欧州消費者団体 「EU消費者保護2.0-デジタル消費者市場における構造的非対称性」を公表していますね。。。
こんにちは、丸山満彦です。
The European Consumer Organisation (BEUC, from the French name Bureau Européen des Unions de Consommateurs,
欧州消費者団体) が 「EU CONSUMER PROTECTION 2.0 - Structural asymmetries in digital consumer markets (EU消費者保護2.0-デジタル消費者市場における構造的非対称性) 」を公表していますね。。。
● The European Consumer Organisation
・2021.03 [PDF] EU CONSUMER PROTECTION 2.0 - Structural asymmetries in digital consumer markets
Project informationa | プロジェクト情報 |
The European Union Consumer Protection 2.0 (EUCP2.0) project is a research and advocacy initiative launched by BEUC with support from the Adessium Foundation, aimed at addressing the issues that plague the digital consumers of today and undermine the digital society as a whole. Particular focus is put on behavioural manipulation, exploitation of vulnerabilities, omnipresent personalisation affecting freedom of choice, as well as the rise of the largest digital platforms which have become an essential element in the modern society, yet without any responsibilities that would reflect this position. | EUCP2.0(European Union Consumer Protection 2.0)プロジェクトは、BEUCがAdessium Foundationの支援を受けて立ち上げた研究・提言活動であり、今日のデジタル消費者を苦しめ、デジタル社会全体を弱体化させる問題に取り組むことを目的としています。特に、行動の操作、脆弱性の利用、選択の自由に影響を与える遍在的なパーソナライゼーション、そして、現代社会において不可欠な要素となっているにもかかわらず、その立場を反映するような責任を負わない最大のデジタルプラットフォームの台頭に焦点を当てています。 |
This research will be used to formulate advocacy proposals and, following consultations with a variety of stakeholders, to power the forthcoming advocacy campaign. The primary aim is to advocate for changes to EU consumer law that would allow it to rise to the challenge of protecting the agency of modern-day digital consumers and, in consequence, their autonomy as citizens in a digital society. | この調査は、提言をまとめるために使用され、さまざまな利害関係者との協議を経て、今後の提言キャンペーンの原動力となります。主な目的は、EUの消費者法に変更を加え、現代のデジタル消費者のエージェンシーを保護し、その結果、デジタル社会の市民としての自律性を守るという課題に立ち向かえるようにすることです。 |
The following three research areas were identified on the basis of BEUC’s mapping input: | BEUCのマッピング・インプットに基づいて、以下の3つの研究領域が特定された。 |
Area I. Surveillance, consent and the vulnerable consumer. Regaining citizen agency in the information economy. | 領域I. 監視、同意、脆弱な消費者。情報経済における市民の主体性の回復。 |
As the framing study under the project, its primary aim was to offer a fitness assessment of the fairness paradigm enshrined in the Unfair Commercial Practices Directive in the context of behavioural monitoring, data mining and nudging practices of surveillance capitalism. Departing from an evaluation of the shortcomings of the average / vulnerable / targeted consumer conceptual framework in light of the profiling and behavioural influence practices of online businesses, the study moves to discuss the feasibility of the information and consent paradigm of the GDPR in addressing real-world management of access to personal data and the capacity of the data subject to give valid informed consent. The study offers an overall assessment of the structural asymmetries in today’s digital consumer markets and proposes a new conceptual and regulatory approach to restore consumer agency and protect autonomous choice in the age of big data. | このプロジェクトの枠組み研究として、その主な目的は、監視資本主義の行動監視、データマイニング、ナッジング行為の文脈において、不公正商業行為指令に明記されている公正性のパラダイムの適合性評価を提供することであった。本研究では、オンラインビジネスのプロファイリングや行動に影響を与える行為に照らして、平均的な消費者、脆弱な消費者、対象となる消費者という概念的枠組みの欠点を評価することから始めて、個人データへのアクセスの現実的な管理とデータ対象者が有効なインフォームドコンセントを与える能力に対処するためのGDPRの情報と同意のパラダイムの実現可能性について議論しています。本研究では、今日のデジタル消費者市場における構造的な非対称性の全体的な評価を行い、ビッグデータの時代に消費者の主体性を回復し、自律的な選択を保護するための新しい概念的・規制的アプローチを提案します。 |
Area II. Personalised pricing and individualized marketing under EU consumer law: fairness and discrimination | 領域II EU消費者法における個人向け価格設定と個人向けマーケティング:公平性と差別性 |
Building upon the findings of the framing study, this research is centred on a consumer law analysis of market phenomena which arise in consequence of digital platforms holding personalized information on every user: personalized pricing and individualized marketing. Individualizing both price information and marketing message puts traders in control in what each individual consumer is allowed to know; thus placing them in the factual position of ownership of the information economy. Despite existing arguments of increasing economic efficiency, the near unanimous rejection of such practices by consumers, also those who could potentially stand to profit from them, adds fuel to the debate on fairness, trust and the societal and individual justice implications of traders being in control of the product and price information delivered individually to each user – and on the appropriate response that should be expected from data protection and consumer laws. | 本研究では、フレームワーク研究の結果を踏まえ、デジタルプラットフォームがすべてのユーザーの個別情報を保持する結果として生じる市場現象、すなわち個別化された価格設定と個別化されたマーケティングの消費者法上の分析に焦点を当てています。価格情報とマーケティングメッセージの両方を個別化することで、個々の消費者が知ることを許される内容を取引業者がコントロールすることになり、情報経済の所有者としての事実上の立場に置かれることになります。経済効率を高めるという既存の議論にもかかわらず、消費者はほぼ満場一致でこのような慣行を拒否し、また、潜在的に利益を得る立場にある人々も拒否していることから、公平性、信頼性、取引業者が各ユーザーに個別に配信される製品および価格情報を管理することの社会的および個人的な正義への影響についての議論に拍車がかかり、データ保護法および消費者法に期待されるべき適切な対応についても議論されています。 |
Area III. Online platforms, special responsibilities and the universal service regime | 領域III. オンライン・プラットフォーム、特別な責任とユニバーサル・サービス・レジーム |
‘From a consumer perspective, do online platforms provide services that should be considered essential’? The unique position of the largest digital platforms as necessary intermediaries (gatekeepers) in modern societies has laid the ground for asking questions about the essential nature of the services they provide, the existing parallels to the conceptual and regulatory framework for services of general interest (SGI) and the implications of adopting such a perspective. The study looks at how the special obligations previously associated with the classification could be applied to such ‘gatekeeper’ platforms, how their application could help protect societal values and mitigate the asymmetries of the digital market. | 消費者の観点から見て、オンライン・プラットフォームは必須とみなされるべきサービスを提供しているか」。現代社会において必要な仲介者(ゲートキーパー)としての最大のデジタル・プラットフォームのユニークな立場は、彼らが提供するサービスの本質的な性質、一般的な関心事のサービス(SGI)の概念的および規制的な枠組みとの既存の類似性、およびそのような観点を採用することの意味について質問するための基礎を築いた。本研究では、これまで分類に関連していた特別な義務が、このような「ゲートキーパー」プラットフォームにどのように適用されるか、また、その適用が社会的価値の保護やデジタル市場の非対称性の緩和にどのように役立つかを検討しています。 |
Part I: EU Consumer Protection 2.0: Surveillance, consent and the vulnerable consumer. | 第一部:EUの消費者保護2.0。監視、同意、脆弱な消費者。 |
Regaining citizen agency in the information economy | 情報経済における市民の主体性の回復 |
Part II: Personalised Pricing and Personalised Commercial Practices | 第2部:個人向け価格設定と個人向け商慣行 |
Part III: A Universal Service Framework for Powerful Online Platforms | 第3部:強力なオンラインプラットフォームのためのユニバーサルサービスフレームワーク |
« Cloud Security Alliance Japanが「クラウドサービスの鍵管理」を翻訳していましたね。。。 at 2021.03.01 | Main | 「失敗を恐れると何もできない!」? »
Comments