design | 附属書3:ビルディングブロック19 - CBDC設計における国際的側面の考慮 |
Actions and milestones | 行動とマイルストーン |
Action 1: Stocktaking and analysis of different CBDC designs | 行動1:様々なCBDCデザインのストックテーキングと分析 |
Action 2: Development of options for access and/or interlinking | 行動2:アクセスおよび/または相互リンクのためのオプションの開発 |
Action 3: Design study and dissemination | 行動3:デザインの研究と普及 |
Annex 4: Composition of the Future of Payments Working Group (FoP) | 附属書4:決済の未来作業部会(FoP)の構成 |
Executive Summary | エグゼクティブ・サマリー |
The G20 has made enhancing cross-border payments a priority and endorsed a comprehensive programme to address the key challenges.[1] Faster, cheaper, more transparent and more inclusive cross-border payment services would deliver widespread benefits for citizens and economies worldwide, supporting economic growth, international trade, global development and financial inclusion. To that end, this report takes stock of the international dimension of central bank digital currency (CBDC, see glossary) projects and the extent to which they could be used for cross-border payments. The report also investigates possible macro-financial implications associated with the cross-border use of CBDCs. The analysis does not imply that central banks mentioned in this report have reached a decision about issuance of a CBDC. | G20 は、国際決済の強化を優先事項とし、主要な課題に対処するための包括的なプログラムを承認しました[1]。より早く、より安く、より透明性が高く、より包括的な国際決済サービスは、世界中の市民や経済に広く利益をもたらし、経済成長、国際貿易、グローバルな発展、金融包摂を支えます。そのため、本報告書では、中央銀行デジタル通貨(CBDC、用語解説参照)プロジェクトの国際的な側面と、それらがどの程度、国境を越えた決済に利用され得るかについて、考察しています。また、CBDCの国境を越えた使用に関連して考えられるマクロ金融上の影響についても調査しています。本分析は、本レポートで言及されている中央銀行がCBDCの発行について決定に達したことを意味するものではありません。 |
To date, no major jurisdiction has launched a CBDC and many design and policy decisions are still unresolved. Also, most CBDC investigations by central banks focus on domestic issues and use cases. Given this early state of play, the considerations in this report are exploratory and examine cross-border implications of CBDCs in a situation in which CBDCs are widely used. In practice, domestic issuance of CBDC will be subject to considerable further economic and practical examination before exploration of cross-border use will gather pace. Furthermore, enhancements in other areas of the cross-border payments programme, such as aligning regulatory, supervisory and oversight frameworks for cross-border payments, Anti-Money Laundering/Combating the Financing of Terrorism (AML/CFT) consistency, Payment versus Payment (PvP) adoption and payment system access[2] will be critical for cross-border CBDC use. | 現在のところ、主要な法域ではCBDCを発行しておらず、多くの設計や政策決定はまだ未解決です。また、中央銀行によるCBDCの調査のほとんどは、国内の問題やユースケースに焦点を当てています。この初期の状態を考慮して、本レポートでの考察は探索的なものであり、CBDC が広く使用されている状況で CBDC のクロスボーダーの意味を検討するものです。実際には、CBDC の国内発行は、国境を超えた利用の検討がペースを上げる前に、かなりのさらなる経済的・実用的な検討を必要とするでしょう。さらに、国境を越えたCBDCの利用には、国境を越えた決済のための規制・監督・監視の枠組みの調整、マネーロンダリング防止/テロ資金供与防止(AML/CFT)の一貫性、PvP(Payment versus Payment)の採用、決済システムへのアクセス[2]など、国境を越えた決済プログラムの他の分野での強化が不可欠となります。 |
Against this background, the report identifies a number of questions that would need to be taken into account in order for CBDCs to support the enhancement of cross-border payments. The report approaches these questions from two angles: first, from the practical perspective of how a cross-border payment infrastructure with CBDCs could be set up; and second, from a macro-financial perspective, examining the potential increase in cross-border flows, possible financial stability risks and currency substitution, and reserve currency configurations and backstops. Cross-border payments with CBDCs can be envisioned in two fundamentally different ways. The first scenario assumes availability of a retail[3] CBDC of a given jurisdiction to anybody inside and outside of that jurisdiction, with limited to no coordination between the issuing central banks. In this case, if the design allows for anonymous payments like cash, it would by default be accessible to foreign residents. In practice, however, relatively few central banks are considering fully anonymous systems. In contrast to cash, various restrictions on cross-border use could be imposed via the technological and regulatory design of the CBDC. This first scenario is conditioned by the domestic design of a CBDC. | このような背景から、本報告書では、CBDC が国境を越えた決済の強化を支援するために考慮しなければならないいくつかの質問を挙げています。本報告書では、これらの問題に 2 つの角度からアプローチしています。第一に、CBDC を用いた国際決済のインフラをどのように構築するかという実用的な観点から、第二に、マクロ金融の観点から、クロスボーダー・フローの潜在的な増加、金融安定リスクや通貨代替、基軸通貨の構成やバックストップなどを検証しています。CBDC を利用した国際決済は、根本的に異なる 2 つの方法で想定することができます。第一のシナリオは、ある法域のリテール[3]CBDC が、その法域の内外を問わず誰でも利用できることを想定しており、発行する中央銀行間の調整は限られているか、あるいは全くありません。この場合、現金のように匿名での支払いを可能にする設計であれば、デフォルトで外国人居住者がアクセスできることになります。しかし、実際には、完全な匿名システムを検討している中央銀行はあまりありません。現金とは対照的に、CBDCの技術的・規制的な設計を通じて、国境を越えた利用に対する様々な制限が課せられる可能性があります。この第一のシナリオは、CBDCの国内設計が条件となります。 |
The second scenario assumes some degree of interoperability between CBDCs based on access and settlement arrangements to facilitate the cross-border use of CBDCs from two or more jurisdictions. Such arrangements can connect both wholesale and retail CBDCs across borders, imply strong cooperation among central banks, and include technological, market structure and legal aspects. This second scenario – which is the main focus of the report – relies on design choices of the interoperability infrastructure. Both scenarios are discussed in the report and illustrated with examples of ongoing projects. | 第二のシナリオは、2つ以上の国・地域のCBDCのクロスボーダー利用を促進するためのアクセスと決済の取り決めに基づいて、CBDC間のある程度の相互運用性を想定しています。このような取り決めは、国境を越えてホールセールとリテールの両方のCBDCを接続することができ、中央銀行間の強力な協力を意味し、技術、市場構造、法的側面を含む。この2つ目のシナリオは、本報告書の主眼であるが、相互運用性インフラの設計上の選択に依存しています。本報告書では、両方のシナリオについて議論し、進行中のプロジェクトの例を挙げて説明しています。 |
Introducing a CBDC could have a range of macro-financial implications. Ultimately, those implications will depend on several factors, such as the level and nature of international adoption, and on the degree of collaboration among issuing and recipient countries. International use of CBDCs could potentially increase cross-border flows, but specific design choices of CBDCs could limit such use. The implications would differ for wholesale versus retail CBDCs. Hence, multilateral collaboration to agree on design principles will be key to addressing concerns of central banks regarding currency substitution risk, capital flow volatility, and contagion risk. These macro-financial implications of cross-border currency use are not exclusive for CBDCs, but also exist for privately issued forms of money. However, CBDCs could allow jurisdictions greater room of manoeuvre to mitigate potentially adverse macro-financial implications. | CBDCの導入は、マクロ金融に様々な影響を与える可能性があります。最終的には、これらの影響は、国際的な採用のレベルや性質、発行国と受領国の間の協力の度合いなど、いくつかの要因に依存します。CBDC の国際的な使用は、潜在的にクロスボーダー・フローを増加させる可能性がありますが、CBDC の特定の設計上の選択がそのような使用を制限する可能性があります。その影響はホールセール型とリテール型のCBDCでは異なるでしょう。したがって、設計原則に合意するための多国間の協力は、通貨代替リスク、資本フローのボラティリティ、および伝染病リスクに関する中央銀行の懸念に対処するための鍵となります。国境を越えた通貨の使用がもたらすこれらのマクロ金融上の影響は、CBDCに限ったことではなく、民間で発行された貨幣にも存在します。しかし、CBDC は、国・地域が潜在的に不利なマクロ金融的な影響を軽減するために、より大きな操作の余地を与えることができます。 |
CBDCs have the potential to enhance the efficiency of cross-border payments, as long as their design follows the “Hippocratic Oath for CBDC design” and its premise to “do no harm”, as highlighted by the Group of central banks (2020). The coordination of national CBDC designs could lead to more efficient cross-currency and cross-border payments. Cross-border CBDCs could offer the opportunity to start with a “clean slate”, and address the frictions inherent in current cross-border payment systems and arrangements from the outset. The enhancements could be made by offering secure settlement (see glossary), reducing costly and lengthy intermediation chains throughout the payment process, and eliminating operating hour mismatches by being accessible 24/7. | CBDCは、その設計が、中央銀行グループ(2020年)で強調されている「CBDC設計のためのヒポクラテスの誓い」と「害を及ぼさない」という前提に従う限り、国境を越えた決済の効率性を高める可能性がある。各国のCBDCのデザインを調整することで、より効率的なクロスカレンシーやクロスボーダーの決済が可能になります。クロスボーダーCBDCは、「白紙」の状態からスタートし、現行の国際決済システムや取り決めに内在する摩擦に最初から対処する機会を提供することができます。安全な決済(用語集参照)を提供し、決済プロセス全体でコストのかかる長い仲介チェーンを削減し、24時間365日アクセス可能にすることで営業時間のミスマッチをなくすことで、機能強化を図ることができます。 |
It is necessary to continue deepening the analysis on CBDC designs, especially regarding options for access and interlinking of CBDCs, including interoperability with non-CBDC payment infrastructures and arrangements. Further actions in this workstream will continue to investigate these questions, both from a practical and theoretical perspective and by leveraging analytical synergies from other building blocks of the cross-border programme, such as the investigation into global stablecoin arrangements and the feasibility of new multilateral platforms for cross-border payments. | 特に、CBDC以外の決済インフラやアレンジメントとの相互運用性を含め、CBDCへのアクセスや相互リンクのオプションについて、CBDCのデザインに関する分析を深めていく必要があると考えています。このワークストリームのさらなる活動は、実用的かつ理論的な観点から、また、グローバルなステーブルコインの取り決めや国際決済のための新たな多国間プラットフォームの実現可能性の調査など、クロスボーダープログラムの他のビルディングブロックからの分析的な相乗効果を活用して、これらの問題を引き続き調査します。 |
[1] See FSB (2020a, b, c), CPMI (2020a, b). See also Annex 2. | [1] FSB (2020a, b, c), CPMI (2020a, b)を参照。附属書2も参照。 |
[2] These topics are addressed in building blocks 4, 5, 9 and 10, respectively. See also CPMI Stage 2 report to the G20 – technical background report, July 2020. | [2] これらのテーマは、それぞれビルディングブロック4、5、9、10で扱われています。2020年7月のG20に対するCPMIステージ2報告書-技術的背景報告書も参照。 |
[3] A retail (or general-purpose) CBDC could be used by individuals to pay businesses, shops or each other, while a wholesale CBDC would be designed for restricted access by financial institutions to settle trades in financial markets, similar to today’s central bank reserve and settlement accounts. | [3] リテール(または汎用)CBDCは、個人が企業や店舗、あるいは相互に支払いを行うために使用することができるが、ホールセールCBDCは、今日の中央銀行の準備・決済口座と同様に、金融機関が金融市場での取引を決済するためにアクセスを制限するために設計されます。 |
Central bank digital currencies; CBDC | 中央銀行デジタル通貨 |
A digital payment instrument, denominated in the national unit of account that is a direct liability of the central bank. | 中央銀行の直接的な負債である国家単位で表示されるデジタル決済手段。 |
« 米国GAO 顔認識技術について連邦法執行機関はプライバシーやその他のリスクをより適切に評価する必要がある at 2021.06.03 | Main | 防衛研究所 国家のサイバー攻撃とパブリック・アトリビューション:ファイブ・アイズ諸国のアトリビューション連合と SolarWinds 事案対応 »
Comments