英国 意見募集 監査とコーポレートガバナンスに対する信頼の回復:改革に対する提案 at 2021.03.18
こんにちは、丸山満彦です。
英国政府のビジネス・エネルギー・産業戦略省 (Department for Business, Energy and Industrial Strategy) [wikipedia] が、「監査とコーポレートガバナンスに対する信頼の回復:改革に対する提案」(Restoring trust in audit and corporate governance: proposals on reforms) について意見募集をしていますね。
Consultation description | 意見募集について |
In this white paper we’re seeking views on proposals to strengthen the UK’s framework for major companies and the way they are audited. The proposals set out how: | このホワイトペーパーでは、英国の大企業の枠組みとその監査のあり方を強化するための提案について意見を求めています。提案では、以下の方法を定めています。 |
・companies should report on their governance and finances | ・企業は、そのガバナンスと財務について報告すべきである |
・reports should be audited | ・報告書は監査されるべきである |
・audit and the audit market should change | ・監査と監査市場は変化すべきである |
・these should be overseen by a new regulator | ・新たな規制当局による監督のあり方 |
The objectives of these reforms are to: | この改革の目的は、以下のとおりです。 |
・restore public trust in the way that the UK’s largest companies are run and scrutinised | ・英国の大企業の経営と監視の方法に対する国民の信頼を回復する。 |
・ensure that the UK’s most significant corporate entities are governed responsibly | ・英国の最も重要な企業体が責任を持って統治されることを保証する。 |
・empower investors, creditors, workers, and other stakeholders by giving them access to reliable and meaningful information on a company’s performance | ・投資家、債権者、労働者、その他の利害関係者が、企業の業績に関する信頼性の高い有意義な情報を入手できるようにする。 |
・keep the UK’s legal frameworks for major businesses at the forefront of international best practice | ・大企業に対する英国の法的枠組みが、国際的なベストプラクティスの最前線であり続けること。 |
The proposals respond to recommendations made by 3 independent reviews commissioned by the government in 2018: | 今回の提案は、2018年に政府が委託した3つの独立したレビューによる提言に対応するものです。 |
・Sir John Kingman’s Independent review of the Financial Reporting Council | ・ジョン・キングマン卿による財務報告評議会の独立レビュー |
・the Competition and Market Authority’s statutory audit market study | ・競争・市場局による法定監査市場調査 |
・Sir Donald Brydon’s independent review of the quality and effectiveness of audit | ・ドナルド・ブリドン卿の監査の質と有効性に関する独立したレビュー |
The consultation is open to anyone with an interest in this area, but in particular we would like to hear from: | このコンサルテーションは、この分野に関心のある方ならどなたでも参加できますが、特に以下の方からのご意見をお待ちしています。 |
・users of financial statements | ・財務諸表の利用者 |
・investors | ・投資家 |
・shareholders | ・株主 |
・business stakeholders including creditors | ・企業の利害関係者(債権者を含む) |
・firms regulated by the Financial Reporting Council | ・財務報告評議会の規制を受ける企業 |
・large public and private companies and their directors | ・大規模な公開・非公開企業とその取締役 |
・other regulatory bodies such as professional associations that represent their members’ interests | ・会員の利益を代表する専門家団体など、その他の規制機関 |
We have published a consultation stage impact assessment alongside this consultation. The supplementary publication on review recommendations provides further information on how each recommendation is being addressed. | 我々は、この諮問と並行して、諮問段階での影響評価を発表しました。レビューの推奨事項に関する補足資料では、各推奨事項がどのように対処されているかについての詳細な情報を提供しています。 |
We have also published the summary of responses to an earlier consultation, Statutory audit services: initial consultation on the Competition and Markets Authority recommendations, which should be read together with this white paper. | また、本白書と合わせてお読みいただきたいのが、先に行われたコンサルテーション「法定監査サービス:競争・市場機構の勧告に関する初期コンサルテーション」に対する回答の概要です。 |
Restoring trust in audit and corporate governance: consultation on the government’s proposals | 監査とコーポレート・ガバナンスに対する信頼の回復:政府の提案に関するコンサルテーション | |
Impact assessment | 影響評価 | |
Supplementary publication on review recommendations | レビュー提言に関する補足資料 |
Restoring trust in audit and corporate governance: consultation on the government’s proposals | 監査とコーポレート・ガバナンスに対する信頼の回復:政府の提案に関するコンサルテーション |
Contents | 目次 |
Foreword | 序文 |
General information | 一般情報 |
Why we are consulting | なぜ意見募集を行うのか |
Consultation details | 意見募集内容 |
How to respond | 回答方法 |
Confidentiality and data protection | 機密保持とデータ保護 |
Quality assurance | 品質保証 |
Executive Summary | エグゼクティブサマリー |
The need for reform | 改革の必要性 |
Summary of proposals | 提案の概要 |
Chapter summaries | 各章の概要 |
Government’s wider work to improve corporate frameworks | コーポレート・フレームワークの改善に向けた政府の幅広い取り組み |
1 The Government’s approach to reform | 1 改革に対する政府のアプローチ |
1.1 The Government’s approach | 1.1 政府のアプローチ |
1.2 The timetable for change | 1.2 改革のタイムテーブル |
1.3 Resetting the scope of regulation | 1.3 規制の範囲の再設定 |
2 Directors’ accountability for internal controls, dividends and capital maintenance | 2 内部統制、配当、資本維持に関する取締役の説明責任 |
2.1 Stronger internal company controls | 2.1 会社の内部統制の強化 |
2.2 Dividends and capital maintenance | 2.2 配当と資本の維持 |
3 New corporate reporting | 3 新しい企業報告 |
3.1 Resilience Statement | 3.1 レジリエンス・ステートメント |
3.2 Audit and Assurance Policy | 3.2 監査・保証方針 |
3.3 Reporting on Payment Practices | 3.3 支払い方法に関する報告 |
3.4 Public Interest Statement | 3.4 パブリック・インタレスト・ステートメント |
4 Supervision of corporate reporting | 4 コーポレート・レポーティングの監督 |
4.1 Background | 4.1 背景 |
4.2 Stronger powers for the regulator | 4.2 規制当局の権限強化 |
4.3 Measures to strengthen corporate reporting review activity | 4.3 企業報告のレビュー活動を強化するための措置 |
4.4 Influencing the corporate reporting framework | 4.4 企業報告の枠組みへの影響 |
5 Company directors | 5 会社役員 |
5.1 Enforcement against company directors | 5.1 会社役員に対する強制措置 |
5.2 Strengthening clawback and malus provisions in directors’ remuneration arrangements | 5.2 取締役の報酬制度におけるクローバック及びマルス条項の強化 |
6 Audit purpose and scope | 6 監査の目的と範囲 |
6.1 The purpose of audit | 6.1 監査の目的 |
6.2 Scope of audit | 6.2 監査の範囲 |
6.3 Principles of corporate auditing | 6.3 企業監査の原則 |
6.4 Tackling fraud | 6.4 不正行為への対応 |
6.5 Auditor reporting | 6.5 監査人の報告 |
6.6 True and fair view requirement | 6.6 真実かつ公正な表示の要件 |
6.7 Audit of Alternative Performance Measures and Key Performance Indicators linked to executive remuneration | 6.7 役員報酬に関連する代替業績指標および主要業績指標の監査 |
6.8 Auditor liability | 6.8 監査人の責任 |
6.9 A new professional body for corporate auditors | 6.9 監査役のための新しい専門機関 |
7 Audit Committee Oversight and Engagement with Shareholders | 7 監査委員会の監督と株主とのエンゲージメント |
7.1 Audit Committees – role and oversight | 7.1 監査委員会-役割と監督 |
7.2 Independent auditor appointment | 7.2 独立監査人の任命 |
7.3 Shareholder engagement with audit | 7.3 株主の監査への関与 |
8 Competition, choice and resilience in the audit market | 8 監査市場における競争・選択・回復力 |
8.1 Market opening measures | 8.1 市場開放措置 |
8.2 Operational separation between audit and non-audit practices | 8.2 監査業務と非監査業務の運営上の分離 |
8.3 Resilience of audit firms and the audit market | 8.3 監査事務所と監査市場の回復力 |
8.4 Additional competition proposals from the CMA | 8.4 CMAによる追加の競争提案 |
9 Supervision of audit quality | 9 監査品質の監督 |
9.1 Approval and registration of statutory auditors of PIEs | 9.1 PIEsの法定監査人の承認と登録 |
9.2 Monitoring of audit quality | 9.2 監査品質のモニタリング |
9.3 Regulating component audit work done outside the UK | 9.3 英国外で行われるコンポーネント監査業務の規制 |
9.4 The application of legal professional privilege in the regulation of statutory audit | 9.4 法定監査の規制における職業上の秘匿特権の適用について |
10 A strengthened regulator | 10 強化された規制機関 |
10.1 Establishing the regulator | 10.1 規制機関の設立 |
10.2 Governance | 10.2 ガバナンス |
10.3 Funding: a statutory levy | 10.3 資金調達:法定賦課金 |
11 Additional changes in the regulator’s responsibilities | 11 規制当局の責任に関する追加的な変更 |
11.1 Supervision: Accountants and their professional bodies | 11.1 監督 会計士とその職業団体 |
11.2 Oversight and regulation of the actuarial profession | 11.2 保険数理人の職業に対する監督・規制 |
11.3 Investor stewardship and relations | 11.3 投資家のスチュワードシップと関係 |
11.4 Powers of the regulator in cases of serious concern | 11.4 重大な懸念がある場合の規制当局の権限 |
11.5 Local audit | 11.5 地方監査 |
11.6 Independent supervision of the Auditors General | 11.6 監査役会の独立した監督 |
11.7 Whistleblowing | 11.7 内部告発 |
List of consultation questions | 諮問事項の一覧 |
■ 参考(詳細はこちらに・・・)
ジョン・キングマン卿による財務報告評議会の独立レビュー
・2018.04.17 Financial Reporting Council: review 2018
- [PDF] Independent review of the Financial Reporting Council (FRC) 2018: Final report
- [PDF] Operation of the audit market: letter from Sir John Kingman to Rt Hon Greg Clark
- [PDF] Independent review of the Financial Reporting Council (FRC) 2018: Terms of Reference
- [PDF] Independent review of the Financial Reporting Council (FRC) 2018: Advisory Group members
競争・市場局による法定監査市場調査
・2019.07.18 Statutory audit services: initial consultation on the Competition and Markets Authority recommendations
- [PDF] Market study on statutory audit services: summary of responses
- [PDF] Market study on statutory audit services: initial consultation on recommendations by the Competition and Markets Authority
ドナルド・ブリドン卿の監査の質と有効性に関する独立したレビュー
・2019.02.14 Independent report: The quality and effectiveness of audit: independent review
Independent review by Sir Donald Brydon into the quality and effectiveness of audit.
- [PDF] Assess, assure and inform: improving audit quality and effectiveness - final report of the independent review
- [PDF] Independent review: list of recommendations
- [PDF] Independent review into the quality and effectiveness of audit: terms of reference
- [HTML] Advisory Board and Auditors’ Advisory Group: members
■ 参考
● JETRO
・2021.03.25 (英国)英政府、信頼回復へ監査体制や企業統治について見直しを提言
● Accountancy Age
・2021.03.18 ‘Once in a generation’ audit reforms published
Breaking news and reaction as BEIS publish consultation white paper outlining steps for audit and corporate governance reform
● BBC
・2021.03.18 Accountants: Government to break up dominance of Big Four firms
Proposals to reduce the dominance of the "Big Four" accountancy firms and scrap the industry regulator have been unveiled by the government.
● Deloitte UK
・2021.03.18 Newsflash – BEIS White Paper: Restoring Trust in Audit and Corporate Governance
・2021.03.18 BEIS White Paper: Restoring trust in audit and corporate governance
The proposed reforms in the paper set out how the Government plans to address the findings of each review and include a number of new measures in relation to directors, auditors and audit firms, the audit regulator and shareholders. The reforms are focused on the largest companies as this is where there is greatest public interest in ensuring that audit and corporate reporting are functioning effectively. The Government wants its reforms to be effective and is therefore looking to make decisive changes. Previous attempts at incremental reform have not prevented the problems identified by the reviews. The proposals in the White Paper are therefore intended to be significant, targeted measures.
● EY UK
・2021.03.18 EY’s comments on the UK Government’s Corporate Governance & Audit Consultation
“Today’s consultation marks a significant step towards a stronger UK corporate governance and audit ecosystem. Overall, the consultation contains proposals that could ensure the UK economy remains internationally competitive and builds on its legacy of leading the world on accounting standards and governance. These reforms will help the UK remain an attractive place to do business. In the long-term, investors seek stable, well-regulated environments.
“The Government is right to progress the key recommendations of the Brydon review. For audit to serve a broader set of stakeholders and keep pace with changing expectations, the scope of audit needs to be expanded and clarified on areas such as Environmental, Social and Governance reporting, and fraud.
“The introduction of a new regulator alongside tighter accountability for directors as part of a UK equivalent of the US Sarbanes Oxley framework is essential. While reform needs to remain proportionate for businesses in the current challenging environment, the experience in the US shows these changes can build long-term value, improve trust and resilience, and ultimately reduce the cost of capital. This value increase far outweighs the cost of additional regulation.
● KPMG UK
・2021.03.18 How the white paper impacts UK internal controls
● PwC UK
・2021.03.18 PwC comments on BEIS consultation paper on audit and corporate governance
“The UK has an opportunity to lead the world on corporate governance. As the country recovers from the pandemic it's vital that any reform enhances the business environment, making the UK an even more attractive destination for foreign investment and world leading as a capital market. This consultation is a crucial step in driving trust and confidence in our reporting and regulatory frameworks.
ジョン・キングマン卿による財務報告評議会の独立レビュー |
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2018.04.17 | Independent report: Financial Reporting Council: review 2018 | 独立した報告書 財務報告評議会:レビュー2018 |
Independent review of the Financial Reporting Council (FRC), the regulator for auditors, accountants and actuaries. | 監査人、会計士、アクチュアリーの規制機関であるFinancial Reporting Council (FRC)の独立したレビュー | |
Independent review of the Financial Reporting Council (FRC) 2018: Final report | 財務報告評議会(FRC)の独立レビュー2018:最終報告書 | |
Operation of the audit market: letter from Sir John Kingman to Rt Hon Greg Clark | 監査市場の運営:サー・ジョン・キングマンからRt Hon Greg Clarkへの手紙 | |
Independent review of the Financial Reporting Council (FRC) 2018: Terms of Reference | 財務報告評議会(FRC)2018年の独立レビュー:リファレンスの条件 | |
Independent review of the Financial Reporting Council (FRC) 2018: Advisory Group members | 財務報告評議会(FRC)2018年の独立レビュー:諮問グループのメンバー | |
Details This independent review, led by Sir John Kingman, looks at the role and function of the FRC, its impact, effectiveness and powers. The report sets out 83 recommendations and suggests that the FRC be replaced with an independent statutory regulator. Sir John Kingman has also published his response to the Secretary of State’s request to consider if there should be any change to the way auditors are appointed and audit fees set. Read the Secretary of State’s response. The independent review was supported by an advisory group, the role of which was to advise, scrutinise and challenge. See the minutes of the advisory group meetings. See the related call for evidence. |
詳細 ジョン・キングマン卿が率いるこの独立したレビューは、FRCの役割と機能、その影響、効果、権限について検討しています。報告書では83の提言を行い、FRCを独立した法定規制機関に置き換えることを提案しています。 ジョン・キングマン卿はまた、監査人の任命と監査報酬の設定方法に変更を加えるべきかどうかを検討するという国務長官の要請に対する回答を発表しました。 国務長官の回答はこちらです。 独立したレビューは、助言、精査、異議申し立てを目的としたアドバイザリーグループによって支えられています。諮問委員会の議事録はこちらです。 関連するエビデンスの募集をご覧ください。 |
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競争・市場局による法定監査市場調査 |
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2019.07.18 | Consultation outcome: Statutory audit services: initial consultation on the Competition and Markets Authority recommendations | コンサルテーションの結果 法定監査サービス:競争・市場庁の勧告に関する初期協議 |
Market study on statutory audit services: summary of responses | 法定監査サービスに関する市場調査:回答のまとめ | |
Detail of outcome We have published a summary of responses to this consultation alongside the March 2021 white paper, Restoring trust in audit and corporate governance. The white paper contains the government’s response to this consultation, and sets out proposals to strengthen the UK’s framework for major companies and the way they are audited. If you want to comment on the proposals, the consultation closes on 8 July 2021. |
結果の詳細 2021年3月の白書「Restoring trust in audit and corporate governance(監査とコーポレートガバナンスにおける信頼の回復)」と並行して、本諮問に対する回答の概要を発表しました。 この白書には、今回のコンサルテーションに対する政府の回答が記載されており、主要企業とその監査方法に関する英国の枠組みを強化するための提案が示されています。この提案にコメントしたい場合、コンサルテーションは2021年7月8日に締め切られます。 |
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Original consultation Summary We're seeking views on the Competition and Market Authority’s (CMA) proposed reforms to the statutory audit market. This consultation ran from 3pm on 18 July 2019 to 11:45pm on 13 September 2019 |
当初のコンサルテーションの概要 競争・市場機構(CMA)が提案する法定監査市場の改革について意見を求めています。 このコンサルテーションは、2019年7月18日午後3時から2019年9月13日午後11時45分まで行われました。 |
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Consultation description Following its review of the statutory audit market, the Competition and Markets Authority (CMA) published its final report on 18 April 2019. This consultation seeks views on the CMA’s recommendations to improve audit quality, competition and resilience in the statutory audit services market. |
コンサルテーションの説明 法定監査市場の見直しの後、競争市場局(CMA)は2019年4月18日に最終報告書を発表しました。 このコンサルテーションは、法定監査サービス市場における監査の質、競争、弾力性を向上させるためのCMAの提言に対する意見を求めるものです。 |
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Market study on statutory audit services: initial consultation on recommendations by the Competition and Markets Authority | 法定監査サービスに関する市場調査:競争市場局の勧告に関する最初のコンサルテーション | |
ドナルド・ブリドン卿の監査の質と有効性に関する独立したレビュー |
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2019.02.14 | Independent report: The quality and effectiveness of audit: independent review | 独立した報告書 監査の質と効果:独立したレビュー |
Independent review by Sir Donald Brydon into the quality and effectiveness of audit. | ドナルド・ブリドン卿による、監査の質と有効性に関する独立したレビュー | |
Assess, assure and inform: improving audit quality and effectiveness - final report of the independent review | 評価、保証、情報提供:監査の質と有効性の向上 - 独立したレビューの最終報告書 | |
Independent review: list of recommendations | 独立レビュー:勧告リスト | |
Independent review into the quality and effectiveness of audit: terms of reference | 監査の質と有効性に関する独立したレビュー:職務権限 | |
Advisory Board and Auditors’ Advisory Group: members | アドバイザリーボードと監査人アドバイザリーグループ:メンバー | |
Details This independent review, led by Sir Donald Brydon at the invitation of government, considered how the audit process and product could be developed to better serve the needs of users and the wider public interest. The final report makes 64 recommendations, including the establishment of a new corporate auditing profession with a unifying purpose and set of principles. It also makes recommendations in relation to: ・the prevention and detection of material fraud The recommendations are aimed primarily at the audit of Public Interest Entities (listed companies, and credit and insurance firms) in accord with the Review’s terms of reference. Alongside the report we have published: ・a stand-alone list of the recommendations As part of the review, we launched a call for views on the quality and effectiveness of audit: we have published in full 118 of the 120 submissions received in response. The review is the third of 3 audit reviews commissioned by government. It follows: ・Sir John Kingman’s Independent Review of the Financial Reporting Council, which considered the role of the audit regulator |
詳細 この独立したレビューは、政府の要請を受けてドナルド・ブリドン卿が主導したもので、監査のプロセスと製品をどのように発展させれば、利用者とより広い公益のニーズに応えることができるかを検討しました。 最終報告書では、統一された目的と原則を持つ新しい企業監査の専門家を設立することなど、64の提言がなされています。 また、以下の項目についても提言しています。 ・重要な不正行為の防止と発見 この提言は、レビューの付託事項に沿って、主に公益法人(上場企業、クレジット会社、保険会社)の監査を対象としています。 報告書と並行して、私たちは以下を発表しました。 ・勧告の独立した一覧表 レビューの一環として、監査の質と有効性に関する意見の募集を開始し、それに対して寄せられた120件の意見のうち118件を全文掲載しました。 このレビューは、政府が委託した3つの監査レビューのうち、3つ目のレビューです。これに続くものです。 ・監査規制機関の役割を検討したジョン・キングマン卿によるFinancial Reporting CouncilのIndependent Review |
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